Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » tis 27 mar, 2018 15:13

Det tycks ju vara klart att man skall bygga via Jönköping. Ett av skälen för det är väl att man får totalt kortare sträcka HH-spår att bygga för att förbinda Stockholm med både Göteborg och Malmö. Ett annat skäl kan var att södra stambana (Stockholm - Malmö) är mer i behov av avlastning än den västra stambanan (Stockholm - Göteborg). Den västra blir ändå avlastad eftersom fler tåg kommer att gå på den nya banan via Jönköping.

Det är i detta läge man skall se tanken om att börja bygga banan från Göteborg i stället för från Stockholm. Jag skulle ju helst se att man byggde från båda hållen, samt från Malmö. Alltså få hela HH-systemet klart så fort som möjligt.

Nu verkar det mest talas om HH-bana Stockholm - Oslo, via Örebro och Karlstad. Gärna det, men först och främst HH-bana till Malmö tycker jag!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » tis 27 mar, 2018 15:46

Ironiskt nog är ett av de utpekade målen med HH-banorna att förbättra kommunikationerna till flygplatserna Skavsta och Landvetter. För Stockholms del skulle den förbättrade tillgängligheten till Skavsta kunna innebära ett stort lyft för den södra länshalvan där avståndet till Arlanda brukar anges som huvudorsak till avsaknaden av arbetsplatser. Tyvärr verkar det ha blivit så att Slussen i princip delar upp Stockholm i två politiska områden, och då måste det angränsande länet understödja den halva som saknar inflytande i sitt eget län.
Enceladus
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » ons 28 mar, 2018 12:32

thorwald skrev:Men undrar ändå. Frågar därför, för vilka och vem bygger man banan :shock:
Förstod att banan byggs för att minska restiden mellan Stockholms område och Göterborg, men kanske jag har missförstått ?
Nuvarande järnväg Stockholm - Södertälje - Katrineholm - Hallsberg - Skövde - Falköping - Alingsås -Göteborg kan rätas ut genom att bygga ny och rätare räls mellan Katrineholm och Skövde och utöver detta smärre uträtningar. Denna lösning gagnar trakterna norr om Vättern såsom t.ex. Örebro.

Som sagt det är fråga om prioriteringar. Önskar rådfråga vad är målet med detta banbyggande ur Göteborgs synpunkt :?:
http://hellvik.github.io/sv/nGoteborg.html
(ritade upp järnvägsbanorna ,existerande och planerade, på ovanstående karta)

Man bygger framför allt inte BARA för Göteborgarna. Om man nu ska bygga en ny bana från (strax söder om) Stockholm till Göteborg och vill ha möjligheten att från den bygga en ny bana söderut mot Malmö/Köpenhamn - då är det ganska dumt att dra den förstnämnda norr om Vättern.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7051
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » tis 10 apr, 2018 21:23

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » ons 18 apr, 2018 7:26

Men när :lol:
Alltså enligt Expressen "75 mil ny järnväg kapar restiderna dramatiskt" och efter 30 år.
  • 75 mil, har här på forumet undrat varför men det har medelats mig att allt skall gå via Jönköping
  • kapa restiderna dramatiskt, men de snabbaste tågen av idag klarar 2 och en halvtimme på sträckan Stckholm - Alvesta - Malmö om de verkligen får köra med den teoretiska högsta farten, enligt detta forum och denna tråd
  • 30 år :!: Apollo programmet skulle klaras på tio år enligt JFK
  • Kapacitets frågan, ryms dessa fartvidunder på de spår man planerar att utöver dessa 75 mil utnyttja, alltså vid infarten till Stockholm, Göteborg, Malmö ....
Hur snabbt kan man egentligen köra ett tåg utan att bieffekterna hopar sig i lik av olika slag :?: I biltrafiken har man satt in fartbegränsningar såsom 30, 40,...,100, 110, 120 km/h på grund av detta.
thorwald
 
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 10:37

Stockholms pendeltåg står för cirka hälften av Sveriges tågresande (här ingår alla lokal-, regional- och fjärrtåg i landet). Skånetrafiken står för runt en fjärdedel. Följaktligen är regional- och fjärrtågstrafiken till Stockholm högst hälften så omfattande som pendeltågstrafiken (eftersom det förekommer tågtrafik utanför Stockholm och Skåne så är den faktiska kvoten ännu mindre). Således borde ett dubbelspår räcka för denna trafik. Problemet är bara att kommersiella aktörer gärna kör korta tåg. Förmodligen tar då tåglägena slut, men inte för att själva kapaciteten är otillräcklig.
Enceladus
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav X12 » ons 18 apr, 2018 14:44

Enceladus skrev:Stockholms pendeltåg står för cirka hälften av Sveriges tågresande

Är det antalet resor oavsett längd som avses då? För om man räknar personkilometrar får jag det till cirka 12-16% av landets tågresande.
X12
 
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 15:09

X12 skrev:
Enceladus skrev:Stockholms pendeltåg står för cirka hälften av Sveriges tågresande

Är det antalet resor oavsett längd som avses då? För om man räknar personkilometrar får jag det till cirka 12-16% av landets tågresande.


Ja, det är antalet resor som avses. Ett ännu relevantare mått är antalet resenärer i maxtimmen på dimensionerande sträcka, men där är det svårare att hitta statistik.
Enceladus
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » ons 18 apr, 2018 18:54

Höghastighetsbanorna har varit på tapeten de senaste dagarna.
"S och MP överens om höghastighetstågen – nu bjuds Alliansen in".
Tydligen vill inte S inte ha några höghastighetsbanor. Men MP kräver det. Så blev det en kompromiss med framflyttad färdigtid och kanske med lägre maxhastighet.
Ledarsidorna är inte så nöjda:
Expressen: "Sverige bör låna för att bygga snabbtåg"
Aftonbladet: "Världens slöaste höghastighetståg"
DN: "Halvhjärtade höghastighetståg är ett skenande slöseri"

Expressen jämför med T-banan till Nacka:
Motståndarna påpekar gärna att projektet är olönsamt, enligt den samhällsekonomiska analysen. Men de kalkylerna fångar inte den positiva påverkan på jobb och stadsutveckling som vindsnabba förbindelser genom Svealand och Götaland skulle ge. Det är sådana förhoppningar om dynamiska effekter som gör att tunnelbanan till Nacka nu förlängs under stor politisk enighet, trots en på papperet ännu sämre kalkyl.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav ADDE » ons 18 apr, 2018 19:11

LÅ1 skrev:Höghastighetsbanorna har varit på tapeten de senaste dagarna.
"S och MP överens om höghastighetstågen – nu bjuds Alliansen in".
Tydligen vill inte S inte ha några höghastighetsbanor. Men MP kräver det. Så blev det en kompromiss med framflyttad färdigtid och kanske med lägre maxhastighet.
Ledarsidorna är inte så nöjda:
Expressen: "Sverige bör låna för att bygga snabbtåg"
Aftonbladet: "Världens slöaste höghastighetståg"
DN: "Halvhjärtade höghastighetståg är ett skenande slöseri"

Expressen jämför med T-banan till Nacka:
Motståndarna påpekar gärna att projektet är olönsamt, enligt den samhällsekonomiska analysen. Men de kalkylerna fångar inte den positiva påverkan på jobb och stadsutveckling som vindsnabba förbindelser genom Svealand och Götaland skulle ge. Det är sådana förhoppningar om dynamiska effekter som gör att tunnelbanan till Nacka nu förlängs under stor politisk enighet, trots en på papperet ännu sämre kalkyl.

Tunnelbanan mot nacka? Ta tunnelbanan mot Arenastaden som exempel istället så man lyfter fram att tunnelbanor till höger o vänster är okej men att höghastighetsbanor för att korta ner restider mellan storstäder inte är intressant... hmm.....
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » ons 18 apr, 2018 19:19

ADDE skrev:
LÅ1 skrev:Höghastighetsbanorna har varit på tapeten de senaste dagarna.
"S och MP överens om höghastighetstågen – nu bjuds Alliansen in".
Tydligen vill inte S inte ha några höghastighetsbanor. Men MP kräver det. Så blev det en kompromiss med framflyttad färdigtid och kanske med lägre maxhastighet.
Ledarsidorna är inte så nöjda:
Expressen: "Sverige bör låna för att bygga snabbtåg"
Aftonbladet: "Världens slöaste höghastighetståg"
DN: "Halvhjärtade höghastighetståg är ett skenande slöseri"

Expressen jämför med T-banan till Nacka:
Motståndarna påpekar gärna att projektet är olönsamt, enligt den samhällsekonomiska analysen. Men de kalkylerna fångar inte den positiva påverkan på jobb och stadsutveckling som vindsnabba förbindelser genom Svealand och Götaland skulle ge. Det är sådana förhoppningar om dynamiska effekter som gör att tunnelbanan till Nacka nu förlängs under stor politisk enighet, trots en på papperet ännu sämre kalkyl.

Tunnelbanan mot nacka? Ta tunnelbanan mot Arenastaden som exempel istället så man lyfter fram att tunnelbanor till höger o vänster är okej men att höghastighetsbanor för att korta ner restider mellan storstäder inte är intressant... hmm.....

Ja! Jag skrattade högt när jag läste din kommentar! :D :D :D :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 apr, 2018 21:34

LÅ1 skrev:Höghastighetsbanorna har varit på tapeten de senaste dagarna.
"S och MP överens om höghastighetstågen – nu bjuds Alliansen in".
Tydligen vill inte S inte ha några höghastighetsbanor. Men MP kräver det. Så blev det en kompromiss med framflyttad färdigtid och kanske med lägre maxhastighet.
Ledarsidorna är inte så nöjda:
Expressen: "Sverige bör låna för att bygga snabbtåg"
Aftonbladet: "Världens slöaste höghastighetståg"
DN: "Halvhjärtade höghastighetståg är ett skenande slöseri"

Expressen jämför med T-banan till Nacka:
Motståndarna påpekar gärna att projektet är olönsamt, enligt den samhällsekonomiska analysen. Men de kalkylerna fångar inte den positiva påverkan på jobb och stadsutveckling som vindsnabba förbindelser genom Svealand och Götaland skulle ge. Det är sådana förhoppningar om dynamiska effekter som gör att tunnelbanan till Nacka nu förlängs under stor politisk enighet, trots en på papperet ännu sämre kalkyl.

Det är ju helt fantastiskt att man lyckats bli överens inom regeringskoalitionen. Tydligen tror Löfvén att man ska kunna regera ihop även efter valet, och då måste det till ett sådant här köttben. Att man sedan lyckats få med centerpartiklarna på "tåget" handlar ju mest om att försöka splittra upp den sk. Alliansen. Det mest fantastiska är dock alla förslag till kreativ bokföring som framförs, för att försöka krångla sig undan finansieringen. Det går väl bra att göra som man gör redan nu, låter Riksbanken trycka pengar och så köper man statsobligationer för dessa av Riksgälden. Inflation? Då kan man ju som Hitlers förste finansminister Hjalmar Schacht, som tänkte ut de sk. MeFo-sedlarna, en sorts statsskuldväxlar som gjordes till lagliga betalningsmedel. Det fungerade ett par år.

I den allmänna yran måste det återigen framhållas: Sveriges järnvägskapacitet behöver öka, med det finns inget som helst behov av att köra fortare än de 250 km/tim. som är bästa nu gällande banstandard.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » ons 18 apr, 2018 21:54

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är ju helt fantastiskt att man lyckats bli överens inom regeringskoalitionen. Tydligen tror Löfvén att man ska kunna regera ihop även efter valet, och då måste det till ett sådant här köttben. Att man sedan lyckats få med centerpartiklarna på "tåget" handlar ju mest om att försöka splittra upp den sk. Alliansen. Det mest fantastiska är dock alla förslag till kreativ bokföring som framförs, för att försöka krångla sig undan finansieringen. Det går väl bra att göra som man gör redan nu, låter Riksbanken trycka pengar och så köper man statsobligationer för dessa av Riksgälden. Inflation? Då kan man ju som Hitlers förste finansminister Hjalmar Schacht, som tänkte ut de sk. MeFo-sedlarna, en sorts statsskuldväxlar som gjordes till lagliga betalningsmedel. Det fungerade ett par år.

I den allmänna yran måste det återigen framhållas: Sveriges järnvägskapacitet behöver öka, med det finns inget som helst behov av att köra fortare än de 250 km/tim. som är bästa nu gällande banstandard.

Riksbanken trycker väl inga nya pengar längre. Det gör bankerna. I samma sekund som de lånar ut dem.

Som Expressen säger "Låt snabbtågen vara snabba.".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 apr, 2018 22:06

LÅ1 skrev:Riksbanken trycker väl inga nya pengar längre. Det gör bankerna. I samma sekund som de lånar ut dem.

Som Expressen säger "Låt snabbtågen vara snabba.".

Det kan du lita på att Riksbanken gör. De "vanliga" bankerna får dessutom inte låna ut hur mycket pengar som helst, i förhållande till sina tillgångar. Några sådana restriktioner har inte Riksbanken.

Populistorganet Expressen har väl inte kunnat föra ett sammanhängande resonemang sedan Ivar Harries tid, och särskilt inte sedan Karin Olsson blev ansv. utgivare.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 22:06

dr Cassandra Nojdh skrev:I den allmänna yran måste det återigen framhållas: Sveriges järnvägskapacitet behöver öka, med det finns inget som helst behov av att köra fortare än de 250 km/tim. som är bästa nu gällande banstandard.


Tvärtom! Det primära syftet med höghastighetsbanorna är att minska restiderna. Så länge det körs korta tåg är det ingen brist på järnvägskapaciteten...
Enceladus
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 apr, 2018 22:11

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:I den allmänna yran måste det återigen framhållas: Sveriges järnvägskapacitet behöver öka, med det finns inget som helst behov av att köra fortare än de 250 km/tim. som är bästa nu gällande banstandard.


Tvärtom! Det primära syftet med höghastighetsbanorna är att minska restiderna. Så länge det körs korta tåg är det ingen brist på järnvägskapaciteten...

Struntprat! Den restidsvinst som ev. kan göras står dessutom inte i någon som helst proportion till kostnaderna. I synnerhet inte om man vill forcera en utbyggnad med kreativ bokföring.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » ons 18 apr, 2018 22:21

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:I den allmänna yran måste det återigen framhållas: Sveriges järnvägskapacitet behöver öka, med det finns inget som helst behov av att köra fortare än de 250 km/tim. som är bästa nu gällande banstandard.


Tvärtom! Det primära syftet med höghastighetsbanorna är att minska restiderna. Så länge det körs korta tåg är det ingen brist på järnvägskapaciteten...

Struntprat! Den restidsvinst som ev. kan göras står dessutom inte i någon som helst proportion till kostnaderna. I synnerhet inte om man vill forcera en utbyggnad med kreativ bokföring.


Visst, men detta förändrar inte Sverigeförhandlingens uppdrag. Syftet är att "tågen på de nya höghastighetsjärnvägarna ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och från Stockholm till Malmö på två och en halv timme".
Enceladus
 
Inlägg: 2286
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 apr, 2018 22:34

Enceladus skrev:Visst, men detta förändrar inte Sverigeförhandlingens uppdrag. Syftet är att "tågen på de nya höghastighetsjärnvägarna ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och från Stockholm till Malmö på två och en halv timme".

Sverigeförhandlingen? Det är nästan så man saknar den numera bortstädade kverulansparanoiern och hans formuleringar om den verksamheten. Men det är bra att detta skrivs, för det är precis vad detta kokar ned till. Däremot ställer man sig inte frågan varför. Sverige ska alltså smälla ut 300 - 500 miljarder kr. för att det ska gå att åka tåg snabbt mellan Stockholm och Malmö resp. Stockholm och Göteborg.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 18 apr, 2018 22:35

Detta inlägg var ett duplikat av det föregående. Uppstod pga. serverproblem hos SSS Forum.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tor 19 apr, 2018 9:59, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 919
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst