Switch to mobile style

Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » fre 02 sep, 2016 13:56

thorwald skrev:
twr skrev:Inget av detta ingår i Trafikverkets uppdrag. En bana längs Västkusten är säkert intressant, men rätt eller fel är det inte detta Sverigeförhandlingen handlar om. Än mindre vad som händer utanför landets gränser.

Här är de springande punkterna och här är även bristen.
  • Vad ingår egentligen och varför bara detta :shock:
  • 8 miljon city - Undrar hur man kan ignorera detta i en så central punkt som Sverigeförhandlingen ? Kanske den borde döpas om till Stockholmförhandlingen ? Eller var det Jönköpingförhandlingen :?:
  • Lustigt med "Än mindre vad som händer utanför landets gränser" då i planerna "visioneras" det ända till Hamburg. Så här stora trafik frågor är i EU EU-frågor inte endast för Grönköping :twisted:

Jo, jag håller i huvudsak med dig. Jag menar bara att man inte kan vänta sig att just dessa rapporter ska behandla något som ligger utanför utredningens ram.

Jag vet inte exakt hur det är formulerat, men det som ingår är ju Järna - Jönköping - Göteborg samt Jönköping - Malmö. Inget annat.

Så visst är det lite mycket Stockholmsfokus. Jag kan nog tycka att Köpenhamn - Oslo skulle vara högst prioriterat som sammanhängande stråk. Medan det redan beslutade Järna- Linköping också bör vara högt prioriterat, på grund av kapacitetsbristen. Jönköping - Hässleholm är nog den bit jag skulle lämna till sist. Men detta är inte särskilt genomtänkt... :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » sön 11 sep, 2016 13:40

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » fre 07 okt, 2016 23:36



Ska SJ bli intrastrukturförvaltare igen? (Kunde inte låta bli :twisted: )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » lör 08 okt, 2016 1:10

Ulrik Berggren skrev:


Ska SJ bli intrastrukturförvaltare igen? (Kunde inte låta bli :twisted: )

Rubriksättare, Du vet! :roll:
(Klaga på SvT/Nyheter. Passa gärna på att samtidigt berömma dem för att de skriver höghastighetståg. Rubriksättare brukar föredra snabbtåg. Och sådana har vi ju redan. Åtminstone enligt den normala nomenklaturen. :wink: )


Regeringen vill bygga, men Moderaterna vill det inte längre! Och "Liberalerna rasar mot regeringens tågplan"!
Medans forskarna är oeniga.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » mån 13 mar, 2017 23:39

I dag släppte tankesmedjan Fores rapporten "Är det lönt att välja tåget?".

Rapporten kan hämtas som pdf-fil och också beställas i pappersformat. (Vidarelänkar från ovanstående länk.)

SvT har uppmärksammat rapporten, och skriver snabbtåg i stället för höghastighetståg. Genomgående, inte bara i rubriken. Man kan också se inslaget i dagens (13 mars) sändning kl 21.46. Från ca 4:45 i sändningen. Vet inte om länken refererar till rätt sändning i morgon. Något klipp finns inte heller, för närvarande.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » sön 19 mar, 2017 13:42

:roll:
Intres...sant
LÅ1 skrev: I dag släppte tankesmedjan Fores rapporten "Är det lönt att välja tåget?". Rapporten kan hämtas som pdf-fil och också beställas i pappersformat. (Vidarelänkar från ovanstående länk.)

men har här undrat över själva målet
  • Sträckan Stockholm - Malmö, restid 2:30 om vi checkar sträckan i km får vi 605 km alltså en medelfart på 242 km/h för tåget
  • Maximi hastighet för nuvarande snälltåg är 250 km/h
  • Sträckan Järna - Stockholm byggs ej om för höghastighetståg !
  • Sträckan Tranås - Hässleholm kortare än den nya höghastighetsbanan via Jönköping, alltså är Alvesta banan kortare
... och nu denna rapport om financieringen ?
Ett betydligt bättre trafik kontroll system med hög automatisering på nuvarande sträckan Stockholm - Malmö ger samma resultat som denna höghastighetsbana :?:
:mrgreen:
thorwald
 
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » tor 13 apr, 2017 9:09

thorwald skrev::roll:
Intres...sant
LÅ1 skrev: I dag släppte tankesmedjan Fores rapporten "Är det lönt att välja tåget?". Rapporten kan hämtas som pdf-fil och också beställas i pappersformat. (Vidarelänkar från ovanstående länk.)

men har här undrat över själva målet
  • Sträckan Stockholm - Malmö, restid 2:30 om vi checkar sträckan i km får vi 605 km alltså en medelfart på 242 km/h för tåget
  • Maximi hastighet för nuvarande snälltåg är 250 km/h
  • Sträckan Järna - Stockholm byggs ej om för höghastighetståg !
  • Sträckan Tranås - Hässleholm kortare än den nya höghastighetsbanan via Jönköping, alltså är Alvesta banan kortare
... och nu denna rapport om financieringen ?
Ett betydligt bättre trafik kontroll system med hög automatisering på nuvarande sträckan Stockholm - Malmö ger samma resultat som denna höghastighetsbana :?:
:mrgreen:

Du drar slutsatser som är märkliga. Maxhastighet och medelhastighet är två skilda saker. Dels ska tågen stanna nånstans på vägen, då sjunker medelhastigheten markant. Dels går det knappast att köra 250 km/h hela vägen.

Tranås - Hässleholm må vara kortare än via Jönköping, men sträckan över Katrineholm är en omväg.

Och om man bygger en betydligt bättre trafikkontroll etc... - ja då har man snart slagit i taket hur fort man kan köra.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » tor 13 apr, 2017 9:43

Sträckan Tranås - Jönköping kan ändå inte sparas in, eftersom man också bygger HH-bana till Göteborg. Och några riktigt stora (med svenska mått mätt) metropoler, förutom Jönköping (nåja), passeras ju inte på sträckan genom Småland, oavsett vägval. Då kan det kanske finnas en vitts med att inte gå för nära den befintliga järnvägen.
För övrigt har nog Jönköping en hyggligt stor tillväxtpotensial. Störst i Smålands inland skulle jag tro.

En länk om ett annat HH-projekt: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hallan ... a-i-luften
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » ons 19 apr, 2017 7:38

LÅ1 skrev:Sträckan Tranås - Jönköping kan ändå inte sparas in, eftersom man också bygger HH-bana till Göteborg. Och några riktigt stora (med svenska mått mätt) metropoler, förutom Jönköping (nåja), passeras ju inte på sträckan genom Småland, oavsett vägval. Då kan det kanske finnas en vitts med att inte gå för nära den befintliga järnvägen.


Kommentar jaha, kanske bra ? Men sedan frågar jag även är HH-banan till Göterborg, altså banan mellan Jönköping - Göteborg, ett bra argument i en diskussion om Tranås - Hässleholm ? Vad är resultatet om den nuvarande banan förbättras och som jag tidigare här på forumet fört fram bättre styrsystem och även varför gör man ej något åt stumpen Stockholm - Järna.

Klokt sagt och håller med
Kantorn skrev:Och om man bygger en betydligt bättre trafikkontroll etc... - ja då har man snart slagit i taket hur fort man kan köra
Särskilt då det gäller järnväg och även nuvarande planer med HH bana 8)

Har dock framfört en lösning men i Hyperloop tråden på detta forum :P
Angående "störst" så talar jag om metropol områden och när det gäller Sverige
  • Svea metropol (alltså Stockholms område) men det ser ut som detta håller på och sträcker sig österut mot både Åland och Åbolands skärgård (I och med en fast förbindelse till Åland. Med Åbolands skärgård syftar jag närmast på Pargas kommun) :o
  • Öresundsregionen, alltså ur Sveriges synpunkt Skåne & Väst-Götaland. Även Småland ingår i denna region (baserar sig på Öresundstågen) :lol:
  • (kanske :?: ) 8 million city, som är en utvidgning av Öresundsregionen mot norr, på axeln Göteborg - Oslo :shock:
Vad jag framför är alltså persontransport mellan metropol områden i Sverige
thorwald
 
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » ons 05 jul, 2017 11:52

Nu vill man prioritera HH-bana Stockholm - Göteborg före Stockholm - Malmö om man måste prioritera mellan dem. Enligt en ny rapport från Sverigeförhandlingen.
"Göteborg–Stockholm prio för höghastighetståg".

Man tänker sig en "kopplingspunkt" så att man skall kunna köra tåg på HH-banan från Stockholm och till lämplig plats (i norra Småland?) för att sedan fortsätta på Södra stambanan till Malmö. Detta om HH-banan till Malmö senareläggs.
Med den erfarenhet man har i dag så borde väl kopplingspunkter av den typen vara värdefulla att ha på fler ställen för alla eventualiteters skull. Alltså hellre köra på långsamma spår än stå still vid problem av olika slag.

Ett citat ur artikeln:
För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag. Går vi anslagsvägen kommer systemet att vara på plats tidigast år 2064. Med en lånefinansiering har vi banorna på plats ca 2035, säger HG Wessberg.

Usch, 2035 känns som väldigt långt in i framtiden det också! :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 13:15

Man kan utgå ifrån att väldigt få kommer att vara intresserade av höghastighetståg om det blir klart oavsett om det blir 2035 eller 2065. Det är inte så lite inlandsbanan eller om man så vill göta kanal över hela projektet.

Wessberg borde för övrigt inse att anslagsfinansiering är just lånefinansiering, alternativt hålla tyst !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » ons 05 jul, 2017 13:58

Inge skrev:Man kan utgå ifrån att väldigt få kommer att vara intresserade av höghastighetståg om det blir klart oavsett om det blir 2035 eller 2065. Det är inte så lite inlandsbanan eller om man så vill göta kanal över hela projektet.

Wessberg borde för övrigt inse att anslagsfinansiering är just lånefinansiering, alternativt hålla tyst !


Låt oss tänka efter lite... ja jag förstår att det känns ovant!
Att jämföra Inlandsbanan - som förbinder metropoler som Mora, Sveg och Östersund - med de föreslagna HH-banorna som förbinder rikets tre största tätorter, och dessutom med Köpenhamn, känns en smul malplacé.

Vi (istället för det opersonliga "man") kan istället förutsätta att HH-tågen kommer att ytterligare öka järnvägens marknadsandel mellan Stockholm och Göteborg (jmfr Paris-Lyon där flyget är helt utraderat) och helt förändra bilden på Stockholm-Malmö, där tågets andel av resandet mellan ändpunktsmarknaderna är mycket blygsam.

Så jag föreslår att vi arkiverar signaturen "Inge":s inlägg där det hör hemma!

"Nån jävla ordning får det väl ändå vara på SSS Forum!"

tycker
Thomas K Ohlsson
(ej kommunist)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 17:11

TKO skrev:
Inge skrev:Man kan utgå ifrån att väldigt få kommer att vara intresserade av höghastighetståg om det blir klart oavsett om det blir 2035 eller 2065. Det är inte så lite inlandsbanan eller om man så vill göta kanal över hela projektet.

Wessberg borde för övrigt inse att anslagsfinansiering är just lånefinansiering, alternativt hålla tyst !


Låt oss tänka efter lite... ja jag förstår att det känns ovant!
Att jämföra Inlandsbanan - som förbinder metropoler som Mora, Sveg och Östersund - med de föreslagna HH-banorna som förbinder rikets tre största tätorter, och dessutom med Köpenhamn, känns en smul malplacé.

Vi (istället för det opersonliga "man") kan istället förutsätta att HH-tågen kommer att ytterligare öka järnvägens marknadsandel mellan Stockholm och Göteborg (jmfr Paris-Lyon där flyget är helt utraderat) och helt förändra bilden på Stockholm-Malmö, där tågets andel av resandet mellan ändpunktsmarknaderna är mycket blygsam.

Så jag föreslår att vi arkiverar signaturen "Inge":s inlägg där det hör hemma!

"Nån jävla ordning får det väl ändå vara på SSS Forum!"

tycker
Thomas K Ohlsson
(ej kommunist)

"Man" passar nog bättre än "vi" i det här fallet. Jag betackar mig från att bli inkluderad.

Vem vet, om Göta kanal byggts på 1750-talet och Inlandsbanan på 1850-talet hade de kanske varit till nytta?

Men att bygga en höghastihetsbana mellan Stockholm och Göteborg och motiverad den med en utbyggnad mellan Paris och Lyon 80 år tidigare känns inte riktigt bra. Snarare känns det som en Inlandsban på 1930-talet... Och det blev ju inte så bra. Inte Göta kanal på 1830-talet heller...

För övrigt var det Franska inrikesflyget ett hårt reglerat statligt monopol. Man beslöt alltså att dra ner på det. Det var ingen marknad som gavs något inflytande.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » fre 07 jul, 2017 11:05

Inge skrev:---klipp---
För övrigt var det Franska inrikesflyget ett hårt reglerat statligt monopol. Man beslöt alltså att dra ner på det. Det var ingen marknad som gavs något inflytande.


För övrigt är det franska inrikesflyget inte längre ett hårt reglerat statligt monopol. Inte heller flyget mellan Paris och Bryssel. Trots detta är flygets marknadsandel försumbar på relationer där tågets restid understiger 3 timmar.

För övrigt vore det intressant att få veta hur signaturen "Inge" tycker vi ska resa i framtiden mellan rikets tre största städer. Eftersom de första motorvägarna byggdes för snart 100 år sedan kan det ju inte vara vettigt att bygga mer av den varan. Flygtrafiken inleddes väl på 30-talet, så även det går bort... Kan kanske självkörande bilar på avskilda enskensbanor eventuellt med magnetsvävarteknik vara melodin? Det är i varje fall helt oprövat, så det kan knappast dömas ut som gårdags teknik!

spekulerar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 12:17

Nu är själva poängen med att låta framtiden avgöra att man undviker att spekulera om den allt för mycket.

Men vi kan ta ett exempel. Antag att det i framtiden finns elektriska bilar som klarar sig 100 mil och vars el har samma beskattning som el till tåg. Då är tåg chanslösa oavsett om det står HH på dem eller inte. Dessutom kanske bilen kan köra en stund själv om man mot förmodan tröttnar på att köra dem.

Det kan naturligtvis också bil något helt nytt som vi inte har en aning om idag.

Men jag vet ju inte vad det blir folk vill åka med, bara att det orimligt att förutsätta att det skulle vara just med höghastighetståg. Varför skulle man vilja just det och i synnerhet då alla andra trafikslag redan nu tycks springa ifrån just detta?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » fre 07 jul, 2017 22:28

Inge skrev:Nu är själva poängen med att låta framtiden avgöra att man undviker att spekulera om den allt för mycket.

Men vi kan ta ett exempel. Antag att det i framtiden finns elektriska bilar som klarar sig 100 mil och vars el har samma beskattning som el till tåg. Då är tåg chanslösa oavsett om det står HH på dem eller inte. Dessutom kanske bilen kan köra en stund själv om man mot förmodan tröttnar på att köra dem.

Det kan naturligtvis också bil något helt nytt som vi inte har en aning om idag.

Men jag vet ju inte vad det blir folk vill åka med, bara att det orimligt att förutsätta att det skulle vara just med höghastighetståg. Varför skulle man vilja just det och i synnerhet då alla andra trafikslag redan nu tycks springa ifrån just detta?


Alla andra trafikslag... Hur menar du? Och i ditt bilexempel så antar jag att du förutsätter samma restider som idag (med bil). Varför väljer då folk att flyga om restiden inte har betydelse? (jag vet åtminstone ett antal exempel på personer som väljer tåg för att det går snabbare än bil i många relationer).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » fre 07 jul, 2017 22:38

Varför skulle inte bil gå snabbare 2065? Det går mycket snabbare idag än det gjorde 1969.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » lör 08 jul, 2017 0:46

Det står säkert något om det på någon av de femtioelva sidor med inlägg som denna tråd har, men jag anser att höghastighetsbanorna och låghastighetsbanorna är två olika saker som nischar in sig på olika trafikbehov.

Låghastighetsnätet (<200km/h) bör justeras så att man kan åka Kiruna/Luleå-Stockholm samt mellan Stockholm, Oslo, Göteborg, Växjö, Malmö och Köpenhamn på minst dubbelspår i 160-200 km/h. Egentligen borde man ha som mål att man skall kunna åka mellan varje större tätort och de stora städerna med högst ett byte på vägen.

Sen klarar nog marknadskrafterna av att bygga hst-järnvägar där det är motiverat att bygga.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » mån 10 jul, 2017 11:03

Inge skrev:Nu är själva poängen med att låta framtiden avgöra att man undviker att spekulera om den allt för mycket.

Men vi kan ta ett exempel. Antag att det i framtiden finns elektriska bilar som klarar sig 100 mil och vars el har samma beskattning som el till tåg. Då är tåg chanslösa oavsett om det står HH på dem eller inte. Dessutom kanske bilen kan köra en stund själv om man mot förmodan tröttnar på att köra dem.

Det kan naturligtvis också bil något helt nytt som vi inte har en aning om idag.

Men jag vet ju inte vad det blir folk vill åka med, bara att det orimligt att förutsätta att det skulle vara just med höghastighetståg. Varför skulle man vilja just det och i synnerhet då alla andra trafikslag redan nu tycks springa ifrån just detta?


Fast då kanske signaturen "inge" skulle föregå med gott exempel och sluta spekulera så mycket om det framtida resandet?
Eller har skribenten åsikten att eftersom vi aldrig kan vara 100% säkra på hur något kommer att se ut i morgon skall vi aldrig göra några investeringar?
(Jag kan ha fel men skribenten brukar väl tycka att vi skall bygga såväl Väster- som Österleden i Stockholm - ja för biltrafik naturligtvis!)

Om vi nu inte skall spekulera så mycket utan mer se till hur det reelt existerande resandet ser ut så finner vi att höghastighetståg fungerar väldigt bra upp till 600 km. Därför har många länder (Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Belgien för att nämna några) byggt höghastighetsbanor de senaste årtiondena och fortsätter i de flesta fall att bygga ut sina nät. Men dom gör alltså fel?

Det som kan tala mot höghastighetsbanor i Sverige är det förhållandevis ringa resandeunderlaget, men enligt min mening räcker det till mellan våra tre största städer.

Sedan finns den märkliga tankefiguren att eftersom vi inte igår byggt det som egentligen behövs idag så kan vi inte bygga det i morgon:

"Egentligen behövs tunnelbana till Bollmora, men eftersom den inte byggdes på 70-talet kan vi ju inte bygga den på 2020-talet".
"Egentligen skulle vi ju ställt om fyran till spårväg för länge sen, men eftersom vi inte gjort det så bygger vi en linje till Ropsten istället".
"Egentligen finns underlag för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, men eftersom vi inte började bygga på 90-talet så kan vi ju inte göra det idag."

Sen kan man ju hävda att om något verkligen behövs (och är lönsamt) så fixar marknaden det. I så fall tycker jag att vi överlåter åt "marknaden" att bygga både Väster- och Österleden i Stockholm. Om jag får spekulera lite så tror jag att vi i så fall får vänta vääääääldiiiigt läääääänge på att dessa förbindelser blir byggda!


slutspekulerat från
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 12:32

Det finns inget som tyder på att det behövs några höghastighetsbanor idag. Allt bygger på pseudovisionerande om framtiden i motsats till dina andra exempel. Därför blir jämförelsen meningslös.

Beträffande jämförelsen med Spanien bör påtalas att det handlar om ett fiasko som miljoner spanjorer lider av. Utan spanska statens upplånande för dessa byggen hade den spanska ekonomin varit en helt annan. Detta gäller delvis även Frankrike, men då mer om ett överdrivet byggande och upplånande än på det generella planet som i Spanien. I Spanien kan inte ett enda av höghastighetstågsprojekten anses som framgångsrikt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst