Var tredje svensk väljer bort tåget!

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Var tredje svensk väljer bort tåget!

Inläggav LÅ1 » sön 08 jun, 2014 10:09

"Var tredje svensk har tröttnat på förseningar och väljer bort tåget när de ska resa" skriver SvD Näringsliv.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Var tredje svensk väljer bort tåget!

Inläggav Hechtwagen » mån 09 jun, 2014 12:06

Fast 9 av 10 väljer ju tåget för att det är miljövänligt!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Kantorn » mån 09 jun, 2014 13:23

LÅ1 skrev:"Var tredje svensk har tröttnat på förseningar och väljer bort tåget när de ska resa" skriver SvD Näringsliv.

Enligt TV så väljer en av tre bort tåget "någon gång" för att undvika försening. Jag väljer inte bort, jag tar ett tåg tidigare om jag ska tex flyga.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » mån 09 jun, 2014 23:18

Och i dag var det dags igen. Men denna gång var det visst ett trasigt tåg (X2), så Trafikverket går väl fria.

Men i morgon bitti så skall trafiken till Uppsala gå normalt igen. Så nu är det väl bara Öresundstågen som är ett stort tågproblem i landet. Och inte heller det kan man skylla på Trafikverket. (Om det finns någon risk att den konflikten sprider sig genom att facket tar ut andra grupper, som arbetar på andra tåg, i strejk vet jag inte.)
LÅ1

Inläggav Kantorn » tis 10 jun, 2014 7:58

LÅ1 skrev:Och i dag var det dags igen. Men denna gång var det visst ett trasigt tåg (X2), så Trafikverket går väl fria.

Men i morgon bitti så skall trafiken till Uppsala gå normalt igen. Så nu är det väl bara Öresundstågen som är ett stort tågproblem i landet. Och inte heller det kan man skylla på Trafikverket. (Om det finns någon risk att den konflikten sprider sig genom att facket tar ut andra grupper, som arbetar på andra tåg, i strejk vet jag inte.)

"Bara" Öresundstågen, Kustpilen och Snälltåget - än så länge.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Kristofer » tis 10 jun, 2014 13:06

SvD skrev:Men främst Miljöpartiets väljare, som kunde tros vara mer måna om att resa miljövänligt, väljer bil eller flyg framför tåget på grund av förseningar, hela 38 procent.

Kan det månne bero på att Miljöpartiets väljare faktiskt åker tåg i högre utsträckning än andra?
Den som aldrig åker tåg kan ju inte välja bort tåget "någon gång", utan det är ju bara de som är tågresenärer som kan svara att de "aktivt valt bort tåget" för vissa resor. Det är en reflektion som Svenska Dagbladets journalist borde ha gjort, kan man tycka.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav LÅ1 » tis 10 jun, 2014 19:54

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Och i dag var det dags igen. Men denna gång var det visst ett trasigt tåg (X2), så Trafikverket går väl fria.

"Bara" Öresundstågen, Kustpilen och Snälltåget - än så länge.

Snälltåget glömde jag. Trotts att jag åkt det några gånger, så det borde jag kommit ihåg. (Skulle kunna kallas retrotåget! :) ) Kustpilen har nog nämnts i sammanhanget, men det har nog inte fastnat alls i mitt medvetande, att det ingick i strejken. Men jag googlade lite, och det verkar dröja en vecka innan det är strejk där.

Det fick mig att kolla hur Kustpilen går nu. Det har ju varit lite olika genom åren. (Wikipedia.)

Och snart är det strejk även på SL:s Pendeltåg och på Krösatågen. Om man inte kommer överens innan midsommarafton.
Det betyder att andra arbetsgivare än Veolia drabbas. Och deras kunder, framför allt.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 10 jun, 2014 20:14

Läser nu att Pågatågen ersätts med buss vissa sträckor och leds om på andra. Detta beroende på ett spårledningsfel.
LÅ1

Återgå till Övrig kollektivtrafik