Upphandling av nattåg till Norrland

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Upphandling av nattåg till Norrland

Inläggav Inge » ons 28 okt, 2015 10:04

Så var det dags igen. Den här gången för perioden 2018-23.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... land-hotas

I grunden är det fel trafik att upphandla. Tågen används inte för affärsresor och knappast någon nyttotrafik, knappt ens av värnpliktiga på permission.

De är idag en turistattraktion, förvisso en ganska trevlig sådan, men en turistattraktion och därför inget staten borde upphandla. Det varken av principiella eller pragmatiska skäl. Det senare eftersom turisttrafiken antagligen hade ordnat sig både bättre och effektivare fritt utan statens blöta filt som idag kväver all lönsamhet för specialiserade turisttåg.

Nu tror jag ju inte för ett ögonblick på att resultatet av "förstudien" blir annat än att man kommer att fortsätta att upphandla, men att man begränsar sig till ett tåg per dygn.

Jag skulle ändå vilja leka med tanken att staten bestämmer sig för att man efter denna period släpper trafiken fri. Lämpligen gör man det genom att man i upphandlingen också överlåter materialet, vagnar och lok, till den vinnande anbudsgivaren mot vilkoret att bedriva daglig trafik under fem år.

På så vis får man en billigare upphandling, både genom att man kan sälja annars svårsålt material genom och att den vinnande anbudsgivaren ges möjlighet att positionera sig inför en friare framtid.

Det intressanta är dock hur en friare framtid skulle te sig. Skulle man kunna tänka sig sommartrafik på inlandsbanan? -Kanske till och med en ögla där tågen går inlandsbanan upp och stambanan ner?

På vägen upp kan turisterna göra uppehåll och fortsätta med nästa tåg. På vägen ner går det fortare.

Vilka upplägg skulle ni vilja se?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4478
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Upphandling av nattåg till Norrland

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 28 okt, 2015 17:33

Inge skrev:Så var det dags igen. Den här gången för perioden 2018-23. De är idag en turistattraktion, förvisso en ganska trevlig sådan, men en turistattraktion och därför inget staten borde upphandla


Det där är inte helt riktigt. Det är ett stort resande som inte går ända till Stockholm. Några flygförbindelser finns inte på sträckor som till exempel Kiruna- Umeå, Boden- Sundsvall, Örnsköldsvik- Gävle eller liknande. Lägger man ned nattågen så försvinner också de interna förbindelserna mellan städerna i Norrland.

Själv reser jag regelbundet med de här tågen och min upplevelse är inte alls att det är så dåligt underlag. För övrigt är merparten av mina resor arbetsresor där alternativet är att köra bil. Det som däremot gäller är att SJ gör lite för att boosta resandet. Dålig punktlighet, obefintlig service och info på stationerna vid försenade tåg, dåligt underhållna sovvagnar, dålig servering, dålig ....... Som jag ser saken var det början till slutet den dag som Tågkompaniet förlorade anbudet, och spiken i kistan kom när Connex förlorade det. SJ Norrlandståg är över huvud taget inte intresserade av att utveckla den här trafiken. Det är i vart fall min uppfattning.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Upphandling av nattåg till Norrland

Inläggav Inge » ons 28 okt, 2015 22:45

Jo det finns flyg mellan Kiruna och Umeå och de kortare sträckorna kanske sköts bäst av Norrtåg?

Men jag håller ju helt med om att SJ inte är bolaget som är bäst lämpade för uppgiften att driva nattåget. Tågkompaniet, Connex eller Veolia vore bättre, eller varför inte Inlandsbanan AB?

Integration med inlandsbanan tror jag på. Y1:orna kunde komplettera mellan Ånge/Östersund-Trondheim och varför inte någon begagnad X10 på Malmbanan Gällivare-Narvik?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4478
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Upphandling av nattåg till Norrland

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 29 okt, 2015 6:25

Jag ser nu att det finns en daglig förbindelse Kiruna- Umeå. Men det har inte varit fallet hela tiden. Interna flygförbindelser i Norrland har öppnats och stängts lika snabbt i många år. Huvudregeln har varit inte någon intern flygförbindelse utan man måste genom Stockholm för att komma mellan två Norrländska städer.

Samtidigt är jag helt övertygad om att en kreativ organisation skulle kunna driva Norrlandstågen med betydligt bättre resultat än SJ. Därför att SJ lever kvar i den gamla ekonomiska föreställning som säger att det finns bara ett sätt att förbättra resultatet och det är genom att försämra produkten genom inbesparingar.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Upphandling av nattåg till Norrland

Inläggav Jeff » lör 31 okt, 2015 13:20

Inge skrev:varför inte någon begagnad X10 på Malmbanan Gällivare-Narvik?

Passar bättre med begagnade X11:or från Skåne.
IMGP7806.jpg
IMGP7806.jpg (285.57 KiB) Visad 1290 gånger

Bild på X11 3167 från Umeå Central.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff
 
Inlägg: 410
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 19:21


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst