Vem är järnvägsstationerna till för?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Vem är järnvägsstationerna till för?

Inläggav LÅ1 » lör 01 nov, 2014 13:05

"Stopp för hemlösa på tågstation".
I Linköping har Jernhusen satt upp skyltar på bänkarna som säger att dessa är till för resenärer med giltigt färdbevis. De man vill ha bort är förstås hemlösa, alkoholister och tiggare. Fullt förståeligt tycker jag. Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer till en debatt om att det är hjärtlöst att köra ut de svaga grupperna.

Textens utformning kan man fundera över, om man vill hårdra vad där verkligen står. Vilka får sitta på bänken? Får man inte sitta på bänken om man är en Linköpingsbo (eller gäst i staden) som går till stationen för att handla i Pressbyrån, eller göra annat ärende i stationshuset. Man saknar ju giltig biljett, men kan ju ha behov av att vila innan man promenerar vidare. Hur är det om en resenär som just stigit av tåget måste vänta på att bli upplockad av en bekant sätter sig på bänken? Biljetten är ju inte giltig längre.

Och om jag inte anser mig vare en resenär, ja då finns det ju ingen anledning att läsa vad det står på resten av skylten, när man kommit till slutet av första raden! :D

Skylten nämner också företaget Svenska Reseterminaler AB. Har aldrig hört talas om det företaget. Men lite information fick jag här!

Stora delar av detta inlägg är förstås inte helt allvarligt menat, men ibland kan det vara svårt med information! :roll:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Vem är järnvägsstationerna till för?

Inläggav Hechtwagen » lör 01 nov, 2014 13:55

Alla förstår problemet, en majoritet förespråkar en lösning där de som inte är primärt kopplade till tågresandet inte ska vistas längre tid i väntsalen och använda densamma som värmestuga.

Men eftersom det inte är PK att meddela att det är skillnad på resandefolk och resenärer så brukar det sluta med att man tar bort bänkarna / låser väntsalen. :shock:

Det fanns tills helt nyligen bänkar vid spår 10 som det ständigt dåsade EU-migranter på medans barnfamiljerna som skulle åka tåg fick sitta på golvet och vänta, en bit bort stod vakterna och fick inget göra förståss!

Dock uppmärksammade jernhusen problemet och tog bort bänkarna....
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav M_M » mån 24 nov, 2014 1:30

LÅ1 skrev:De man vill ha bort är förstås hemlösa, alkoholister och tiggare. Fullt förståeligt tycker jag. Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer till en debatt om att det är hjärtlöst att köra ut de svaga grupperna.

Det blev mycket riktigt en sådan debatt varpå Jernhusen & co pudlade.

I mitt tycke är det inte alls fullt förståeligt utan snarast helt obegripligt hur man kan vilja ha bort hemlösa, alkoholister och tiggare istället för att vilja ha bort hemlöshet, alkoholism och fattigdom?

Finns det någon som verkligen på allvar tror att någon valt något av dessa livsöden? Hur tänker man då? Inte alls kanske?

:(
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » mån 24 nov, 2014 10:03

M_M skrev:
LÅ1 skrev:De man vill ha bort är förstås hemlösa, alkoholister och tiggare. Fullt förståeligt tycker jag. Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer till en debatt om att det är hjärtlöst att köra ut de svaga grupperna.

Det blev mycket riktigt en sådan debatt varpå Jernhusen & co pudlade.

I mitt tycke är det inte alls fullt förståeligt utan snarast helt obegripligt hur man kan vilja ha bort hemlösa, alkoholister och tiggare istället för att vilja ha bort hemlöshet, alkoholism och fattigdom?

Finns det någon som verkligen på allvar tror att någon valt något av dessa livsöden? Hur tänker man då? Inte alls kanske?

:(

Det är väl fullt förståeligt att man kan vilja ha bort hemlösa, alkoholister och tiggare från stationshusen och perrongerna. (Perronger kan dessutom vara livsfarligt område för t.ex. alkoholister och deprimerade.)
Ett sätt är förstås att hjälpa dessa personer på bästa sätt. Och bästa sätt är knappast att låta dem gå vind för våg och vistas på järnvägsstationer. Det är väl få svenskar som inte vill ha bort hemlöshet, alkoholism och fattigdom. Får man bort dessa problem så får man med automatik bort problemet med hemlösa, alkoholister och tiggare, inte bara från stationsområdet utan från alla miljöer.
LÅ1

Inläggav Kantorn » mån 24 nov, 2014 10:08

LÅ1 skrev: Och bästa sätt är knappast att låta dem gå vind för våg och vistas på järnvägsstationer.

Nej, men när situationen ser ut som den gör så är det väl bättre att de vistas på järnvägsstationer än att de vistas utomhus och fryser?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » mån 24 nov, 2014 18:53

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev: Och bästa sätt är knappast att låta dem gå vind för våg och vistas på järnvägsstationer.

Nej, men när situationen ser ut som den gör så är det väl bättre att de vistas på järnvägsstationer än att de vistas utomhus och fryser?

Kanske det. Men sådana här problem "lösas" ibland genom att bänkar tas bort eller att väntrum stängs. Inga bänkar - inga fyllon
I bästa fall löser man det hela genom att ha väktare, eller ännu hellre ordningsvakter, som ser till att de som uppehåller sig i stationens utrymmen sköter sig. De som stör med ljud eller nerskräpning körs ut eller, om de är onyktra alt. drogpåverkade, hämtas av polis.

Men på en del orter låter man de störande elementen hållas, och tågresenärerna får hålla sig ute i kylan i stället. (Om det inte finns ett McDonalds i närheten förstås.)
Whiskeyfest i barnens väntsal i Norrköping
“Barnas väntsal” eller “Fyllornas sovsal”?
ÅKGSJ bojkottar otrygga Katrineholm C
McDonalds ersättare till otrygga Katrineholm C
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 25 nov, 2014 1:35

Suck. Järn- nej förlåt, jernvägsstationer, är ju inte alls till för vare sig uteliggare, zigenare eller tågresenärer. De är till för MARKNADEN, och ska följaktligen normalt vara fyllda av särskilt lönsamma verksamheter, vartill själva järnvägstrafiken normalt inte räknas, utan det ska i bästa fall vara butiker och dyra restauranger, i sämre fall kontor, eller varför inte riva skiten och bygga ett köpcentrum i stället.

Och sen när det gäller att bekämpa hemlöshet i stället för hemlösa etc etc... Ja det är bara att konstatera faktum, samhällets enskilda aktörer kan inte göra så mycket för att bekämpa själva hemlösheten men man kan alltid försöka skrämma bort de hemlösa från sin egen närhet. De som engagerar sig i berörda personers "rättigheter" är vanligtvis mycket obenägna att engagera sig i deras skyldigheter, och ännu mindre kommer de med några konstruktiva förslag. De gillar nog mest att trycka till funktionärer i samhället med låg status, till exempel de ordningsvakter som löser så många av de problem som vi andra inte vill ha att göra med, så att de ska känna sig bättre själva.

Frågar du mig finge man dock gärna ta bort ett tjog identiska kostymklädda portföljbärare från till exempel Cst och ersätta dem med 20 skränande alkisar, jag tycker att de är roligare. Men det är jag det...
daniel_s

Inläggav M_M » tis 25 nov, 2014 5:47

Vi kan ganska enkelt konstatera att det bara förekommer hemlösa, tiggare och alkisar i någon utsträckning på vissa stationer, och åtminstone vad gäller alkisarna är det väl dessutom ofta ett fåtal rätt välkända personer förutom i de största orterna.

Förklaringen till att de inte förekommer i nämnvärd utsträckning på andra stationer torde vara så enkel att i de områdena har de något bättre ställe att ta vägen till. Det är knappast så att folk drömmer om att få sova på en järnvägsstation, utan de föredrar andra utvägar om de finns.

"Säkerhet och omsorg" kring risken att trilla ner på spåren är rent skitsnack eftersom det i Linköpingfallet dels gällde stationshuset/väntsalen och inte perrongerna, och dels gällde människor som snarast verkar vara nyktra i större utsträckning än genomsnittet. Om vi ska prata om säkerhet så bör vi kanske snarast diskutera risken att brunhögerfolk hänger på flashback och hetsar varandra till att elda upp hemlösas tältläger :(

Jag kan hålla med om att alkisar och framförallt knarkare kan vara direkt farliga för andra resenärer och för trafikverksamheten. Detta gäller dock knappast nyktra hemlösa. Lösningen för lokala alkisar i t.ex. Umeå torde väl i första hand snarast vara att ställa upp bänkar på något annat ställe där de kan husera.
Användarvisningsbild
M_M

Återgå till Övrig kollektivtrafik