Varför så styvmoderligt behandlad?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Kantorn » mån 22 sep, 2014 17:23

För att svara på frågan först innan ni andra hinner: Av ekonomiska skäl... Samt att inga stockholmare blir glada över satsningen...

Men ändå:

Jag sitter i ett tåg av den typen som min kära fru kallar "Skruttibangbangtåg", en rätt träffande beskrivning. Det betyder loktåg draget av Rc6-lok. Jag åker från Göteborg till Alvesta. Tåget går långsamt, skakar fram och tillbaka i sidled och är allmänt obehagligt. Hade det vari ett museitåg hade det kanske kommit undan som charmigt.
Vi får ofta stanna för mötande tåg och blir mer och mer försenade.

Jag tycker att sträckan borde rustas upp enligt samma recept som sträckan Emmaboda - Karlskrona, där restiden har kapats med drygt femton procent. På sträckan jag åker skulle det bli nästan en halvtimme kortare resa.

Vad är det då jag vill ha åtgärdat, bortskämd som jag är?
Jo:
Rätning av spåret inom gränserna för vad som går utan att fälla allt för många träd och utan att spränga allt för många berg.
Möjligen byggnation av mötesspår vid fler platser.
Borttagande av plankorsningar.
Nyt singel och ny räls - eller åtminstone räls i bättre spårläge på den nya singlen.
Moderna motorvagnståg som trafikerar i stället för loktåg. (Inte X1x tack...)

Av vilket skäl är inte detta gjort för länge sedan?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav daniel_s » mån 22 sep, 2014 17:45

Nog hette väl raketen "Sprutti" (inte Skrutti) Bang-Bang? (Av någon anledning beter sig Google rätt avvaktande när man försöker googla det...)

Nåväl, att den där banan är lite risig beror förstås på att den är så högintressant ur utbyggnadssynpunkt (och har varit det i över 20 år) att Trafikverket för säkerhets skull avvaktar med att göra någonting alls åt den. :roll:
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Kantorn » mån 22 sep, 2014 19:06

daniel_s skrev:Nog hette väl raketen "Sprutti" (inte Skrutti) Bang-Bang? (Av någon anledning beter sig Google rätt avvaktande när man försöker googla det...)

Nåväl, att den där banan är lite risig beror förstås på att den är så högintressant ur utbyggnadssynpunkt (och har varit det i över 20 år) att Trafikverket för säkerhets skull avvaktar med att göra någonting alls åt den. :roll:

Nog är det så. Man låter bli att upprusta, för tänk om man gjorde det, då kanske den blev populär. Sådan var taktiken med SiTY-tåget, men där ändrade de sig. En jämförelse som haltar, men ändå.
"Skrutti-" är en bättre förled till de tågen. Nu har de lagt ner försäljningen helt på tågen. Men vi mötte på sträckan fem tåg, tre gods- och två person-. Och även godståg behöver väl ett bra spår.

Men jag ger linjen fem, möjligen tio, år. Sedan hänvisas man till Nässjö eller Hässleholm.
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Ingeville » ons 24 sep, 2014 15:39

Hej, Kust till Kust som banan heter är uppgraderad 2004-2010 tror jag. Alla övergångar har bommar och skogsvägar var borttagna redan på 1990-talet.
De fjärrblockerade även banan och 2010 trädsäkrades banan.
1994 rustades banan och X2-tåg (så kallade X2-2), en variant av X2000 på banan och den var uppdaterad till 160 km på flera sträckor och resandet ökade. Från 2007 gick det sk Öresundståg X32 på lån från Blekinge kustbana som flyttades dit vid starten efter elektrifieringen.
Då reste ca 1500 på varje håll med 5 tågpar tre av dessa var lönsamma. Satt med i en utredning 2007-8 om utökning med ytterligare 4 tågpar med stopp på flera ställen för arbetspendling.
Västtrafik och JLT hade inga tig att släppa till så utredningen stannade med detta 2008.
Trafiken skulle upphandlas till 2009 och då sa SJ att de kan köra 5 turer på varje håll utan statsbidrag om de får använda loktåg. Detta tillät Infrastrukturministern och sen har allt gått tillbaka. Resandet ökade hela tiden innan dess men idag vet jag inte några siffror men det säger sig självt att när de två tågmodellerna X 2000 och Öresundstågen gick var det en bra komfort och de kunde köra upp till 160 km på stora delar av banan genom Småland, vissa delar var det 130 och närmast Borås 90. Mellan Borås och Göteborg väntar man på Götalandsbanan och i samband med detta skulle man åtgärda Hillared- Borås.
Loktåg klarar inte detta och så nu sitter vi i skiten.
Ingeville
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 24 sep, 2014 15:11

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Kantorn » ons 24 sep, 2014 18:52

Ja och ett sätt att ha råd med det är bevisligen att lägga ner kiosken på tåget. Det är skillnad på tåg och tåg. Bakläxa, SJ.
Samtidigt känns det som att de har budgetupprustat banan så som det kränger stundtals. Fast det skulle inte förvåna om det berodde på vagnarna också.
Nej, sätt dit moderna motorvagnståg i stället.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Kantorn » ons 24 sep, 2014 18:53

Jag tror dessutom att SJ kör på det sättet för att kunna lägga ner. Som om de ångrade att de lade bud.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav LÅ1 » lör 27 sep, 2014 23:07

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav M_M » tis 30 sep, 2014 4:56

Det har ju redan skrivits, men enorm förbättring på Göteborg-Borås ingår ju i planer/drömmar om höghastighetsbana.

Frågan är hur trafikering på en framtida höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo/Alvesta kommer stå sig körtidsmässigt jämfört med dagens bana (rustsad eller ej) Borås-Värnamo/Alvestsa?

Det kanske går på ett ut att köra omvägen via Jönköping om man då kan köra med omkring 250-350km/h.

Å andra sidan, skulle man göra en riktigt rejäl upprustning av Borås-Värnamo/Alvesta så skulle den vägen kanske (eller kanske inte) bli snabbare än Västkustbanan. VKB är ca 26 mil Lund-Göteborg, Lund-Värnamo-Göteborg är ca 36 mil. Lyckas man nå 40% högre snitthastighet via Värnamo så går det på ett ut restidsmässigt. 350km/h via Värnamo motsvarar samma restid som med 250km/h raka vägen. Jag vet inte vilken hastighet Västkustbanan (raka vägen) kan få när alla enkelspårflaskhalsar är bortbyggda och man bytt till ERTMS (d.v.s. kan höja över 200km/h), men en gissning är väl att banan kommer ha gott om lokal/regionaltåg och även godståg som gör att det kanske inte blir så lätt att klämma in riktigt snabba tåg där.

(Förvånansvärt så blir det inte så stor skillnad i avstånd Göteborg-Lund om man jämför via Värnamo v.s. via Alvesta/Växjö, vilket väl är de två alternativen som finns för höghastighetsbana. Det skiljer bara 2 mil. Ja, sen finns det väl också ett gäng som propagerar för att gå via Halmstad, då blir det än mindre skillnad mellan höghastighetsnätet och Västkustbanan, fast å andra sidan så kommer då höghastighetsspåren gå parallellt med Västkustbanan längs så lång sträcka att svårigheten att passa in tågen längs Västkusten minskar rejält...).


Detta får mig att dra slutsatsen att höghastighetsfunderingarna inte bara lägger ett lock på nuvarande bana Göteborg-Borås utan även på Borås-Alvesta.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Ingeville » tis 16 dec, 2014 0:09

Hej är det någon som vet något om resande statistik och om upphandling?
2007 var det ca 1500 resande per håll när utredningen om ökad trafik med 4 tågpar utreddes. Det skulle skett med västtrafik och JLT som intressenter.
Det fanns stor potential att öka trafiken men västtrafik och V G reg backade ur.
Ingeville
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 24 sep, 2014 15:11

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav M_M » fre 19 dec, 2014 3:05

Västtrafik och V-G sitter ju delvis i knäna på SJ (eftersom man köper en hel del biljettgiltighet hos SJ) så SJ kanske övertygade dem att inte upphandla trafiken?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Ingeville » fre 19 dec, 2014 21:19

Du vet inget nytt om detta, banan dör med dagens upplägg.
Ingeville
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 24 sep, 2014 15:11

Re: Varför så styvmoderligt behandlad?

Inläggav Kantorn » fre 19 dec, 2014 21:45

Grejen är att SJ och de andra bara ser på de stora orterna. Här är en järnväg som fortfarande stannar vid små orter som Hestra och Gnosjö. Men de renderar inte några mängder av resenärer, och därför är de inte viktiga...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron