Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav ADDE » sön 23 nov, 2014 17:15

Vad är det som gör att man måste ha riktigt krångliga biljettsystem och avtal för den gränsöverskridande trafiken mellan Stockohlms och Uppsala län. Det är inga problem att åka med ens länskort inom ett län, oavsett trafikföretag, men så fort man ska passera gränsen blir det jobbigt. Mot både Sörmland (Gnesta med SL-Trafiken resp. Strängnäs med UL-Trafiken), Västmanland och Gävleborgs län kan man åka med en och samma biljett hela resan till och från grannlänet. varför funkar inte just Stockholm-Uppsala då?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Re: Taxa vid länsgränsen Stockholm-Uppsala?

Inläggav daniel_s » mån 24 nov, 2014 1:04

ADDE skrev:Vad är det som gör att man måste ha riktigt krångliga biljettsystem och avtal för den gränsöverskridande trafiken mellan Stockohlms och Uppsala län. Det är inga problem att åka med ens länskort inom ett län, oavsett trafikföretag, men så fort man ska passera gränsen blir det jobbigt. Mot både Sörmland (Gnesta med SL-Trafiken resp. Strängnäs med UL-Trafiken), Västmanland och Gävleborgs län kan man åka med en och samma biljett hela resan till och från grannlänet. varför funkar inte just Stockholm-Uppsala då?

SL-kortets giltighet i Gnesta kommun är ju också resultatet av ett avtal, liksom förmodligen de övriga exemplen du nämner. Lite förenklat kan man väl säga att oftast är det en liten ort på "fel" sida om länsgränsen som har en del att vinna på att underlätta arbetspendling till grannlänet.

När det gäller Uppsala och Stockholm är det ju lite mer komplicerat. Möjligen kan man tycka att båda landstingen har ungefär lika mycket att vinna på att underlätta pendling, men de har inte lika mycket att förlora. För UL skulle det nog kosta mer än det smakade! Dessutom kan jag tycka att priset för t ex SL-kortet är så lågt att jag undrar om inte resenärerna skulle komma lite väl billigt undan om det gällde även till Uppsala.
daniel_s

Inläggav M_M » mån 24 nov, 2014 4:19

Det beror på att när länen i allmänhet bestämde sig för att byta kortsystem så kunde de naturligtvis inte byta till exakt det moderna kontaktlösa RFID-baserade system som TiM/Mälab/SJ kört med i många år, utan man var tvungen att välja ett eget system för SL's Access och nu valdes det dessutom ytterligare ett eget system för VL, UL, Dalatrafik och länstrafiken i Örebro län (och kanske Sörmland, eller hur det nu var, och kanske nån mer). Därför är det helt i onödan skitkrångligt.

Det absolut dummaste är "SL Spärröppnare"-kort som är ett "tillbehör" man får på köpet om man köper ett TiM-kort med giltighet både hos TiM/SJ/Mälab och SL. Man får alltså två kort enligt sammam RFID-reskortstandard men med olika innehåll eftersom det tydligen var helt otänkbart att ens göra läsarna kompatibla så att en enda "produkt" både kan innebära giltighet i hela SL-området och på tågen i hela TiM-området.

Tänk om länstrafikbolagen via Transitio kringgått LOU genom att skaffa ett ramavtal på biljettsystem för hela landet istället för att som idag kringgå LOU genom ramavtal på fordon?

Fast allt detta hade krävt vilja och kunskap hos beslutsfattarna. Det är nog för mycket begärt när man inte ens kan komma överens om samma enkelbiljettaxa från Stockholm till Uppsala som från Uppsala till Stockholm.

:evil: :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav NerdBoy » mån 24 nov, 2014 20:51

M_M skrev:Det beror på att när länen i allmänhet bestämde sig för att byta kortsystem så kunde de naturligtvis inte byta till exakt det moderna kontaktlösa RFID-baserade system som TiM/Mälab/SJ kört med i många år, utan man var tvungen att välja ett eget system för SL's Access och nu valdes det dessutom ytterligare ett eget system för VL, UL, Dalatrafik och länstrafiken i Örebro län (och kanske Sörmland, eller hur det nu var, och kanske nån mer). Därför är det helt i onödan skitkrångligt.

Tror du på allvar att de olika tekniska lösningarna är den enda anledningen till att ett SL-kort inte gäller i UL-land och vice versa?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav ADDE » mån 24 nov, 2014 21:11

Grejen är ju att du kan åka med ditt SL kort hela vägen till gnesta utan tillägg, till och med på LT-bussarna. Du kan också åka med mpotsvarande periodkort hos UL med en UL-buss till Västerås eller Strängnäs utan tillägg, Men ska man mellan Stockholm eller Uppsala med någon av trafikföretagen så blir det helt plötsligt inte okej. Jag tror det är lika krångligt mellan Uppsala och Gävle med bl.a. Upptåget och X-Trafiks busslinje 150. Ännu värre blir det dessutom om du väljer att åka just pendeltåget mellan stockholms län och uppsala län, för där nöjer sig inte SL med ett vanligt SL-kort + länsgränspassage, som det funkar mot Bålsta och på alla busslinjer... är 677 lika krångligt, tro?

Hur är det med andra länsöverskridande trafik i t.ex. Göteborg, smålandslänen osv samt över Öresundsbron och mot Norge?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Ulrik Berggren » mån 24 nov, 2014 21:27

ADDE skrev:Grejen är ju att du kan åka med ditt SL kort hela vägen till gnesta utan tillägg, till och med på LT-bussarna. Du kan också åka med mpotsvarande periodkort hos UL med en UL-buss till Västerås eller Strängnäs utan tillägg, Men ska man mellan Stockholm eller Uppsala med någon av trafikföretagen så blir det helt plötsligt inte okej. Jag tror det är lika krångligt mellan Uppsala och Gävle med bl.a. Upptåget och X-Trafiks busslinje 150. Ännu värre blir det dessutom om du väljer att åka just pendeltåget mellan stockholms län och uppsala län, för där nöjer sig inte SL med ett vanligt SL-kort + länsgränspassage, som det funkar mot Bålsta och på alla busslinjer... är 677 lika krångligt, tro?

Hur är det med andra länsöverskridande trafik i t.ex. Göteborg, smålandslänen osv samt över Öresundsbron och mot Norge?

Över Öresundsbron gäller Sydtaxan. Enkelt så länge man åker från Sverige mot Danmark. Knepigare om man åker från station i Danmark utanför Ö-tågssystemet. Åker man på reskassa eller kontant får man köpa biljett i någon av Skånetrafik-automaterna på Hovedbanegården eller Kastrup station.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav daniel_s » tis 25 nov, 2014 1:24

ADDE skrev:Grejen är ju att du kan åka med ditt SL kort hela vägen till gnesta utan tillägg, till och med på LT-bussarna. Du kan också åka med mpotsvarande periodkort hos UL med en UL-buss till Västerås eller Strängnäs utan tillägg, Men ska man mellan Stockholm eller Uppsala med någon av trafikföretagen så blir det helt plötsligt inte okej. Jag tror det är lika krångligt mellan Uppsala och Gävle med bl.a. Upptåget och X-Trafiks busslinje 150. Ännu värre blir det dessutom om du väljer att åka just pendeltåget mellan stockholms län och uppsala län, för där nöjer sig inte SL med ett vanligt SL-kort + länsgränspassage, som det funkar mot Bålsta och på alla busslinjer... är 677 lika krångligt, tro?

Gnesta har jag redan förklarat, det är inte för att SL är snälla som kortet gäller där utan det är kommunen som står för denna service för att locka dit fler kommunalskattebetalare.

När det gäller pendeln till Uppsala så tror jag eventuellt att du misstar dig på vem som är huvudman för denna trafik i UL-land. Enklaste sättet att förklara det är att det är UL som köper denna trafik av SL, det är UL som bestämmer taxan. Sen har man gjort vissa överenskommelser mellan UL och SL, ett genomgående tema i dessa är att UL vill undvika att biljettsystemet på pendeltåget kommer i "otakt" med UL:s zonsystem mer än vad som är absolut nödvändigt. Om man låter en stockholmare göra samma resa för ett lägre pris än en uppsalabo så uppstår det en massa paradoxer och gränsfall som ingen blir gladare av, därav att de "stretar emot" som man kanske lätt kan tycka som stockholmare!

Jag är inte alls insatt i problematiken Uppsala-Gävle, men jag gissar att det är ungefär likadant där.

ADDE skrev:Hur är det med andra länsöverskridande trafik i t.ex. Göteborg, smålandslänen osv samt över Öresundsbron och mot Norge?

Redan Småland-Östergötland är en intressant historia, dock är det alltid ordning och reda på smålänningar i ekonomiska sammanhang så de regler de har är de bra på att förklara!
daniel_s

Inläggav M_M » tis 25 nov, 2014 5:35

NerdBoy skrev:
M_M skrev:Det beror på att när länen i allmänhet bestämde sig för att byta kortsystem så kunde de naturligtvis inte byta till exakt det moderna kontaktlösa RFID-baserade system som TiM/Mälab/SJ kört med i många år, utan man var tvungen att välja ett eget system för SL's Access och nu valdes det dessutom ytterligare ett eget system för VL, UL, Dalatrafik och länstrafiken i Örebro län (och kanske Sörmland, eller hur det nu var, och kanske nån mer). Därför är det helt i onödan skitkrångligt.
Tror du på allvar att de olika tekniska lösningarna är den enda anledningen till att ett SL-kort inte gäller i UL-land och vice versa?
Jag trodde att du och jag kommit fram till nån slags inofficiellt bilateralt avtal att inte komma med den typen av kommentarer på varandras inlägg?

Men visst, om du vill köra så kan jag bjuda tillbaka:

Tror du på allvar att det blir en bra debatt om du tar ett lösryckt citat, gör det till halmdocka och ifrågasätter halmdockan?

Glöm inte att jag trots allt även skrev:
"Fast allt detta hade krävt vilja och kunskap hos beslutsfattarna. Det är nog för mycket begärt när man inte ens kan komma överens om samma enkelbiljettaxa från Stockholm till Uppsala som från Uppsala till Stockholm."
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav ADDE » tis 25 nov, 2014 13:02

Kollade på ULs hemsida och ser att det är samma biljettvillkor att åka in till Gävle som det är att åka in till Västmanland och Södermanland med ULs trafik.

Att olika länstrafikbolag har olika biljettsystem ska ju inte hindra att man har gemensamma biljetter. Ett trafikföretag kan ju sälja båda korttypen för gränsöverskridande trafik, eller så gör man som TiM: Säljer pappersbiljetter :mrgreen:

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Hur är det med andra länsöverskridande trafik i t.ex. Göteborg, smålandslänen osv samt över Öresundsbron och mot Norge?

Redan Småland-Östergötland är en intressant historia, dock är det alltid ordning och reda på smålänningar i ekonomiska sammanhang så de regler de har är de bra på att förklara!

Ja, då blir det intressant att lyssna på vilka regler som gäller där! :)

Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Verspieder » tis 25 nov, 2014 23:09

ADDE skrev:är 677 lika krångligt, tro?

Inte alls numera! Någon gång under 2014 förenklades resandet på 677 väsentligt då SL-taxa hela på linjens sträcka infördes! En resa mellan Uppsala centralstation till SL Zon C (allt mellan länsgränsen och hela vägen fram till Norrtälje) är nu exakt fyra "kuponger" på Accesskortets reskassa. Numera gäller även reskassan på hela sträckan. Detta innebär att de nästan exakt lika långa sträckorna Norrtälje-Stockholm och Norrtälje-Uppsala nu har samma pris.

Däremot har SL-bussarna på 677:an inga UL-kortläsare längre, så de UL-resenärer som reser inom Uppsala län kan inte visera sina UL-kort.
Samma gäller på UL 806 mellan Åby och Arlanda där inga SL-kort kan viseras i UL-bussen.

---------------

Innan korrigeringen kostade Uppsala-Norrtälje sex st "kuponger" på 807/677, och då remsan fanns var den giltig hela vägen, och då stämplade man sex st kuponger för hela sträckan. När reskassan kom så var denna då inte giltig inom Uppsala län, även trots att man rent fysiskt från starten kunde dra sex st virtuella "kuponger" om man ville.
Innan korrigeringen gällde inte heller SLs månadskort inte mellan Åby-Uppsala, (så man var tvungen att ha två olika länskort), men även detta är åtgärdat nu.
Verspieder

Inläggav ADDE » tis 25 nov, 2014 23:55

Jag läste på SLs hemsida att man kan komplettera sitt SL-kort med ett Länsgränspassage för att åka till och från Bålsta, men inte med pendeltåget efter Arlanda. Funkar Länsgränspassagen på 677 och på ULs bussar som kör in i Stockholms län? (Det framgår inte på SLs hemsida)

Läste också att alla med UL-kort kan åka hela vägen Norrtälje-Uppsala, medan alla med SL-kort bara kan resa inom Stockholms län och till Åby. Trist!

Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Kantorn » ons 26 nov, 2014 12:34

ADDE skrev:Läste också att alla med UL-kort kan åka hela vägen Norrtälje-Uppsala, medan alla med SL-kort bara kan resa inom Stockholms län och till Åby. Trist!

Kanske för att Uppsala län vill underlätta för Norrtäljeborna att pendla till Uppsala, medan Stockholms län inte känner det behovet alls av förklarliga skäl. Pendling åt motsatt håll är väl i SL-s kassa försumbar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav daniel_s » tor 27 nov, 2014 3:00

Kanske lätt att glömma bort att det finns lagar och regler i sammanhanget. En länstrafikhuvudman ska inte subventionera trafik i grannlänet, utan ska i princip ta hand om såväl kostnader som intäkter som uppkommer på den egna sidan om länsgränsen. Detta gäller även när det dyker upp fordon som är målade i grannlänets färger och körs av dess underentreprenörer. Som sagt, enklaste sättet att förstå det är att när man ser t ex ett fordon i SL-färger i UL-land, så tänker man "Aha! Här har UL valt att anlita SL för sin trafik!", då förstår man ungefär hur pengaflödena går i det stora hela.

Miljöpartiet fattar ju inte heller när saker är lite krångliga, och gjorde därför en skrivelse för snart två år sedan, som SLL trafikförvaltning besvarade med en ganska bra sammanfattning som finns här: http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... jetter.pdf

Nu har det gått en tid och några detaljer har ändrats, men jag tycker att den beskriver ganska bra vad som gäller i princip!
daniel_s

Inläggav Verspieder » fre 28 nov, 2014 1:06

ADDE skrev:Jag läste på SLs hemsida att man kan komplettera sitt SL-kort med ett Länsgränspassage för att åka till och från Bålsta, men inte med pendeltåget efter Arlanda. Funkar Länsgränspassagen på 677 och på ULs bussar som kör in i Stockholms län? (Det framgår inte på SLs hemsida)

Benämningen "länsgränspassage" (inkl bokstaven L i sms-biljett) har aldrig förekommit på busslinje 677, utan bara på pendeltågen.

ADDE skrev:Läste också att alla med UL-kort kan åka hela vägen Norrtälje-Uppsala, medan alla med SL-kort bara kan resa inom Stockholms län och till Åby. Trist!

Den infon går rakt emot informationen till förarkåren. Vi har fått ta del av information att alla SL:s månadskort (och övriga tidsbegränsade länskort samt Zon-C-kortet) skall gälla på hela linje 677, även inom Uppsala län.
Samt att det skall vara 4 st kuponger på Reskassan mellan UL zon 1 (Uppsala tätort) och SL zon C (Norrtälje kommun).
Vilket torde innebära att det då är 3 st kuponger på Reskassan mellan UL zon 2 (Uppsala & Knivsta kommuner) och SL zon C (Norrtälje kommun).

Bild
http://www.ul.se/Biljetter/Zoner/
Verspieder

Inläggav kildor » fre 28 nov, 2014 8:42

Såhär skriver SL om saken:
http://sl.se/sv/info/biljetter/over-lansgransen/677/

SL:s periodbiljetter giltiga för resa i SL län, mellan Norrtälje och Norsberg. Reser du med en periodbiljett för SL-trafiken behöver du alltså komplettera din biljett med en UL-biljett.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Lars_L » fre 28 nov, 2014 8:56

kildor skrev:Såhär skriver SL om saken:
http://sl.se/sv/info/biljetter/over-lansgransen/677/

SL:s periodbiljetter giltiga för resa i SL län, mellan Norrtälje och Norsberg. Reser du med en periodbiljett för SL-trafiken behöver du alltså komplettera din biljett med en UL-biljett.

Fast de skriver också
SL:s reskassa är även giltig för resa i UL:s zoner på linje 677. Varje UL-zon räknas som extra SL-zon med reskassa och du måste alltså betala hela resan med din reskassa.

Men allt detta visar ju på att regelverket har havererat genom alla speciallösningar som har gjorts. Varför man inte kunnat hitta denna enkla lösning på pendeltågen till Uppsala är ju exempelvis en gåta. Däremot är det ju riktigt att man inte får subventionera trafik i andra län, men den ekonomiska uppgörelsen brukar ju skötas genom schabloner utifrån resestatistik i sådana fall. Man behöver ju inte kunna räkna varje biljett. Det är ju då det blir överdrivet...
Lars_L

Inläggav Verspieder » lör 29 nov, 2014 11:29

Svart på vitt betyder informationen från SL om 677 att tidsbundna SL-kort med obegränsat antal resor under giltighetstiden (månadskort, kvartalskort mm) inte är giltiga mellan Norsberg/Länsgränsen och Uppsala. Men att SL-kort med reskassa numera är giltiga, och betalas som vilken annan SL-resa som helst mellan SL-zonerna C och A.
Samtidigt verkar alla former av UL-kort vara giltiga på hela sträckan av denna SL-linje.

Länsgränsen (ibland skämtsamt kallad "den mentala Berlinmuren") ställer verkligen fortfarande till med oreda i landskapet Uppland. :evil:
Verspieder

Inläggav Kantorn » lör 29 nov, 2014 13:48

Men landskapen förlorade sin officiella betydelse för många hundra år sedan.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » lör 29 nov, 2014 14:20

Kantorn skrev:Men landskapen förlorade sin officiella betydelse för många hundra år sedan.

Ändå håller SCB reda på folkmängder även på landskapsnivå. Egentligen lite märkligt. Framför allt när det varit debatt om att man skall sluta hålla reda på befolkningsmängden i de gamla socknarna, eller församlingarna, när dessa slås samman. Det senare är ett väldigt finfördelat mått på befolkningen, åtminstone i södra halvan av landet. Å andra sidan, har man antal boende per fastighet så borde ju underlage finnas där ändå, om man inte gallrar ut data.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Kantorn » lör 29 nov, 2014 16:00

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Men landskapen förlorade sin officiella betydelse för många hundra år sedan.

Ändå håller SCB reda på folkmängder även på landskapsnivå. Egentligen lite märkligt. Framför allt när det varit debatt om att man skall sluta hålla reda på befolkningsmängden i de gamla socknarna, eller församlingarna, när dessa slås samman. Det senare är ett väldigt finfördelat mått på befolkningen, åtminstone i södra halvan av landet. Å andra sidan, har man antal boende per fastighet så borde ju underlage finnas där ändå, om man inte gallrar ut data.

Men statistik kan man ju ha med vilket underlag som helst vare sig det är officiellt eller inte. Fast med lite insiderinformation kan jag meddela att åtminstone gravboken - som kyrkan sköter på uppdrag från staten (utom i Tranås och nån mer kommun... Ja visst ja, Stockholm var det) så används ännu koden lkf - län kommun församling.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik