Bör landstingen köpa Arlanda express?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav LÅ1 » tis 06 sep, 2016 7:47

”Landstingen bör köpa Arlanda Express”. Det tycker Harald Klomp, gruppledare för Kristdemokraterna i Landstinget i Uppsala län kollektivtrafiknämnd.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Bör landstingen köpa Arlanda express?

Inläggav Inge » tis 06 sep, 2016 8:32

Det är ju tre frågor.

Om?
Vem?
När?

Om man bör köpa lämnar jag tills vidare.

Vem som borde köpa är staten.

Tidpunkten är dessutom osedvanligt dåligt vald. Man är just på väg in i fasen då restvärdet börjar minska år från år. Bör vara ca 100 MSEK nu och ca 150 MSEK om fem år per år och därefter faller det snabbt.

Fram tills nu ha diskonteringen varit så stor att restvärdet knappt fallit alls. Att köpa nu är alltså nästan lika dyrt som det skulle varit att köpa rätten till banan från början. Men att köpa den om några kommer att vara betydligt billigare.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » tis 06 sep, 2016 13:47

Om jag skall försöka besvara frågan om så är det väsentligt att först göra klart om frågan skall besvaras absolut eller relativt.

Relativt är det säkerligen samhällsekonomiskt viktigare och lönsammare att lösa in Arlandabanan i förtid än att tex fortsätta utbyggnaden av Mälarbanan. Det är sannolikt bättre än de flesta järnvägsprojekt som är aktuella.

Absolut är svaret lika självklart, men omvänt. Dagens politiska mode att till varje pris subventionera järnvägar är inte i sak motiverat och nivåerna på subventionerna var inte alls lika galna när Arlandabanan byggdes. Det är inte den faktiska situationen som väsentligen ändrats sedan dess, utan den politiska värderingen. (En viss poäng har han när han pekar på skillnaden i statens finansiella ställning, men det är inte den väsentliga skillnaden.)

Med andra ord, det är samhällsekonomiskt mycket viktigare att sänka skatterna än att lösa in trafikeringsrättigheterna för Arlandabanan i förtid.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » tis 06 sep, 2016 18:42

Det vore ju helt fantastiskt, för A-trains ägare som både har fått mångdubbelt betalt för investeringen i banan, och i så fall får betalt en gång till.. PPP/OPS är ju en fantastiskt bra affär för det bolag som lyckas övertyga politikerna om konceptet...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » tis 06 sep, 2016 18:52

De har inte fått "mångdubbelt betalt". Det är helt enkelt så att de redovisade vinsterna kommer på slutet eftersom avskrivningarna dominerar i början. De har betalt rätt ordentligt för att ha det kontrakt de äger idag.

Möjligen är det så att de första ägarna gjorde en förlust eller i varje fall en betydligt sämne vinst än man kunde förvänta sig av en så stor och riskfylld investering, medan de senare gjort en något bättre affär. Men också sådant tillhör det förväntade.

Affären är ju sådan att man köper trafikeringsrätten för x antal år. Det spelar ingen roll om köpet genomförs med pengar som för nuvarande ägare eller genom motprestation i form av infrastrukturbygge som för den första ägaren. I vilket fall uppstår en investeringskostnad. Denna investeringskostnad avskrivs sedan under de x antal år man köpt trafikeringrätten.

Av skattskäl mm har man sannolikt valt en lika stor avskrivning för varje år. Men intjäningen via den köpta trafikeringsrättigheten kan förväntas stiga med inflation och volymutveckling. Därför kommer man att redovisa dåliga resultat i början och bra mot slutet. Det innebär inte att man mot slutet, vilket vi börjar närma oss, tar oskäligt betalt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Majkey » tis 06 sep, 2016 20:00

Att köpa Arlanda Express kostar enligt min bedöm­ning 2–3 miljarder.

Jag tycker det låter orimligt billigt.
Majkey

Inläggav ADDE » tis 06 sep, 2016 20:05

Om någon ska köpa infrastrukturen för Arlandabanan så är det väl staten, genom Trafikverket!

Men jag tror det är en bra investering för SL. Fortsätter de på samma modell som idag så tjänar de in storskovan från SJ och alla andra operatörer som trafikerar Arlanda idag. Jag tycker även expressen ska köras separat med egen taxa, som idag. jag tror inte SL tjänar på att enbart ha SL-kort på expressen.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » tis 06 sep, 2016 20:50

Några frågor:
Vad säger grundavtalet?
När går det ut?
Vem "får" då infrastrukturen?
Kan A-Train AB fortsätta köra sina tåg, om de klarar konkurrensen från SJ, SL, UL och kanske andra som då inte behöver ta ut någon stor stationsavgift för Arlandaresenärer? (Om nu inte stationsavgiften för operatörerna blir markant högre på Arlandastationerna än övriga stationer.)
LÅ1

Inläggav Inge » ons 07 sep, 2016 7:23

Naturligtvis klarar AEX konkurrensen. Det är inte en ineffektiv offentlig organisation som tilldelats exklusivitet för att kompensera egen intern inkompetens och minska behovet av direkta offentliga bidrag, såsom fallen varit med landstingen och SJ.

Däremot måste man förstå att det huvudsakliga värdet av AEX ligger i exklusivitetsavtalet, som man fått som ersättning för infrastrukturen.

Köper man bara loss själva infrastrukturen/exklusivitetsavtalet blir det därför inte mycket billigare än att köpa hela bolaget. Men det är ändå en väg man borde pröva vid ett eventuellt köp tycker jag.

Har man tur skulle man även kunna få AEX att i ett sådant läge stå kvar som ansvarig för underhåll av de egna stationerna vid CST och Arlanda nord och syd. Men då blir förstås skillnaden i pengar mot att köpa hela bolaget ännu mindre. Men det skulle kunna vara lönsammare eftersom man ju slipper ta över det underhållet. Allt beroende på pris.

Naturligtvis behöver man vid en sådan delad affär även reglera vad som händer om den direkta linjen Arlanda-CST sätts under allmänn trafikplikt (vilket dock är orimligt) eller om allmänn trafikplikt, med åtföljande bidrag ges till en linje som är allt för lik den marknadsutsatta. Men det är görligt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Hechtwagen » ons 07 sep, 2016 9:00

MTR borde väl seriöst kunna göra en bra affär på att köpa "Arlanda Express" med tillhörande infrastruktur? Betalt av SL för att köra pendeltågen på sin egen järnväg! Moneygoround heter det på utrikiska!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Inge » ons 07 sep, 2016 9:53

Nu är det ju statens infrastruktur. Så vad det egentligen kan bli fråga om är om landstingen vill köpa loss en trafikeringsrätt, en gång för alla, eller om man vill betala årliga avgifter till AEX.

Här kan väl tänka sig att landstingen gör olika värderingar. För Uppsala vore det ju fint att betala en klumpsumma och sedan bli helt fria att utforma sin trafik. För Stockholm skulle läget bli mer komplicerat eftersom man så klart alltid måste reglera ersättningen för hur den subventionerade trafiken påverkar AEX egen operation, så länge den bedrivs i egen regi. Alternativet att ta över en operation man inte är så intresserad av att administrera är inte heller så attraktivt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Stefan Isaksson » ons 07 sep, 2016 11:34

Jag tycker att man inte ska glömma att stationsavgiften väl tas ut direkt av passagerarna, antingen i färdbiljetten eller som en extra spärravgift. Den är ganska hög vad jag vet: 75:- per passage.

Det har till följd att både SL och UL bedriver omfattande parallell busstrafik. Jag vill starkt ifrågasätta den samhällsekonomiska och framför allt miljömässiga visdomen i detta. Däremot är det god service till den resande allmänheten.

Personligen anser jag också att AEX bör lösas in, men jag håller med Inge om att staten bör välja sitt tillfälle, så att inte ett dumt upplägg kröns med en dålig statsaffär. Och ja, jag ser AEX mer som en statlig angelägenhet än en för Stockholms och Uppsala län.

För övrigt håller jag inte alls med Inge när han skriver:
Inge skrev:Det är inte en ineffektiv offentlig organisation som tilldelats exklusivitet för att kompensera egen intern inkompetens och minska behovet av direkta offentliga bidrag, såsom fallen varit med landstingen och SJ.

Som jag ser det finns det ingen automatisk mekanism som gör offentliga organisationer ineffektiva, och just de gamla affärsdrivande verken ser jag som ett exempel på organisationer som faktiskt lyckats använda sina resurser väl. Framför allt verkar SJ ha drivits betydligt effektivare än många utländska nationella järnvägsbolag under tiden som affärsdrivande verk.
Beträffande SJ dåliga ekonomi under nedläggningsåren på 60-80-talet har jag länge undrat om inte ett betydelsefullt skäl var att SJ liksom försvaret inte gjorde pensionavsättningar utan tog pensionsutbetalningarna direkt ur innevarande årsbudget. Jag har inte kontrollerat saken och jag kan mycket väl vara helt fel ute, men om det var så, så följer att SJ även under de värsta åren var betydligt bättre än sitt rykte.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav LÅ1 » ons 07 sep, 2016 11:51

Stefan Isaksson skrev:Jag tycker att man inte ska glömma att stationsavgiften väl tas ut direkt av passagerarna, antingen i färdbiljetten eller som en extra spärravgift. Den är ganska hög vad jag vet: 75:- per passage

85 spänn. Snart 120.
"Dyrare resa till Arlanda"
LÅ1

Inläggav Inge » ons 07 sep, 2016 11:59

Nja, det är kanske inte så dumt med en klumpsumma. Då slipper man ju fipplandet med stationsavgiften.

Att reglera så att samma subvention, förslagsvis räknat per passagerare, som landstinget ger pendeltågen också ges till AEX borde kunna regleras i ett ganska enkelt avtal med fast formel.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » ons 07 sep, 2016 18:08

Jag ser att jag glömde svara på ursprungsfrågan, men ja, självklart skall "Staten" köpa Arlandabanan. Sen får väl någon lägga ett bud på specialtågen och söka tåglägen för att köra dem, men "vem som helst" skall naturligtvis ha rätt att bedriva trafik till och från Arlanda.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » ons 07 sep, 2016 18:27

Men vem skulle lägga ett bud för att sedan söka tåglägen innan tåglägestilldelningen blivit rättssäker? -Det låter långsökt.

MTR har förvisso gjort en satsning av ungefär samma storleksordning som tågdelen i AEX, men det var nog under förväntningen att utvecklingen mot en rättssäker tåglägestilldelning skulle gått snabbare än vad den sedan har gjort.

Nej, vad gäller tåglägena är det enda rimliga att låta gällande avtal löpa ut. EU-lagstiftningen tillåter det.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » ons 07 sep, 2016 21:45

Enl debattör så går det inte att göra det man vill:
http://www.svd.se/for-sent-att-kopa-arlanda-express/om/naringsliv:debatt

Finns det något som hindrar att man i stället bygger en ny, 9 km lång, järnvägslinje mellan Brista och Arlanda? Det kanske skulle bli billigare än ett hypotetiskt köp. Den nuvarande Arlandabanan kommer ju fortfarande ha den snabbaste förbindelsen...
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » tor 08 sep, 2016 10:20

Odd skrev:Enl debattör så går det inte att göra det man vill:

Finns det något som hindrar att man i stället bygger en ny, 9 km lång, järnvägslinje mellan Brista och Arlanda? Det kanske skulle bli billigare än ett hypotetiskt köp. Den nuvarande Arlandabanan kommer ju fortfarande ha den snabbaste förbindelsen...

Vad är det för problem du vill lösa med att bygga en ny järnväg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 11:05

[quote="Odd"]Enl debattör så går det inte att göra det man vill:
---klipp---/quote]

Ovanligt vettigt (och faktamässigt korrekt) inlägg för att komma från det hållet!
En liten detalj har dock Teres (eller snarare hennes spökskrivare) glömt:
Regeringsbeslutet att teckna kontraktet med A-train togs efter valförlusten 1994 av expeditionsministären Bildt. Praxis är att inga stora beslut tas under sådana förhållanden, och är man av tidsskäl tvungen konsulteras företrädare för den tillträdande regeringen. Så det hela var inte bara olyckligt, det var också omoraliskt.

Sen kan man väl säga att det är aldrig försent. betalar man tillräckligt mycket säljer säkert A-train, även om tidpunkten för förtida inlösen har passerats!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tor 08 sep, 2016 11:34

TKO skrev:
Odd skrev:Enl debattör så går det inte att göra det man vill:
---klipp---/quote]

Ovanligt vettigt (och faktamässigt korrekt) inlägg för att komma från det hållet!
En liten detalj har dock Teres (eller snarare hennes spökskrivare) glömt:
Regeringsbeslutet att teckna kontraktet med A-train togs efter valförlusten 1994 av expeditionsministären Bildt. Praxis är att inga stora beslut tas under sådana förhållanden, och är man av tidsskäl tvungen konsulteras företrädare för den tillträdande regeringen. Så det hela var inte bara olyckligt, det var också omoraliskt.

Sen kan man väl säga att det är aldrig försent. betalar man tillräckligt mycket säljer säkert A-train, även om tidpunkten för förtida inlösen har passerats!

/TKO

Det var naturligtvis det moraliskt riktiga att se till att det avtal man redan kommit överens om också blev underskrivet.
Användarvisningsbild
Inge

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik