Är hyperloop en lösning ? Egentligen känner jag till tre alternativ
- Höghastighets järnväg av den typ som nu planeras
- Mag-Lev järnväg, alltså tåg som lyfts upp av magneter
- Hyperloop, ett mag-lev tåg i ett vacum eller lågtrycksrör
Lösning ett har jag utgått från som lösning för höghastighets tåg mellan Stockholm och Helsingfors eller Tallinn.
Lösning två finns redan i funktion sedan 60 eller 70 talet. Lösning två möjlig gör större hastighet men omöjlig gör integration till nuvarande tågnät (spårtypen är problemet). Lösning två ger en utmärk service för passagerare mellan stora centran men dålig eller obefintlig service för lokal pendling
Lösning tre, alltså hyperloop, omnämns redan i boken The High Frontier av G.K.O'Neill (1977) men då i ett sammanhang om rymdkolonier och ej med detta namn. Hyperloop är egentligen något som snarast påminner om ett rörpostsystem. Som fördelar omnämndes på seminariet ,"Fast svensk-finsk förbindelse för tillväxt", på Finska Ambasaden, den stora transport hastigheten. Det som bekymrar mig och andra här på forumet är frågan om rörens täthet, men mig bekymrar även frågan om lyckas vi bygga ett rörsystem utan stora höjdskillnader eller tvära svängar. Om detta skall även utföras under havsnivå, så hur lyckas det. Problemet med sträckan Roslagskusten - Finska fastlandet är att havsbottnet är fullt av klyftor berg (=öar) och djupa raviner, alltså definitivt ej något flakt land. I planeringen av järnvägen, av typ ett (se spåret Europakorridoren och Rail Baltica ), utgick jag från sjökortet och det var inte lätt att pussla fram en möjlig lösning. Hyperloop har om informationen på seminariet stämmer ej de problem som lösning två har med lokaltrafik men intergration av den typ som kommer med lösning ett saknas. Hyperloop "paket" förflyttas a magnetisk levitation (Mag-Lev) men varje paket är i sig en liten enhet i förhållande till lösning tvås långa tåg. Egentligen föreställer jag mig att hyperloops paket är kanske av kapactiteten av en bil, och om detta visar sig rätt så har vi även problemet med trafikkaos dock med "automatiskt körda" "bilar".
Sedan har vi även frågan om Europabanan. Om Europabanan vore en hyperloop lösning så skulle den fasta förbindelsen till Finland vara ett bra effektivt tillägg. Om Europabanan blir vad nu planeras, hörhastighets tåg av typ ett så skulle ombytet i Stockholm från hyperloop till höghastighets tåg vara en otrevlig överraskning för kommande passagerare mellan Helsingfors och Bryssel, Integration i sig mellan komuinikationslösningar är något att beakta och det kräver.