Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » mån 21 jan, 2019 15:28

"Skånes höghastighetsbana byggs helt i betong".

"Hässleholm-Lund kommer att byggas ballastfritt eftersom järnvägen dimensioneras för genomsnittshastigheten 320 km/h." Vad betyder det att banan är ballastfri? Jag förstår grundbetydelsen, men hur påverkar det komfort och buller? Blir underhållet lättare? Får det några konsekvenser när det blir vinter och yrsnö?

Lägger inlänken till Europakorridoren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav thorwald » mån 21 jan, 2019 16:12

LÅ1 skrev: ... eftersom järnvägen dimensioneras för genomsnittshastigheten 320 km/h.
men vad var nu egentligen genomsnittshastigheten för Sveriges https://sv.wikipedia.org/wiki/Tohoku_Shinkansen, borde det inte vara 360km/h och är det inte skäl att planera hela sträckan Tokio/Stockholm - Shin-Aomori/Malmö ? och fortsättningen :D Det långsiktiga målet är att via https://sv.wikipedia.org/wiki/Hokkaido_Shinkansen (Skåne-Köpenhamn) nå Hokkaido/Själland :lol:
thorwald

Inläggav twr » tis 22 jan, 2019 14:29

LÅ1 skrev:"Skånes höghastighetsbana byggs helt i betong".

"Hässleholm-Lund kommer att byggas ballastfritt eftersom järnvägen dimensioneras för genomsnittshastigheten 320 km/h." Vad betyder det att banan är ballastfri? Jag förstår grundbetydelsen, men hur påverkar det komfort och buller? Blir underhållet lättare? Får det några konsekvenser när det blir vinter och yrsnö?

Lägger inlänken till Europakorridoren.

Visst är det inte fråga om "en ny bana", utan att befintlig sträckning byggs ut till fyrspår? Betyder det att två spår kommer ligga på betong och två på makadam?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav X12 » tis 22 jan, 2019 16:39

Jag har förstått det som att det blir en helt ny bana som går utanför orter som Eslöv och Höör. Vore det ens möjligt/rimligt att bygga om nuvarande bana till till fyrspår och 320km/h?
X12

Inläggav twr » tis 22 jan, 2019 17:20

X12 skrev:Jag har förstått det som att det blir en helt ny bana som går utanför orter som Eslöv och Höör. Vore det ens möjligt/rimligt att bygga om nuvarande bana till till fyrspår och 320km/h?

Jaså, spännande! Har du möjligen någon länk eller karta? Eller någon annan som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav X12 » tis 22 jan, 2019 20:20

twr skrev:Har du möjligen någon länk eller karta?

Trafikverkets informationssida om projektet finns här: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Sk ... tsjarnvag/

Några kartor är det väl för tidigt för då man ännu inte har bestämt någon exakt sträckning. I samrådsunderlaget på Trafikverkets sida så kan man åtminstone se en karta över utredningsområdet på sidan 7:
https://www.trafikverket.se/contentasse ... 181203.pdf
X12

Inläggav LÅ1 » tor 24 jan, 2019 13:48

"Regeringen: Bråttom med höghastighetståg"
Föga förvånande så verkar det tuffa vara att få fram finansiering.
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 29 jan, 2019 11:35

X12 skrev:Jag har förstått det som att det blir en helt ny bana som går utanför orter som Eslöv och Höör. Vore det ens möjligt/rimligt att bygga om nuvarande bana till till fyrspår och 320km/h?

Ja, herre :evil: -ar, det är klart att vi måste ha höghastighetståg som swischar fram med 320 km/tim på sträckan. Man tjänar ju hela 4 min. kanske 5, jämfört med dagens bästa banstandard (250 km./tim.)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 29 jan, 2019 11:45

LÅ1 skrev:"Regeringen: Bråttom med höghastighetståg"
Föga förvånande så verkar det tuffa vara att få fram finansiering.

Ja, det är klart att den där skäggprydde herrn tycker att det är bråttom. Objektivt finns förstås ingen anledning till brådska, med tanke på den svaga regering som nu krystats fram så måste det skapas "fakta på marken" fort som :evil: . Mp måste ju få någon politisk framgång, med tanke på hur mycket stryk de fått ta den senaste mandatperioden. Faller de ur Riksdagen är det ju godnatt för fortsatt (s)-regeringsinnehav för lång tid framåt. Och (c) behöver ju också ett köttben, som "det borgerliga miljöpartiet". Alla glada i maktspelet, för i valet 2022 kommer det att bli andra bullar!

Jan Björklund, som jag sällan hyser något större förtroende för, försöker i alla fall hålla huvudet kallt:
Det ska inte läsas som ett skarpt löfte om att bygga för höghastighetståg, det är ett åtagande. Om vi kan bli överens om en finansiering kan det bli av, säger Björklund.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Kantorn » tis 29 jan, 2019 13:50

dr Cassandra Nojdh skrev:

Ja, herre :evil: -ar, det är klart att vi måste ha höghastighetståg som swischar fram med 320 km/tim på sträckan. Man tjänar ju hela 4 min. kanske 5, jämfört med dagens bästa banstandard (250 km./tim.)

Med tanke på att det går en massa andra tåg på sträckan, så kan man nog tänka sig att man tjänar in betydligt mer än 4-5 minuter. Pågatåg är ju på väg att expandera nåt ohyggligt, pga ökad efterfrågan.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » tis 29 jan, 2019 14:33

Lyssna på argumenten i Expressens Ledarsnack. Många goda argument för HH-banor!
LÅ1

Inläggav thorwald » tis 29 jan, 2019 18:10

LÅ1 skrev:Många goda argument för HH-banor!
javisst, men åt vilket håll från Skåne sett :?: Om vi utgår fråm Malmö så vad dessa experter säger kan även tolkas så att, visst en eller flera HH-banor men det mest lönsamma vädersträcket är Sydväst. Överhuvud skull en utbyggnad bäst göras mot sydväst, för lokaltrafik och fjärrtrafik. Egentligen saknas i debatten en utredning och förslag för Stor-Köpenhamn med sina fyra miljoner innevånare (Stor-Köpenhamn = Själland, Köpenhamn, Skåne). När vi börjar diskutera fjärrtrafik från detta område är det närmast fråga om fjärrtrafik till Hamburg, inte till taigan i nordost, såsom Stockholm :mrgreen: Sedan kan man diskutera sträckor när det gäller järnvägstrafik, i praktiken blir maximi resan under två timmar. Alltså på två timmar vart kommer man då i dessa HH-planer, https://en.wikipedia.org/wiki/Tierpark_Hagenbeck :?:
(Taiga - betecning på barrskogsområdet i norra europa, ordet kommer från ryskan)
thorwald

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 29 jan, 2019 21:43

Kantorn skrev:

Med tanke på att det går en massa andra tåg på sträckan, så kan man nog tänka sig att man tjänar in betydligt mer än 4-5 minuter. Pågatåg är ju på väg att expandera nåt ohyggligt, pga ökad efterfrågan.

Min bäste hr Kantor, om du läser mitt inlägg igen så förstår du nog vilken jämförelse jag gjorde.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 29 jan, 2019 21:44

LÅ1 skrev:Lyssna på argumenten i Expressens Ledarsnack. Många goda argument för HH-banor!

Populistblaskan Expressens inställning är välkänd. Det där tillför inget nytt. Det mesta som framförs där har f.ö. Lars_L och jag redan tagit livet av tidigare.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 29 jan, 2019 21:53

Så duktigt av Er!
Tänk att de största trafikpolitiska experterna finns på detta forum...
Ja en av Er har visst övergivit detta forum för ett annat expertforum!

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 29 jan, 2019 21:55

TKO skrev:Så duktigt av Er!

utbrister
Thomas K Ohlsson

Tja, var och en är väl sin egen expert - eller hur, ingenjörn? Det kan man nog säga om (åtminstone en del av) ingenjörns utläggningar också.

Vad kan det vara för "expertforum"? Det kan väl knappast vara SJK:s Postvagn, för där är ju ingenjörn portad, åtminstone enligt egen utsago.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 29 jan, 2019 22:27

utbrister
Thomas K Ohlsson

Tja, var och en är väl sin egen expert - eller hur, ingenjörn? Det kan man nog säga om (åtminstone en del av) ingenjörns utläggningar också.

Vad kan det vara för "expertforum"? Det kan väl knappast vara SJK:s Postvagn, för där är ju ingenjörn portad, åtminstone enligt egen utsago.

Den som har ett ödmjukt sinne kan få även en bannlysning upphävd!
Kanske något för doktorn att tänka på...

"Var och en sin egen expert" låter som en bok av Falstaff Fakir, säkert underhållande men kanske inget att ta på allvar.

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 29 jan, 2019 22:49

TKO skrev:

utbrister
Thomas K Ohlsson

Den som har ett ödmjukt sinne kan få även en bannlysning upphävd!
Kanske något för doktorn att tänka på...

"Var och en sin egen expert" låter som en bok av Falstaff Fakir, säkert underhållande men kanske inget att ta på allvar.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Ja, ingenjörn är ju "expert" på dr. Martin Luther (och tydligen även Falstaff, fakir - som det ska skrivas och uttalas enligt dr. Sten Broman, och det var ju en verklig expert). Hur var det nu, fick han sin bannlysning (dr. Luther alltså, inte dr. Broman) upphävd?

Men brukar det räcka med ett ödmjukt sinne, krävs inte någon botgöring också? Ingenjörn kan säkert göra ett expertmässigt uttalande om detta i någon tråd som inte har med de sk. "höghastighetsjärnvägarna" att göra.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » ons 30 jan, 2019 12:15

Jag tackar den gode doktorn för dessa tillrättalägganden!
(Och passar på att inflika att det snarast var doktorn själv som började sväva ut ur ämnessfären...)

För att Dr Nöjdh lättare skall göra skäl för sitt namn rekommenderar jag en läsning av dagens huvudledare i mitt husorgan - alltså SvD, som jag antar att doktorn inte anser vara en populistblaska.

Där har man låtit en verklig expert elegant avfärda alla planer på höghastighetsjärnvägar i landet. Ja frågan är om inte ledaren argumenterar för ett totalstopp för järnvägsutbyggnader, möjligen med undantag för Stockholms län...

hälsar
ingenjör Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 30 jan, 2019 14:02

SvD:s ledarredaktion skrev:Glädjekalkyler är inte den enda anledningen till att stora projekt blir dyrare än förväntat. I många fall handlar det om att det är svårt att förutse problem som kan uppstå ute i verkligheten.
(Se länk i föregående inlägg.)

Det är nog inte bara problem som är svåra att förutse. Även nyttorna med höghastighetstågen kan vara svåra att förutspå. Om man jämför med historien så tror jag att HH-banorna mer kommer att likna dagens stambanrr än Göta kanal när det gäller nytta.
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik