Switch to mobile style

Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » fre 04 sep, 2015 16:24

Eftersom jag endast blir marginellt påverkad så skall det bli spännande att se hur trafiken kommer att fungera när Getingmidjan är totalstängd. 8)
Ett problem måste väl vara att man inte kommer åt rangerbangård, verkstäder och allt vad det är i Tomteboda och Hagalund utan att köra via Västerås?

Några länkar utan vidare kommentarer:
"Kaos att vänta när broar byts" (Mitt i)
"Renovering ska ge getingmidjan nytt liv" (DN)
"Avstängning tre somrar för järnväg genom centrala Stockholm" (Trafikverket)
"Spår i Flemingsberg förutsättning för Getingmidjan" (Trafikverket)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav roggek » fre 04 sep, 2015 16:47

Det går ju att köra genom Citybanan...Den tunneln är väl inte explicit körbar enbart för X60? :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » fre 04 sep, 2015 17:01

roggek skrev:Det går ju att köra genom Citybanan...Den tunneln är väl inte explicit körbar enbart för X60? :roll:

Hur är det med det? Vilka tåg kan gå den vägen? Och vad är problemet för de som inte kan det? Är kanske för stor lutning för tunga godståg? Men övriga tåg? Däremot så kan man väl inte ha passagerarutbyte vid stationerna för att det är perrongdörrar.

Enligt texter som jag länkade till så kommer ingen genomgående trafik att förekomma. För man skulle ju teoretiskt kunna tänka sig att tågen Gävle - Linköping byter körriktning vid Stockholms Central och går i lämplig lucka i pendeltågstrafiken via Citybanan för att fortsätta mot Södertälje och vidare. Men under denna period vill man ju ha tätare pendeltågstrafik för att "skyffla" passagerare till och från Centralen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Kantorn » fre 04 sep, 2015 18:16

roggek skrev:Det går ju att köra genom Citybanan...Den tunneln är väl inte explicit körbar enbart för X60? :roll:

Jag skulle tro att tomkörningar av persontåg mellan Flemingsberg och Hagalund funkar, åtminstone nattetid. Frågan är dock om det kommer att ske.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6950
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Lars_L » lör 05 sep, 2015 7:26

LÅ1 skrev:
roggek skrev:Det går ju att köra genom Citybanan...Den tunneln är väl inte explicit körbar enbart för X60? :roll:

Hur är det med det? Vilka tåg kan gå den vägen? Och vad är problemet för de som inte kan det? Är kanske för stor lutning för tunga godståg? Men övriga tåg? Däremot så kan man väl inte ha passagerarutbyte vid stationerna för att det är perrongdörrar.

Enligt texter som jag länkade till så kommer ingen genomgående trafik att förekomma. För man skulle ju teoretiskt kunna tänka sig att tågen Gävle - Linköping byter körriktning vid Stockholms Central och går i lämplig lucka i pendeltågstrafiken via Citybanan för att fortsätta mot Södertälje och vidare. Men under denna period vill man ju ha tätare pendeltågstrafik för att "skyffla" passagerare till och från Centralen.


Allt utan godståg kan gå i Citybanan. Troligen är det av säkerhetsskäl. I alla fall gäller inte tillståndet för godståg. Men man talar om att ev. söka tillstånd hos Transportstyrelsen för att ett posttåg ska få ta citybanans väg.

Annars är ju just problemet med plattformsdörrarna, som ju inte medger avstigning vid Station City eller Odenplan. För Norrgående tåg går det ju fortfarande att utgå från Centralstationen. Ifall det inte hade varit möjlighet, hade det väl troligen varit en mer rimlig lösning att köra via Citybanan, även om man inte kan ha passagerarutbyte vid stationerna; det skulle ju då ändå ha gett en bättre lösning totalt sett.

I övrigt är det väl bara kapacitetsskäl som i någon bemärkelse hindrar tjänstetåg för att köra via Citybanan. Viss sådan trafik får man väl alltså räkna med, särskilt tidiga morgnar och sena kvällar.
Lars_L
 
Inlägg: 1869
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Inge » lör 05 sep, 2015 8:50

Posttåg kan definitivt börja brinna och brinna ordentligt, se ett sådant tillstånd bör transportstyrelsen neka.

För övrigt är det naturligtvis helt vansinnigt att spendera 3-4 miljarder för att förstöra innerstadsmiljön i ytterligare ett halvt sekel.

Det är tveksamt att något närmre stationer för fjärrtågsresenärerna överhuvudtaget är värt den summan.

Lägger man dessutom till ett par miljarder för bro över bangården i Älvsjö/Årsta samt någon för ombyggnaderna i Flemmingsberg är vi uppe i 7-8 miljarder !!!!

Sannolikt dyrare än merkostnaden hade varit att lägga fyra spår under vattnet mellan Södra station och Centralen. Fram till Riddarholmen hade man bara behövt bredare tunnelelement. Mellan Riddarholmen och Centralen hade en särskild sänktunnel behövts, men sträckan är inte lång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4480
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » lör 17 sep, 2016 12:00

Trafikverket om Getingmidjan.

Där finns bl.a. denna video:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » ons 08 feb, 2017 23:40

Nu blåser det upp till strid om vilka tåg som skall få gå genom Citybanan, och när.
Posttåg nattetid under getingmidjans avstängning 2018 - 2021 är visst godkänt av landstinget. Men nu vill man börja köra dessa tåg redan från 11 juni i år.
Storbråk om nya Citybanan: ”En tidsinställd bomb”



En liten ämnesavvikelse
I artikeln står följande: "– Det är första gången sedan 1871 som det läggs nya spår i centrala Stockholm. Då var det tio tåg som passerade per dygn. Nu är det 550 stycken, upplyser vår ciceron Maria Sterner från Program Citybanan.".
Hur många håller med om det? T-banan är betydligt nyare än från 1871! Och spårvagnen går väl på spår i Hamngatan som inte fanns 1871!
Snacka om att vara trångsynt och bara se sin egen verksamhet! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav TKO » tor 09 feb, 2017 17:07

LÅ1 skrev:Nu blåser det upp till strid om vilka tåg som skall få gå genom Citybanan, och när.
Posttåg nattetid under getingmidjans avstängning 2018 - 2021 är visst godkänt av landstinget. Men nu vill man börja köra dessa tåg redan från 11 juni i år.
Storbråk om nya Citybanan: ”En tidsinställd bomb”


Ja det är naturligtvis ett stort hinder för den sparsamma pendeltågstrafiken om det går några enstaka posttåg i tunneln...

Jag har ju tidigare tyckt att Tamsons inte är så tokig som trafiklandstingsråd men den senaste tidens uttalanden börjar få mej att tvivla på mitt omdöme!

(Jag gissar att det största hindret för pendeltågstrafiken kommer att vara när plattformsdörrarna krånglar - så komplicerad teknisk apparatur brukar ju ha år av inkörningsproblem inom SL-trafiken)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6307
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » ons 16 aug, 2017 21:41

Efter vad jag förstått i andra trådar så finns det de här som har information om nästa års tidtabeller. (För det är väl det som avses med T18?) Gäller det bara SL:s pendeltåg eller även fjärrtågen? Och framgår det i så fall hur trafikeringen skall organiseras under den period under sommaren 2018 då getingmidjan är avstängd?

Vore intressant att veta vilka tåg som går till och från Södra station och vilka som får Flemingsberg som sin norra ändstation. Kommer X2000 till Göteborg att gå från någon av de nämnda stationerna, eller körs de från Stockholms central och norr om Mälaren? Eller är det avstängningar på de spåren också, under samma tidsperiod?

Jag har hittat ett par dokument från Trafikverket, men de säger inte vilka tåg som vänder var.
En powerpoint och en webbsida med frågor och svar.

Några artiklar från Mitt i:
"Tågtrafiken stängs av i ett halvår". (En något överdriven rubrik. Eller i alla fall missvisande.)
"Nya resvägar när Getingmidjan rustas upp"

I ett skede verkar man ha övervägt att lägga ett spår på Centralbron. Men det hade krävt att man mer eller mindre byggde en ny bro. Dessutom skulle den ju bara klara halva sträcken.
Men det kan bli filer avstängda på Centralbron och även gång- och cykelbroarna över Norrström och Söderström kommer också att stängas av under vissa perioder.


Tillägg precis före publicering:
Mälarbanan kan inte användas för tåg till Göteborg. "Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år"!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Inge » ons 16 aug, 2017 22:21

Det som man sagt tidigare är att det var regionaltågen som skulle få använda Sst, medan fjärrtågen skulle vända längre söderut. Men det kan ha ändrats.

Tidtabellen är ju ännu inte klar. Så något definitivt besked finns inte ännu.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4480
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav kildor » ons 16 aug, 2017 23:20

LÅ1 skrev:Efter vad jag förstått i andra trådar så finns det de här som har information om nästa års tidtabeller. (För det är väl det som avses med T18?) Gäller det bara SL:s pendeltåg eller även fjärrtågen? Och framgår det i så fall hur trafikeringen skall organiseras under den period under sommaren 2018 då getingmidjan är avstängd?

Vore intressant att veta vilka tåg som går till och från Södra station och vilka som får Flemingsberg som sin norra ändstation. Kommer X2000 till Göteborg att gå från någon av de nämnda stationerna, eller körs de från Stockholms central och norr om Mälaren? Eller är det avstängningar på de spåren också, under samma tidsperiod?

Tågplanen beslutas först i september, men planerna är långt framskridna och aktuellt läge går att hitta på Trafikverkets sidor (uppdaterade dokument ska publiceras imorgon):
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-br ... plan-2018/

I bilaga 5, tåglista, kan man filtrera fram Flb respektive Sst för att se vilka tåg som i nuläget planeras att vändas vid respektive station. I princip kan man säga att fjärrtåg vänder på Stockholms södra och regionaltåg i Flemingsberg.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav LÅ1 » tor 17 aug, 2017 21:05

Tack!

Intressant, även om jag i viss mån får gissa på destinationerna, men M och G borde vara Malmö respektive Göteborg. Och DK.KK antagligen Köpenhamn, även om det inte är lätt att begripa vad det sista K står för.

kildor skrev:I princip kan man säga att fjärrtåg vänder på Stockholms södra och regionaltåg i Flemingsberg.

Man kan i princip säga X2000-tågen från Södra och övriga från Flemingsberg.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reperation av "Getingmidjan". Start 2018

Inläggav Odd » tor 17 aug, 2017 21:34

Nu hade det varit bra med en "Stockholm Liljeholmen" som jag har förordat ett bra tag :-D
Men att bygga den stationen hade tagit minst ett år plus planering så det är ju för länge sedan försent.

Men det finns ju fler kreativa lösningar som skulle kunna vara användbara.
- Älvsjöpendeltågsstation skulle kunna användas för fjärrtåg, där avlastning sker på Södertäljependelns norrspår och pålastning sker på Södertäljependelns söderspår. korttidsparkering av tåg skulle säkert kunna ske på Älvsjö godsbangård. Minst 4 ankommande och 4 avgående tåg i timmen borde man iaf klara av där.
- Spårområdet i Årsta industriområde skulle kunna ha minst två temporära plattformar, och mellan Liljeholmen och "Stockholm-Årsta" hade man kunna köra spårvagnar samt matarbussar till Liljeholmen.

Men det stora problemet är att Stockholm har så dålig kapacitet och redundans på spårsystemet till och från staden. Det är ju trots allt Sveriges huvudstad.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst