Järnvägens problem i USA

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Järnvägens problem i USA

Inläggav LÅ1 » sön 17 maj, 2015 9:25

SvD Näringsliv: "Viktig järnväg i USA vittrar bort".
'"Järnvägen mellan Washington och Boston vittrar långsamt bort". Sträckan går i tunnlar från 1800-talet och har ca 500 broar som är över 100 år gamla. Och kontaktledningarna är på god väg mot 100 år.
Tydligen är järnvägen i USA organiserad ungefär som SJ under 1960- och 1970-talen. Amtrak startade sin verksamhet 1971 och är ett federalt statligt monopol, som gått dåligt, men som drivs i vinstsyfte. (Sv. Wikipedia.)
Situationen för infrastrukturen tycks likna varandra i Sverige och i USA. Men när det gäller fordonen och automatisk övervakning av hastighet tycks det vara sämre i USA.

För säkerhets skull är det bäst att tillägg att mina slutsatser om läget i USA har jag bara dragit genom att läsa i ovanstående länkade artiklar. Wikipediaartikeln endast skumläst.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Järnvägens problem i USA

Inläggav Christer J » fre 22 maj, 2015 17:59

LÅ1 skrev:SvD Näringsliv: "Viktig järnväg i USA vittrar bort".
'"Järnvägen mellan Washington och Boston vittrar långsamt bort". Sträckan går i tunnlar från 1800-talet och har ca 500 broar som är över 100 år gamla. Och kontaktledningarna är på god väg mot 100 år.
Tydligen är järnvägen i USA organiserad ungefär som SJ under 1960- och 1970-talen. Amtrak startade sin verksamhet 1971 och är ett federalt statligt monopol, som gått dåligt, men som drivs i vinstsyfte. (Sv. Wikipedia.)
Situationen för infrastrukturen tycks likna varandra i Sverige och i USA. Men när det gäller fordonen och automatisk övervakning av hastighet tycks det vara sämre i USA.

För säkerhets skull är det bäst att tillägg att mina slutsatser om läget i USA har jag bara dragit genom att läsa i ovanstående länkade artiklar. Wikipediaartikeln endast skumläst.

Amtrak är inget monopol. Ingen annan är egentligen intresserad av att bedriva fjärrtågstrafik i USA. För länge sedan fanns ett företag som körde mellan Nordostsektorn och Florida med biltåg och gamla fjärrtågsvagnar. De gick till slut så dåligt att de lade ned trafiken. Amtrak tog då över den trafiken och kör det tåget än.

I samband med att Penn Central (Pennsylvania RR och New York Central med flera järnvägsbolag) i rostbältet kom på obestånd bildades Antrak och Conrail (Consolidated Railroad) för att ta hand om resterna. Conrail tog hand om godstrafiken på de sträckor som ansågs lönsamma eller som ansågs ligga under skyldigheten att vara "common carrier". Fjärrpersontågtrafiken togs över av Amtrak som också övertog stambanan mellan Boston och Washington. Pendeltågstrafiken och vissa banor togs över av delstaterna.

Amtrak har hela tiden varit kraftigt beroende på välviljan från presidenten och kongressen. Stödet har gått i vågor. Man har fått pengar för att köpa nya lok och vagnar, men tydligen har man inte fått pengar nog för att underhålla och renovera sina egna banor, eller rusta upp dem för höghastighetståget Acela. Fjärrpersontågen i övriga USA körs på godsbolagens spår och de spårens kvalitet beror på respektive bolags underhållsarbete. Dessa spår är i övervägande del i gott skick. Däremot har man inte så hög prioritet vilket leder till att dessa tåg måste lämna godstågen företräde i många fall.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Järnvägens problem i USA

Inläggav C12C3C3C12 » fre 22 maj, 2015 20:51

På dom bansträckor som Amtrak äger har deras tåg företräde.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1445
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Järnvägens problem i USA

Inläggav Christer J » lör 23 maj, 2015 22:08

C12C3C3C12 skrev:På dom bansträckor som Amtrak äger har deras tåg företräde.

Vilket i princip bara är längs Nordostkorridoren (Boston - Washington). Vilket jag i min stora enfald skulle vara självklart då jag nämnde att Amtrak ägde denna sträcka.

Men även om Amtrak har mycket trafik på denna sträcka så är alla fjärrtåg i övrigt tvungna att anpassa sig till godstrafiken på USA:a övriga spår. Detta kanske inte skulle vara ett stort problem om denna godstrafik gick efter tidtabell. Så är sällan fallet utan godstågen går i övervägande del som extratåg (vissa bolag har bara extratåg - definierat enligt regelboken). Det innebär att det när som helst kan komma ett godståg som har förtur. Inte bara i samma riktning (med resultatet att persontågen får ligga bakom och mjumma fram i sakta mak), utan även i mötande på enkelspårssträckor (med resultatet att man måste stå stilla på mötesstationen tills godstågen kommit fram).
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Järnvägens problem i USA

Inläggav C12C3C3C12 » lör 23 maj, 2015 22:43

Den klassiska NEC är Washington-New York-(New Haven) på vilken snabbtågen körde först, mellan New Haven och Boston invigdes den elektriska driften 31 januari 2000, innan dess var det dieseldragna tåg. http://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_Corridor
Amtrak äger även vissa sträckor på andra linjer, till exempel från Albuquerque and Santa Fe, New Mexico, en del av den gamla AT&SF linjen mellan LA och Chicago där Rail Runner går - http://en.wikipedia.org/wiki/New_Mexico ... er_Express

>Med reservation för eventuella fakta fel>
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1445
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Järnvägens problem i USA

Inläggav Per Lind » sön 24 maj, 2015 11:50

Det har blivit betydligt bättre med tidspassningen.
Tidigare var det som skrivits, godstågen som styrde. Var Amtrak sena försenades de ytterligare av godståg varvid de blev ännu senare. 8-12 timmars försening Chicago-Oakland var ingen ovanlighet.
Amtrak gick sedan in med krav - skulle godstågsbolagen, vilka ägde rälsen, få betalt så var dom tvungna att släppa fram persontågen. Tydligen var pengarna viktiga för godstågsbolagen så tidshållningen blev otroligt mycket bättre.
Följ gärna med på SSS-resan i oktober och se själva ...

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2244
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Järnvägens problem i USA

Inläggav C12C3C3C12 » fre 29 maj, 2015 15:33

Glömde ju att nämna Pacific Surfliner från San Luis Obispo över LA till San Diego som ägs av Amtrak, UP har "trackrights" på den norra delen, BNSF på den södra delen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Surfliner

Hmm verkar vara rörigt det här, kanske Amtrak inte äger järnvägen men har första tjing på trafiken: http://en.wikipedia.org/wiki/Surf_Line

Fakta om norra delen: http://en.wikipedia.org/wiki/Coast_Line_(UP)

<Med reservation för eventuella faktafel>
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1445
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Järnvägens problem i USA

Inläggav Christer J » sön 31 maj, 2015 2:38

C12C3C3C12 skrev:Glömde ju att nämna Pacific Surfliner från San Luis Obispo över LA till San Diego som ägs av Amtrak, UP har "trackrights" på den norra delen, BNSF på den södra delen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Surfliner

Hmm verkar vara rörigt det här, kanske Amtrak inte äger järnvägen men har första tjing på trafiken: http://en.wikipedia.org/wiki/Surf_Line

Fakta om norra delen: http://en.wikipedia.org/wiki/Coast_Line_(UP)

<Med reservation för eventuella faktafel>

Det enklaste är väl att kolla vad som står på engelska Wikipedia under Amtrak - Trains and tracks.
Där framgår relativt tydligt hur det står till med ägande, hyrande, förvaltande mm av de spår man kör på.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:37
Ort: Stockholm - Årsta


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst