Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » ons 30 jan, 2019 15:21

dr Cassandra Nojdh skrev:
Kantorn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, herre :evil: -ar, det är klart att vi måste ha höghastighetståg som swischar fram med 320 km/tim på sträckan. Man tjänar ju hela 4 min. kanske 5, jämfört med dagens bästa banstandard (250 km./tim.)

Med tanke på att det går en massa andra tåg på sträckan, så kan man nog tänka sig att man tjänar in betydligt mer än 4-5 minuter. Pågatåg är ju på väg att expandera nåt ohyggligt, pga ökad efterfrågan.

Min bäste hr Kantor, om du läser mitt inlägg igen så förstår du nog vilken jämförelse jag gjorde.

Jag är en tämligen ordinär kantor, så att kalla mig för bäst var vänligt men inte sant. I alla fall.
Nej, jag inser inte vilken jämförelse du gör. Jag ser två varianter:

1) separat höghastighetståg kontra att man bygger fyrspår. Det var det jag bemötte: Pågatåg tar mycket plats, och mer kommer det att bli. De behöver nog fyrspår själva. Oj så många gånger jag suttit i X2000 eller till och med Öresundståg på sträckan och fått vänta på långsamtgående tåg framför (Pågatåg eller godståg).

2) Att man bygger ut separat spår i dagens standard i stället för 320 km/h. Det låter som en dålig investering, om man nu ska få ner restiden. Jag har varit på nån föreläsning om höghastighetståget och där sas det att de kapar minuter så gott det går. Därav inget stopp i Ljungby (om det blir västra dragningen). Och då är 4-5 minuter så viktiga att det materialfördyrande i att bygga för 320 i stället för 250 kr anses vara värt pengarna.

Mitt resonemang gäller sträckan Hässleholm - Lund. Resonerar jag fel ber jag naturligtvis om ursäkt.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 30 jan, 2019 15:52

LÅ1 skrev:
SvD:s ledarredaktion skrev:Glädjekalkyler är inte den enda anledningen till att stora projekt blir dyrare än förväntat. I många fall handlar det om att det är svårt att förutse problem som kan uppstå ute i verkligheten.
(Se länk i föregående inlägg.)

Det är nog inte bara problem som är svåra att förutse. Även nyttorna med höghastighetstågen kan vara svåra att förutspå. Om man jämför med historien så tror jag att HH-banorna mer kommer att likna dagens stambanrr än Göta kanal när det gäller nytta.

Ja, det bör de ju göra. Det finns ingen som helst anledning att bygga ned högre banstandard än dagens bästa, dvs. 250 km/tim.

Det SvD-citat som herrn åberopat är en knepig formulering. Ur ett mer filosofiskt perspektiv är det svårt att se någon skillnad mellan det ena eller andra. Var t.ex. Hallandsåstunneln groteska fördyring resultat av glädjekalkyl eller problem som var svåra att förutse? Eller rent av bådadera? Gränserna är flytande, dessvärre.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » ons 30 jan, 2019 16:09

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:
SvD:s ledarredaktion skrev:Glädjekalkyler är inte den enda anledningen till att stora projekt blir dyrare än förväntat. I många fall handlar det om att det är svårt att förutse problem som kan uppstå ute i verkligheten.
(Se länk i föregående inlägg.)

Det är nog inte bara problem som är svåra att förutse. Även nyttorna med höghastighetstågen kan vara svåra att förutspå. Om man jämför med historien så tror jag att HH-banorna mer kommer att likna dagens stambanrr än Göta kanal när det gäller nytta.

Ja, det bör de ju göra. Det finns ingen som helst anledning att bygga ned högre banstandard än dagens bästa, dvs. 250 km/tim.

Det SvD-citat som herrn åberopat är en knepig formulering. Ur ett mer filosofiskt perspektiv är det svårt att se någon skillnad mellan det ena eller andra. Var t.ex. Hallandsåstunneln groteska fördyring resultat av glädjekalkyl eller problem som var svåra att förutse? Eller rent av bådadera? Gränserna är flytande, dessvärre.

Varför la jag ner tid och möda på att läsa 20 (riktiga) poäng teoretisk filosofi ute på Frescati när det räcker med att läsa doktorns (oklart i vilken disciplin dock men jag gissar på "unversalfilosofi") utläggningar på detta forum!

(Jag är dessutom lite besviken över att ingen verkar ha noterat att "experten" som skrivit svenskans huvudledare är en praktikant! Ibland är ironi som att kasta pärlor för svin tycks det...)

Nu ska jag försöka sluta skriva i denna tråd - den saknar ju all relevans.

vänligen
Thomas K Ohlsson
universalexpert
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 30 jan, 2019 16:29

TKO skrev:Jag tackar den gode doktorn för dessa tillrättalägganden!
(Och passar på att inflika att det snarast var doktorn själv som började sväva ut ur ämnessfären...)

För att Dr Nöjdh lättare skall göra skäl för sitt namn rekommenderar jag en läsning av dagens huvudledare i mitt husorgan - alltså SvD, som jag antar att doktorn inte anser vara en populistblaska.

Där har man låtit en verklig expert elegant avfärda alla planer på höghastighetsjärnvägar i landet. Ja frågan är om inte ledaren argumenterar för ett totalstopp för järnvägsutbyggnader, möjligen med undantag för Stockholms län...

hälsar
ingenjör Ohlsson

Ja, jag läste det där också, och skribenten sluggar ju rätt vilt. Sedan gör jag väl inte riktigt samma sammanfattning av artikeln som ingenjörn. Vad jag kan hålla med ledarskribenten om är att brådska är en dålig drivkraft när det gäller stora investeringar.

Just nu tuggar väl denna tråd på tomgång, de flesta argument för och emot har vi redan visat upp för varandra och jag ser för egen del ingen anledning att upprepa mig. Så jag tillåter mig att alltfort tycka att ingen har kunnat visa hållbara argument för "höghastighetståg" i den mening som den sittande regeringen m. hejaklack lägger in. De är för all del inte ensamma, saken kom ju upp redan under reinfeltregimens dagar. Mitt intryck då var att det även där i första hand var fråga om maktpolitik - det som då var aktuellt var att försöka knyta upp (mp) i ett nationellt grönblått samarbete, och då behövdes det ett rejält köttben (vindkraften räckte inte ensam). Tyvärr (för reinfeltregimen) sprack det ändå. Tidskriften Fokus skrev en intressant artikel om detta för en del år sedan (det var innan Johan Hakelius förvandlade den till en trist högerblaska).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh ons 30 jan, 2019 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 30 jan, 2019 16:36

TKO skrev:Varför la jag ner tid och möda på att läsa 20 (riktiga) poäng teoretisk filosofi ute på Frescati när det räcker med att läsa doktorns (oklart i vilken disciplin dock men jag gissar på "unversalfilosofi") utläggningar på detta forum!

(Jag är dessutom lite besviken över att ingen verkar ha noterat att "experten" som skrivit svenskans huvudledare är en praktikant! Ibland är ironi som att kasta pärlor för svin tycks det...)

Nu ska jag försöka sluta skriva i denna tråd - den saknar ju all relevans.

vänligen
Thomas K Ohlsson
universalexpert

Ja, varför ingenjörn lägger sin tid på teoretisk filosofi, dr. Martin Luther etc. är jag ju inte rätt kvinna att svara på. Som studerad karl har ingenjörn säkert noterat att den teoretiska filosofin gränsar mot
(matematisk) logik, kunskapsteori, mängdlära och boolesk algebra. Men eftersom höghastighetsjärnvägar inte har något med logik att göra får man väl närmast kategorisera mina visdomsord som praktisk filosofi.

Självklart har det bräckliga regeringsunderlag som nu sytts ihop (dagens partiledardebatt var en dråplig uppvisning) behov av att visa sk. handlingskraft. Då är det förstås mycket kuligare att visa upp någonting flashigt, snarare än att ta i tråkigheter som migration, gängkriminalitet, polis och rättsväsende eller försvar.

PS. Beträffade författaren till den för ingenjörn så förhatliga ledaren, så tillåter jag mig att tycka att det är viktigare vad vederbörande skriver än vad vederbörande kan tänkas vara.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tor 31 jan, 2019 0:09, redigerad totalt 3 gånger.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 30 jan, 2019 16:40

Kantorn skrev:Jag är en tämligen ordinär kantor, så att kalla mig för bäst var vänligt men inte sant. I alla fall.
Nej, jag inser inte vilken jämförelse du gör. Jag ser två varianter:

1) separat höghastighetståg kontra att man bygger fyrspår. Det var det jag bemötte: Pågatåg tar mycket plats, och mer kommer det att bli. De behöver nog fyrspår själva. Oj så många gånger jag suttit i X2000 eller till och med Öresundståg på sträckan och fått vänta på långsamtgående tåg framför (Pågatåg eller godståg).

2) Att man bygger ut separat spår i dagens standard i stället för 320 km/h. Det låter som en dålig investering, om man nu ska få ner restiden. Jag har varit på nån föreläsning om höghastighetståget och där sas det att de kapar minuter så gott det går. Därav inget stopp i Ljungby (om det blir västra dragningen). Och då är 4-5 minuter så viktiga att det materialfördyrande i att bygga för 320 i stället för 250 kr anses vara värt pengarna.

Mitt resonemang gäller sträckan Hässleholm - Lund. Resonerar jag fel ber jag naturligtvis om ursäkt.

Ja, det är ju olika frågor, som tid efter annan blandas ihop. Dels spårkapaciteten, eller enklare uttryckt, antalet tillgängliga spår. Och så var det detta med hastigheten (det var alltså den jämförelsen jag gjorde). Jag vet naturligtvis inte vilken föreläsning hr. Kantorn har varit på, men det förefaller ha varit (och nu får hr. Kantorn ursäkta en gammal hädare och fadermördare) något för de redan frälsta. Påståendet "då är 4-5 minuter så viktiga att det materialfördyrande i att bygga för 320 i stället för 250 kr anses vara värt pengarna" förefaller mig vara rent tyckande.

PS. Uttrycket hädare och fadermördare kommer från romanen "Ivanhoe" av Walter Scott (för länge sedan, i sin filmade version, ett stående inslag i SvT:s utbud på nyårsdagen). En av personerna i denna är den grymme riddaren och baronen Reginald Front de Boeuf. Denne man har mycket på sitt samvete, bland annat har han slagit ihjäl sin far. Under ett slag blir sir Reginald dödligt sårad och ligger och väntar på sitt slut under allt grövre förbannelser. Till sist klipper författaren av scenen med orden "Men det vore Gudlöst att längre följa hädarens och fadermördarens sista stunder". Men till skillnad från sir Reginald har jag förstås inte slagit ihjäl min far, han kallades hädan av naturliga orsaker.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Odd » ons 06 feb, 2019 22:17

Det är en liten insändardebatt på DN Åsikt just nu.

4 februari: Jan Wogel - ”Magnettåg kan ersätta hela inrikesflyget i Sverige”
6 februari: Evert Andersson - ”Helt orealistiskt att bygga magnettåg i Sverige”

Det märks att det är en djup spricka mellan olika förståsigpåare i branschen. Jag är själv benägen att hålla med Evert Andersson i sin åsikt om situationen. Skillnaden är enorm att använda ett passivt spårsystem baserat på passiva komponenter som konventionell järnväg mot att använda ett aktivt system där varje del av spåret är en del av en linjär motor, med komplicerade växlar, aktiv styrning och med allt vad det innebär.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tor 07 feb, 2019 0:38

Odd skrev:Det är en liten insändardebatt på DN Åsikt just nu.

Det märks att det är en djup spricka mellan olika förståsigpåare i branschen. Jag är själv benägen att hålla med Evert Andersson i sin åsikt om situationen. Skillnaden är enorm att använda ett passivt spårsystem baserat på passiva komponenter som konventionell järnväg mot att använda ett aktivt system där varje del av spåret är en del av en linjär motor, med komplicerade växlar, aktiv styrning och med allt vad det innebär.

Jan Wogels artikel ligger bakom betalvägg, så den har jag inte läst.

Hur fungerar magnettåg i vinterklimat med isbildning, yrsnö etc.?

Att bygga nya banor med en teknik som inte tillåter att de nya tågen kan gå på de befintliga spåren skulle nog ställa till med en hel del extra krångel.

Man hade faktiskt en magnetbana i Berlin under några år. Jag åkte den 1990.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav C12C3C3C12 » tor 07 feb, 2019 20:09

LÅ1 skrev:

Jan Wogels artikel ligger bakom betalvägg, så den har jag inte läst.

Hur fungerar magnettåg i vinterklimat med isbildning, yrsnö etc.?

Att bygga nya banor med en teknik som inte tillåter att de nya tågen kan gå på de befintliga spåren skulle nog ställa till med en hel del extra krångel.

Man hade faktiskt en magnetbana i Berlin under några år. Jag åkte den 1990.

Har också åkt med magnetbanan i Berlin, den gick från Gleisdreieck ner mot Potsdamer plats om jag kommer ihåg rätt. Moskva hade också en, den är nerlagd nu, eventuellt skall den konverteras till en spårväg om jag fattat det rätt.
C12C3C3C12

Inläggav C12C3C3C12 » tor 07 feb, 2019 20:12

Sverige är för liten för riktiga höghastighetsbanor, det är mest ekonomiskt med banor för max 250 km/h, det sista sa jag på Elmia en gång.
C12C3C3C12

Inläggav Enceladus » tor 07 feb, 2019 20:35

C12C3C3C12 skrev:Sverige är för liten för riktiga höghastighetsbanor, det är mest ekonomiskt med banor för max 250 km/h, det sista sa jag på Elmia en gång.

Det är inte folkmängden som är avgörande, utan befolkningstätheten. Sverige har ett antal hyfsat tätbefolkade områden. Kina har byggt en höghastighetsbana till Ürümqi som ligger i en region med hälften så hög befolkningstäthet som Sverige.
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 08 feb, 2019 18:11

C12C3C3C12 skrev:Sverige är för liten för riktiga höghastighetsbanor, det är mest ekonomiskt med banor för max 250 km/h, det sista sa jag på Elmia en gång.

Det är rätt.

Att jämföra Sverige med kommunistdiktaturen Kina, som Saturnusmånen gör här ovan, är däremot rätt poänglöst. I Kina är allt underordnar kommunistpartiets vilja och alla infrastrukturinvesteringar som görs är uttryck för kommunistpartiets strategiska överväganden.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh fre 08 feb, 2019 18:19, redigerad totalt 1 gång.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 08 feb, 2019 18:18

Jan Wogel (hur uttalar han sitt efternamn?) är väl knappast någon "förståsigpåare". Han kallar sig IT-entreprenör, vilket väl vem som helst kan kalla sig, men arbetar inom en mindre företagsgrupp som sysslar med utveckling av IT-system för beslutsstöd. Vad han ev. har för kompetens inom området järnvägsteknik framgår knappast. En del snöar in på hyperloop, andra på maglev.

Däremot är det lika intressant som skrämmande att läsa allt dravel som förs fram i tomtekommentarerna i Dagens Nyheters kommentarsfält, i anslutning till debattinläggen (eller vad man nu ska kalla dem). En av orsakerna till att jag personligen, i likhet med ingenjör Ohlsson, bojkottar DN.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav twr » tis 12 feb, 2019 8:58

Enceladus skrev:

Det är inte folkmängden som är avgörande, utan befolkningstätheten. Sverige har ett antal hyfsat tätbefolkade områden. Kina har byggt en höghastighetsbana till Ürümqi som ligger i en region med hälften så hög befolkningstäthet som Sverige.

Bra poäng!

(Att Kina är en diktatur och att denna bana också är ett uttryck för en hänsynslös kolonisering av ett land där invånarna inte är kineser gör dock att just detta projekt kan ifrågasättas. Och att motiven kanske främst är politiska.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 14 aug, 2019 18:03

Moderaterna verkar att ha kommit på andra tankar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mode ... tighetstag
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Odd » tor 15 aug, 2019 6:38

Jag orkar inte läsa alla (hittills) 21 sidorna, men de bästa tågen är de som går.
När det gäller den svenska snabbtågsdebatten så har spårmotståndarna definitivt lyckats med sina intentioner och åtgärder, de har lyckats ytterst bra med att så split i förespråkarnas läger, alltmedan fler än någonsin åker med tåg och behovet av en kraftfull utbyggnad av klimat-, samhälls- och ekonomiska skäl ökar mer än någonsin.

Den enda rimliga framkomliga vägen för hållbara medel- och långdistanstransporter i Sverige är att göra en kraftfull utbyggnad av det spårbaserade transportnätet. Frågan har (tyvärr) alltid handlat om allt söder om Uppsala när det gäller utbyggnad, och då avståndet mellan Stockholm/Uppsala-Oslo-Malmö inte är längre än drygt 50 mil så borde detta kunna utgöra utgångspunkt för både teknikval och utbyggnadsmöjligheter vara rätt självklara. Bygger vi för 250 km/h så kommer många kunna åka på mindre än tre timmar och de allra flesta på kortare tid än så. Vi borde till och med kunna sätta ett mål, ingen söder om Uppsala borde ha längre än 10 mil till närmaste snabbtågstation, och de allra flesta borde ha bussavstånd till anslutande tåg. Alltså, max två tågbyten oavsett var du skall i södra Sverige.

Åk ner i Europa, vet ja! Jag är exempelvis just nu i Hamburg och när du läser det här så har jag troligen redan kommit till Wuppertal, nästa anhalt på min resa. Men jag blev minst sagt överraskad när jag ser att man har nattåg mellan Hamburg och Wien där man även kan ta med sig sin bil. Tänk om man kunde göra så i Sverige, man kör på bilen på sovtåget i Stockholm på kvällen och efter en sovpaus, rullar man av med bilen i Hamburg på morgonen. Eller du kör ombord på tåget i Malmö med din bil kl 8 på morgonen och vid 11-tiden så har du både undvikit köerna i Södertälje, trafikolyckorna i Jönköping och vägarbetena vid Ljungby, när du kör av din bil vid biltågterminalen i Årsta.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » fre 16 aug, 2019 17:07

dr Cassandra Nojdh skrev:Moderaterna verkar att ha kommit på andra tankar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mode ... tighetstag

Skulle vara intressant att få reda på vilken ny teknik M tänker sig och hur länge man anser att vi ska vänta på denna? För om man hela tiden ska vänta på "ny teknik som ligger bakom hörnet" lär inte mycket hända.
BSB101

Inläggav TKO » fre 16 aug, 2019 21:14

Det är väl samma typ av teknik som skall göra flyget klimatneutralt, få personbilar att vara klimatsmarta och kärnkraften långsiktigt hållbar. Helt enkelt sådant som gör att vita medelålders medelklassmän kan luta sej tillbaka i skinnsoffan, fortsärra sippa på sin dyra single malt och utbrista 'vafan tjafsar den där Greta om'...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav BSB101 » fre 16 aug, 2019 23:15

Vad menar du med klimatsmart?
BSB101

Inläggav Odd » lör 17 aug, 2019 8:45

BSB101 skrev:Vad menar du med klimatsmart?

Marknadsjargong för att låtsas att tex ett jetflygplan släpper ut såpbubblor, blommor och gulliga små kattungar i stället för mängder av koldioxid... :-D
Användarvisningsbild
Odd

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik