Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » sön 05 jun, 2016 12:54

thorwald skrev:
twr skrev:Jag tycker det "officiella" förslaget är bra.
:oops:
Jaha men det är just det jag presenterar, men i stället för kröken via Öxnered så förelår jag att vi använder Bohuslänsbanan och stryker kröken. Har rätat ut banan på norska sidan för att få en rätare bana mot Göteborg. Ända nya del är Strömstad - Halden. :lol:

Men är Bohusbanan ens i närheten av HH-standard? Blir det inte till att bygga nytt ändå?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » sön 05 jun, 2016 15:21

twr skrev:Men är Bohusbanan ens i närheten av HH-standard? Blir det inte till att bygga nytt ändå?

Javisst men antagligen kan själva underlaget alltså banunderlaget med kanske tunnlar och broar utnyttjas i någon mån och den nuvarande banan kan säkert utnyttjas för transporter till nybygget :D
Egentligen är detta bättre än (officiella) bansträckorna Jönköping - Göteborg och Jönköping - Katrineholm :)

HH-banor är inget för fattiglappar och som KTH har påvisat i sina utrednngar vi måste ha ett tillräckligt passagerarunderlag, i detta fall 8 mijoners city. För at bli lönsamt måste restiden vara kort :?
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » sön 05 jun, 2016 18:30

thorwald skrev:
twr skrev:Men är Bohusbanan ens i närheten av HH-standard? Blir det inte till att bygga nytt ändå?

Javisst men antagligen kan själva underlaget alltså banunderlaget med kanske tunnlar och broar utnyttjas i någon mån och den nuvarande banan kan säkert utnyttjas för transporter till nybygget :D
Egentligen är detta bättre än (officiella) bansträckorna Jönköping - Göteborg och Jönköping - Katrineholm :)

HH-banor är inget för fattiglappar och som KTH har påvisat i sina utrednngar vi måste ha ett tillräckligt passagerarunderlag, i detta fall 8 mijoners city. För at bli lönsamt måste restiden vara kort :?

Uddevalla eller Trollhättan är väl valet. Norge/Vänerbanan kan utnyttjas, knappast Bohusbanan.

Katrineholm passeras inte av några föreslagna HH-banor, menar du Hässleholm möjligen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Majkey » sön 05 jun, 2016 21:44

twr skrev:
thorwald skrev:
twr skrev:Men är Bohusbanan ens i närheten av HH-standard? Blir det inte till att bygga nytt ändå?

Javisst men antagligen kan själva underlaget alltså banunderlaget med kanske tunnlar och broar utnyttjas i någon mån och den nuvarande banan kan säkert utnyttjas för transporter till nybygget :D
Egentligen är detta bättre än (officiella) bansträckorna Jönköping - Göteborg och Jönköping - Katrineholm :)

HH-banor är inget för fattiglappar och som KTH har påvisat i sina utrednngar vi måste ha ett tillräckligt passagerarunderlag, i detta fall 8 mijoners city. För at bli lönsamt måste restiden vara kort :?

Uddevalla eller Trollhättan är väl valet. Norge/Vänerbanan kan utnyttjas, knappast Bohusbanan.

Katrineholm passeras inte av några föreslagna HH-banor, menar du Hässleholm möjligen?

Tror att det är viktigt att få med de enda större orterna på svensk sida. Sväng från Öxnered till Uddevalla och sedan längs E6 korridoren. Sen kan vi gärna bygga i 320km/h standard. 8)
Givetvis blir Bohusbanan ersatt och gamla vägen via Kornsjø blir perfekt godsbana.
Majkey
 
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » mån 06 jun, 2016 6:26

Hässleholm naturligtvis, beklagar misstaget. :(
twr skrev:Uddevalla eller Trollhättan är väl valet
:lol:
Det är just det som jag försökte få fram. Väl medveten om Bohusbanans begränsningar men den är på rätt ställe för länken Göteborg - Uddevalla - "Halden-växeln" - Oslo, egentligen försöker jag följa E6. Medan Vänerbanan förlänger sträckan :!:
Men här måste dock göras en ekonomisk utredning för det kan ändå visa sig att vi bör beakta Trollhättans passagerarunderlag och därför ta med kröken :?:
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » mån 06 jun, 2016 16:09

thorwald skrev:Det är just det som jag försökte få fram. Väl medveten om Bohusbanans begränsningar men den är på rätt ställe för länken Göteborg - Uddevalla - "Halden-växeln" - Oslo, egentligen försöker jag följa E6. Medan Vänerbanan förlänger sträckan :!:
Men här måste dock göras en ekonomisk utredning för det kan ändå visa sig att vi bör beakta Trollhättans passagerarunderlag och därför ta med kröken :?:

Skillnaden i sträcka och därmed restid mellan att gå över Uddevalla eller Trollhättan är nog liten. Medan Norge/Vänerbanan är byggd för 250 km/h, vad jag vet, och därmed kan betraktas som, nästan åtminstone, HH-bana. Så det blir billigare att använda den. Dessutom har Trollhättan/Vänersborg större befolkning än Uddevalla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » sön 21 aug, 2016 10:56

Debatten om höghastighetstågen fortsätter: ”Sverige på väg skaffa föråldrade höghastighetståg”.

Maglev har väl vissa fördelar. Inte minst restiden.
Men en en maglevbana är inte på något sätt kompatibel med befintliga banor och det gör det också besvärligt med in-/utfart till Stockholm och kanske andra städer. Det går heller inte att omleda tågen vid behov.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » sön 21 aug, 2016 12:53

LÅ1 skrev:Debatten om höghastighetstågen fortsätter: ”Sverige på väg skaffa föråldrade höghastighetståg”.

Maglev har väl vissa fördelar. Inte minst restiden.
Men en en maglevbana är inte på något sätt kompatibel med befintliga banor och det gör det också besvärligt med in-/utfart till Stockholm och kanske andra städer. Det går heller inte att omleda tågen vid behov.

Aglev, alweg, spårtaxi, induktionsbuss, ständigt samma argument. Alla dessa saker kan säkert vara bra, men de som tror att "ny" teknik alltid är "bättre" teknik vet inte vad de pratar om. Konventionella höghastighetståg är inte föråldrad teknik, lika lite som vanlig buss är det.

Det borde vara förbjudet för ekonomer att uttala sig om spårtrafik när de inte bryr sig om att sätta sig in i förutsättningarna. Ibland måste man förstå vilka områden man inte har något att tillföra. Artikeln är så full av dumheter att jag inte orkar kommentera dem...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » fre 26 aug, 2016 12:00

Läser man det här verkar ju valet enkelt. http://www.nyteknik.se/fordon/darfor-bl ... ar-6778168 Kanske är det lite väl optimistiskt en del, men huvudpoängen är ju att det inte är svart eller vitt. Att prata om HH-tåg leder delvis tankarna fel. Det handlar ju lika mycket om ökad kapacitet, dvs nya spår. Och då får man ställa nytta och kostnad för dagens sträckning mot ny sträckning. Ser man det så blir det ju ofta naturligt att bygga nya sträckningar med bättre geometri.

När man ser det mindre svartvitt blir det också mindre viktigt att göra allt på en gång. Järna - Linköping och Göteborg - Borås är ju redan beslutat, även om det kanske svajar lite. Borås - Linköping tror jag bör läggas till. Medan kopplingen till Skåne nog skulle kunna vänta, eller kanske ersättas av kapacitetsförstärkningar på Södra stambanan.

Detta är också intressant, även om man förstås kan hävda att Wessberg talar i egen sak: http://www.nyteknik.se/fordon/regeringe ... et-6778167

Se även detta: http://www.nyteknik.se/fordon/kth-forsk ... at-6574485
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » sön 28 aug, 2016 6:44

twr skrev:Läser man det här verkar ju valet enkelt. http://www.nyteknik.se/fordon/darfor-bl ... ar-6778168

Vad jag förstår blir det problem då hastigheten stiger, nämligen märker älgar eller dylikt att tåg är på kommande ? Lösningen idag har varit att bygga staket runt banan eller avgränsa på annat sätt. Därefter kommer nästa problem hur tätt måste det byggas tunnlar och broar under och över banan ?
Det finns dock en "general lösning", bygg banan i ett rör och hellst under marken. OM röret är ovan marken är det kanske ingen skönhet och är det på markninvå så...
Om banan är i ett rör kan hastigheten ökas till vad som önskas men utsikten för passagerarna blir ett minne blott. Det kan åtgärdas genom att sätta in "dyra" led-bildskärmar som visar lämplig eller olämplig "utsikt". Vi har redan exempel på tåg i rör, nämligen tunnelbanan i Stockholms stadskärna, i detta fall är röret en tunnel. Utsikten mellan Skanstull och Medborgar platsen är inget att hurra över :twisted:
Sedan har vi problemet med räddning då tåget i röret kraschar, stannar eller förolyckas på något sett. Frågar även hur många spår kan vi ha i samma rör ?
HH-bana med medelhastighet 242 km/h såsom planerat i Sverige idag, förutsätter detta redan en rör lösning ? Redan vid lägre hastigheter sker olyckor på rälsarna runtom oberoende av nuvarande banavgränsningar.
Borde Sverige vara modigare och ta steget mot definitivt högre hastigheter för HH-tåg eller motsvarande, 242 km/h är ganska anspråkslöst. Nuvarande tåg klarar tom. 250 km/h men detta är inte medelhastighet. 300 - 320 km/h som förs fram är topp hatighet men sträckan Stockholm - Malmö (605 km) har som mål just denna 242 km/h som medelhastighet.
Röret kunde ju unvikas om vi bygger banan på stolpar och med denna lösning blir det utsikt men skulle ej villa bo nära denna "luftbana". Förbi visslande Mag.Lev tåg dygnet runt är en miljö- och trivsel faktor kanske för någon annan :mrgreen:
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » sön 28 aug, 2016 9:15

Det verkar dyrare att bygga ett rör än att bygga stängsel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » mån 29 aug, 2016 8:24

twr skrev:Det verkar dyrare att bygga ett rör än att bygga stängsel.
Stämmer kanske.
  • Utöver stängsel kostnaderna kommer broar. undergångar och banvall.
  • I tunnlarna inga stängsel, kostanden lika för båda lösningarna
  • Bullerskydd finns inbygda i rör kostnaderna
Kan rör kostanderna utöver minskas ? Detta i sig är ett av målena innom Hyperloop projektet. Genom att minska skytteln på höjd, bredd och längd i förhållande till ett tåg antar de att de lyckas. Metro-Tunnelbana har egentligen samma mål, ström från sidan, begränsad bredd och längd. Metro-Tunnelbana kör dock med båda lösningarna. :shock:
Sedan har vi frågan om lufttryck som är en faktor som Hyperloop satsar på.
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » mån 29 aug, 2016 11:21

thorwald skrev:
twr skrev:Det verkar dyrare att bygga ett rör än att bygga stängsel.
Stämmer kanske.
  • Utöver stängsel kostnaderna kommer broar. undergångar och banvall.
  • I tunnlarna inga stängsel, kostanden lika för båda lösningarna
  • Bullerskydd finns inbygda i rör kostnaderna
Kan rör kostanderna utöver minskas ? Detta i sig är ett av målena innom Hyperloop projektet. Genom att minska skytteln på höjd, bredd och längd i förhållande till ett tåg antar de att de lyckas. Metro-Tunnelbana har egentligen samma mål, ström från sidan, begränsad bredd och längd. Metro-Tunnelbana kör dock med båda lösningarna. :shock:
Sedan har vi frågan om lufttryck som är en faktor som Hyperloop satsar på.

Ett rör är dyrare än stängsel + bullerskydd.

Broar, undergångar, banvall har väl inget att göra med om det är ett rör eller ej?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » ons 31 aug, 2016 20:18

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5292
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » tor 01 sep, 2016 21:44

Matilda_J skrev:Hej! Vad kommer de planerade höghastighetsbanorna mellan Stockholm, Malmö och Göteborg att kosta? Tack :)


Den som googlar finner :D

http://www.trafikverket.se/om-oss/nyhet ... senterade/

http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/F ... 160630.pdf
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » fre 02 sep, 2016 5:33

Ulrik Berggren skrev:Den som googlar finner
:evil:
Men det som fattas i utredningarna är även intressant!
  • Påpekas att topp hastigheten är tom. 320 km/h på sträckan Stockholm - Malmö men ändå ställs målet till två och en halv timme. Undrar vad görs under denna sista halv timmen. Sträckan är 605 km kanske mindre med bättre uträtningar än de jag presenterat här på forumet.
  • HH-ban projektet Oslo - Göteborg - Lund - Malmö syns ej
  • Vad skulle bli resultatet av att ändast satsa på ett bättre styr system för järnvägarna ? Genom att få nuvarande tåg att köra nära 250 km/h utan stopp och pauser skulle vi klara sträckan Stockholm - Malmötvå och en halv timme. Medges att detta även skulle leda till nya spår och ombyggnader av stationer men blir detta ändå förmånligare ?
  • Trevligt med presentation av godstrafiken men varför blir det mera lönsamt med dyr uppbyggning av järnvägsnätet. Om gods verkligen skall snabbt fram så då gäller flyg med dessa lösningar
  • Sedan har vi frågan om integrering av det svenska järnvägsnätet till Europa. Redan frågan hur kommer vi från Malmö vidare söderut borde behandlas betydligt utförligare och vilka är planerna i Danmark och Tyskland för detta och hur har trafikverket tänkt sig att föra denna diskussion och på vilka grunder (se t.ex. min lösning http://hellvik.github.io/sv/nLuebeck.html )
thorwald
 
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » fre 02 sep, 2016 7:53

thorwald skrev:
Ulrik Berggren skrev:Den som googlar finner
:evil:
Men det som fattas i utredningarna är även intressant!
  • Påpekas att topp hastigheten är tom. 320 km/h på sträckan Stockholm - Malmö men ändå ställs målet till två och en halv timme. Undrar vad görs under denna sista halv timmen. Sträckan är 605 km kanske mindre med bättre uträtningar än de jag presenterat här på forumet.

Svaret är väldigt enkelt, det byggs inte ny järnväg på alla sträckor. Till exempel Stockholm - Järna är befintligt. 320 km/h är utformningsstandard för nya sträckor. Det betyder inte att alla tåg kommer att köra så fort på alla delsträckor.

thorwald skrev:
  • HH-ban projektet Oslo - Göteborg - Lund - Malmö syns ej
  • Sedan har vi frågan om integrering av det svenska järnvägsnätet till Europa. Redan frågan hur kommer vi från Malmö vidare söderut borde behandlas betydligt utförligare och vilka är planerna i Danmark och Tyskland för detta och hur har trafikverket tänkt sig att föra denna diskussion och på vilka grunder (se t.ex. min lösning http://hellvik.github.io/sv/nLuebeck.html )

  • Inget av detta ingår i Trafikverkets uppdrag. En bana längs Västkusten är säkert intressant, men rätt eller fel är det inte detta Sverigeförhandlingen handlar om. Än mindre vad som händer utanför landets gränser. Det finns nog mängder av intressanta frågor som inte belyses i just denna utredning, precis som det är med alla utredningar.
    twr
    -----------------------
    Var sak på sin plats.
    twr
     
    Inlägg: 5292
    Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

    Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

    Inläggav X12 » fre 02 sep, 2016 9:18

    Vad är det som gör det så himla dyrt?

    Ostlänken beräknas kosta 70 miljarder kr för 15 mil dubbelspår, STH 320, Alltså 466 Mkr/km.
    Botniabanan kostade 15 miljarder kr för 18,5 mil enkelspår, STH 250. Alltså 81 Mkr/km, eller 162Mkr/km om det vore dubbelspår (lite förenklat).

    Ostlänken beräknas alltså bli nästan 3 gånger dyrare än Botniabanan per km. Är det bara den högre hastighetsstandarden (320 vs 250) som är förklaringen, eller är även topografin besvärligare? Känns inte som att topografin är att skylla då båda järnvägarna går till ca 13% i tunnel.
    X12
     
    Inlägg: 97
    Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
    Ort: Norrköping

    Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

    Inläggav twr » fre 02 sep, 2016 9:44

    X12 skrev:Vad är det som gör det så himla dyrt?

    Ostlänken beräknas kosta 70 miljarder kr för 15 mil dubbelspår, STH 320, Alltså 466 Mkr/km.
    Botniabanan kostade 15 miljarder kr för 18,5 mil enkelspår, STH 250. Alltså 81 Mkr/km, eller 162Mkr/km om det vore dubbelspår (lite förenklat).

    Ostlänken beräknas alltså bli nästan 3 gånger dyrare än Botniabanan per km. Är det bara den högre hastighetsstandarden (320 vs 250) som är förklaringen, eller är även topografin besvärligare? Känns inte som att topografin är att skylla då båda järnvägarna går till ca 13% i tunnel.

    Väldigt bra fråga! Botniabanan har ju massor av broar och tunnlar, det är ganska bergigt där i Ångermanland. Jag kan tänka mig att passagerna genom och stationerna i Norrköping och Linköping kostar en del. Lite inflation har det väl varit också, men knappast så mycket på bara några år.
    twr
    -----------------------
    Var sak på sin plats.
    twr
     
    Inlägg: 5292
    Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

    Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

    Inläggav thorwald » fre 02 sep, 2016 11:20

    twr skrev:Inget av detta ingår i Trafikverkets uppdrag. En bana längs Västkusten är säkert intressant, men rätt eller fel är det inte detta Sverigeförhandlingen handlar om. Än mindre vad som händer utanför landets gränser.

    Här är de springande punkterna och här är även bristen.
    • Vad ingår egentligen och varför bara detta :shock:
    • 8 miljon city - Undrar hur man kan ignorera detta i en så central punkt som Sverigeförhandlingen ? Kanske den borde döpas om till Stockholmförhandlingen ? Eller var det Jönköpingförhandlingen :?:
    • Lustigt med "Än mindre vad som händer utanför landets gränser" då i planerna "visioneras" det ända till Hamburg. Så här stora trafik frågor är i EU EU-frågor inte endast för Grönköping :twisted:
    thorwald
     
    Inlägg: 98
    Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
    Ort: Esbo Finland

    FöregåendeNästa

    Återgå till Övrig kollektivtrafik

    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster