Sida 22 av 30

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 11:08
av BSB101
Odd skrev:
BSB101 skrev:Vad menar du med klimatsmart?

Marknadsjargong för att låtsas att tex ett jetflygplan släpper ut såpbubblor, blommor och gulliga små kattungar i stället för mängder av koldioxid... :-D



Klimatet hit och klimatet hit. Det sjätte massutdöendet har börjat så det är kört ändå oavsett om vi slutar flyga och börjar ta farsans segelbåt istället.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 16:58
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:Det är väl samma typ av teknik som skall göra flyget klimatneutralt, få personbilar att vara klimatsmarta och kärnkraften långsiktigt hållbar. Helt enkelt sådant som gör att vita medelålders medelklassmän kan luta sej tillbaka i skinnsoffan, fortsärra sippa på sin dyra single malt och utbrista 'vafan tjafsar den där Greta om'...

upplyser
Thomas K Ohlsson

För att inte tala om vita medelålders medelklassmän som kan luta sej tillbaka och sippa på sin whisky (som faktiskt inte behöver vara single malt, den produkten är överreklamerad), nöjda med sig själva efter att ha skrivit någonting dräpande på lämpligt diskussionsforum.


PS. Vilket märke dricker ingenjörn?

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 16:59
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:
BSB101 skrev:Vad menar du med klimatsmart?

Marknadsjargong för att låtsas att tex ett jetflygplan släpper ut såpbubblor, blommor och gulliga små kattungar i stället för mängder av koldioxid... :-D

För att inte tala om människor. Eller kor. Eller grisar.

Även i framtiden kommer vi att behöva fordon/farkoster som drivs med förbränningsmotorer.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 17:01
av dr Cassandra Nojdh
BSB101 skrev:
Odd skrev:
BSB101 skrev:Vad menar du med klimatsmart?

Marknadsjargong för att låtsas att tex ett jetflygplan släpper ut såpbubblor, blommor och gulliga små kattungar i stället för mängder av koldioxid... :-D



Klimatet hit och klimatet hit. Det sjätte massutdöendet har börjat så det är kört ändå oavsett om vi slutar flyga och börjar ta farsans segelbåt istället.

Det största problemet är egentligen att Jorden är så groteskt överbefolkad. Det talade man en hel del om på 1960-talet, men numera inte alls.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 17:32
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Jag orkar inte läsa alla (hittills) 21 sidorna, men de bästa tågen är de som går.
När det gäller den svenska snabbtågsdebatten så har spårmotståndarna definitivt lyckats med sina intentioner och åtgärder, de har lyckats ytterst bra med att så split i förespråkarnas läger, alltmedan fler än någonsin åker med tåg och behovet av en kraftfull utbyggnad av klimat-, samhälls- och ekonomiska skäl ökar mer än någonsin.

Den enda rimliga framkomliga vägen för hållbara medel- och långdistanstransporter i Sverige är att göra en kraftfull utbyggnad av det spårbaserade transportnätet. Frågan har (tyvärr) alltid handlat om allt söder om Uppsala när det gäller utbyggnad, och då avståndet mellan Stockholm/Uppsala-Oslo-Malmö inte är längre än drygt 50 mil så borde detta kunna utgöra utgångspunkt för både teknikval och utbyggnadsmöjligheter vara rätt självklara. Bygger vi för 250 km/h så kommer många kunna åka på mindre än tre timmar och de allra flesta på kortare tid än så. Vi borde till och med kunna sätta ett mål, ingen söder om Uppsala borde ha längre än 10 mil till närmaste snabbtågstation, och de allra flesta borde ha bussavstånd till anslutande tåg. Alltså, max två tågbyten oavsett var du skall i södra Sverige.

Åk ner i Europa, vet ja! Jag är exempelvis just nu i Hamburg och när du läser det här så har jag troligen redan kommit till Wuppertal, nästa anhalt på min resa. Men jag blev minst sagt överraskad när jag ser att man har nattåg mellan Hamburg och Wien där man även kan ta med sig sin bil. Tänk om man kunde göra så i Sverige, man kör på bilen på sovtåget i Stockholm på kvällen och efter en sovpaus, rullar man av med bilen i Hamburg på morgonen. Eller du kör ombord på tåget i Malmö med din bil kl 8 på morgonen och vid 11-tiden så har du både undvikit köerna i Södertälje, trafikolyckorna i Jönköping och vägarbetena vid Ljungby, när du kör av din bil vid biltågterminalen i Årsta.

Jag har inget behov av att försvara eller förstå moderat politik. Bortsett från detta tycker jag inte att det är så intressant att ägna sig åt konspiratoriska resonemang som "lyckats ytterst bra med att så split i förespråkarnas läger," och se världen i svartvitta kategorier som "spårmotståndare" och "förespråkare". Verkligheten är mer komplex än så, men det är väl ett tidens tecken. AIK eller Djurgården (klassiskt exempel). Lotta Engberg eller Sanna Nielsen (modernt exempel).

Någon "kraftfull utbyggnad av det spårbaserade transportnätet", som att smälla ut "nya stambanor" för flera hundra miljarder kommer det naturligtvis inte att bli fråga om. Det viktigaste idag torde vara att rusta upp det befintliga nätet, efter många decenniers försummelser. Vi har redan konstaterat att det inte finns någon generell kapacitetsbrist i persontågstrafiken, bättre i så fall att koncentrera utbyggnaderna på de sträckor där sådan verkligen föreligger. Dessutom finns det inte obegränsat med investeringsmedel, även om en del försöker slå blå dunster i ögonen på oss om detta. Samt att det dessutom finns regionala behov/önskemål, från Norrbotnia-banan i norr till Simrishamns-banan i söder.

Jämförelsen med Tyskland haltar betänkligt, som jag redan tidigare konstaterat. Sverige är alldeles för glesbefolkat. Biltåg har provats i Sverige tidigare, men lagts ned pga. bristande efterfrågan/lönsamhet.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: lör 17 aug, 2019 17:33
av dr Cassandra Nojdh
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Moderaterna verkar att ha kommit på andra tankar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mode ... tighetstag


Skulle vara intressant att få reda på vilken ny teknik M tänker sig och hur länge man anser att vi ska vänta på denna? För om man hela tiden ska vänta på "ny teknik som ligger bakom hörnet" lär inte mycket hända.

Vad det handlar om är väl möjligen att man inte kan veta i vilken omfattning eller på vilket sätt man reser år 2050.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: sön 18 aug, 2019 12:45
av BSB101
dr Cassandra Nojdh skrev:Det största problemet är egentligen att Jorden är så groteskt överbefolkad. Det talade man en hel del om på 1960-talet, men numera inte alls.


Mängden människor är inte problemet utan det är att en liten del av dessa människor tät väldigt mycket på jordens resurser.

dr Cassandra Nojdh skrev:Vad det handlar om är väl möjligen att man inte kan veta i vilken omfattning eller på vilket sätt man reser år 2050.


Då¨framtidens teknik är svår att sia om, speciellt gällande i tiden den kommer, är det bättre att använda den teknik som finns än någon som kanske möjligen kommer om 5 - 10 år. På tal om resor så har bemannande marsresor legat omkring 10 - 15 år fram i tiden sedan Apolloprojektets dagar.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: sön 18 aug, 2019 13:34
av Odd
BSB101 skrev:...På tal om resor så har bemannande marsresor legat omkring 10 - 15 år fram i tiden sedan Apolloprojektets dagar.


Så sant. Flygande bilar för vanliga Svenssons har också bara varit 10-15 år framåt i tiden, säkert ända sedan 40-talet. Och fungerande fusionskraftverk, utfasning av M28/M29 i Göteborg samt ett gott recept på god stuvad lever har alla bara varit 5-15 år fram i tiden...

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: sön 18 aug, 2019 19:36
av daniel_s
Odd skrev:
BSB101 skrev:...På tal om resor så har bemannande marsresor legat omkring 10 - 15 år fram i tiden sedan Apolloprojektets dagar.


Så sant. Flygande bilar för vanliga Svenssons har också bara varit 10-15 år framåt i tiden, säkert ända sedan 40-talet. Och fungerande fusionskraftverk, utfasning av M28/M29 i Göteborg samt ett gott recept på god stuvad lever har alla bara varit 5-15 år fram i tiden...


Glöm inte bränsleceller för transporter på jorden!

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: sön 18 aug, 2019 20:07
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:
BSB101 skrev:...På tal om resor så har bemannande marsresor legat omkring 10 - 15 år fram i tiden sedan Apolloprojektets dagar.


Så sant. Flygande bilar för vanliga Svenssons har också bara varit 10-15 år framåt i tiden, säkert ända sedan 40-talet. Och fungerande fusionskraftverk, utfasning av M28/M29 i Göteborg samt ett gott recept på god stuvad lever har alla bara varit 5-15 år fram i tiden...

Det kan jag säga herrn att ett ätbart recept på stuvad lever (eller för all del vilket rätt som helst där lever ingår) är enligt mina kalkyler lika omöjligt som cirkelns kvadratur eller att en kropp med (vilo)massa kan uppnå ljushastigheten. Mina teorier om detta ska jag publicera en annan gång, kanske.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: sön 18 aug, 2019 20:09
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:
Odd skrev:
BSB101 skrev:...På tal om resor så har bemannande marsresor legat omkring 10 - 15 år fram i tiden sedan Apolloprojektets dagar.


Så sant. Flygande bilar för vanliga Svenssons har också bara varit 10-15 år framåt i tiden, säkert ända sedan 40-talet. Och fungerande fusionskraftverk, utfasning av M28/M29 i Göteborg samt ett gott recept på god stuvad lever har alla bara varit 5-15 år fram i tiden...


Glöm inte bränsleceller för transporter på jorden!

Oavsett hur energin i framtiden tillförs våra farkoster så kommer man att behöva teknik där man medför sitt eget energilager. Och förbränningsmotorn kommer vi inte undan på ett bra tag.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: sön 18 aug, 2019 20:12
av dr Cassandra Nojdh
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det största problemet är egentligen att Jorden är så groteskt överbefolkad. Det talade man en hel del om på 1960-talet, men numera inte alls.


Mängden människor är inte problemet utan det är att en liten del av dessa människor tät väldigt mycket på jordens resurser.


Det där är en floskel från 70-talet. Båda problemen existerar förvisso, men ex.vis Kina, som är en av jordens största resursförbrukare, är knappast "en liten del av dessa människor".

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: sön 18 aug, 2019 20:16
av dr Cassandra Nojdh
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vad det handlar om är väl möjligen att man inte kan veta i vilken omfattning eller på vilket sätt man reser år 2050.


Då¨framtidens teknik är svår att sia om, speciellt gällande i tiden den kommer, är det bättre att använda den teknik som finns än någon som kanske möjligen kommer om 5 - 10 år. På tal om resor så har bemannande marsresor legat omkring 10 - 15 år fram i tiden sedan Apolloprojektets dagar.

Är vi på Mars nu? Vi kanske skulle hålla oss till ämnet? Ja, det är svårt att sia, speciellt om framtiden. Ett tidsspann på 30 år är väl rimligt att räkna med om man skulle försöka sig på att genomföra detta groteska prestigeprojekt som kallas "höghastighetsbanorna".

Beträffande lokaltrafiken på Mars har jag ingen färdig åsikt - åtminstone inte ännu.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: tis 20 aug, 2019 21:14
av dr Cassandra Nojdh
Höghastighetsfantasierna faller på finansieringen. Det går inte att skaffa flera hundra miljarder till detta. Jo, som jag har skrivit tidigare så hjälper gärna den kinesiska kommunistdiktaturen till. Med det sk. BRI-initiativet vill man ju lägga under sig den eurasiatiska infrastrukturen, och man har också bildat en svensk frontorganisation för detta BRIX, https://www.brixsweden.com/

Hittills har man mest lyckats engagera stollar från europeiska arbetarpartiet https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_arbetarpartiet
men nu har man uppenbarligen fått in en mullvad i KD också https://www.expressen.se/nyheter/kd-utr ... till-kina/
Det är tydligen inte bara Vladimir Vladimirovitj ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Allryska_folkfronten ) som är intresserad av att det bildas ett sk. "konservativt block" i Sverige.

Enhetsfronter är ju en gammal leninistisk taktik och här lägger ingen mindre än Leo Trotskij ut texten om vad detta innebär:
https://www.marxists.org/svenska/trotsk ... sfront.htm

Lillefar Stalin utvidgade sedermera begreppet till den sk. folkfronten, https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkfront
något som kineserna nu utvecklar till nya höjder. Så där finns det pengar!

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: tor 22 aug, 2019 22:09
av Ulrik Berggren
dr Cassandra Nojdh skrev:Höghastighetsfantasierna faller på finansieringen. Det går inte att skaffa flera hundra miljarder till detta. Jo, som jag har skrivit tidigare så hjälper gärna den kinesiska kommunistdiktaturen till. Med det sk. BRI-initiativet vill man ju lägga under sig den eurasiatiska infrastrukturen, och man har också bildat en svensk frontorganisation för detta BRIX, https://www.brixsweden.com/

Hittills har man mest lyckats engagera stollar från europeiska arbetarpartiet https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_arbetarpartiet
men nu har man uppenbarligen fått in en mullvad i KD också https://www.expressen.se/nyheter/kd-utr ... till-kina/
Det är tydligen inte bara Vladimir Vladimirovitj ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Allryska_folkfronten ) som är intresserad av att det bildas ett sk. "konservativt block" i Sverige.

Enhetsfronter är ju en gammal leninistisk taktik och här lägger ingen mindre än Leo Trotskij ut texten om vad detta innebär:
https://www.marxists.org/svenska/trotsk ... sfront.htm

Lillefar Stalin utvidgade sedermera begreppet till den sk. folkfronten, https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkfront
något som kineserna nu utvecklar till nya höjder. Så där finns det pengar!


Somman som går åt till 10 års försvarsinvesteringar gör bättre nytta i ny infrastruktur för hållbara transxporter, är min benfasta övertygelse! Satsa på cyberförsvar istället för svindyra (egenutvecklade) stidsflygplan och korvetter! Men det är ju inte lika häftigt... :roll:

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: fre 23 aug, 2019 9:59
av dr Cassandra Nojdh
Ulrik Berggren skrev:Summan som går åt till 10 års försvarsinvesteringar gör bättre nytta i ny infrastruktur för hållbara transxporter, är min benfasta övertygelse! Satsa på cyberförsvar istället för svindyra (egenutvecklade) stidsflygplan och korvetter! Men det är ju inte lika häftigt... :roll:

Ja, det var ju en originell infallsvinkel av ingenjörn! Vi skulle alltså avveckla det militära försvaret (ytterligare) för att satsa på infrastrukturen istället. Det passar jag på, bl.a. av det skälet att försvarskostnaderna kan ställas mot så många andra poster i statsbudgeten. Jag tillåter mig ändå att fritt ur minnet citera ett replikskifte i Tage Danielssons Grallimatik (1966):

- Vi försvarsvänner vill satsa en skälig summa på försvaret (4 miljarder) [60-talets penningvärde, min anm.]
- Vi pacifister vill satsa en skälig summa på försvaret (12,50 till en blommig slips åt ÖB)

Sveriges IT-säkerhet är generellt sett dålig, både hos myndigheter och företag, så den måste man göra något åt ändå.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: fre 23 aug, 2019 18:08
av BSB101
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det största problemet är egentligen att Jorden är så groteskt överbefolkad. Det talade man en hel del om på 1960-talet, men numera inte alls.


Mängden människor är inte problemet utan det är att en liten del av dessa människor tät väldigt mycket på jordens resurser.


Det där är en floskel från 70-talet. Båda problemen existerar förvisso, men ex.vis Kina, som är en av jordens största resursförbrukare, är knappast "en liten del av dessa människor".


Är nog mer ditt uttalande som är en floskel.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: fre 23 aug, 2019 18:10
av BSB101
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vad det handlar om är väl möjligen att man inte kan veta i vilken omfattning eller på vilket sätt man reser år 2050.


Då¨framtidens teknik är svår att sia om, speciellt gällande i tiden den kommer, är det bättre att använda den teknik som finns än någon som kanske möjligen kommer om 5 - 10 år. På tal om resor så har bemannande marsresor legat omkring 10 - 15 år fram i tiden sedan Apolloprojektets dagar.

Är vi på Mars nu? Vi kanske skulle hålla oss till ämnet? Ja, det är svårt att sia, speciellt om framtiden. Ett tidsspann på 30 år är väl rimligt att räkna med om man skulle försöka sig på att genomföra detta groteska prestigeprojekt som kallas "höghastighetsbanorna".

Beträffande lokaltrafiken på Mars har jag ingen färdig åsikt - åtminstone inte ännu.


Vad jag vet är ingen människa på mars nu. En liknelse är en liknelse även om den inte strikt handlar om det som diskuteras. Jag har förståelse om visa har svårt för att förstå liknelse som koncept.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: fre 23 aug, 2019 19:27
av TKO
Knäpp upp
Relax
Koppla av!

Ett råd från friherre Ramell som jag vidarebefordrar.

Vid behov ta en (1) whiskey - återkommer kanske med sortrekommendation.

uppmanar
Thomas K Ohlsson
(som f.n. håller sej till Muscat de Setubal...)

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

InläggPostat: fre 23 aug, 2019 21:23
av dr Cassandra Nojdh
BSB101 skrev:[

Är nog mer ditt uttalande som är en floskel.

Ja, ovanstående är väl ungefär i klass med den argumentation som brukar presteras från vederbörande. Så jag nedlåter mig inte till ytterligare meningsutbyte, om nu sådant ens är förefintligt.