Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav LÅ1 » lör 29 nov, 2014 15:17

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Men landskapen förlorade sin officiella betydelse för många hundra år sedan.

Ändå håller SCB reda på folkmängder även på landskapsnivå. Egentligen lite märkligt. Framför allt när det varit debatt om att man skall sluta hålla reda på befolkningsmängden i de gamla socknarna, eller församlingarna, när dessa slås samman. Det senare är ett väldigt finfördelat mått på befolkningen, åtminstone i södra halvan av landet. Å andra sidan, har man antal boende per fastighet så borde ju underlage finnas där ändå, om man inte gallrar ut data.

Men statistik kan man ju ha med vilket underlag som helst vare sig det är officiellt eller inte. Fast med lite insiderinformation kan jag meddela att åtminstone gravboken - som kyrkan sköter på uppdrag från staten (utom i Tranås och nån mer kommun... Ja visst ja, Stockholm var det) så används ännu koden lkf - län kommun församling.

Här är debatten jag syftade på. (Förd av en annan kantor!) Jag trodde det hade att göra med sammanslagna församlingar, men det gällde visst församlingsbegreppet helt och hållet. Jag har ingen aning i fall debatten gjorde någon förändring, men det är väl inte troligt.

Visst kan man ha statistik "med vilket underlag som helst vare sig det är officiellt eller inte". Men det kan tyckas konstigt att SCB bryr sig om begreppet landskap fortfarande. Men det är bra att de gör det. Dessutom är ju landskapen geografiska områden vars gränser aldrig ändras, just för att landskapen hör till historien. Och då kan det kanske ha viss betydelse för jämförelse över tid.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11788
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav Kantorn » sön 30 nov, 2014 15:47

LÅ1 skrev:Dessutom är ju landskapen geografiska områden vars gränser aldrig ändras, just för att landskapen hör till historien. Och då kan det kanske ha viss betydelse för jämförelse över tid.

Med undantag för Norrbotten som "alltid har funnits" men egentligen varit en del av Västerbotten. Men någon gång på 1990-talet så delades landskapet längs länsgränsen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav Verspieder » mån 01 dec, 2014 22:08

Kantorn skrev:Men landskapen förlorade sin officiella betydelse för många hundra år sedan.


Men varken landskaps- eller länsgränser är speciellt intressanta ur resenärens synvinkel. Däremot kan historiska landskap (som Uppland) ofta vara rätt homogena och med en stor stad, som Uppsala, i mitten av landskapet där det finns gott om jobb, vill folk ju kunna pendla dit utan krångel oavsett om de bor i Enköping, Tierp, Hallstavik eller Norrtälje.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav Lars_L » tis 02 dec, 2014 8:56

Verspieder skrev:
Kantorn skrev:Men landskapen förlorade sin officiella betydelse för många hundra år sedan.


Men varken landskaps- eller länsgränser är speciellt intressanta ur resenärens synvinkel. Däremot kan historiska landskap (som Uppland) ofta vara rätt homogena och med en stor stad, som Uppsala, i mitten av landskapet där det finns gott om jobb, vill folk ju kunna pendla dit utan krångel oavsett om de bor i Enköping, Tierp, Hallstavik eller Norrtälje.


Det intressanta är väl varför länsgränserna spelat så stor roll i kollektivtrafiken överhuvudtaget? Inte ovanligt har det ju varit med busslinjer som mer eller mindre vänt på länsgränsen - hur ologiskt det än har varit och kanske helt utan någon annan linje att byta till på andra sidan länsgränsen...

Nu svarar kanske någon att vi har ju haft trafikhuvudmän på länsnivå. Men faktum är ju att det är SL som varit unika här. De allra flesta trafikhuvudmän har ju tidigare (innan nya lagen) fungerat som ett slags kommunalförbund (som ju SL också var när det grundades). Tanken där har ju varit att respektive kommun betalar för den trafik som länstrafikbolaget utför inom kommunen. Att göra samma sak mellan landsting är ju knappast knepigare principiellt.

Arbetet inom MÄlab och Tim-trafiken är förstås ett steg åt det hållet. Min tanke är alltså att varje län skulle ha ansvar för infrastruktursatsningar och vilken ambitionsnivå man vill lägga på trafiken (även till viss del taxor - (mer då över antalet zoner etc än kostnaden per zon för kontantbiljett - månadskort är ju lättare att ha en friare prissättning på) , dock att man kommer överens om att följa en gemensam princip). Ett slags regionförbund alltså som fungerar som ett nytt slags SL - lite som Movia (utåt sett) fungerar i Östra Danmark. Kan ju få heta ML om vi ska fortsätta med den svenska traditionen av förkortningar inom området. Det är då det som skulle synas utåt mot kund. Inåt - skulle givetvis det vara SLL:s trafikförvaltning som ändå styrde över ekonomin, avtal etc, och infrastruktursatsningar inom Stockholm. Men det väsentliga skulle vara att det mot kund skulle vara en och samma logga och taxesystem gälla.

Jag menar - bara det här som skriks ut på pendeltågen om att man måste ha både en "SL-biljett och UL-biljett" är ju totalt obegripligt för den icke så insatta Stockholmsresenären.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav Verspieder » tis 02 dec, 2014 12:13

Vi är väldigt låsta till tanken på län och landstingen i Sverige, i varje fall när det gäller sjukvård och kollektivtrafik.
Det är rätt intressant att jämföra med den f.d. östra rikshalvan, där alla län och landsting helt avskaffats, och ersatts med landskapsförbund och samkommuner. Denna lösning verkar vara betydligt smidigare, och verkar ge lite mer flexibla gränser, jämfört med våra låsta länsgränser som vi ju har svårt att samarbeta över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskapsf%C3%B6rbund
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samkommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_kommuner
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav Lars_L » tis 02 dec, 2014 13:09

Både i Danmark och Finland har man alltså löst det på ett annat sätt i dagsläget. Nu menar jag väl att man inom kollektivtrafiken skulle kunna göra den här lösningen, även om man inte vill avskaffa landstingen. Det väsentliga är ju samordningen och enkelheten för resenärerna. Var den politiska makten finns är kanske inte det relevanta. Men redan idag finns det onekligen ett problem med att kommunernas inflytande över kollektivtrafiken ibland uppfattas som begränsat. Att ha en jätteorganisation i Stockholm som bestämmer över trafikutbudet från Gävle till Örebro är nog vare sig politiskt möjligt eller kanske ens trafikmässigt önskvärt.

Men det är ju ganska logiskt egentligen att gå vidare här; SL grundades just för att den planerade utbyggnaden av kollektivtrafiken krävde samordning - både för att hantera pendeltågssystemet och tunnelbanan utanför kommungränserna och det gjordes ju faktiskt några år innan storlandstinget. När nu regionen utvecklas är det ju rimligt att anpassa kollektivtrafiken till detta, mer än vad jag tror är syftet bakom Mälab, även om det är en bit på vägen...
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav gbd » tis 02 dec, 2014 13:12

Verspieder skrev:Vi är väldigt låsta till tanken på län och landstingen i Sverige, i varje fall när det gäller sjukvård och kollektivtrafik.
Det är rätt intressant att jämföra med den f.d. östra rikshalvan, där alla län och landsting helt avskaffats, och ersatts med landskapsförbund och samkommuner. Denna lösning verkar vara betydligt smidigare, och verkar ge lite mer flexibla gränser, jämfört med våra låsta länsgränser som vi ju har svårt att samarbeta över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskapsf%C3%B6rbund
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samkommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_kommuner


Det var välpå gång med regionutredningen men den föll välinte vissa styrande på läppen
gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav LÅ1 » tis 02 dec, 2014 15:02

gbd skrev:
Verspieder skrev:Vi är väldigt låsta till tanken på län och landstingen i Sverige, i varje fall när det gäller sjukvård och kollektivtrafik.
Det är rätt intressant att jämföra med den f.d. östra rikshalvan, där alla län och landsting helt avskaffats, och ersatts med landskapsförbund och samkommuner. Denna lösning verkar vara betydligt smidigare, och verkar ge lite mer flexibla gränser, jämfört med våra låsta länsgränser som vi ju har svårt att samarbeta över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskapsf%C3%B6rbund
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samkommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_kommuner


Det var välpå gång med regionutredningen men den föll välinte vissa styrande på läppen

Har man inget som motsvarar län? Landskapsförbund och samkommuner har med kommuners samverkan om jag förstått länkinnehållet rätt.
De svenska länen är ju statens organisation ute i landet och har ingt med kommunerna att göra, förutom då att de för det mesta, eller kanske alltid(?) har samma geografiska utbredning som ett landsting.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11788
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav daniel_s » tis 02 dec, 2014 23:26

LÅ1 skrev:
gbd skrev:
Verspieder skrev:Vi är väldigt låsta till tanken på län och landstingen i Sverige, i varje fall när det gäller sjukvård och kollektivtrafik.
Det är rätt intressant att jämföra med den f.d. östra rikshalvan, där alla län och landsting helt avskaffats, och ersatts med landskapsförbund och samkommuner. Denna lösning verkar vara betydligt smidigare, och verkar ge lite mer flexibla gränser, jämfört med våra låsta länsgränser som vi ju har svårt att samarbeta över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskapsf%C3%B6rbund
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samkommun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_kommuner


Det var välpå gång med regionutredningen men den föll välinte vissa styrande på läppen

Har man inget som motsvarar län? Landskapsförbund och samkommuner har med kommuners samverkan om jag förstått länkinnehållet rätt.
De svenska länen är ju statens organisation ute i landet och har ingt med kommunerna att göra, förutom då att de för det mesta, eller kanske alltid(?) har samma geografiska utbredning som ett landsting.


Men en regionreform har som sagt utretts. I Finland har den genomförts:

http://www.avi.fi/sv/web/avi/aiheet

Klicka på den brandgula knappen "Välj region" uppe t h så ser du indelningen.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster