Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Majkey » tis 03 nov, 2015 3:10

Hej, jag undrar hur fort hypotetiskt man skulle kunna köra på järnvägen i Stockholm. I detta scenario har vi redan ERTMS på samtliga banor så 200km/h är inte längre maxhastighet. Tänkte att vi kan angränsa oss till pendeltågsnätet + Grödingebanan.
Till exempel Ostkustbanan har ju väldigt många fina raksträckor där det idag är 200km/h STH, är 250-300km/h rimligt på vissa bitar här?
Grödingebanan är byggd för 250km/h, klarar kurvradierna ännu snabbare?

Samt har ni några förslag om man gör mindre (rimliga) linjerätningar kan få upp hastigheten?
Majkey
 
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 14:34

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Odd » tis 03 nov, 2015 12:07

Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?

Det finns ingen anledning att köra ens i 200 km/h på pendeltågsnätet.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Harald » tis 03 nov, 2015 12:40

Odd skrev:Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?

200 km/h är högsta hastighet med ATC. Ska man ha högre sth krävs alltså ERTMS.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Odd » tis 03 nov, 2015 14:19

Harald skrev:
Odd skrev:Vad har den högre maxhastigheten än 200km/h med ERTMS att göra?

200 km/h är högsta hastighet med ATC. Ska man ha högre sth krävs alltså ERTMS.

Är det en teknisk begränsning på just 200km/h?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Hechtwagen » tis 03 nov, 2015 14:59

Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav ADDE » tis 03 nov, 2015 15:22

Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h! :D

Finns det inte en juridisk begränsning också?

Jag förstår Majkeys frågeställning. TS föreställer sig en värld om 20-30 år, då hela den svenska bannätet har ERTMS som signalsystem och vi har då moderna tåg för höga hastigheter. Hans frågeställning är om man kan höja hastigheten på olika banor inom stocholms län för att köra snabbare tåg och hur man ska göra det.

Ja, inget är omöjligt. Det finns många lösningar på hur man kan höja STH på länets banor med t.ex. renovering, kurvrätning osv. Detta görs redan nu på Mälarbanans 4-spårutbyggnad. Jag tror dock inte det medger en hastighetshöjning där, möjligen förbi Kallhäll då.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Hechtwagen » tis 03 nov, 2015 16:20

Juridisk begränsning så tillvida att det inte finns några godkända fordon som får köra 250 km/h där.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Majkey » tis 03 nov, 2015 16:20

Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h! :D

Jag vet inte riktigt. X2 kan köra i 220km/h och X40 ska klara 230km/h t.ex. I praktiken är 200km/h max i Sverige med ATC2.

Min fråga gäller inte pendeltågen i sig. Dessa kommer aldrig upp i sådana hastigheter eftersom det är så täta stopp. Men med Mälarbanans utbyggnad så har vi snart 4-spår på samtliga 3 huvudlinjer ut från Stockholm där regional och fjärrtåg kan köra full hastighet.
Majkey
 
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 14:34

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Kantorn » tis 03 nov, 2015 16:53

Majkey skrev:
Hechtwagen skrev:Atc medger och är projekterad för 250 km/h på grödingebanan, det är fordonen som begränsar där! Så sug i er kunskapen: Svensk Atc = Max möjlig hastighet 250 km/h! :D

Jag vet inte riktigt. X2 kan köra i 220km/h och X40 ska klara 230km/h t.ex. I praktiken är 200km/h max i Sverige med ATC2.

Några av Hectorrailloken är också byggda för 230 km/h. Problemet är väl att vagnarna inte är det.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Hechtwagen » ons 04 nov, 2015 15:52

X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Kantorn » ons 04 nov, 2015 16:31

Hechtwagen skrev:X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt! :D

203? Jag läste någonstans att de hade maxhastighet 200 men fick köra i 206 om de var sena. Hur mycket det nu hjälper. Men de kan ha sänkt sedan dess.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Hypotetiska hastigheter i Stockholms järnvägsnät

Inläggav Kantorn » ons 04 nov, 2015 16:31

Hechtwagen skrev:X2 går inte i nuläget att köra över ca 203 km/h (spärrade där) men det är lätt att få dem att gå fortare vilket dock drivens korta boggiavstånd gör olämpligt! :D

203? Jag läste någonstans att de hade maxhastighet 200 men fick köra i 206 om de var sena. Hur mycket det nu hjälper. Men de kan ha sänkt sedan dess.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst