DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav Harald » mån 28 dec, 2015 12:01

Nu har DSB lagt ut information om hur trafiken ska gå fr.o.m. den 4 januari. Det bekräftar det som jag skrev i en tidigare tråd.

Bild

http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder ... l-sverige/

http://www.dsb.dk/kampagner/id-kontrol/

En sökning i Rejseplanen visar att restiden København H - Københavns Lufthavn är förlängd med fem minuter. Det beror väl på att vändande tåg ska använda samma spår som tågen mot København H.

DSB förvarnar också om att kostnaderna för id-kontrollen kan komma att höja priset på resor till Sverige:

"Det er endnu ukendt, hvor længe de svenske myndigheder vil kræve, at alle passager til Sverige har gennemgået et ID-tjek, men, hvis kravet er gældende i mere end en måned, kan det medføre, at togrejser til Sverige herefter bliver pålagt et gebyr, der skal dække de ekstraordinære omkostninger til den omfattende ID-kontrol."
Harald
 
Inlägg: 7770
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav Inge » mån 28 dec, 2015 15:55

Der är väl en rimlig lösning som vad det verkar har siktet inställt på att bli långsiktig. Kompletterar man den med plattformar längs godstågsspåren blir den hållbar.

Sedan är frågan vad som är en rimlig avgift för kontrollen. På flyget har det ju visat sig att de flygplatser och vaktbolag som fått uppgiften kraftigt har övdrdebiterat i makt av sin monoplställning.

Jag skulle vilja gämföra med ett besök på en frisersalong. Kunskapsnivå, krav på utrustning och lokal etc är likartad. Hos frisören betalar man ca 200 kr för en halvtimme. En id-kontroll går på max en halv minut i snitt. Det borde bli ca 3-4 kr per resa. Tyvärr är väl risken att man ockrar och snarare lägger sig på 30-40 kr. Hur som helst är det dock överkomligt. Jämför tex med Arlanda där banan inte alls är subventionerad på samma vis.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4366
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav Inge » mån 28 dec, 2015 16:58

Uppgifter finns nu om att det kommer att kosta ca 20 kr per resenär för tågbolagen. Enligt vad de själva påstår alltså. Säkerligen uppblåst med diverse overhead mm som man passar på att försöka få betalt för igen. (Kostnaden är förstås orimlig i förhållande till vad som faktiskt utförs.)

Men man kan väl gissa att biljettpriserna kommer att höjas med motsvarande ändå.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4366
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav Stefan Isaksson » mån 28 dec, 2015 20:25

Sveriges radio har publicerat uppgiften att det skulle kosta 1miljon om dagen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6334650

Dessutom har tydligen Danska politiker börjat hävda att det är Sverige som ska betala för kostnaden. Rimligt nog enligt min mening.

Jag har inte sett till någon kommentar från Svenska regeringen. Det blir väl allt tydligare hur ogenomtänkt påhittet är.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav Inge » mån 28 dec, 2015 20:35

En miljon om dagen kan det omöjligen kosta. Nio miljoner i månaden påstår man. Nä det finns naturligtvis ingen anledning att någon annan än tågbolagen och eventuellt dess passagerare tar kostnaden.

Skulle man gnytt skulle man gjort det 2001, då var ju principen ny. Man bör ju inte få gehör bara för att man råkar tillhöra en särskilt gnyig bransch.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4366
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav Harald » mån 28 dec, 2015 20:46

En miljon om dagen inbegriper DSB:s beräknade intäktsbortfall p.g.a. minskat resande. De nio miljonerna anges vara den första månadens kostnad för själva kontrollverksamheten. Jag skulle tro att engångskostnader för att sätta igång systemet är medräknat i detta. Det går ju inte att beräkna någon avskrivningstid, eftersom man inte vet hur länge kontrollerna ska vara. Därför är det väl bäst att ta alltsammans som en kostnad direkt. Det skulle i så fall betyda att kostnaden per resa blir lägre följande månader.
Harald
 
Inlägg: 7770
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav LÅ1 » mån 28 dec, 2015 23:11

Kontrollen på brons övre plan, dvs av biltrafiken, bekostas av svenska staten. Orättvist tycker Scandline.
"Färjebolag anmäler staten för id-kontroller".

Vad skulle hända om DSB sa att vi kör tågen tomma från CPH Lufthavn till Hyllie, i stället för Köpenhamn H till CPH Lufthavn? Äv en om det finns ett avtal så har ju förutsättningarna förändrats i grunden!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: DSB informerar om ändrad trafik och id-kontroller

Inläggav Inge » mån 28 dec, 2015 23:38

Kontrollen av de som kör av färjorna bekostas också av svenska staten. För de som bedriver kollektivtrafik på brons övre plan gäller samma regler som för Scandlines.

Men jag antar att Scandlines gärna vill se sig själva som infrastruktur i konkurrens med andra infrastrukturförvaltare. Man ägs ju också av infrastrukturfonder.

Men det synsättet har man inte fått mycket gehör för beträffande fehmarnbelt (Ett annat bolag dock om än under samma artistnamn.) och man lär få svårt att hävda synsättet i det här fallet också. Om synsättet hade hållit så är hade ju faktumet att trafikverket sponsrar överfartsavgifterna för tågen för övrigt varit ett mycket mer flagrant exempel på subvention.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4366
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster