Switch to full style
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Besvara

SJ ställer in Malmö-København

mån 21 dec, 2015 11:49

SJ ställer in all trafik Malmö-København när id-kontrollerna införs enligt Sydsvenskan. Skälet som anges är att SJ:s tåg är för långa för att det ska fungera med med uppdelningen av plattformen vid Københavns Lufthavn.

http://www.sydsvenskan.se/skane/sj-stal ... brotrafik/

Re: SJ ställer in Malmö-København

mån 21 dec, 2015 13:03

Hela situationen visar ju på hur omöjligt det är att förutspå framtida händelser och detta är ett tydligt exempel på hur det blir när man gång på gång tar felaktiga beslut och sedan försöker att rätta dom med ännu fler dumheter. Det enda som kan stoppa denna kedja av händelser är att man tar tag i problemet vid roten, och hur man än vänder och vrider på det så har det till syvende och sist med vårt [s]missbruk[/s] beroende av olja att göra...

Re: SJ ställer in Malmö-København

mån 21 dec, 2015 13:10

Hur är det med DSB? Jag vet att de hotat att ställa in trafiken, men kommer de verkligen att göra det?
Det ska bli spännande att se om andra företag följer SJ exempel.

Undrar om de är yrvakna i regeringskansliet nu?
Jag hoppas att regeringen gör en pudel och drar tillbaka beslutet, hur mycket prestige det än kostar.

Förr fanns det trafikeringsplikt, men det är väl borta nu, när andra operatörer förväntas stå på kö att ta över trafiken... :shock:

SI

Re: SJ ställer in Malmö-København

mån 21 dec, 2015 13:31

Stefan Isaksson skrev:Hur är det med DSB? Jag vet att de hotat att ställa in trafiken, men kommer de verkligen att göra det?
Det ska bli spännande att se om andra företag följer SJ exempel.

Undrar om de är yrvakna i regeringskansliet nu?
Jag hoppas att regeringen gör en pudel och drar tillbaka beslutet, hur mycket prestige det än kostar.

Förr fanns det trafikeringsplikt, men det är väl borta nu, när andra operatörer förväntas stå på kö att ta över trafiken... :shock:

SI

Till skillnad från SJ kan väl inte DSB ensidigt ställa in Öresundstågen. De måste minst ha med sig de svenska länshuvudmännen.

Re: SJ ställer in Malmö-København

mån 21 dec, 2015 15:39

SJ skulle ju kunna köra till Köpenhamn, men gå tomma därifrån. (ID-koll på personalen borde ju inte vara något problem.)

Oslo ligger ju också i utlandet. Är det inte samma problem där?

Re: SJ ställer in Malmö-København

mån 21 dec, 2015 15:47

Risken att vi skulle få in migranter från Norge är väl inte så stor. Norge är ju inget EU land, och om någon flyr därifrån blir vi ju första EU land och får ta emot asylansökan på rätt sätt. :D

Re: SJ ställer in Malmö-København

mån 21 dec, 2015 16:55

Sven Blomberg skrev:Risken att vi skulle få in migranter från Norge är väl inte så stor. Norge är ju inget EU land, och om någon flyr därifrån blir vi ju första EU land och får ta emot asylansökan på rätt sätt. :D

Att Norge inte är något EU-land spelar ingen roll i det här sammanhanget. De är med i Schengen och i Dublinförordningen. Men Norge har kontroll på sin yttre Schengengräns mot Ryssland. Där kommer man inte in utan att bli registrerad. F.n. har de även inresekontroll på färjor från Danmark och Sverige. Något behov av id-kontroll för resande från Norge till Sverige finns alltså inte, och därför gäller förordningen bara transporter från Danmark till Sverige.

http://www.regeringen.se/contentassets/ ... 5_1074.pdf

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 16:44

Nja... Det här kan ju bli ett ökat tryck på utbyggnad av Metron till Malmö. Och kanske inte från Nordhavn, utan genom en förlängning av Metron från ändstationen på Kastrup till Malmö med uppdelning i 2-3 linjer i Malmö. Metron är egentligen ett light rail-system så det vore kanske inte så dumt. Det är dessutom enkelt att borra i kalkstenen.

mvh/spårsnoken

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 16:56

Stefan Isaksson skrev:Hur är det med DSB? Jag vet att de hotat att ställa in trafiken, men kommer de verkligen att göra det?
Det ska bli spännande att se om andra företag följer SJ exempel.


Jodå:
Från den 4 januari slutar Öresundstågen gå mellan Köpenhamn och Malmö. Alla Öresundståg till Sverige kommer istället att avgå från Köpenhamns flygplats Kastrup. Dessutom slopas tiominuterstrafiken i rusningstid i bägge riktningar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tag-stoppas-mellan-kopenhamn-och-malmo/

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 17:40

spårsnoken skrev:Nja... Det här kan ju bli ett ökat tryck på utbyggnad av Metron till Malmö. Och kanske inte från Nordhavn, utan genom en förlängning av Metron från ändstationen på Kastrup till Malmö med uppdelning i 2-3 linjer i Malmö. Metron är egentligen ett light rail-system så det vore kanske inte så dumt. Det är dessutom enkelt att borra i kalkstenen.

mvh/spårsnoken

Ja, då kan man ju planera för Öresund-Friedrichstraße redan i projekteringen så att man får en ändamålsenlig anläggning. Det finns säkert någon gammal DDR-kämpe att ta in som konsult. :twisted:

Med reservation för eventuella missförstånd ser det ut som om upplägget nu blir följande:

All avstigning vid Københavns Lufthavn sker vid den norra plattformen. Den södra plattformen är endast för påstigande mot Sverige med id-kontroll innan man kommer till plattformen.

Tågen från Nivå går till Lufthavnen och vänder där. De kommer inte att gå till Sverige i rusningstid som de gör nu.

Tågen från Helsingør töms vid København H och går tomma till Lufthavnen där det blir påstigning för resande mot Sverige.

Tågen från Sverige går som vanligt, men det blir ingen 10-minuterstrafik i rusningen.

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 17:52

Harald skrev:Ja, då kan man ju planera för Öresund-Friedrichstraße redan i projekteringen så att man får en ändamålsenlig anläggning. Det finns säkert någon gammal DDR-kämpe att ta in som konsult. :twisted:

Med reservation för eventuella missförstånd ser det ut som om upplägget nu blir följande:

All avstigning vid Københavns Lufthavn sker vid den norra plattformen. Den södra plattformen är endast för påstigande mot Sverige med id-kontroll innan man kommer till plattformen.

Tågen från Nivå går till Lufthavnen och vänder där. De kommer inte att gå till Sverige i rusningstid som de gör nu.

Tågen från Helsingør töms vid København H och går tomma till Lufthavnen där det blir påstigning för resande mot Sverige.

Tågen från Sverige går som vanligt, men det blir ingen 10-minuterstrafik i rusningen.
.
Vad får dig att tro att man fortsätter köra hela vägrn Helsingör - Sverige? Är det inte lika trolkgt att man vänder vid Köpenhamn H och vid Flygplatsen?

spårsnoken skrev:Nja... Det här kan ju bli ett ökat tryck på utbyggnad av Metron till Malmö. Och kanske inte från Nordhavn, utan genom en förlängning av Metron från ändstationen på Kastrup till Malmö med uppdelning i 2-3 linjer i Malmö. Metron är egentligen ett light rail-system så det vore kanske inte så dumt. Det är dessutom enkelt att borra i kalkstenen.

Metrostationen vid Lufthamnen är väl bygd som en definitiv ändststion, om jag mins rätt. Skulle spåren förlängas så skulle de gå rakt in i flygplatsbyggnaden. Skulle komma att gå rakt igenom det område där man nu bygger upp ID-kontrollen, tror jag.

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 19:00

Ser nu att Kvällsposten skriver att tågen från Sverige kommer att gå åtminstone till Köpenhamn H.

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 19:11

LÅ1 skrev:Vad får dig att tro att man fortsätter köra hela vägrn Helsingör - Sverige? Är det inte lika trolkgt att man vänder vid Köpenhamn H och vid Flygplatsen?

Om man kör åt det ena hållet så måste man köra åt det andra också. Annars uppstår en anhopning av tåg i ena änden och så tar de slut i den andra. Skånetrafiken har meddelat att tågen från Sverige till Danmark ska gå som vanligt, vilket betyder till Helsingør. De har också meddelat att tågen till Sverige ska gå från Flyghavnen. Då måste de komma dit på något vis. Att de ska köras tomma mellan København H och Lufthavnen är troligt men inte helt klart ännu. Definitivt besked ska komma i mellandagarna sägs det.

Genom att göra så här kan man använda hela plattformen för påstigande, vilket gör att man kan fortsätta med långa tåg. Dessutom slipper man risken att någon vägrar att lämna tåget vid Lufthaven så att man blir stående där. Blir man stående vid Hovedbanegården så står man ju inte lika mycket i vägen. Man behöver inte heller bygga någon avspärrning på plattformen. Däremot så ska det byggas stängsel mellan spåren i mellandagarna.

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 19:33

Att de inte var smarta nog att köra en linje Köpenhamn-Malmö utan mellanliggande stopp, åh så kör man normal trafik Helsingør-Kastrup samt Hyllie-Göteborg/Kalmar/Karlskrona

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 20:28

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Vad får dig att tro att man fortsätter köra hela vägrn Helsingör - Sverige? Är det inte lika trolkgt att man vänder vid Köpenhamn H och vid Flygplatsen?

Om man kör åt det ena hållet så måste man köra åt det andra också. Annars uppstår en anhopning av tåg i ena änden och så tar de slut i den andra. Skånetrafiken har meddelat att tågen från Sverige till Danmark ska gå som vanligt, vilket betyder till Helsingør. De har också meddelat att tågen till Sverige ska gå från Flyghavnen.

Jag inser förstås att man måste ha lika många tåg i båda riktningarna.Vad jag inte sett när jag skrev ovanstående var att man skulle låta de västgående tågen gå som förut. Vilket ju på ett vis blir en slags obalans.

Vad som inte framgått någonstans, såvitt jag sett, är vilka id-handlingar som skall godkännas. Antar att "vanliga" svenska körkort och id-kort godkänns även om medborgarskap inte framgår. Men vad krävs för att en polack eller en britt skall slåppas igenom? Och vad gäller för en amerikan eller en kinesisk medborgare?

Hur allvarligt blir det att antalet tåg halveras i rusningstid? Hur fyllda är tågen nu? Är det många stående?

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 20:34

Odd skrev:Hela situationen visar ju på hur omöjligt det är att förutspå framtida händelser och detta är ett tydligt exempel på hur det blir när man gång på gång tar felaktiga beslut och sedan försöker att rätta dom med ännu fler dumheter. Det enda som kan stoppa denna kedja av händelser är att man tar tag i problemet vid roten, och hur man än vänder och vrider på det så har det till syvende och sist med vårt [s]missbruk[/s] beroende av olja att göra...


Det största misstaget och roten till det onda gjorde Sverige 1 januari 1995 och det rider kamelryttarna idag på... :evil:
Allt skulle bli så jävla bra, jo tjena...

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 21:29

LÅ1 skrev:Vad som inte framgått någonstans, såvitt jag sett, är vilka id-handlingar som skall godkännas. Antar att "vanliga" svenska körkort och id-kort godkänns även om medborgarskap inte framgår. Men vad krävs för att en polack eller en britt skall slåppas igenom? Och vad gäller för en amerikan eller en kinesisk medborgare?

Det bör väl rimligen vara:

polack: nationellt id eller pass
britt: pass (UK har inte nationellt id)
US-amerikan: pass
kines: pass med visum

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 22:19

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Vad som inte framgått någonstans, såvitt jag sett, är vilka id-handlingar som skall godkännas. Antar att "vanliga" svenska körkort och id-kort godkänns även om medborgarskap inte framgår. Men vad krävs för att en polack eller en britt skall slåppas igenom? Och vad gäller för en amerikan eller en kinesisk medborgare?

Det bör väl rimligen vara:

polack: nationellt id eller pass
britt: pass (UK har inte nationellt id)
US-amerikan: pass
kines: pass med visum

Vilket visar att det behövs mer än några timmars utbildning av konduktörer och bussförare etc för att få det där 100% rätt så att bolagen slipper böter. Därmed inte sagt att nämnda yrkesgrupper skulle vara särskilt svårutbildare.

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 22:38

Eftersom syftet är att dämpa strömmen av asylsökande från vissa länder där konflikter råder så torde det väl finnas vissa möjligheter att frångå krav på pass/nationellt ID. Ett svenskt eller danskt körkort (eller för den delen de flesta europeiska) borde väl kunna räcka. Heter man Svendsen eller Pettersson, har ett några år gammalt körkort och lätt gör sig förstådd vid kontrollen, så torde väl sannolikheten för att man ska söka asyl vara i det närmaste noll. Vaneresenärer (pendlare) kanske snart blir igenkända av kontrollanter och kan slinka förbi som "kända". Nu vet jag inte hur regelverket ser ut, men viss smidighet borde kunna tillämpas.

Re: SJ ställer in Malmö-København

tis 22 dec, 2015 23:15

Anders Hanquist skrev:Eftersom syftet är att dämpa strömmen av asylsökande från vissa länder där konflikter råder så torde det väl finnas vissa möjligheter att frångå krav på pass/nationellt ID. Ett svenskt eller danskt körkort (eller för den delen de flesta europeiska) borde väl kunna räcka. Heter man Svendsen eller Pettersson, har ett några år gammalt körkort och lätt gör sig förstådd vid kontrollen, så torde väl sannolikheten för att man ska söka asyl vara i det närmaste noll. Vaneresenärer (pendlare) kanske snart blir igenkända av kontrollanter och kan slinka förbi som "kända". Nu vet jag inte hur regelverket ser ut, men viss smidighet borde kunna tillämpas.

Den som säger sig heta Svendsen eller Pettersson skulle kunna ha falska handlingar. Men talar de god danska eller svenska så är det nog riskfritt att låta dem passera.
Det som troligen kan bli knepigt är väl när någon som kan misstänkas vara asylsökande men som har handlingar som verkar korrenta dyker upp. Och som inte pratar ett nordiskt tungomål. De kan ju mycket väl vara etablerade här utan att att ha (velat) lära sig språket här. Men kan lika gärna ha falska papper. Eller någon annans äkta.

Och så har vi de som känner sig kränkta av kontrollen, och därför kommer att provocera. (Såg någon sådan i en "kort intervju" i en nyhetssändning i kväll.) Men sådant beteende är väl inget stort problem när kontrollen sker en bit från perrongen. Värre då om det skulle vara kontroll ombord, t.ex. på sträckan Köpenhamn H till Lufthavn, där man måste "sparka ut" folk från tåget.
Besvara