SAS ärevarv?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

SAS ärevarv?

Inläggav Inge » ons 16 mar, 2016 10:05

Just nu såg jag, på himlen att en SAS A340 gjorde någonslags "ärevarv" över västra Stockholm.

Finns det någon flygkunnig person här som kan berätta v varför detta ärevarv, flygtekniskt? -Eller är det kanske så att det var första gången på många år man flög från Los Angeles och helt enkelt ville visa upp sig/Stockholm?

(Det är fint väder här så passagerarna fick säkert en fin utsikt över stan.)
Användarvisningsbild
Inge

Re: SAS ärevarv?

Inläggav Inge » tor 17 mar, 2016 11:12

Jag har nu undersökt det hela lite själv. Det var inte första dagen från Los Angeles, utan andra. Däremot var det faktiskt planet från Los Angeles. Vilket var det naturliga att anta då det inte borde komma något annat liknande flygplan vid den tiden och New York-planet (Om man gissat på ett försenat sådant.) nästan alltid körts med A330. Detta har dock ändrats i.o.m. Los Angeles linjen, eftersom linjerna numer slingas.

Varför man flög så lågt har jag inte riktigt fått klart för mig. Men det har förekommit tidigare vid tillfällen då piloten helt enkelt velat visa stan. Man kör då så lågt man får utan att komma i vägen för planen till och från Bromma. Men med ett så stort plan ger det nästan illusionen från marken att man är på väg mot Bromma, innan planet svänger vidare.

FYI
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Övrig kollektivtrafik