Switch to mobile style

Bör landstingen köpa Arlanda express?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 11:49

Inge skrev:
TKO skrev:
Odd skrev:Enl debattör så går det inte att göra det man vill:
http://www.svd.se/for-sent-att-kopa-arlanda-express/om/naringsliv:debatt
---klipp---/quote]

Ovanligt vettigt (och faktamässigt korrekt) inlägg för att komma från det hållet!
En liten detalj har dock Teres (eller snarare hennes spökskrivare) glömt:
Regeringsbeslutet att teckna kontraktet med A-train togs efter valförlusten 1994 av expeditionsministären Bildt. Praxis är att inga stora beslut tas under sådana förhållanden, och är man av tidsskäl tvungen konsulteras företrädare för den tillträdande regeringen. Så det hela var inte bara olyckligt, det var också omoraliskt.

Sen kan man väl säga att det är aldrig försent. betalar man tillräckligt mycket säljer säkert A-train, även om tidpunkten för förtida inlösen har passerats!

/TKO

Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet.


Naturligtvis. Men det handlade inte om det, det fanns inget "avtal man redan kommit överens om".
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav twr » tor 08 sep, 2016 12:11

Vad är egentligen vinsten med att köpa ut Arlanda Express? Kan inte staten lika gärna subventionera SL mfl direkt, så får de ge pengarna vidare till ägarna. Om syftet är att resenärerna inte ska behöva betala extra för att använda banan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 14:21

twr skrev:Vad är egentligen vinsten med att köpa ut Arlanda Express? Kan inte staten lika gärna subventionera SL mfl direkt, så får de ge pengarna vidare till ägarna. Om syftet är att resenärerna inte ska behöva betala extra för att använda banan.


Det är sakpolitiskt en bra grej! Men jag tror inte det blir så...

Den nuvarande regeringen har ingen lust att på det sättet ge pengar (indirekt eller direkt) till A-train.
Och en eventuell högerregering skulle inte våga, på grund av den massiva kritik den skulle få för att "slösa bort skattemedel för att dölja tidigare misstag".

Dessutom kanske den majoritet av Sveriges medborgare som inte bor vare sej i Uppsala eller Stockholm att det är en angelägenhet för staten att subventionera lokala resor - även om dessa går till rikets största flygplats!

Så ska vi hitta en "listig lösning" tror jag att det Swedavia som får betala - tidigare fanns det ett krav på att öka andelen kollektivresor till Arlanda som en del i miljötillståndet. Jag har inte koll på hur det nu är men förhoppningsvis finns åtagandet kvar.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 14:41

Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 14:55

Inge skrev:Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.


Det är ju den lösning som finns i många andra länder.
Och efter detta inlägg är jag än mer övertygad om att det är utmärkt förslag!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 15:00

TKO skrev:
Inge skrev:Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.


Det är ju den lösning som finns i många andra länder.
Och efter detta inlägg är jag än mer övertygad om att det är utmärkt förslag!

/TKO


Jo, dels för att du är allmänt obstinat dels för att du tror att det skulle få fler Stockholmare att välja tåget antar jag?

Men så funkar det inte. Skall man med ett morgonflyg har man normalt inte tid, varken till att åka tåg eller via centralen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 15:21

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Att låta Swedavia betala för lantisarnas (och utlänningarnas) tågresor från Arlanda (det är i första hand de som åker tåg från Arlanda till Stockholm) och lägga kostnaden på alla flygresenärer (för det är det som skulle bli följden) tycker jag låter som sämsta tänkbara förslag.


Det är ju den lösning som finns i många andra länder.
Och efter detta inlägg är jag än mer övertygad om att det är utmärkt förslag!

/TKO


Jo, dels för att du är allmänt obstinat dels för att du tror att det skulle få fler Stockholmare att välja tåget antar jag?

Men så funkar det inte. Skall man med ett morgonflyg har man normalt inte tid, varken till att åka tåg eller via centralen.


Till skillnad från många andra på detta forum har jag en rätt god blick för vad som är politiskt möjligt att genomföra. Att kalla det för "obstinat" är lite märkligt.

Andelen resenärer som "ska med ett morgonflyg" är dels liten, dels är det den mest betalningsbenägna gruppen. Så om flygbiljetterna på fakirplanen till Landvetter eller Frankfurt skulle gå upp med några kronor tror jag att dessa resenärer betalar - de betalar ju dessutom sällan ur egen ficka.

Men om vi skall återgå till grundfrågan - skall landstinget köpa trafikeringsrätten till Arlandabanan så är svaret nej. Och det kommer heller inte att ske. SLL har inte råd - vare sej finansiellt eller förtroendemässigt - med ett sådant äventyr, inte efter alla andra fantastiska affärer alliansen drivit igenom

Frågan är då om vi tycker att det är för dyrt att åka tåg till Arlanda? Jag tycker inte det - främst beroende på att jag gör det så sällan att det inte spelar någon roll. Och då åker jag för övrigt AEX.
Men OM vi ska göra något som sänker biljettpriserna finns flera alternativ, förutom ett landstingsövertagande som jag redan på goda grunder avfärdat som omöjligt. Alla de möjliga åtgärder jag kan tänka mej innebär subventioner, alltså att någon annan än den resande betalar en del av biljettpriset. Denna "någon annan" kan t ex vara:
- Staten
- Landstinget/en
- Swedavia
- Någon helt annan

Av dessa anser jag att Swedavia är det enda genomförbara alternativet. Inte för att jag tycker det behövs, men om andra tycker det.
(Naturligtvis med reservation för att det kommer fram ett lysande förslag till "någon helt annan"!)

/TKO
(konstruktiv och realistisk)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav thorwald » tor 08 sep, 2016 15:25

Är verklgen Arlanda Expressen det enda alternativet och varför skall Landstinget satsa på detta ? Vi har här samma problem med VR (=Statens järnvägar) i förhållande till Helsingfors regionens trafik (HRT). (Vi har ej ännu ett Landsting, men det är på kommande)
Servicen som ges via järnväg är relativt rutten och dyr. Tåg tidtabellerna är ej byggda för att när som hellst komma snabbt ut till flygfältet. Som svepskäl anges att antalet passagerare måste vara tillräckligt stort för att fylla tåget, stämmer detta verkligen :?:
I Almedalen denna sommar presenterades alternativet
https://www.youtube.com/watch?v=yqxdoC1eZro
(Här som youtube video för er :shock: )
Speciellt påpekar jag att här ges ett alternativ till både Arlanda Expressen och I/P Tåget till Helsingfors-Vanda.
Om Landstinget skall satsa och om HRT skall satsa, så varför på 1800-tals teknik ?
:cheesygrin:
thorwald
 
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 15:37

thorwald skrev:Är verklgen Arlanda Expressen det enda alternativet och varför skall Landstinget satsa på detta ? Vi har här samma problem med VR (=Statens järnvägar) i förhållande till Helsingfors regionens trafik (HRT). (Vi har ej ännu ett Landsting, men det är på kommande)
Servicen som ges via järnväg är relativt rutten och dyr. Tåg tidtabellerna är ej byggda för att när som hellst komma snabbt ut till flygfältet. Som svepskäl anges att antalet passagerare måste vara tillräckligt stort för att fylla tåget, stämmer detta verkligen :?:
I Almedalen denna sommar presenterades alternativet
https://www.youtube.com/watch?v=yqxdoC1eZro
(Här som youtube video för er :shock: )
Speciellt påpekar jag att här ges ett alternativ till både Arlanda Expressen och I/P Tåget till Helsingfors-Vanda.
Om Landstinget skall satsa och om HRT skall satsa, så varför på 1800-tals teknik ?
:cheesygrin:


Hellre 1800-talsteknik som fungerar än något som inte ens har teoretiska möjligheter att fungera!
(Tilläggas kan ju - även om det egentligen är onödigt - att resandet Stockholm-Helsingfors utgör en liten del av det totala resandet på såväl Arlanda som Vanda. Så även om det skulle gå att bygga superbanan löser det inte problemet för de flesta flygresenärer.)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 15:50

Det är charterflygen som går först. Dels för att det finns lediga slottar då, dels för att de skall hinna två vändor, (där andra vändan går till någon flygplats på landsbygden där man inte har flygplan stationerade), dels för att dess resenärer inte har råd att betala merkostnaden för en bekvämare avgångstid. Dessa har dessutom mycket längre incheckningstider än reguljärflygen. Dvs man måste vara på Arlanda extremt tidigt. Tåg är aldrig ett alternativ.

Jag tror mig veta att så gott som alla charterflygresenärer betalar ur egen ficka.

Till skillnad från vissa andra har jag viss kunskap om den verksamhet som bedrivs på Arlanda.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 16:10

Inge skrev:Det är charterflygen som går först. Dels för att det finns lediga slottar då, dels för att de skall hinna två vändor, dels för att dess resenärer inte har råd att betala merkostnaden för en bekvämare avgångstid. Dessa har dessutom mycket längre incheckningstider än reguljärflygen. Dvs man måste vara på Arlanda extremt tidigt. Tåg är aldrig ett alternativ.

Jag tror mig veta att så gott som alla charterflygresenärer betalar ur egen ficka.

Till skillnad från vissa andra har jag viss kunskap om den verksamhet som bedrivs på Arlanda.


Å fan!
Ja jag erkänner att det är några år sedan jag jobbade åt Swedavia. Och jag tänkte inte på charterresenärerna.
Men frågan är hur god koll skribenten har... till att börja med kan vi ju börja med att definiera vad som är charterflyg. För några år sedan hade det varit lättare, det framgick oftast av flygbolaget. Idag är det svårare, jag förmodar att vi skall anse att t ex SK7949 är charter medan SK3565 inte är det. Hur det är med D82849 är jag inte kapabel att avgöra.
Men även med dessa avgränsningsproblem är det riktigt att charterflygen går först. I morgon är de två första avgångarna till Split och Malaga, säkert charter även om det är SAS som flyger. Men sedan följer två flyg till München och Köpenhamn, troligen med fyllda med affärsresenärer. Och så fortsätter det med allt större andel "reguljärflyg" ju mer klockan tickar framåt. Så även om argumentet "charterflygen går först" inte är sakligt fel så är det knappast så övertygande som skribenten tycks tro. Dessutom är det enligt min mening just det onödiga slentrianturistresandet som i första hand bör minskas om vi skall rädda världen, så då är det bara bra om priserna på dessa resor stiger!
Så det därmed "koll" tycker jag vi lämnar därhän - det verkar vara si och så med det vid närmare granskning!

vänligen
Thomas K Ohlsson

PS: Hemläxa: Hur många kronor mer per resenär måste Swedavia dra in om man skall betala de 175 miljoner A-train verkar vilja ha för att låta pendeltågen stanna på Arlanda?
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 16:13

SK7XXX är alltid charter.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 16:19

Tack för upplysningen. Är även DXXXXX alltid charter?

Men den som läst (och förstått) mitt inlägg förstår att denna avgränsning inte spelar någon större roll...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 17:03

TKO skrev:Tack för upplysningen. Är även DXXXXX alltid charter?

Men den som läst (och förstått) mitt inlägg förstår att denna avgränsning inte spelar någon större roll...

/TKO

Nej det kan ju vara allt från Delta Airlines till Norwegian. Men DY eller D8, Norwegian är ofta charter och DK Thomas Cock förstås nära nog alltid.

För övrigt kan ju större delen av flygplanet vara chartrat även om det är öppet för reguljärbokningar. Det är bara helchartrade SAS-avgångar som ligger i SK7XXX serien.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 17:05

Hur går det med hemläxan?
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Lennart Petersen » tor 08 sep, 2016 17:22

TKO skrev:[
Naturligtvis. Men det handlade inte om det, det fanns inget "avtal man redan kommit överens om".
/TKO


Där kan ju också infogas att den tillträdande regeringen uttryckligen bad den avgående expeditionsministären att vänta med beslutet om Arlandabanan eftersom man hade en annan lösning av projektet på gång. Tyvärr har det aldrig riktigt framkommit i vad detta alternativ bestått av och senare S-märkta regeringar har inte visat något nämnvärt intresse för saken. Men regeringen Bildt handlade ju helt mot praxis när man skrev under eftersom det är praxis att en expeditionsministär inte avgör sådana frågor utan bara löpande ärenden, mest helt okontroversiella, som inte kan vänta.
Anmärkningsvärt är ju att den M-märkte Thamson nu går i bräschen för att staten ska lösa in banan.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav thorwald » tor 08 sep, 2016 17:50

Frågorna :?:
TKO skrev:Hellre 1800-talsteknik som fungerar än något som inte ens har teoretiska möjligheter att fungera!
(Tilläggas kan ju - även om det egentligen är onödigt - att resandet Stockholm-Helsingfors utgör en liten del av det totala resandet på såväl Arlanda som Vanda. Så även om det skulle gå att bygga superbanan löser det inte problemet för de flesta flygresenärer.)

  • Svarade ej på frågan om Hyperloop Arlanda - Norrtälje - Åland - Åbo - Salo - Helsingfors utan om transporten Stockholm-Arlanda och jämförde den med Helsingfors - Helsingfors-Vanda. Verkligheten i problemet ät kravet på för många passagerare per enhet, och det har som följd för få avgångar
  • Frågar vad grundar sig påståendet att Hyperloop tekniken ej har teoretiska möjligheter att fungera. Detta undersöks som bäst och det är egentligen fråga om Mag.Lev tåg, som redan är i funktion, dock inne i ett nära vacumrör.
Här var det fråga om köpet av Arlanda expressen, ej av att lösa flygtrafikens rutt problem :!:
Frågan om Hyperloop kan lösa flygtrafiken på några rutter är öppen men före testbanan fås i funktion i Nevada går det en tid (borde vara klar till i början på år 2017).
thorwald
 
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 18:08

thorwald skrev:Frågorna :?:
TKO skrev:Hellre 1800-talsteknik som fungerar än något som inte ens har teoretiska möjligheter att fungera!
(Tilläggas kan ju - även om det egentligen är onödigt - att resandet Stockholm-Helsingfors utgör en liten del av det totala resandet på såväl Arlanda som Vanda. Så även om det skulle gå att bygga superbanan löser det inte problemet för de flesta flygresenärer.)

  • Svarade ej på frågan om Hyperloop Arlanda - Norrtälje - Åland - Åbo - Salo - Helsingfors utan om transporten Stockholm-Arlanda och jämförde den med Helsingfors - Helsingfors-Vanda. Verkligheten i problemet ät kravet på för många passagerare per enhet, och det har som följd för få avgångar
  • Frågar vad grundar sig påståendet att Hyperloop tekniken ej har teoretiska möjligheter att fungera. Detta undersöks som bäst och det är egentligen fråga om Mag.Lev tåg, som redan är i funktion, dock inne i ett nära vacumrör.
Här var det fråga om köpet av Arlanda expressen, ej av att lösa flygtrafikens rutt problem :!:
Frågan om Hyperloop kan lösa flygtrafiken på några rutter är öppen men före testbanan fås i funktion i Nevada går det en tid (borde vara klar till i början på år 2017).


Om vi ska diskutera för - och nackdelar med "Hyperloop" kanske det bör ske i en egen tråd?

Vad det gäller närtrafiktågen till vanda har jag ingen aning om hur kapacitetsutnyttjandet ser ut. Men det är väl under dagtid 12 tåg i timmen - det verkar inte vara så dålig turtäthet i varje fall...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 18:22

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:[
Naturligtvis. Men det handlade inte om det, det fanns inget "avtal man redan kommit överens om".
/TKO


Där kan ju också infogas att den tillträdande regeringen uttryckligen bad den avgående expeditionsministären att vänta med beslutet om Arlandabanan eftersom man hade en annan lösning av projektet på gång. Tyvärr har det aldrig riktigt framkommit i vad detta alternativ bestått av och senare S-märkta regeringar har inte visat något nämnvärt intresse för saken. Men regeringen Bildt handlade ju helt mot praxis när man skrev under eftersom det är praxis att en expeditionsministär inte avgör sådana frågor utan bara löpande ärenden, mest helt okontroversiella, som inte kan vänta.
Anmärkningsvärt är ju att den M-märkte Thamson nu går i bräschen för att staten ska lösa in banan.


Eftersom jag ändå lagt ner alldeles för mycket tid på att skriva på detta forum idag kan jag ju lika gärna fortsätta föreläsandet!

Statlig upphandling gick vid denna tidpunkt till så här:
Det praktiska arbetet med upphandlingen utföres av en myndighet, ofta ett verk. I det här fallet torde det varit Banverket.
Om värdet av upphandlingen överstiger ett visst belopp - som fastställs av regeringen i regleringsbrev - får myndigheten inte själv fatta det slutgiltiga upphandlingsbeslutet.
Myndigheten fattar därför efter avslutad anbudsutvärdering ett "tilldelningsbeslut" där det framgår att avtal kommer att slutas efter regeringens godkännande.
Regeringen beslutar i frågan, vid ett positivt beslut sluts sedan avtal.

I fallet Arlandabanan hade man vid valdagen 1994 kommit till "tilldelningsbeslut", något avtal fanns således inte.
Och JA, det förekom att regeringen sa "nej"...

/TKO
(tidigare konsult åt bland annat FORTV, som säkert var det verk som oftast fick "nej")
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 18:39

Nu är det ju över 20 år sedan så jag kommer inte ihåg exakt. Men det torde inte varit Banverket som tog fram avtalet. Banverket hade ett eget "förslag" som var tekniskt odugligt och finansiellt obefintligt...

Naturligtvis hade regeringen ett avtal att underteckna. Det trodde jag idag hade blivit uppenbart för de flesta.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster