Regeringen: Lägg ner Bromma Flygplats

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Regeringen: Lägg ner Bromma Flygplats

Inläggav Odd » mån 11 apr, 2016 10:58

Enligt SVD så bör Bromma Flygplats läggas ner år 2038 när arrendeavtalet går ut. Det anges fler olika anledningar, bland annat att marken behövs för expansion av staden och att kapaciteten behöver öka (underförstått: mer än vad Bromma flygplats klarar av).
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Regeringen: Lägg ner Bromma Flygplats

Inläggav 1 » mån 11 apr, 2016 11:32

Helt OK för mig. Då är jag 98 år och kommer elegant att svinga mig med min rollator ombord på "höghastighetståget" till barnbarnsbarnen i Göteborg! :D :D

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav hgsldf » mån 11 apr, 2016 19:39

Den där utredaren har förmodligen läst några versamhetsbeskrivningar från 50-talet som han hittat hos SAS eller Lufthansa. Flyget ser inte ut så där i dag, passagerarna är huvudsakligen privatpersoner och "affärsresenärerna" har numera samma inställning till pris och lyx. Flygplanen blir ofta mindre, bränslesnålare och med längre räckvidd. Detta gör att framgångsrika flygbolag allt mer skottar hubb-tänkandet och flyger direkt mellan flera destinationer.

Vi som är flygkunder är mest betjänta av konkurrens både mellan flygplatser och flygbolag. Förutsättning för detta i Stockholmsområdet är att vi har åtminstone två någotsånär jämstora flygplatser med goda framtidsutsikter och där kan jag hålla med om att Bromma har svårt att kvala in i längden (låt etalolpartiet bygga en park där). Att man på 50-talet av militärstrategiska skäl beslutade att bygga en flygplats på gränsen till Uppsala, kan vi inte göra så mycket åt i dag annat än försöka förhindra att Arlanda byggs ut mera.

Skavsta flygplats utanför Nyköping bedömer jag ha ett upptagningsområde där 3,3 miljoner bor (exkl Uppsala) och efter att Östlänken står färdig har vi förmodligen ett mycket bekvämt resande för en stor del av dessa människor. Skavsta har i två landningsbanor och efter att studerat kartor bedömer jag åtminstone en tredje bana kan byggas utan problem inom nuvarande flygplatsområde.

2038 ligger 22 år bort om jag inte räknat fel, om då Bromma skall stängas hoppas jag att vi har en utrikes/inrikesflygplats som är likvärdig med Arlanda i Stockholmsområdet. Annars är det risk för sämre konkurrens i många avseenden, bland annat i form av begränsade landningstillstånd, men naturligtvis även därför att en flygplats sätter alla priser.
/Göran
hgsldf

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 8:14

Det går rätt bra för Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Frankfurt när det gäller luftfart - trots att dom bara har en flygplats vardera!

Det är en mycket bra och genomtänkt utredning Sunkan presenterar - förutom att den förmodligen överskattar flygresandet i framtiden. Men om så är fallet är det än mer vettigt att lägga ner Bromma!

För övrigt är det väl något av en offentlig hemlighet att i stort sett alla som har något att säga till om är överens om att Brommas dagar är räknade - och att nedläggningen kommer att ske senast 2038. Detta är en viktig parameter om vi skall börja med en framtidsinriktad planering av kollektivtrafiken i Storstockholm. Dags för "Tunnelbaneplan 2040" kanske?

upplyser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tis 12 apr, 2016 9:20

TKO skrev:Det går rätt bra för Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Frankfurt när det gäller luftfart - trots att dom bara har en flygplats vardera!

Gör det verkligen det?

I samtliga uppräknade fall är väl biljetterna dit och därifrån överprissatta.

För övrigt landar regeringsplanet på Bromma och lär fortsätta att göra det efter 2038. Det var nog bara Anders Borg som klev på i Skavsta.

Under tiden får man väl fira 100-års jubileet 2033, nu när vi så snöpligt blev snuvade på Barkarbys 2013.

Vad gäller Sundströms utredning så har jag inte läst den. Men samtliga andrahandskällor verkar återge den med ungefär; Om ni vill lägga ner Bromma 2038 får ni börja planera för dess ersättning NU !

-Så är det naturligtvis också.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 10:03

Inge skrev:
TKO skrev:Det går rätt bra för Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Frankfurt när det gäller luftfart - trots att dom bara har en flygplats vardera!

Gör det verkligen det?

I samtliga uppräknade fall är väl biljetterna dit och därifrån överprissatta.

För övrigt landar regeringsplanet på Bromma och lär fortsätta att göra det efter 2038. Det var nog bara Anders Borg som klev på i Skavsta.

Under tiden får man väl fira 100-års jubileet 2033, nu när vi så snöpligt blev snuvade på Barkarbys 2013.

Vad gäller Sundströms utredning så har jag inte läst den. Men samtliga andrahandskällor verkar återge den med ungefär; Om ni vill lägga ner Bromma 2038 får ni börja planera för dess ersättning NU !

-Så är det naturligtvis också.

Nu var det inte priserna på flygresor utan resandevolymen jag avsåg. Om vi istället ska anse att just biljettpriserna är avgörande för vilka flygplatser som skall byggas ut och vilka som skall läggas ner så bör Bromma avvecklas omgående. Ja naturligtvis skall vi lägga ner Trollhättan, Arvidsjaur och Pajala först, helst igår... Och Arlanda får väl vara kvar - men utan någon utbyggnad. Nä - istället ska vi bygga ut Skavsta och Västerås massivt, där har vi de lägsta biljettpriserna!

Var det så du menade?

/TKO

PS - En enkel sammanfattning av utredning är: Arlanda måste byggas ut, efter utbyggnaden är det inga problem att flytta all trafik från Bromma dit. Detta är samhällsekonomiskt lönsamt även om vi bortser från en alternativ användning av Brommafältet. Tar vi med nyttan av ett möjligt bostadsbyggande på fältet borde vi egentligen lägga ner Bromma i morgon! Men det går inte- därför får vi vänta till 2038...
(sedan har utredningen lite okritiskt svalt Swedavia:s och andra "objektiva" aktörers prognoser om flygtrafikens utveckling. Men va fan - vi får tänka på att Sunkan är från Piteå och inte riktigt fattar att det finns andra alternativ för resor i södra Sverige!)
/DS
TKO

Inläggav heasm » tis 12 apr, 2016 10:20

Är det bara jag som ser detta som ett giftpiller från (S) till (Mp)?

Först en rejäl utbyggnad av flygtrafiken så kan vi diskutera ev. nedläggning av Bromma efter det.

En fjärde bana på Arlanda är inget lätt bygge att sälja in till Upplands Väsby och Sollentuna. Sundström avsätter 20 år till planering och byggnad av den fjärde banan. Det känns som om han är väl optimistisk!

Först och främst krävs det en blocköverskridande överenskommelse (både lokalt i Stockholm och på riksnivå) så att allt inte rivs upp omedelbart vid ett maktskifte. "Alliansen" och SD är inte riktigt med på noterna ännu (de fick till ändrade utredningsdirektiv genom riksdagsbeslut) och (S) kan i bästa fall beskrivas som tveksamma till hela projektet.

Jag är personligen övertygad om att flyget finns kvar på Bromma långt efter 2038.
heasm

Inläggav Inge » tis 12 apr, 2016 10:24

@ TKO

Nu handlade det om prisbilden för flyg till städer snarare än enstaka flygplatser. Hur skulle man annars kunna jämföra om det är bra eller dåligt för en stad med flera eller en flygplats?

Prisbilden påverkas både av antalet aktörer och av utbjuden volym. Självklart är Västerås och Skavsta viktigare än Bromma, då de erbjuder både nya aktörer och volym. Men Brommas volym, särskilt i rusningstid är mycket viktig för prisbilden.

Nu är Sundström sosse, så man kan kanske inte begära att han fattar det där. Men jag tycker ändå att viktiga har kommit fram. Att de som vill lägga ner Bromma måste ta ansvar för att den förlorade volymen ersätts.

Sedan är det förstås urbota dumt att lägga ner Bromma ändå. Det är lite som att lägga ner centralstationen och hänvisa alla till pendeltåg från Flemingsberg, fast ännu sämre.

Men den debatten kan vi ta 2035.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 10:26

Allianspartierna i Stockholm (inkl de flesta kringkommuner utom de vanliga avvikarna) vill inte ha kvar brommaflyget efter 2038.
Bromma kommer att försvinna - frågan är bara när.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tis 12 apr, 2016 10:29

För övrigt bör naturligtvis tilläggas att Oslo har flera flygplatser även om de sekundära inte är riktigt lika stora som Bromma och Skavsta och framförallt inte lika centralt som Bromma. Norrmännen lade ju ner Fornebue (eller hur det stavas) men de är ju just Norrmän..
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 10:30

Inge skrev:@ TKO

Nu handlade det om prisbilden för flyg till städer snarare än enstaka flygplatser. Hur skulle man annars kunna jämföra om det är bra eller dåligt för en stad med flera eller en flygplats?

Prisbilden påverkas både av antalet aktörer och av utbjuden volym. Självklart är Västerås och Skavsta viktigare än Bromma, då de erbjuder både nya aktörer och volym. Men Brommas volym, särskilt i rusningstid är mycket viktig för prisbilden.

Nu är Sundström sosse, så man kan kanske inte begära att han fattar det där. Men jag tycker ändå att viktiga har kommit fram. Att de som vill lägga ner Bromma måste ta ansvar för att den förlorade volymen ersätts.

Sedan är det förstås urbota dumt att lägga ner Bromma ändå. Det är lite som att lägga ner centralstationen och hänvisa alla till pendeltåg från Flemingsberg, fast ännu sämre.

Men den debatten kan vi ta 2035.

Ja jag tänker inte ödlsa min tid att debattera detta. Speciellt inte med signaturen "Inge"!

(Eftersom han inte fattat att hela utredningen visar att man lätt ersätter "volymen" på Bromma när Arlanda byggs ut. Det är liksom huvudpoängen. Och merparten av flygresenärerna väljer ju redan idag Arlanda. Nej sluta dalta med flyg-, cykel- och fotbollshuliganer, det är mitt tips!)

God middag
önskar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 10:35

Inge skrev:För övrigt bör naturligtvis tilläggas att Oslo har flera flygplatser även om de sekundära inte är riktigt lika stora som Bromma och Skavsta och framförallt inte lika centralt som Bromma. Norrmännen lade ju ner Fornebue (eller hur det stavas) men de är ju just Norrmän..

Jodå - och Frankfurt har en sekundär flygplats i Hunsrück. Hamburg en i Lübeck. Etc... men notera att ingen av dessa ligger inom stadens gränser eller ens närmare stadskärnan än vad primärflygplatsen gör. Så jämförelserna saknar all relevans när vi diskuterar Bromma!

Så - nu lämnar jag denna tråd, eftersom nivån är alldeles för låg...

Kramiz kramiz

Thomas
TKO

Inläggav heasm » tis 12 apr, 2016 10:48

TKO skrev:
Inge skrev:För övrigt bör naturligtvis tilläggas att Oslo har flera flygplatser även om de sekundära inte är riktigt lika stora som Bromma och Skavsta och framförallt inte lika centralt som Bromma. Norrmännen lade ju ner Fornebue (eller hur det stavas) men de är ju just Norrmän..

Jodå - och Frankfurt har en sekundär flygplats i Hunsrück. Hamburg en i Lübeck. Etc... men notera att ingen av dessa ligger inom stadens gränser eller ens närmare stadskärnan än vad primärflygplatsen gör. Så jämförelserna saknar all relevans när vi diskuterar Bromma!

Så - nu lämnar jag denna tråd, eftersom nivån är alldeles för låg...

Kramiz kramiz

Thomas

Det är uppfriskande med så uppriktig självkritik. Det må jag säga.
heasm

Inläggav Verspieder » tis 12 apr, 2016 11:15

Inge skrev:Nu är Sundström sosse, så man kan kanske inte begära att han fattar det där.

Inge skrev:Norrmännen lade ju ner Fornebue (eller hur det stavas) men de är ju just Norrmän..

Fruktansvärt omogna argument. Sitter intelligens i att man är arisk svensk och röstar blått? Tror du på frenologi också? Med tanke på ovanstående uttalanden är det nog inte så underligt att i våra nordiska grannländer ofta kan få höra att många tycker att rikssvenskar, särskilt från vår huvudstadsregion, är både högfärdiga och okunniga samtidigt.
Verspieder

Inläggav AdrianLangemar » tis 12 apr, 2016 11:31

Verspieder skrev:
Inge skrev:Nu är Sundström sosse, så man kan kanske inte begära att han fattar det där.

Inge skrev:Norrmännen lade ju ner Fornebue (eller hur det stavas) men de är ju just Norrmän..

Fruktansvärt omogna argument. Sitter intelligens i att man är arisk svensk och röstar blått? Tror du på frenologi också? Med tanke på ovanstående uttalanden är det nog inte så underligt att i våra nordiska grannländer ofta kan få höra att många tycker att rikssvenskar, särskilt från vår huvudstadsregion, är både högfärdiga och okunniga samtidigt.

Med tanke på hur många fullt fungerande spårvägar som norrmännen har lagt ner, försökt lägga ner eller vägrat trafikera de senaste 30 åren kan man nästan hålla med Inges resonemang.
AdrianLangemar

Inläggav Inge » tis 12 apr, 2016 11:34

Verspieder skrev:

Partitillhörighet kan vara en indikator. Beträffande norrmännen lämnar jag tolkningutrymme.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Per Lind » tis 12 apr, 2016 13:07

Nu spelar det ingen roll om man är arisk, svensk och röstar blått.
Det trovärdiga ligger i att han är Socialdemokrat och att Socialdemokraterna med Miljöpartiet lovat lägga ned Bromma.
Resultatet blir lika trovärdigt som när Bussbranschen beställer en utredning om vad som är bäst för staden, buss eller spårvagn.
Alla undersökningar och utredningar går i beställarens väg.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 15:47

Per Lind skrev:Nu spelar det ingen roll om man är arisk, svensk och röstar blått.
Det trovärdiga ligger i att han är Socialdemokrat och att Socialdemokraterna med Miljöpartiet lovat lägga ned Bromma.
Resultatet blir lika trovärdigt som när Bussbranschen beställer en utredning om vad som är bäst för staden, buss eller spårvagn.
Alla undersökningar och utredningar går i beställarens väg.
-Per

Till skillnad från Lewi Petrus anser jag att löftena kunna brytas!

Vad är detta för dravel?
SAP har (tyvärr) inte "lovat att lägga ner Bromma". Det är (tyvärr) enbart MP som lovat detta.
"Kolla fakta - skriv sen" är en bra regel.

NU ska jag försöka vara tyst...

/TKO
TKO

Inläggav Per Lind » tis 12 apr, 2016 16:26

"Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholm är eniga om att Bromma flygplats stängs 2022. Gotlands riksdagsledamot Gustaf Hoffstedt (M) rasar, medan kollegan Christer Engelhardt (S) tar det mer kallt."
Källa http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5991571
Men dom har ju ändrat sig förr.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 16:44

Per Lind skrev:"Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholm är eniga om att Bromma flygplats stängs 2022. Gotlands riksdagsledamot Gustaf Hoffstedt (M) rasar, medan kollegan Christer Engelhardt (S) tar det mer kallt."
Källa http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5991571
Men dom har ju ändrat sig förr.
-Per

Om du nu orkar läsa hela artikeln du länkat till ser du att Christer Engelhardt säger följande:

"Den socialdemokratiska riksdagsledamoten Christer Engelhardt tar det kallt och pratar om uppgörelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Stockholms stad som ett "lokalt initiativ". Han känner sig lugn för att det blir andra tongångar när frågan når Sveriges riksdag."

Och så blev det. Ledande i drevet mot en snabb nedläggning av Bromma var ett antal kommunalråd i norra Sverige. Och du kan kanske själv räkna ut vilket politiskt parti dessa tillhör...

Men om du menar att SAP och MP i Stockholms kommun var överens om detta så har du rätt. Fast då skulle du kanske skrivit det?

Och Sunkan lär inte ta så stor hänsyn till vad man tycker i Stockholm - även om det är inom partiet. Han är ju från Piteå - vilket säger allt!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik