Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » tor 22 jan, 2015 17:26

Some skrev:Linköping är svårare, trots att där är slättland, om det har betydelse. I Norrköping är det ungefär lika brant som i Jönköping. Även Bråvikens stränder stupar brant. Banan går som sagt i en båge genom Norrköping, eller mer precist som i ett bakvänt "S" där stationen ligger i den norra böjen. Här skulle passerande tåg kunna shuntas förbi. Men trafikverket vill göra precis tvärt om och räta ut den södra böjen samt låta alla tåg gå samma väg. Speciellt dogmen att alla tåg alltid skall gå samma väg tycker jag bör ifrågasättas.

Man måste också inse att många tåg kommer att passera Norrköping utan att stanna. Det blir för tätt med stopp Skavsta-Norrköping-Linköping och vid Skavsta bör man stanna eftersom det blir en viktig knutpunkt. Inte bara till flyg utan även för passagerare till Oxelösund, Nyköping, Flen, Eskilstuna och Västerås via TGOJ.

Det är ju rent av dumt att tvinga passerande tåg att sakta ner till mycket låg fart för att kunna passera kurvor och stads- och stationsmiljöer om tåget ändå inte skall stanna. Kort restid måste ju vara ett av de stora målen i sådana här projekt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav bark » tor 22 jan, 2015 22:00

LÅ1 skrev:Att bygga en station under den nuvarande i Linköping betyder att man måste gå under ett vattendrag. Hur är markförhållandena där? Kan man spränga en tunnel i berg eller är där sand och lera så att man måste gräva sig ner uppifrån?


Jag tror inte planeringen är inne på sådana futtiga praktiska detaljer än. Men av de principbeslut som tagits gissar jag att tunneln kommer att gå en bra bit under marken i Linköping. Det finns mer att läsa på kommunens hemsida.
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1640
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » tor 22 jan, 2015 22:58

bark skrev:
LÅ1 skrev:Att bygga en station under den nuvarande i Linköping betyder att man måste gå under ett vattendrag. Hur är markförhållandena där? Kan man spränga en tunnel i berg eller är där sand och lera så att man måste gräva sig ner uppifrån?


Jag tror inte planeringen är inne på sådana futtiga praktiska detaljer än. Men av de principbeslut som tagits gissar jag att tunneln kommer att gå en bra bit under marken i Linköping. Det finns mer att läsa på kommunens hemsida.

Hela projektet med Götalandsbanan och Europakorridoren har väl mest varit visioner fram till för inte så länge sedan. Fast nu börjar man prata om Ostlänken som ett delprojekt, och något liknande mellan Göteborg och Borås. Och jag antar att man inte har kommit så långt när det gäller konkreta planer här heller. Kommunerna tittar på vad de önskar sig, men vilket gehör de får från Trafikverket (eller vad som nu är den högre makten i sammanhanget) vet jag inte. Å andra sidan har väl kommunerna planmonopol? Men det blir väl förhandlingar med givande och tagande innan alla planer är på plats.

När någon skrev här att Linköpings station skulle hamna i tunnel blev jag lite förvånad. För känslan jag har är att det är djupt med lera och liknande material i området, vilket skulle göra ett tunnelbygge under Stångån besvärlig. Men bara för att det ser ut att vara slättlandskap så behöver det ju inte vara så djupt ner till fast berg. Men det är känslan jag har när man ser omgivningarna, vilket jag mestadels endast gör från tåget. (Har väl trampat Linköpings gator under två korta besök efter vad jag kan erinra mig.)

Tack för länken!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » fre 23 jan, 2015 15:50

Tittade på en video från invigningen av norra länken. På frågan om vad som är svårast med ett sådant här projekt svarar Trafikverkets projektchef att det svåraste är inte att bygga, utan att komma till byggstart.
Det gäller säkert HH-projektet med Götalandsbanan och Europabanan också.

Passar på att påminna om länken till Europakorridoren.
I drop-down menyn längs upp finns "Pressinfo/Kartor/Trycksaker" Där hittar man olika trycksaker i pdf-format. T.ex. karta med de tänkta stationerna markerade.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav M_M » lör 31 jan, 2015 13:56

Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).

Some skrev:Jag tycker att lösningarna som föreslås är väldigt dogmatiska och dessutom inte efter särskilt funktionella dogmer.

Varför kan man i tex Norrköping inte bara ha kvar den gamla banan för de tåg som skall stanna? Tåg som skall stanna går ändå inte särskilt fort. För de tåg som inte skall stanna, både persontåg och godståg kunde man bygga en enkel shunt längs E4. Kunde man för övrigt göra redan nu, för att slippa passerande godståg på södra stambanan genom centrum.
Norrköping behöver ändå en rejäl uppfräschning av stationen, men i princip håller jag med om att kommunernas krav på extra allt utom gurka på nya stationer är problematiskt både i Norrköping och Linköping. Det verkar allmänt som om kommunerna har storhetsvansinne och staten/Trafikverket bör nog villkorera hela Ostlänken med att dessa två Östgötska metropolkommuner minskar sina krav. Det galnaste jag sett hittils är nån slags förslag med sex tunnelrör genom Linköping. Ett spårpar för höghastighetståg, ett spårpar för de långsammare persontågen, och ett spårpar för godståg (!!) som måste ha egna tunnelrör om det ska köras farligt gods. Lägg på en åttaspårig (!) station i tunnel och dessutom problemet med vad man gör av Tjust- och Stångådalsbanorna - det lär ju inte vara poppis med dieseltåg i tunnel...

LÅ1: Det är bara i Jönköping det planeras en station på prärien. Måtte den åtminstone få vettiga byten till gamla banan Jönköping-Vaggeryd-Värnamo och gärna även gamla banan Jönköping-Nässjö, då kan det bli en "Södertälje Syd"-station. Men i mitt tycke bör man överväga möjligheterna att ansluta till befintliga Jönköping C även västerifrån, så att åtminstone Göteborg-Borås-tågen kan stanna vid gamla stationen. Då kan två av den "trebenta stjärnan" få tåg som stannar inne i centrala Jönköping, perfekt för regionaltågens jobbpendling.

LÅ1 skrev:Det är ju rent av dumt att tvinga passerande tåg att sakta ner till mycket låg fart för att kunna passera kurvor och stads- och stationsmiljöer om tåget ändå inte skall stanna. Kort restid måste ju vara ett av de stora målen i sådana här projekt.
Ur Norrköpings perspektiv är det jättebra - tågen måste ändå sakta in och då tar det inte så mycket mer tid att stanna för resandeutbyte... :(
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » lör 31 jan, 2015 14:14

M_M skrev:
Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).

Behövs det inte tåg på sträckan Värnamo - Borås för de orter som finns däremellan?

M_M skrev:LÅ1: Det är bara i Jönköping det planeras en station på prärien. Måtte den åtminstone få vettiga byten till gamla banan Jönköping-Vaggeryd-Värnamo och gärna även gamla banan Jönköping-Nässjö, då kan det bli en "Södertälje Syd"-station. Men i mitt tycke bör man överväga möjligheterna att ansluta till befintliga Jönköping C även västerifrån, så att åtminstone Göteborg-Borås-tågen kan stanna vid gamla stationen. Då kan två av den "trebenta stjärnan" få tåg som stannar inne i centrala Jönköping, perfekt för regionaltågens jobbpendling.

Kommer det inte att bli viktigt att ha förbindelse från norra Västergötland (Skaraborg) och kanske Närke och Värmland ner till Jönköpings station för HH-tågen? Kanske via dagens Jönköping C. Sedan behöver man nog en snabb och bra förbindelse mellan HH-stationen och centrala staden i Jönköping. Gärna på spår, t.ex. spårvagnar. (Det har väl varit på tal att återinföra spårvagnar i Jönköping?)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav M_M » tis 24 feb, 2015 2:26

LÅ1 skrev:Behövs det inte tåg på sträckan Värnamo - Borås för de orter som finns däremellan?
Jag vet inte om Limmared, Gnosjö och Hillerstorp har så jättestor nytta av järnvägen som dessutom går i 90 graders vinkel mot riktningen till Jönköping. Idag går det väl 4 dubbelturer eller nåt och det är gränsfall att sträckan är lönsam för SJ. Men jag är ingen nedläggningsförespråkare, det skulle kunna gå någon slags lokalare tåg här eller liknande om man så vill.

LÅ1 skrev:Kommer det inte att bli viktigt att ha förbindelse från norra Västergötland (Skaraborg) och kanske Närke och Värmland ner till Jönköpings station för HH-tågen? Kanske via dagens Jönköping C. Sedan behöver man nog en snabb och bra förbindelse mellan HH-stationen och centrala staden i Jönköping. Gärna på spår, t.ex. spårvagnar. (Det har väl varit på tal att återinföra spårvagnar i Jönköping?)
Gnällbältet kan väl lika gärna åka via Mjölby och var nu en anslutning mellan nuvarande SSB och höghastighetsbanan Linköping-Jönköping kan tänkas placeras. Men visst, det är en mycket bra idé att Västgötaslätten & co har anslutning till Jönköping. Idag är ju upplägget att varannan timme går det tåg Göteborg->Skövde, Skövde->Nässjö och Nässjö->Göteborg med triangelbyte i Falköping, och "varannan annan timme" går tåg i motsatt riktning. Generellt så är det SJ's tåg som går genomgående Göteborg-Skövde(-Västerås-Stockholm) men det är ju inget som hindrar att Nässjö-Skövde-tågen förlängs till Värmland eller Örebrotrakten.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » sön 08 mar, 2015 22:14

Agenda hade ett litet reportage om två kommunalråd som båda anser att HH-banan mellan Jönköping och Skåne borde passera just deras kommun! Handlar då om Växjö och Ljungby.
Klippet på SvTplay (Kan ses till 27 feb 2016)

Heja Ljungby säger jag!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » mån 09 mar, 2015 0:06

Jag vet att tråden handlar om höghastighetsbanorna, men jag tycker att "låghastighetsbanorna" är viktigare i ett större perspektiv. Vad spelar det för roll om man kan åka Stockholm-Malmö på 2 timmar om man måste åka bil ett par timmar för att kunna åka? Därför hänger planeringen för låg- och höghastighetsbanorna ihop!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » mån 09 mar, 2015 7:59

LÅ1 skrev:Agenda hade ett litet reportage om två kommunalråd som båda anser att HH-banan mellan Jönköping och Skåne borde passera just deras kommun! Handlar då om Växjö och Ljungby.
Klippet på SvTplay (Kan ses till 27 feb 2016)

Heja Ljungby säger jag!

Jag säger detsamma. Men jag är partisk.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6948
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » tor 19 mar, 2015 10:05

M_M skrev:
Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).

Det lär väl inte bli aktuellt att köra höghastighetståg Göteborg - Skåne via Jönköping? Det har jag mycket svårt att tro. Och därmed lär väl tåg på Kust-till-kust-banan även fortsatt göra nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5251
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » tor 19 mar, 2015 13:46

twr skrev:
M_M skrev:
Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).

Det lär väl inte bli aktuellt att köra höghastighetståg Göteborg - Skåne via Jönköping? Det har jag mycket svårt att tro. Och därmed lär väl tåg på Kust-till-kust-banan även fortsatt göra nytta.

Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.
Så säger min spåkula.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6948
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » tor 19 mar, 2015 13:50

Kantorn skrev:Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.
Så säger min spåkula.

Man kan väl köra Krösatåg mellan Värnamo och Borås? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5251
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Kantorn » tor 19 mar, 2015 13:57

twr skrev:
Kantorn skrev:Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.
Så säger min spåkula.

Man kan väl köra Krösatåg mellan Värnamo och Borås? :D

Ja, de som bor där vill kanske ha det, men jag misstänker att linjen behöver en lätt upprustning. Är det värt det?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6948
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » tor 19 mar, 2015 22:40

Kantorn skrev:
twr skrev:Det lär väl inte bli aktuellt att köra höghastighetståg Göteborg - Skåne via Jönköping? Det har jag mycket svårt att tro. Och därmed lär väl tåg på Kust-till-kust-banan även fortsatt göra nytta.

Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.
Så säger min spåkula.


Då har nog kulan missat godstrafiken :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » lör 20 jun, 2015 11:28

LÅ1 skrev:Agenda hade ett litet reportage om två kommunalråd som båda anser att HH-banan mellan Jönköping och Skåne borde passera just deras kommun! Handlar då om Växjö och Ljungby.
Klippet på SvTplay (Kan ses till 27 feb 2016)

Heja Ljungby säger jag!

Ser att Ljungby kommun är medlem i europakorridoren medlem i europakorridoren, men inte Växjö! Vore det inte ide och vara med och försöka påverka påtryckarorganisationen om man nu vill ha en annan sträckning?

Jag reflekterade också över att Falköping som ligger en bit från de tilltänkta HH-banorna är medlem. Trots att kommunen ligger bra till vid dagens Stambana. Men Skövde, där snabbtågen stannar, är inte medlem.

Saknar också kommunerna runt Stockholm.


Angående Ljungby kontra Växjö så tycks ekonomin tala för Ljungby. "Ett steg närmare höghastighetståg i Ljungby"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » sön 28 jun, 2015 1:17

Nu är finansieringsmodellen för höghastighetsbanorna ifrågasatt. (Även om man i rubriken skriver "snabbtåg" :cry: )
"Finansiering av snabbtåg ifrågasatt"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » sön 28 jun, 2015 1:30

I dessa tider av lågkonjunktur och där staten/Riksbanken "trycker" många miljarder med nya pengar så borde man kunna finansiera en stor del av storstilade infrastrukturprojekt inom den ramen, såväl höghastighetsbanor som den vanliga järnvägen, ett par välbehövliga motorvägsprojekt och rejäl satsning på infrastrukturen till glesbygden. I dag pyser stora mängder av de nytryckta pengarna ut till utländska "investerare" som bokstavligt talat täljer guld med pennkniv!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav kildor » sön 28 jun, 2015 9:01

Odd skrev:I dessa tider av lågkonjunktur och där staten/Riksbanken "trycker" många miljarder med nya pengar så borde man kunna finansiera en stor del av storstilade infrastrukturprojekt inom den ramen, såväl höghastighetsbanor som den vanliga järnvägen, ett par välbehövliga motorvägsprojekt och rejäl satsning på infrastrukturen till glesbygden. I dag pyser stora mängder av de nytryckta pengarna ut till utländska "investerare" som bokstavligt talat täljer guld med pennkniv!

På vilket sätt menar du att staten trycker nya pengar och utländska investerare täljer guld? (Jag misstänker att det var bildligt talat och inte bokstavligt talat, men du får gärna utveckla resonemanget).
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav twr » mån 29 jun, 2015 11:57

Odd skrev:I dessa tider av lågkonjunktur och där staten/Riksbanken "trycker" många miljarder med nya pengar så borde man kunna finansiera en stor del av storstilade infrastrukturprojekt inom den ramen, såväl höghastighetsbanor som den vanliga järnvägen, ett par välbehövliga motorvägsprojekt och rejäl satsning på infrastrukturen till glesbygden. I dag pyser stora mängder av de nytryckta pengarna ut till utländska "investerare" som bokstavligt talat täljer guld med pennkniv!

Du tycker alltså att järnvägen ska "finansieras" genom inflation? Verkar som en högst tveksam idé.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5251
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst