Efter vad jag förstått i andra trådar så finns det de här som har information om nästa års tidtabeller. (För det är väl det som avses med T18?) Gäller det bara SL:s pendeltåg eller även fjärrtågen? Och framgår det i så fall hur trafikeringen skall organiseras under den period under sommaren 2018 då getingmidjan är avstängd?
Vore intressant att veta vilka tåg som går till och från Södra station och vilka som får Flemingsberg som sin norra ändstation. Kommer X2000 till Göteborg att gå från någon av de nämnda stationerna, eller körs de från Stockholms central och norr om Mälaren? Eller är det avstängningar på de spåren också, under samma tidsperiod?
Jag har hittat ett par dokument från Trafikverket, men de säger inte vilka tåg som vänder var.
En powerpoint och en
webbsida med frågor och svar.
Några artiklar från Mitt i:
"
Tågtrafiken stängs av i ett halvår". (En något överdriven rubrik. Eller i alla fall missvisande.)
"
Nya resvägar när Getingmidjan rustas upp"
I ett skede verkar man ha övervägt att lägga ett spår på Centralbron. Men det hade krävt att man mer eller mindre byggde en ny bro. Dessutom skulle den ju bara klara halva sträcken.
Men det kan bli filer avstängda på Centralbron och även gång- och cykelbroarna över Norrström och Söderström kommer också att stängas av under vissa perioder.
Tillägg precis före publicering:
Mälarbanan kan inte användas för tåg till Göteborg. "
Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år"!