Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 20 apr, 2018 22:14

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det tyska exemplet är kanske intressant, men det är samma problem som med Japan. Tyskland har 82,7 milj. invånare.

OK 82,7 milj tyskar som är med och finansierar banorna. Men det är inte 82,7 miljoner tyskar som har för vana att resa mellan München och Berlin.

Poängen med det jag skrev, är att Tyskland, liksom Japan är betydligt mer tättbefolkade länder. Sverige är för glest befolkat för att kunna motivera sådana groteska investeringar.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » lör 21 apr, 2018 12:56

Enceladus skrev:Varför tror du att stambanorna har kapacitetsbrist? Så är inte fallet, förutom mellan Norrköping och Linköping där det också går lokaltåg samt vid storstadsregionerna. Utanför storstadsregionerna finns den verkliga kapacitetsbristen på de enkelspåriga banorna, t.ex. mellan Nässjö och Jönköping. Fyrspår på befintliga stambanor skulle ge ganska begränsad nytta. Den sträckning som Sverigeförhandlingen har valt är faktiskt genomtänkt!

Alla håller inte med.

"Det är fullt på spåren - snabbtågen behövs"

Från ovanstående Expressenartikel:
Patrik Kronqvist, biträdande politisk redaktör på Expressen, pekar i stället på att kapaciteten redan nu börjar ta slut på de stambanor som förbinder storstäderna.

- Det går inte att trycka in fler tåg på de här sträckorna. Alla politiker är eniga om att vi bör öka järnvägsresandet och då behövs det ökad kapacitet. Alternativet - att lappa och laga och bygga vissa extraspår längs de befintliga stambanorna skulle kosta 130 miljarder kronor. Då är det bättre att bygga nytt och snabbt, säger han.

Fast jag tror att det behöver göras en hel del på dagens stambanor även om höghastighetsbanorna byggs.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav Enceladus » lör 21 apr, 2018 13:16

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Varför tror du att stambanorna har kapacitetsbrist? Så är inte fallet, förutom mellan Norrköping och Linköping där det också går lokaltåg samt vid storstadsregionerna. Utanför storstadsregionerna finns den verkliga kapacitetsbristen på de enkelspåriga banorna, t.ex. mellan Nässjö och Jönköping. Fyrspår på befintliga stambanor skulle ge ganska begränsad nytta. Den sträckning som Sverigeförhandlingen har valt är faktiskt genomtänkt!

Alla håller inte med.

Patrik Kronqvist, biträdande politisk redaktör på Expressen, pekar i stället på att kapaciteten redan nu börjar ta slut på de stambanor som förbinder storstäderna.

- Det går inte att trycka in fler tåg på de här sträckorna. Alla politiker är eniga om att vi bör öka järnvägsresandet och då behövs det ökad kapacitet. Alternativet - att lappa och laga och bygga vissa extraspår längs de befintliga stambanorna skulle kosta 130 miljarder kronor. Då är det bättre att bygga nytt och snabbt, säger han.

Fast jag tror att det behöver göras en hel del på dagens stambanor även om höghastighetsbanorna byggs.

Det handlar dock inte om tyckande. Utanför storstadsregionerna är det i princip bara stambanan mellan Norrköping och Linköping som har kapacitetsbrist. Där beror det på att det även körs lokaltåg utöver fjärrtrafiken. Annars är det de enkelspåriga sträckorna som har kapacitetsbrist. De planerade höghastighetsbanorna går via Jönköping av en anledning. Sedan kan de gå via Nyköping då det inte finns något behov av fyrspår till Katrineholm. Här finns en karta över kapacitetsutnyttjandet. Observera att den illustrerar tillgången till tåglägen, så det faktiska kapacitetsutnyttjandet är ännu lägre på dagens stambanor. (Ja, som bekant finns det även två lediga tåglägen genom Citybanan, men landstinget vill av någon anledning inte ansöka om dessa.)
Enceladus

Inläggav LÅ1 » lör 21 apr, 2018 13:44

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:

Alla håller inte med.

Det handlar dock inte om tyckande. Utanför storstadsregionerna är det i princip bara stambanan mellan Norrköping och Linköping som har kapacitetsbrist. Där beror det på att det även körs lokaltåg utöver fjärrtrafiken. Annars är det de enkelspåriga sträckorna som har kapacitetsbrist. De planerade höghastighetsbanorna går via Jönköping av en anledning. Sedan kan de gå via Nyköping då det inte finns något behov av fyrspår till Katrineholm. Här finns en karta över kapacitetsutnyttjandet. Observera att den illustrerar tillgången till tåglägen, så det faktiska kapacitetsutnyttjandet är ännu lägre på dagens stambanor. (Ja, som bekant finns det även två lediga tåglägen genom Citybanan, men landstinget vill av någon anledning inte ansöka om dessa.)

Den där kartan avser 2017, inte 2030!
Södra stambanan söder om Alvesta lär ju få problem inom en inte allt för avlägsen framtid tycks det.
LÅ1

Inläggav Enceladus » lör 21 apr, 2018 13:51

LÅ1 skrev:Den där kartan avser 2017, inte 2030!
Södra stambanan söder om Alvesta lär ju få problem inom en inte allt för avlägsen framtid tycks det.

Det ska ju byggas en ny bana mellan Jönköping och Skåne (den senare räknar jag som en storstadsregion). Jag argumenterar inte mot Sverigeförhandlingens förslag, utan mot att bygga fyrspår längs de befintliga stambanorna (vilket du föreslog?).
Enceladus

Inläggav LÅ1 » lör 21 apr, 2018 14:10

Enceladus skrev:

Det ska ju byggas en ny bana mellan Jönköping och Skåne (den senare räknar jag som en storstadsregion). Jag argumenterar inte mot Sverigeförhandlingens förslag, utan mot att bygga fyrspår längs de befintliga stambanorna (vilket du föreslog?).

Det jag skrev var följande:
LÅ1 skrev:Upprustning av de befintliga järnvägarna behöver förstås göras oavsett HH-banorna. Men utan HH-banor så måste dessa banor få rejält utökad kapacitet. Kanske med fyrspår? Då koncentrerar man trafiken till samma stråk som i dag.
LÅ1

Inläggav Enceladus » lör 21 apr, 2018 14:20

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:

Det jag skrev var följande:
LÅ1 skrev:Upprustning av de befintliga järnvägarna behöver förstås göras oavsett HH-banorna. Men utan HH-banor så måste dessa banor få rejält utökad kapacitet. Kanske med fyrspår? Då koncentrerar man trafiken till samma stråk som i dag.

Det jag reagerade på är att resonemanget inte tog hänsyn till de banor där kapacitetsbristen inte kan åtgärdas medelst längre tåg, och det är de enkelspåriga banorna samt där det också går lokaltåg. Det är ändå dessa sträckor som måste prioriteras vid planering av nya järnvägar i landet.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tor 26 apr, 2018 16:04

"Fyra KTH-forskare: Snabba tåg ger högre vinst".

Ett citat:
Det som inte diskuterats är vilka merkostnader och olägenheter som uppstår för varje år som bygget skjuts framåt.
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 27 apr, 2018 7:12

LÅ1 skrev:"Fyra KTH-forskare: Snabba tåg ger högre vinst".

Ett citat:
Det som inte diskuterats är vilka merkostnader och olägenheter som uppstår för varje år som bygget skjuts framåt.

Egentligen ingenting nytt, mest löst tyckande.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 27 apr, 2018 7:14

Enceladus skrev:

"Det ska ju byggas en ny bana mellan Jönköping och Skåne". Ska? Riktigt där är vi väl inte än, va?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav thorwald » lör 28 apr, 2018 6:54

Angående dessa fyra KTH forskares artikel, dess slutsats
Vi är inte betjänta av en långsam järnväg som står halvfärdig och oanvänd under lång tid. Det löser då inte dagens problem med kapacitet och tillförlitlighet. Det skulle dessutom innebära samhällsekonomiskt slöseri. Så har vi råd att dra ut på tiden?
(Sebastian Stichel, professor, föreståndare Järnvägsgruppen KTH; Mats Berg, professor järnvägsteknik, KTH; Evert Andersson, professor emeritus, KTH; Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus, KTH)
Undrar bara varför tåg, långsamma eller ej, halvfärdiga och oanvända eller ej. Det som mest är oklart för vad och vem körs dessa "tåg" ?
dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:

"Det ska ju byggas en ny bana mellan Jönköping och Skåne". Ska? Riktigt där är vi väl inte än, va?

Att kartan för tågtrafiken år 2030 är besvärlig att komma åt idag är klart, alltså 2017 är de som gäller. Men man borde förvänta sig en bättre analys av dessa KTH forskare av transportbehovet, nämligen om vi tänker på tåg
  • Godståg - inte som klump utan uppdelade enligt sträckor och transport behov
  • Persontåg - även här uppdelade i sträckor och behov, särskilt behovet inom de stora tätbygderna Stockholm, Göterborg och Skåne. Men borde inte även frågan om järnvägstrafik norr om Stockholm diskuteras eller åtmistone omnämnas.
  • Hur integreras olika form av tågtrafik för att unvika "Det skulle dessutom innebära samhällsekonomiskt slöseri"
  • Men särskilt var är planen för integreringen med tåg till övrig transport ? Kombinationen tåg/flyg, tåg/bil&buss, tåg/båt :shock:
Alltså KTH forskarna kommer med bara tyckande medan vi här på forumet har tagit i med diskussion om lösningar, såsom fyrspår (eller till och med 10 spår som vi här vid Helsingfors har mellan Helsingfors och Böle station ) längs befintlig stambana. Att bygga ny bana mellan Jönköping och Skåne bara på grund av tyckande :? Till slut var har forskarna hittat dessa "halvfärdiga", klart är att de är oanvända om de är halvfärdiga tåg :lol:
thorwald

Inläggav Christian Spår » sön 27 maj, 2018 11:47

Om man bygger ny HH-järnväg, kommer den i så fall elektrifieras med 25kV AC som man har gjort i resten av europa för ny höghastighetsjärnväg? Inser att det är mycket "OM" i frågan, men jag har inte läst något om detta.
Christian Spår

Inläggav twr » sön 27 maj, 2018 16:08

Christian Spår skrev:Om man bygger ny HH-järnväg, kommer den i så fall elektrifieras med 25kV AC som man har gjort i resten av europa för ny höghastighetsjärnväg? Inser att det är mycket "OM" i frågan, men jag har inte läst något om detta.

Det tror jag inte, det verkar omotiverat. Det är väl bättre att ha samma som övriga spår i Sverige, för att slippa ha tvåsyatemtåg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav C12C3C3C12 » sön 27 maj, 2018 18:06

...Klipp...
Det handlar dock inte om tyckande. Utanför storstadsregionerna är det i princip bara stambanan mellan Norrköping och Linköping som har kapacitetsbrist. Där beror det på att det även körs lokaltåg utöver fjärrtrafiken. Annars är det de enkelspåriga sträckorna som har kapacitetsbrist. De planerade höghastighetsbanorna går via Jönköping av en anledning. Sedan kan de gå via Nyköping då det inte finns något behov av fyrspår till Katrineholm. Här finns en karta över kapacitetsutnyttjandet. Observera att den illustrerar tillgången till tåglägen, så det faktiska kapacitetsutnyttjandet är ännu lägre på dagens stambanor. (Ja, som bekant finns det även två lediga tåglägen genom Citybanan, men landstinget vill av någon anledning inte ansöka om dessa.)[/quote]

Vad 17??? Ska man återöppna den nedlagda banan mellan Söderhamn till Kilafors?
C12C3C3C12

Inläggav LÅ1 » sön 27 maj, 2018 18:27

twr skrev:
Christian Spår skrev:Om man bygger ny HH-järnväg, kommer den i så fall elektrifieras med 25kV AC som man har gjort i resten av europa för ny höghastighetsjärnväg? Inser att det är mycket "OM" i frågan, men jag har inte läst något om detta.

Det tror jag inte, det verkar omotiverat. Det är väl bättre att ha samma som övriga spår i Sverige, för att slippa ha tvåsyatemtåg?

Det behövs nog tvåsyatemtåg oavsett vilket. För alla tåg stannar väl inte vid gränsen? Det gör ju inte ens alla X2000, men där kan bara vissa tåg gå över Öresundsbron.
Hur komplicerat är det att bygga tvåsyatemtåg? Och hur kostsamt? Alla Öresundståg är ju utrustade på det viset!
Senast redigerad av LÅ1 sön 27 maj, 2018 22:08, redigerad totalt 1 gång.
LÅ1

Inläggav Odd » sön 27 maj, 2018 20:51

Det är nog inte omöjligt. Högre spänning och högre frekvens ger lägre transmissionsförluster, och högre spänning för sig själv ger längre matningsmöjlighet. Men för det aktuella effektuttagets skull så gör det varken till eller från.

En nackdel skulle vara att banorna inte skulle tillåta gammalt rullande järnvägsmateriel som bara klarar 16kV/16Hz, men å andra sidan så vore att tillåta det som att man lika gärna skulle kunna skippa byggandet av HST. Och med tanke på kompatibilitet med Danmark, så skulle 25 kV inte vara orimligt. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör kanske skulle kunna vara aktuellt för detta, och de tåg som man vill kunna köra via Malmö och bron kan då klara av 16kV i alla fall.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav C12C3C3C12 » sön 27 maj, 2018 22:15

Odd skrev:

Det är nog inte omöjligt. Högre spänning och högre frekvens ger lägre transmissionsförluster, och högre spänning för sig själv ger längre matningsmöjlighet. Men för det aktuella effektuttagets skull så gör det varken till eller från.

En nackdel skulle vara att banorna inte skulle tillåta gammalt rullande järnvägsmateriel som bara klarar 16kV/16Hz, men å andra sidan så vore att tillåta det som att man lika gärna skulle kunna skippa byggandet av HST. Och med tanke på kompatibilitet med Danmark, så skulle 25 kV inte vara orimligt. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör kanske skulle kunna vara aktuellt för detta, och de tåg som man vill kunna köra via Malmö och bron kan då klara av 16kV i alla fall.

Njaa dom TGV tåg som går mellan Frankrike samt Tyskland är 2-ströms tåg som våra Supersniglar till København. Tyska ICE är bara för 15 KV AC. Dom länder som tidigare var utan 15 KV AC uppgraderade till 25 KV AC som Danmark (vissa behöll linjer med 3 KV DC) på delar av sina nät, inte för att köra höghastighetståg.

Bygg tunneln mellan H-H nu även fast det inte är ett skrytobjekt som Øresundsbron. Tågen på danska sidan kan använda Lille Nord banan för att passera København, sedan behövs det nog en ny bana till Roskilde.
C12C3C3C12

Inläggav twr » mån 28 maj, 2018 5:44

LÅ1 skrev:
twr skrev:

Det behövs nog tvåsyatemtåg oavsett vilket. För alla tåg stannar väl inte vid gränsen? Det gör ju inte ens alla X2000, men där kan bara vissa tåg gå över Öresundsbron.
Hur komplicerat är det att bygga tvåsyatemtåg? Och hur kostsamt? Alla Öresundståg är ju utrustade på det viset!

Alla tåg går inte till Öresundsregionen å andra sidan. Till exempel Stockholm - Göteborg.

Som ett senare inlägg beskriver, Tyskland har samma spänning som Sverige och har byggt vidare på detta även för HH-banor. Jag har aldrig hört att något annat skulle vara aktuellt i Sverige.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 17 jun, 2018 18:31

Ja, det forceras turligt nog inte fram något beslut före valet i alla fall:
https://www.svt.se/nyheter/val2018/besl ... fter-valet
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » ons 20 jun, 2018 16:19

"De har inga vettiga svar om snabbtågen"

"Sverige är ett land där politiker älskar att inte bestämma. Men de kommer inte undan ett beslut om de nya stambanorna".
LÅ1

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik