Switch to mobile style

Dags att skippa höghastighetståg och bygga hyperloop?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Dags att skippa höghastighetståg och bygga hyperloop?

Inläggav LÅ1 » mån 08 jun, 2015 23:52

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Dags att skippa höghastighetståg och bygga hyperloop?

Inläggav Odd » tis 09 jun, 2015 10:15

Hmmm... rörpostsystem för folk. Jag

Han anför åtta anledningar till att systemet är bättre än det som finns idag:
* Säkrare - Jag undrar det. Det är ju inte bevisat än. Vad händer tex vid rörbrott?
* Snabbare
* Billigare - Det kan man ju inte veta än.
* Mer bekvämt - Om det inte får plats en bil ens, så bör röret vara rätt litet. Klaustrofobivarning? Sen vet vi ännu inte hur det är med stabiliteten.
* Påverkas inte av väder
* Självförsörjande med energi - Det vet vi inte än.
* Jordbävningssäkert - På vilket sätt då? Vad är jordbävningssäkert?
* Stör inte dem som bor längs rutten - Det vet vi inte än.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Some » tis 09 jun, 2015 22:09

Ett alternativ skulle ju kunna vara att istället för att bygga ett dyrt rör, föra upp kapseln på en höjd där luften redan är tillräckligt tunn.

Undrar varför ingen har kommit på det, eller har kanske någon det?
Some

Inläggav 643 » ons 10 jun, 2015 0:18

Odd skrev:Hmmm... rörpostsystem för folk. Jag

Han anför åtta anledningar till att systemet är bättre än det som finns idag:
* Säkrare - Jag undrar det. Det är ju inte bevisat än. Vad händer tex vid rörbrott?
* Snabbare
* Billigare - Det kan man ju inte veta än.
* Mer bekvämt - Om det inte får plats en bil ens, så bör röret vara rätt litet. Klaustrofobivarning? Sen vet vi ännu inte hur det är med stabiliteten.
* Påverkas inte av väder
* Självförsörjande med energi - Det vet vi inte än.
* Jordbävningssäkert - På vilket sätt då? Vad är jordbävningssäkert?
* Stör inte dem som bor längs rutten - Det vet vi inte än.

Varför behöver folk överhuvudtaget förflytta sig-det finns ju videosamtal-och varor kan ju tillverkas där de ska
förbrukas-på så sätt kan man uppnå ett ännu mera hållbart samhälle - måhända något tråkigare ;)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Odd » ons 16 sep, 2015 22:56

http://www.idg.se/2.1085/1.637258/cisco-chef-hyperloop
IDG skriver om det. Nu handlar det nog snarare om godstrafik och det tror jag ett sådant system skulle lämpa sig bättre för. Kanske kan det bli ett gigantiskt interkontinentalt rörpostsystem för godstransporter. Det skulle slå ut stora delar av fraktflyg, godstågtrafik och långväga lastbilstrafik. Det skulle bli ett helt nytt sätt att distribuera gods på ett lite mer klimatneutralt sätt. Man kan nog dock räkna med initiala sabotage av stuverifackföreningar och liknande organisationer...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav thorwald » ons 25 nov, 2015 18:10

Är hyperloop en lösning ? Egentligen känner jag till tre alternativ
  1. Höghastighets järnväg av den typ som nu planeras
  2. Mag-Lev järnväg, alltså tåg som lyfts upp av magneter
  3. Hyperloop, ett mag-lev tåg i ett vacum eller lågtrycksrör
Lösning ett har jag utgått från som lösning för höghastighets tåg mellan Stockholm och Helsingfors eller Tallinn.
Lösning två finns redan i funktion sedan 60 eller 70 talet. Lösning två möjlig gör större hastighet men omöjlig gör integration till nuvarande tågnät (spårtypen är problemet). Lösning två ger en utmärk service för passagerare mellan stora centran men dålig eller obefintlig service för lokal pendling
Lösning tre, alltså hyperloop, omnämns redan i boken The High Frontier av G.K.O'Neill (1977) men då i ett sammanhang om rymdkolonier och ej med detta namn. Hyperloop är egentligen något som snarast påminner om ett rörpostsystem. Som fördelar omnämndes på seminariet ,"Fast svensk-finsk förbindelse för tillväxt", på Finska Ambasaden, den stora transport hastigheten. Det som bekymrar mig och andra här på forumet är frågan om rörens täthet, men mig bekymrar även frågan om lyckas vi bygga ett rörsystem utan stora höjdskillnader eller tvära svängar. Om detta skall även utföras under havsnivå, så hur lyckas det. Problemet med sträckan Roslagskusten - Finska fastlandet är att havsbottnet är fullt av klyftor berg (=öar) och djupa raviner, alltså definitivt ej något flakt land. I planeringen av järnvägen, av typ ett (se spåret Europakorridoren och Rail Baltica ), utgick jag från sjökortet och det var inte lätt att pussla fram en möjlig lösning. Hyperloop har om informationen på seminariet stämmer ej de problem som lösning två har med lokaltrafik men intergration av den typ som kommer med lösning ett saknas. Hyperloop "paket" förflyttas a magnetisk levitation (Mag-Lev) men varje paket är i sig en liten enhet i förhållande till lösning tvås långa tåg. Egentligen föreställer jag mig att hyperloops paket är kanske av kapactiteten av en bil, och om detta visar sig rätt så har vi även problemet med trafikkaos dock med "automatiskt körda" "bilar".

Sedan har vi även frågan om Europabanan. Om Europabanan vore en hyperloop lösning så skulle den fasta förbindelsen till Finland vara ett bra effektivt tillägg. Om Europabanan blir vad nu planeras, hörhastighets tåg av typ ett så skulle ombytet i Stockholm från hyperloop till höghastighets tåg vara en otrevlig överraskning för kommande passagerare mellan Helsingfors och Bryssel, Integration i sig mellan komuinikationslösningar är något att beakta och det kräver. :cheesygrin:
thorwald

Inläggav LÅ1 » tis 05 jan, 2016 12:05

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav thorwald » fre 07 okt, 2016 4:53

Angående tub-tåg och stationer
Här runt Helsingfors tar det en timme att komma in till Helsingfors järnvägsstation med buss eller bil (om man har tur).
Min fråga till er, de visa 8) , är
Om vi bygger Hyperloop station vid eller under Stockholms central så bör vi även bygga Hyperloop stationer utanför Stockholm så att de som ej endast rör sig i Norrmalm kan komma snabbt till Hyperloop station för avfärd mot Malmö, Göteborg, Helsingfors eller Tallinn.
I Helsingfors området har jag här föreslagit en station i Esbo centrum. Esbo stationen ligger vid Ringväg III och vid en av utfartsvägarna från Helsingfors nämligen Tarvo motorvägen.
Angåede Stockholm, behövs det två förorts stationer, en mot söder (Järna är definitivt för lång borta) och en i norr. Kan den i norr vara Arlanda :?:
:)
PS. TV4's utfrågning av riksdagledamoterna om att ersätta Sverige förhandlingen var det som gav mig initiativ att fråga er detta
thorwald

Återgå till Övrig kollektivtrafik