SJ ställer in Malmö-København

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Inge » tis 22 dec, 2015 23:50

Ja passunionen gäller, så kan man göra troligt att man är nordisk medborgare kommer det att räcka. Men redan här kan syftet saboteras om den falangen i regeringen vunnit. Dvs om man inte föreskriver att det är transportörens skyldighet att fastställa medborgarskapet. En datorterminal för att kontrollera påstådda nordiska medborgarskap vid tveksamhet är inte hi-tech.

Övriga bör få visa pass om detta inte saboterats.

De som då visar sig ha medborgarskap som kräver ytterligare resehandlingar, visum, uppehållstillståndskort etc. bör få visa dem. Återigen om någon inte lyckats sabotera kontrollens syfte.

Allt detta är ju rutin. Motsvarande föreskrifter har funnits i många år för flygbolag och rederier. Så det krävs aktivt sabotage för att misslyckas.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav LÅ1 » ons 23 dec, 2015 0:15

Anders Hanquist skrev:Eftersom syftet är att dämpa strömmen av asylsökande från vissa länder där konflikter råder så torde det väl finnas vissa möjligheter att frångå krav på pass/nationellt ID. Ett svenskt eller danskt körkort (eller för den delen de flesta europeiska) borde väl kunna räcka. Heter man Svendsen eller Pettersson, har ett några år gammalt körkort och lätt gör sig förstådd vid kontrollen, så torde väl sannolikheten för att man ska söka asyl vara i det närmaste noll. Vaneresenärer (pendlare) kanske snart blir igenkända av kontrollanter och kan slinka förbi som "kända". Nu vet jag inte hur regelverket ser ut, men viss smidighet borde kunna tillämpas.

Den som säger sig heta Svendsen eller Pettersson skulle kunna ha falska handlingar. Men talar de god danska eller svenska så är det nog riskfritt att låta dem passera.
Det som troligen kan bli knepigt är väl när någon som kan misstänkas vara asylsökande men som har handlingar som verkar korrenta dyker upp. Och som inte pratar ett nordiskt tungomål. De kan ju mycket väl vara etablerade här utan att att ha (velat) lära sig språket här. Men kan lika gärna ha falska papper. Eller någon annans äkta.

Och så har vi de som känner sig kränkta av kontrollen, och därför kommer att provocera. (Såg någon sådan i en "kort intervju" i en nyhetssändning i kväll.) Men sådant beteende är väl inget stort problem när kontrollen sker en bit från perrongen. Värre då om det skulle vara kontroll ombord, t.ex. på sträckan Köpenhamn H till Lufthavn, där man måste "sparka ut" folk från tåget.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 0:22

Men det är ju skilda krav. När det gäller flygbolag som flyger från länder utanför Schengen så säger lagen att de ska kontrollera att den de transporterar "innehar pass och de tillstånd som krävs för resa in i landet." Förordningen om id-kontrollerna säger bara att man ska kontrollera att resande har en giltig id-handling med fotografi. Inget om tillstånd att resa in i landet. Det man vill komma åt är väl alla de som dyker upp och söker asyl utan att kunna styrka sin identitet.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav hgsldf » ons 23 dec, 2015 1:29

Att SJ ställer in trafiken till Köpenhamn finner jag bara som ett senkommet bekräftandet på att bron inte skulle byggts. Om SJ inte har målpunkter söder om Malmö, måste man fråga sig varför det inte existerar någon vettig kollektivtrafik mellan Malmö och Trelleborg och varför det inte existerar någon trafik till Pommern, Berlin och övriga Centraleuropa.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Inge » ons 23 dec, 2015 7:11

Harald skrev:Men det är ju skilda krav. När det gäller flygbolag som flyger från länder utanför Schengen så säger lagen att de ska kontrollera att den de transporterar "innehar pass och de tillstånd som krävs för resa in i landet." Förordningen om id-kontrollerna säger bara att man ska kontrollera att resande har en giltig id-handling med fotografi. Inget om tillstånd att resa in i landet. Det man vill komma åt är väl alla de som dyker upp och söker asyl utan att kunna styrka sin identitet.

Det finns tre typer av förkontroller.

Inför yttre gränskontroll, dvs för den som skall med kollektivtrafik (flyg och fartyg) från icke schengenland.

Inför tillfällig inre gränskontroll för den som färdas med flyg eller fartyg en längre sträcka.

Inför tillfällig inre gränskontroll för den som färdas med kollektivtrafik en kortare sträcka.

Endast det tredje fallet är nytt.

Det finns inget sakskäl att kontrollera olika dokument i de olika fallen. Möjligen skulle man ur humanistisk synvinkel kunna tycka att det var mindre angeläget i de fall transporten startar på osäkert territorie varifrån människor på sakliga grunder flyr. Men så blir det under alla omständigheter inte.

Frågan nu är om man av politiska skäl tänker genomföra kontrollen av fullständiga dockument från Danmark eller inte. Naturligtvis är detta ingen fråga man missat utan det handlar om huruvida allt är ett skådespel eller syftar till förändring. Det i sin tur beror på styrkeförhållandena inom regeringens falanger.

Man kan för övrigt inte komma åt de som dyker upp utan att kunna styrka påstådd identitet genom gränskontroll av identiteten. Normalt har de naturligtvis en äkta identitetshandling, som de lägger undan någonstans innan de besöker Migrationsverket, men som kan användas vid gränskontrollen. Det man kan göra är att stoppa de som inte har fullständiga dokument före gränsen, så att de tvingas söka asyl i det land de borde.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 11:25

hgsldf skrev:Att SJ ställer in trafiken till Köpenhamn finner jag bara som ett senkommet bekräftandet på att bron inte skulle byggts. Om SJ inte har målpunkter söder om Malmö, måste man fråga sig varför det inte existerar någon vettig kollektivtrafik mellan Malmö och Trelleborg och varför det inte existerar någon trafik till Pommern, Berlin och övriga Centraleuropa.
/Göran

Sicket struntprat!

Bron: Det finns många broar som inte trafikeras av SJ. Skulle ingen av dem ha byggts? T.ex. så skulle väl Stockholm vara rätt besvärligt att resa i utan broarna.

Trelleborg: Tåg var 30:e minut tycker jag är rätt vettigt för en stad i den storleken. Vad krävs för att du ska vara nöjd? Ska det vara en spårväg som trafikeras med A1+B19?

Pommern: Man kan ta färja från Trelleborg eller Ystad. Till Ystad går det också tåg var 30:e minut.

Berlin och övriga Centraleuropa: Man tar färja från Trelleborg till Warnemünde och tåg därifrån.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav spårsnoken » ons 23 dec, 2015 12:47

Vad är det för fel på Ystad-Swinoujscie?

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 9:01

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 12:57

spårsnoken skrev:Vad är det för fel på Ystad-Swinoujscie?

mvh/spårsnoken

Inget fel alls. Jag nämner ju Ystad också. Jag tänkte bara att Rostock/Warnemünde var bättre för resor till Berlin, men i ärlighetens namn har jag inte kollat det. Det får ju vara gränser för hur mycket information man letar reda på åt dem som inte följer med i utvecklingen. Jag ville bara visa på att det finns resemöjligheter.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav LÅ1 » ons 23 dec, 2015 15:36

Dessutom går det väll färjor från Karlskrona ner mot östra Europa? Och kanske från Nynäshamn och fler ställen? Eller är dessa linjer nerlagda? (Alla har ju inte Malmö eller Skåne som avreseort!)

När det gäller trafiken mellan Köpenhamn och Malmö så funderar jag på vilken dansk station som har flest påstigande med destination Sverige. Kastrupps flygplats eller Köpenhamn H? Man skulle ju kunna tänka sig direkttåg Köpenhamn H, spår 26, till Sverige i stället för från flygplatsen.
Jag ser två nackdelar. 1: Svårare att praktiskt ordna kontrollen vid spår 26. (Inkl. staket etc.) 2: Omväg för flygresenärerna som reser från eller till Sverige.

Men kanske skulle flest dagspendlare vinna på att slipppa bytet vid flygplatsen? Och SJ skulle kunna fortsätta trafikera Köpenhamn!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 17:16

Nej, spår 26 är ingen bra lösning för Öresundstågen. Där ryms bara två X31K/ET. Den lösning man nu har gör att man kan fortsätta att köra tåg bestående av tre tågsätt. Jag menar att den lösning som Skånetrafiken och DSB har funnit är den minst dåliga. Den ger både störst kapacitet över Öresund och kräver minst extra resurser. Den här lösningen öppnar också för att SJ kan fortsätta att köra. SJ-tågen skulle då få avgå från spår 26 där det är lätt att ordna id-kontroll. De skulle också kunna ha påstigning vid Lufthavnen om de kommer överens med DSB, eftersom hela plattformen där kommer att vara kontrollerat område. Ett av SJ:s orosmoment var dessutom att de skulle kunna bli stående bakom ett Öresundståg vilket skulle ge förseningar hela vägen upp till Stockholm. Nu försvinner även det eftersom eventuella problem med folk som vägrar att lämna Öresundståget tas vid Hovedbanegården. Även IC Bornholm borde kunna fortsätta med den här lösningen.

Så. sorry alla tangentbordsstrateger. DSB och Skånetrafiken har gjort det bästa i en dålig situation. Det är svårt att komma på något bättre.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Inge » ons 23 dec, 2015 17:44

Man har väl inte bestämt sig än och faktumet att SJ inte längre har lust att köra (en fråga så liten att man får putsa luppen ordentligt om man vill studera den) kan ju göra att man ändå väljer delad plattform. Det borde gå att köra tågen tätare med den lösningen.

Men det är ju fler intressen som skall vägas in, DSBs egna IC tåg tex. Om dessa skall både ankomma och avgå från spår 2, vilket ofta skulle bli fallet med båda lösningarna, så vill man väl inte ha för tät trafik med Öresundståg, utan ser hellre att de är längre.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 18:30

Man har bestämt sig. Skånetrafiken har lagt ut informationen på sin webbplats. DSB meddelar att Københavns Lufthavn St. kommer att vara stängd tre nätter i mellandagarna. Tågen får köra förbi på godstågsspåren medan man sätter upp staket mellan plattformsspåren. Bussar ersätter mellan Tårnby och Lufthavnen.

https://www.skanetrafiken.se/granskontroller/

http://www.dsb.dk/trafikinformation/and ... 27-29-dec/
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Inge » ons 23 dec, 2015 19:23

Det framgår inte av den informationen vilken lösning man väljer. Däremot att man skall presentera valet under vecka 53.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 19:52

Det som ska presenteras nästa vecka är exakt hur själva id-kontrollen ska ske. Trafikupplägget är klart. Som du skriver så framgår det inte helt av Skånetrafikens information, men det som står där är förenligt med information från andra källor.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Inge » ons 23 dec, 2015 20:05

Men det är också förenligt med delad perrong. Att tågen från Danmark tycks komma att bli skyltade Kastrup, för att vara tydlig med att man inte kan åka med längre, behöver inte betyda att inte själva tågsättet rullar fram och blir nytt tåg från Kastrup mot Sverige.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 20:18

Inge skrev:Men det är också förenligt med delad perrong. Att tågen från Danmark tycks komma att bli skyltade Kastrup, för att vara tydlig med att man inte kan åka med längre, behöver inte betyda att inte själva tågsättet rullar fram och blir nytt tåg från Kastrup mot Sverige.

Men nu förklarar jag för dig att det inte är så det ska bli. Hela den södra plattformen ska användas för påstigande mot Sverige och endast för detta. Tågen till Sverige körs tomma dit. De tåg som utgår från Nivå, Østerport eller København H kommer alltid att vända vid Lufthavnen. De kommer inte att gå till Malmö i rusningstid som de gör nu. De kommer att ta resande till Lufthavnen och stanna för avstigning vid den norra plattformen. Trafiken från Sverige till Danmark kommer att gå som vanligt förutom att de extra tågen i rusningstid tas bort.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav LÅ1 » ons 23 dec, 2015 21:43

Frågetecken kring hur transportöransvaret ska se ut.
Att en resenär inte kan, eller vill, visa id för svenska myndigheter behöver ju inte betyda att samma resenär inte visat korrekt sådant för transportföretagets kontrollanter före gränsen!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav hgsldf » ons 23 dec, 2015 22:25

Harald skrev:Sicket struntprat!

Bron: Det finns många broar som inte trafikeras av SJ. Skulle ingen av dem ha byggts? T.ex. så skulle väl Stockholm vara rätt besvärligt att resa i utan broarna.

Trelleborg: Tåg var 30:e minut tycker jag är rätt vettigt för en stad i den storleken. Vad krävs för att du ska vara nöjd? Ska det vara en spårväg som trafikeras med A1+B19?

Pommern: Man kan ta färja från Trelleborg eller Ystad. Till Ystad går det också tåg var 30:e minut.

Berlin och övriga Centraleuropa: Man tar färja från Trelleborg till Warnemünde och tåg därifrån.

Antar att Du tittat lite djupt i glöggflaskan innan Du skriver "struntprat" om något Du uppenbarligen inte känner till!
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav Harald » ons 23 dec, 2015 22:59

Vad är det som jag inte känner till?
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SJ ställer in Malmö-København

Inläggav hgsldf » tor 24 dec, 2015 0:37

Harald skrev:Vad är det som jag inte känner till?

Jag har i många år åkt från Stockholm till flera städer i området mellan Sassnitz och Berlin, i snitt 5 gånger per år. Så länge DB som hade tagit över del av DR´s trafik, nämligen Malmö_Berlin med mellanliggande stationer så fungerade det här mycket bra. Lokalbanorna hade bra anpassning till de här tågen. I dag finns inte DB i den här regionen utan det är diverse regional och lokalbanor som inte talar med varandra, bytena fungerar inte!

SJ sade sig ju vilja etablera sig utanför Sverige och då såg jag det här som en möjlighet! Stockholm - Berlin med X2, jag tror att den gamla färjan Sassnitz klarar ett sådant tåg och det bästa vore en ny färja som tar två timmar.

I dag gäller endera bil eller flyg till Berlin och 3-5 byten med tåg till det här området.

När jag skrev Pommern, syftade jag på det som Tyskland fick behålla efter kriget, det som Polen tog över heter något annat i dag.
För tio år sedan fanns det överhuvudtaget inga offentliga förbindelser över gränsen i det här området. I dag kan man sommartid åka buss mellan Stettin och Ueckermünde och förhoppningsvis fortsätter islossningen, men det är fortfarande så att t ex en bilverkstad inte vågar anställa polacker även om det skulle lösa en massa problem, man tror att kunderna då skulle försvinna.
Vor Die Wende fans det ingen större fiende än polackerna i DDR, und so denkt man auch heute .

En SJ-linje till Berlin Skulle måhända öppna nya fönster!
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster