Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 23 aug, 2019 21:25

BSB101 skrev:
Vad jag vet är ingen människa på mars nu. En liknelse är en liknelse även om den inte strikt handlar om det som diskuteras. Jag har förståelse om visa har svårt för att förstå liknelse som koncept.

Det är bra att ha koll på skillnaden mellan visa och vissa. Eventuellt kan man då få större förståelse för vad man försöker uttrycka.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 23 aug, 2019 21:29

TKO skrev:Knäpp upp
Relax
Koppla av!

Ett råd från friherre Ramell som jag vidarebefordrar.

Vid behov ta en (1) whiskey - återkommer kanske med sortrekommendation.

uppmanar
Thomas K Ohlsson
(som f.n. håller sej till Muscat de Setubal...)

Min bäste ingenjör Ohlsson, enligt Forums regler ska man inte påpeka stavningsfel, men av respekt för salig pianisten, sångaren, underhållaren mm mm. Povel R. måste jag framhålla att sagde underhållare och hela hans ätt skriver sig Ramel. Vad ska Riddarhuset säga..... :D :D :D :D :D

Men åter till järnvägarna! Eller...................
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » fre 23 aug, 2019 21:48

Ja vad ska man förvänta sej av ett statarbarnbarn - inte vet vi hur höga herrar stavar sina namn.

Eller för att citera en klassiker:
'Newsweek stands corrected'...

Natti natti
Från Årsta
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 23 aug, 2019 22:37

TKO skrev:Ja vad ska man förvänta sej av ett statarbarnbarn - inte vet vi hur höga herrar stavar sina namn.

Eller för att citera en klassiker:
'Newsweek stands corrected'...

Natti natti
Från Årsta

Ja, och ändå var Povel Ramel väl den mest folkliga av adelsmän man kan tänka sig och ganska långt från en hög herre. Hans val av levnadsbana var ju inte heller direkt uppskattat inom släkten. Han har själv berättat om att huvudmannen satt på Övedskloster och bläddrade i Povels första bok "Från Asar till Wasar" och efter en stund kallade till sig betjänten och räckte över boken med orden "bvänn skväpet".

PS.Farfarsfar (min alltså, inte Povels) var lantskomakare och hade det också ganska magert.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » fre 23 aug, 2019 22:59

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:[

Är nog mer ditt uttalande som är en floskel.

Ja, ovanstående är väl ungefär i klass med den argumentation som brukar presteras från vederbörande. Så jag nedlåter mig inte till ytterligare meningsutbyte, om nu sådant ens är förefintligt.

Jag tror nog hen ska fundera mer på sin egen argumentation och texter än på mina i detta hänseende.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav BSB101 » fre 23 aug, 2019 23:02

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
Vad jag vet är ingen människa på mars nu. En liknelse är en liknelse även om den inte strikt handlar om det som diskuteras. Jag har förståelse om visa har svårt för att förstå liknelse som koncept.

Det är bra att ha koll på skillnaden mellan visa och vissa. Eventuellt kan man då få större förståelse för vad man försöker uttrycka.

Antingen kan man lägga vikt vid eventuella stavfel eller vid sakfrågan. En övervikt vid det förstnämnda brukar visa på att man gjort reträtt i sakfrågan.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 24 aug, 2019 7:09

Jag tillåter mig att påpeka att sakfrågan i denna tråd faktiskt handlar om det föregivna behovet av sk. "höghastighetsjärnvägar" i Sverige. Den som har behov av att avreagera sig om annat, exponera sitt dåliga humör e.dyl. startar med fördel en tråd i underforumet "Ordet är fritt". Där finns massor av plats!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » lör 24 aug, 2019 9:39

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tillåter mig att påpeka att sakfrågan i denna tråd faktiskt handlar om det föregivna behovet av sk. "höghastighetsjärnvägar" i Sverige. Den som har behov av att avreagera sig om annat, exponera sitt dåliga humör e.dyl. startar med fördel en tråd i underforumet "Ordet är fritt". Där finns massor av plats!

Så varför har du inte startat en tråd då i "Ordet är fritt"? ;)
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 24 aug, 2019 10:04

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tillåter mig att påpeka att sakfrågan i denna tråd faktiskt handlar om det föregivna behovet av sk. "höghastighetsjärnvägar" i Sverige. Den som har behov av att avreagera sig om annat, exponera sitt dåliga humör e.dyl. startar med fördel en tråd i underforumet "Ordet är fritt". Där finns massor av plats!

Så varför har du inte startat en tråd då i "Ordet är fritt"? ;)

Som sagt, sakfrågan...... Kasta sand kan man göra på annat håll!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » lör 24 aug, 2019 11:28

Sakfrågan var det!
"Eneroth (S) vill ha beslut om höghastighetståg".

Det verkar i alla fall som om det blir en höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. Alltid något! :wink: "Nu startar utredningen om var järnvägen ska dras".

En del är positiva till nya stambanor för höghastighetståg. "Sverige behöver ny järnväg – nu!" (Var är bilden tagen? Jag tänker på Chicago när jag ser bilden.)

Stockholms handelskammare tycker att höghastighetsbanorna skulle gynna södra Sverige. Och det tycker man inte om. "Stockholms Handelskammare har fel om höghastighetståg". Man vill hellre ha tunnelbana till Danmark. "Tunnelbana till Danmark bättre än höghastighetståg". (Om T-banan skulle gå från Farsta eller Norsborg framgår inte!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 24 aug, 2019 11:49

Yes, Sir, Jawohl, Sir (som Danny Kaye en gång sade). Tack för det.

Bidrar för min del med ett inlägg från vänsterextremisten Daniel Suhonen:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wP0 ... a-dumsnala

Mest känslomässiga argument här (även gamle Gripenstedt är uppe och steppar) Eftersom Suhonen är fast i 320 km/tim - spåret så kokar det hela ned till "När restiden med tåg rör sig ner mot 2 timmar utraderas inrikesflyget som alternativ". Just det, det är det som det är fråga om - "utradera inrikesflyget".
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » lör 24 aug, 2019 12:04

LÅ1 skrev:Sakfrågan var det!

Det verkar i alla fall som om det blir en höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. Alltid något! :wink: "Nu startar utredningen om var järnvägen ska dras".

En del är positiva till nya stambanor för höghastighetståg. "Sverige behöver ny järnväg – nu!" (Var är bilden tagen? Jag tänker på Chicago när jag ser bilden.)

Stockholms handelskammare tycker att höghastighetsbanorna skulle gynna södra Sverige. Och det tycker man inte om. "Stockholms Handelskammare har fel om höghastighetståg". Man vill hellre ha tunnelbana till Danmark. "Tunnelbana till Danmark bättre än höghastighetståg". (Om T-banan skulle gå från Farsta eller Norsborg framgår inte!)

Problemet är väl att planerna för höghastighetsbanan slutar vid Järna. Därifrån behöver höghastighetstågen dela spår med regionaltåg och eventuella pendeltåg som inte får plats i Citybanan. Någonstans behöver kapaciteten öka norr om Järna. Den av Södertälje föreslagna Södertörnsbanan skulle kunna lösa detta.
Enceladus

Inläggav TKO » lör 24 aug, 2019 12:11

LÅ1 skrev:---klipp---
---klipp---

Om det tillhör sakfrågan kan ju diskuteras, men visst är bilden från Chicago. Förmodligen någonstans på "loopen"...
(Det syns dåligt men Chicago har löjligt korta tunnel/högbanevagnar, av närmast spårvagnsstorlek.)

/TKO
TKO

Inläggav TKO » lör 24 aug, 2019 14:56

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Sakfrågan var det!

Problemet är väl att planerna för höghastighetsbanan slutar vid Järna. Därifrån behöver höghastighetstågen dela spår med regionaltåg och eventuella pendeltåg som inte får plats i Citybanan. Någonstans behöver kapaciteten öka norr om Järna. Den av Södertälje föreslagna Södertörnsbanan skulle kunna lösa detta.

En första åtgärd måste ju vara att se till att alla pendeltåg får plats på Citybanan!
(Skaffa ett adekvat signalsystem är mitt vanliga tips - även om det sällan tas emot med applåder så är det något som förr eller senare måste till...)

/TKO
TKO

Inläggav TKO » lör 24 aug, 2019 15:02

dr Cassandra Nojdh skrev:Yes, Sir, Jawohl, Sir (som Danny Kaye en gång sade). Tack för det.

Mest känslomässiga argument här (även gamle Gripenstedt är uppe och steppar) Eftersom Suhonen är fast i 320 km/tim - spåret så kokar det hela ned till "När restiden med tåg rör sig ner mot 2 timmar utraderas inrikesflyget som alternativ". Just det, det är det som det är fråga om - "utradera inrikesflyget".

Kommentarer från Hjälmarsvägen:

1) Jag hoppas att eventuella höghastighetsbanor byggs för 320 km/h, tror ni tyskarna är glada över att man valde sth 270 km/h på de första NBS?
("Lär av andras misstag" heter det visst...)

2) Det är inte fråga om att "utradera inrikesflyget" - utan om att radera ut det på sträckor där tåget tar 2-3 timmar. Alla flygkramare oroar sej i onödan, det kommer säkert att finnas en marknad för inrikesflyg till både Umeå, Luleå och Kiruna även i fortsättningen. För att inte tala om till Visby!

/TKO
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 25 aug, 2019 10:29

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Yes, Sir, Jawohl, Sir (som Danny Kaye en gång sade). Tack för det.

Kommentarer från Hjälmarsvägen:

1) Jag hoppas att eventuella höghastighetsbanor byggs för 320 km/h, tror ni tyskarna är glada över att man valde sth 270 km/h på de första NBS?
("Lär av andras misstag" heter det visst...)

2) Det är inte fråga om att "utradera inrikesflyget" - utan om att radera ut det på sträckor där tåget tar 2-3 timmar. Alla flygkramare oroar sej i onödan, det kommer säkert att finnas en marknad för inrikesflyg till både Umeå, Luleå och Kiruna även i fortsättningen. För att inte tala om till Visby!

/TKO

Kommentarer från en obestämd punkt i rummet:
Det kan väl knappast komma som någon överraskning för ingenjörn att jag hyser i stort sett diametralt motsatt uppfattning beträffande detta. Vi har nött detta sinsemellan flera gånger i denna tråd, så egentligen blir väl detta mest en ytterligare markering av våra respektive ståndpunkter.

1. Ingen har kunnat visa - för svenskt vidkommande - behovet av att kunna köra fortare än 250 km/tim. Tidsvinsten blir obetydlig (om man inte tänker sig höghastighetståg som kör nonstop Sthlm - Malmö). Dagens bästa banstandard 250 km/tim (som t.ex. på Botniabanan, när den inte är igensnöad, förstås) är en del av det befintliga systemet, 320 km/tim blir ett helt nytt system med nya fordon och kanske ny strömmatning. Vad man anser eller inte anser i Tyskland - med sina 82 milj. invånare - tycker jag inte är så intressant för Sverige. TGV eller Shinkansen är och förblir en dröm här.

2. Knäckfrågan, som ingen heller kunnat besvara, är varför inrikesflyget Sthlm/Malmö/Gbg ska utraderas. Dessutom tillåter jag mig att tycka att det är onödigt att vifta undan de som inte hyser samma åsikt som ingenjörn m.fl. som flygkramare.

Som en synpunkt från sidan kan jag dessutom tycka att det är märkligt att denna fråga, liksom allt annat tycks det, polariseras utmed en höger-vänsterskala. Undantaget är möjligen (c), som ju alltsedan Thorbjörn Fälldins dagar har en väl utvecklad förmåga att sitta på två stolar samtidigt. Nu senast genom att omfamna såväl flyget (till ingenjörns förtret) som de sk. höghastighetsjärnvägarna.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » sön 25 aug, 2019 11:19

dr Cassandra Nojdh skrev:de sk. höghastighetsjärnvägarna.

Ska man tolka "sk. höghastighetsjärnvägarna" som järnväg för max 250 km/tim, till skillnad från höghastighetsjärnvägarna som ska tillåta 320 km/tim?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 25 aug, 2019 12:12

Jag har svårt att se att det skulle finnas något motsatsförhållande mellan höghastighetsjärnvägar och satsningar på flyget. Tyvärr verkar det hos många finnas något inneboende som gör att man bara kan diskutera en sak/ett transportslag i taget. Detta märks exempelvis när det diskuteras kollektivtrafiksatsningar i Storstockholm.

Men tillbaka till höghastighetsjärnvägarna. Som Sverige rent geografiskt ser ut och hur befolkningen är fördelad kommer det inte vara försvarbart att bygga höghastighetsjärnvägar över allt. Som TKO påpekat kommer det över överskådlig tid gå flyg till Kiruna och Visby exempelvis. En stor fördel med höghastighetsjärnvägar är att tågen kommer stanna på mellanstationer och därmed knyta ihop landet på ett helt annat sätt än flyget gör.

Flertalet inrikes flyglinjer idag går mellan punkt A och B vilket gör att boende på punkt C (som ligger mitt i mellan) inte har någon nytta av det hela. Med höghastighets järnvägar kan man både få snabba resor mellan A och B samt mellan C och A samt C och B.
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 25 aug, 2019 16:28

Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.

I övrigt har jag bemött det mesta redan högre upp i tråden, där den intresserade kan läsa mer. Den som inte är detta låter naturligtvis bli.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 25 aug, 2019 16:30

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:de sk. höghastighetsjärnvägarna.

Ska man tolka "sk. höghastighetsjärnvägarna" som järnväg för max 250 km/tim, till skillnad från höghastighetsjärnvägarna som ska tillåta 320 km/tim?

Hehe, det var en intressant fråga. Men herrn får göra vilka tolkningar han vill!
dr Cassandra Nojdh

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik