Tätare turer på Östgötapendeln

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav Niklas Karlsson » sön 16 nov, 2014 21:41

Från 14 december 2014 kommer Östgötapendeln att få (i huvudsak) tätare turer. Det blir 15-minuterstrafik under rusningen morgon och eftermiddag, och 30-minuterstrafik övrig tid på vardagar. Dessutom blir det 30-minuterstrafik på lördagar fram till 17:00. Det blir fler direkttåg till Skänninge och Motala, och tätare trafik även till Boxholm och Tranås.

Äntligen!

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Niklas Karlsson
 
Inlägg: 516
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 19:57
Ort: Norrköping

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav bark » mån 17 nov, 2014 10:27

Bra, plötsligt blir pendeln åter ett alternativ för mina forbollsresor!
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1637
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav Hechtwagen » mån 17 nov, 2014 22:37

Och vi som vill åka till Jönköping och se på hockey, får vi också tätare trafik med östgötapendeln? :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav Ulrik Berggren » tis 18 nov, 2014 21:29

Hechtwagen skrev:Och vi som vill åka till Jönköping och se på hockey, får vi också tätare trafik med östgötapendeln? :D


Nej
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav Karsten » ons 19 nov, 2014 4:57

Hechtwagen skrev:Och vi som vill åka till Jönköping och se på hockey, får vi också tätare trafik med östgötapendeln? :D


Det var veckans mest hypotetiska fråga. Gäddor trivs inte i närheten av fruset vatten.
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav leifd » ons 19 nov, 2014 11:50

Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
Därefter ska Krösatågen åter börja gå till Tranås söder ifrån.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav Gyllis » ons 19 nov, 2014 21:58

leifd skrev:Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
Därefter ska Krösatågen åter börja gå till Tranås söder ifrån.


För mig som bor i Aneby innebär detta att jag måste byta tåg i Tranås och i bland även Mjölby för att ta mig till Linköping/Norrköping med lokaltåg istället för att kunna åka direkt som nu. En rejäl försämring ur min synvinkel.
Gyllis
 
Inlägg: 197
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:30
Ort: Aneby

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav Karsten » tor 20 nov, 2014 8:48

Gyllis skrev:
leifd skrev:Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
Därefter ska Krösatågen åter börja gå till Tranås söder ifrån.


För mig som bor i Aneby innebär detta att jag måste byta tåg i Tranås och i bland även Mjölby för att ta mig till Linköping/Norrköping med lokaltåg istället för att kunna åka direkt som nu. En rejäl försämring ur min synvinkel.


Ja, Tranås som bytespunkt känns som den minst lyckade lösningen. Mjölby eller Nässjö känns mer naturligt, men då måste ju länstrafikföretagen komma överens...
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav Gyllis » tor 20 nov, 2014 11:46

Karsten skrev:
Gyllis skrev:
leifd skrev:Man kanske ska nämna här att Östgötapendeln slutar trafikera söder om Tranås från avtalsskiftet i sommar (1 juni ??).
Därefter ska Krösatågen åter börja gå till Tranås söder ifrån.


För mig som bor i Aneby innebär detta att jag måste byta tåg i Tranås och i bland även Mjölby för att ta mig till Linköping/Norrköping med lokaltåg istället för att kunna åka direkt som nu. En rejäl försämring ur min synvinkel.


Ja, Tranås som bytespunkt känns som den minst lyckade lösningen. Mjölby eller Nässjö känns mer naturligt, men då måste ju länstrafikföretagen komma överens...


Vet inte ens om det kommer vara anslutning mellan JLT och Ötraf i Tranås. Hursomhelst är det bökigt att vända tåg söderifrån där. Bara normalhuvudspåren att tillgå och vägväxling kan inte tillämpas. Konsekvensen blir att JLTs tåg oftast måste fortsätta tomma ca 1 mil till nästa driftplats, Sommen, och vända där.
Om nu Ötraf slutar att trafikera söder om Tranås så skulle jag helst se att JLT kör till Mjölby. Tyvärr har jag inget som helst hopp om att frågan tas upp. JLTs tjänstemän verkar konsekvent vägra att ta till sig synpunkter. I alla fall när det rör tågtrafik.
Gyllis
 
Inlägg: 197
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:30
Ort: Aneby

Re: Tätare turer på Östgötapendeln

Inläggav leifd » tor 20 nov, 2014 18:27

Gyllis skrev:
Karsten skrev:Ja, Tranås som bytespunkt känns som den minst lyckade lösningen. Mjölby eller Nässjö känns mer naturligt, men då måste ju länstrafikföretagen komma överens...


Vet inte ens om det kommer vara anslutning mellan JLT och Ötraf i Tranås. Hursomhelst är det bökigt att vända tåg söderifrån där. Bara normalhuvudspåren att tillgå och vägväxling kan inte tillämpas. Konsekvensen blir att JLTs tåg oftast måste fortsätta tomma ca 1 mil till nästa driftplats, Sommen, och vända där.
Om nu Ötraf slutar att trafikera söder om Tranås så skulle jag helst se att JLT kör till Mjölby. Tyvärr har jag inget som helst hopp om att frågan tas upp. JLTs tjänstemän verkar konsekvent vägra att ta till sig synpunkter. I alla fall när det rör tågtrafik.


Detta är ju helt klart politiska överväganden som nu gjorts. Politiskt är de ju nu bestämt att Östergötland ska vara en egen region, men med inriktning mot Mälardalen.
Tideigare trodde väl de flesta att framtiden låg mot Småland, men så blev det alltså inte. Om man nu ska ha länsöverskridande trafik så får man nog se om någon operatör vill driva detta på kommersiella grunder. Politiskt har man väl redan tagit ställning för vad som ska gälla.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst