Tågkaos

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Tågkaos

Inläggav LÅ1 » tor 29 maj, 2014 13:57

Tågkaos måste väl vara det vanligaste ordet i svenska tidningsrubriker? I dag på förmidsgen var det väl minst tre platser som banverket hade problem på.
Och enligt de som arbetar med underhållet så kommer det bara att bli värre. Man menar väl att infrastrukturer förfaller fortare än man hinner underhålla, antar jag.

Själv hade jag tur i går. Åkte Conex-tåget söder över från Stockholm, utan problem.

Apropå problemet nära Märsta så säger man att det har brunnit i en kabeltrumma. För mig är kabeltrumma den stora "trådrulle" som kablarna är upprullade på vid transport. Det borde ju inte ge så stora problem om en sådan brinner upp. Misstänker att man menar något annat. Ett täckt dike som som kablarna ligger i utmed järnvägen, kanske?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Tågkaos

Inläggav leifd » tor 29 maj, 2014 14:10

LÅ1 skrev:Tågkaos måste väl vara det vanligaste ordet i svenska tidningsrubriker? I dag på förmidsgen var det väl minst tre platser som banverket hade problem på.
Och enligt de som arbetar med underhållet så kommer det bara att bli värre. Man menar väl att infrastrukturer förfaller fortare än man hinner underhålla, antar jag.

Själv hade jag tur i går. Åkte Conex-tåget söder över från Stockholm, utan problem.

Apropå problemet nära Märsta så säger man att det har brunnit i en kabeltrumma. För mig är kabeltrumma den stora "trådrulle" som kablarna är upprullade på vid transport. Det borde ju inte ge så stora problem om en sådan brinner upp. Misstänker att man menar något annat. Ett täckt dike som som kablarna ligger i utmed järnvägen, kanske?

Känns som du är lite efter din tid...
De var väl igår de var mest problem. Myrbacken, Herreljunga och Tillberga var väl de större stoppen.
Kabeltrummor är nog som du säger, en trådrulle, rätt ord är nog kabelkanal. Ny var det ju inet bara kablar i en kabelkanal som brann i myrbacken, utan även minst två utdelskurar, med utrustning för signalanläggningen. Detta lär ta ett tag att få liv i igen.

Sen vet jag inte riktigt var du hittade ett Connex-tåg, antar väl att du menar Veolias "Snälltåget".
Banverket är dessutom ersatt av Trafikverket numera och eftersläpande underhåll, de har man nog, men man är väl på god väg upp ur träsket.
Nämnada Banverket var väl tyvärr inte så bra på att få saker o ting gjorda, men de orsakades säkert till stor del av politiskt tillsatt ledning och väl snåla underhållsanslag.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav LÅ1 » tor 29 maj, 2014 16:51

Jag får nog erkänna att jag inte riktigt var med min tid. Det var förstås Veolias tåg, Snälltåget, jag åkte. Och att Banverket gått upp i Trafikverket vet jag ju, men jag har märkt att jag lätt faller tillbaka till det gamla namnet.

Men något problem i går vid Tillberga har jag inte hört talas om. Däremot var det problem söder om Göteborg i förmidsgs. Vid Lindodmme, tror jag de sa i nyheterna. Och dessutom fortsatta problev vid både Herrjunga och Myrbacken.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 29 maj, 2014 17:22

Ser nu att jag varit dåligt uppmärksam på ett plan till. Tråden ligger i fel forumdel!
LÅ1

Inläggav Jourmaster » tor 29 maj, 2014 18:38

LÅ1 skrev:Ser nu att jag varit dåligt uppmärksam på ett plan till. Tråden ligger i fel forumdel!

Nu är den flyttad.

Mvh
Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inläggav LÅ1 » tor 29 maj, 2014 22:19

Jourmaster skrev:
LÅ1 skrev:Ser nu att jag varit dåligt uppmärksam på ett plan till. Tråden ligger i fel forumdel!

Nu är den flyttad.

Mvh
Jourmaster

Tack för det!
Det är nog lättare att välja fel när man har liten skärm. Man förlorar överblicken.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 31 maj, 2014 19:23

I dag var det stopp vid Hallsberg.
Det är närmast tragiskt att det ska ta närmare tre timmar att säkra att ledning är strömlös, så att man kan evakuera. Och innan dess så kan man inte ens få in frisk luft.

Och i detta fall så kan man fundera på om det fanns risk för de som stod på perrongen.
LÅ1

Inläggav leifd » lör 31 maj, 2014 21:57

LÅ1 skrev:I dag var det stopp vid Hallsberg.
Det är närmast tragiskt att det ska ta närmare tre timmar att säkra att ledning är strömlös, så att man kan evakuera. Och innan dess så kan man inte ens få in frisk luft.

Och i detta fall så kan man fundera på om det fanns risk för de som stod på perrongen.

Ta och läs den här tråden i Postvagnen http://postvagnen.com/forum/index.php?id=838092
Och i synnerhet detta inlägg http://postvagnen.com/forum/index.php?id=838159
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav LÅ1 » lör 31 maj, 2014 23:34

leifd skrev:
LÅ1 skrev:I dag var det stopp vid Hallsberg.

Ta och läs den här tråden i Postvagnen http://postvagnen.com/forum/index.php?id=838092
Och i synnerhet detta inlägg http://postvagnen.com/forum/index.php?id=838159

Tack för länkarna.
Tydligen vågade personalen öppna dörrarna i alla fall. Då kanske an kan ordna viss luftcirkulation. Gäller bara att få passagerarna att förstå faran med att gå ut.
Det var tydligen i alla fall inte bara jag som tyckte att det tog väl långt tid att få fram en person som var behörig att säkra ledningen.
(Lyckades hitta länkensom gav alla inlägg synliga på en gång. Vilken lycka att slippa ta fram ett inlägg i taget!)
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 31 maj, 2014 23:42

Hallsberg var inte enda platsen med nerrivna kontaktledning i dag. Även Skåne drabbades.
LÅ1

Återgå till Övrig kollektivtrafik