Bergslagsbanan, godsstråket

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Bergslagsbanan, godsstråket

Inläggav Ingeville » tis 06 jan, 2015 14:34

Hörde på nyheterna idag att Trafikverket ska flytta mer godstrafik till den banan för att avlasta Västra stambanan. Enligt deras beräkningar är det ett omfattande förändring som är på G.
Ingeville
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 24 sep, 2014 16:11

Re: Bergslagsbanan, godsstråket

Inläggav LÅ1 » tis 06 jan, 2015 15:02

Ingeville skrev:Hörde på nyheterna idag att Trafikverket ska flytta mer godstrafik till den banan för att avlasta Västra stambanan. Enligt deras beräkningar är det ett omfattande förändring som är på G.

Ja, västra och södra stambanorna är väl välbelagda med personbefordrande tåg, med undantag för några nattimmar, skulle jag tro. Och fler operatörer anmäler sig för att vilja få plats på banorna.

Mellan Stockholm och Göteborg kör ju SJ och Skandinaviska Jernbanor ("Blå tåget") och snart även MTR. Dessutom diverse lokala och regionala tåg.
Vill man få ner antal flygpassagerare på sträckorna så krävs det väl ännu fler tåg. Eller räcker det med längre tåg? Och dessutom anser väl många (inte bara miljöpartister) att gods hellre skall gå på järnväg än på (bil)vägar. Så nog är det en god idé att försöka få bort den trafik som inte behöver gå på stambanorna till andra spår.

Men bästa lösningen på lång sikt är förstås nya höghastighetsbanor.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bergslagsbanan, godsstråket

Inläggav Lars_L » tis 06 jan, 2015 20:42

LÅ1 skrev:
Mellan Stockholm och Göteborg kör ju SJ och Skandinaviska Jernbanor ("Blå tåget") och snart även MTR. Dessutom diverse lokala och regionala tåg.
Vill man få ner antal flygpassagerare på sträckorna så krävs det väl ännu fler tåg. Eller räcker det med längre tåg? Och dessutom anser väl många (inte bara miljöpartister) att gods hellre skall gå på järnväg än på (bil)vägar. Så nog är det en god idé att försöka få bort den trafik som inte behöver gå på stambanorna till andra spår.

Men bästa lösningen på lång sikt är förstås nya höghastighetsbanor.


Det talas mycket om att man ska få över flygresenärerna. Den frågan är dock faktiskt rätt irrelevant om man ser passagerarmässigt. - Visst, det går rätt många flyg per dag. Men så värst många som reser den vägen är det egentligen inte. Malmö Aviation som kör mest avgångar - 11 per dag, har en teoretisk kapacitet på 1 232 passagerare per dag och riktning. Malmö Aviation brukar då ha en kabinfaktor på ca 50 procent... Som snitt får man nog alltså räkna med att max 2 000 tar flyget per dag och riktning. När MTR från och med augusti kör med 8 avgångar per dag och riktning, så motsvarar det kapacitetsmässigt den siffran.

Givetvis ska vi ha höghastighetsbanor - men det är mer för att sammanfoga regioner, locka över bilister till tåget etc än flygresenärer. Men kanske viktigast för att helt kunna använda stambanan till regiontåg och godståg. Redan nu hämmas ju utvecklingen i Mälardalen på grund av att snabbtågen tar mycket av den tillgängliga kapaciteten på banorna.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster