Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » sön 25 aug, 2019 20:24

dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.

I övrigt har jag bemött det mesta redan högre upp i tråden, där den intresserade kan läsa mer. Den som inte är detta låter naturligtvis bli.


Jag tror du (eller snarare BSB/ a k a Falken) börjar närma dig pudelns kärna här (igen, får jag väl säga, tråden är både lång och svåröverskådlig) - kapacitet och redundans. Att mer redundans behövs visar inte minst det nuvarande systemets känslighet för störningar typ Hässleholmsbranden, men även den underhållsstatus som den befintliga anläggningen (SSB, VSB) befinner sig i. Exemplet CItybanan (parallell förbindelse möjligör totalavstängning av i detta fall Getingmidjan för total makeover) ger ett tydligt argument för att nya stambanor behövs för att vi på allvar ska kunna åstadkomma ett robust och påtlitligt järnvägsystem.

Och, ja, det går att ha non-stop förbindelser och stopp-tåg (varning: försvenskning av nederländskt begrepp) om förbigångar (och infrastruktur för detta) planeras smart. Fenomenet förekommer redan på dagens genomkorkade stambanor...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2849
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 26 aug, 2019 16:15

Ulrik Berggren skrev:Jag tror du (eller snarare BSB/ a k a Falken) börjar närma dig pudelns kärna här (igen, får jag väl säga, tråden är både lång och svåröverskådlig) - kapacitet och redundans. Att mer redundans behövs visar inte minst det nuvarande systemets känslighet för störningar typ Hässleholmsbranden, men även den underhållsstatus som den befintliga anläggningen (SSB, VSB) befinner sig i. Exemplet CItybanan (parallell förbindelse möjligör totalavstängning av i detta fall Getingmidjan för total makeover) ger ett tydligt argument för att nya stambanor behövs för att vi på allvar ska kunna åstadkomma ett robust och påtlitligt järnvägsystem.

Och, ja, det går att ha non-stop förbindelser och stopp-tåg (varning: försvenskning av nederländskt begrepp) om förbigångar (och infrastruktur för detta) planeras smart. Fenomenet förekommer redan på dagens genomkorkade stambanor...

Jag är inte på något sätt säker på att vi börjar närma oss någon centrumpunkt. Tvärtom verkar det som detta jätteprojekt ska fylla fler och fler ändamål.
Ja, tråden är svåröverskådlig, men ingenjörn kommer kanske ihåg att jag skrev
dr Cassandra Nojdh skrev:Står vi inför att bygga nya dubbelspåriga stambanor? Man får nog bestämma sig för vad man vill uppnå. Är det
- att skapa snabba förbindelser mellan Stockholm, Göteborg och Malmö (eftersom flyget måste bekämpas)
- eller att öka kapaciteten totalt i järnvägsnätet
- eller att se till att nya orter får järnvägsförbindelser


Nu har redundansen tillkommit också, tydligen. Redundans är nog bra, men det vore kanske idé att i första hand bygga bort single points of failure, så att man slipper Hässleholmssituationer. Citybanan representerar ju bara en partiell redundans eftersom inte alla tågtyper kan passera igenom där. Man har vackert fått bege sig till Sthlm Södra i sommar om man skulle söderut.Just getingmidjan utgör ett intressant problem att lösa för den händelsen av "nya stambanor".

Vi har länge varit överens om att kapaciteten i järnvägsnätet behöver öka, men ingen har lyckats visa på att det skulle vara nödvändigt att smälla ut helt nya "stambanor". Och framför allt inte med en ny och okänd banstandard (320 km/tim) för detta. Och visst, smarta förbigångsmöjligheter är väl bra, men till slut krävs väl fyrspår på hela sträckor om man ska blanda snabb och långsam (relativt) trafik.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1224
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav BSB101 » tis 27 aug, 2019 7:49

dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Enceladus » tis 27 aug, 2019 9:36

dr Cassandra Nojdh skrev:Jämförelsen med Tyskland haltar betänkligt, som jag redan tidigare konstaterat. Sverige är alldeles för glesbefolkat.


Du har helt rätt i att en jämförelse med Tyskland behöver vara mer nyanserad. I egenskap av ett glesbefolkat land har Sverige ytmässigt mycket större regioner. Om vi till exempel jämför Stockholm med Nürnberg så är städerna ganska jämnstora. Ändå har Stockholms tunnelbana cirka tre gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet och Stockholms pendeltåg cirka tio gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet. Stockholm har helt enkelt ett mycket större upptagningsområde och det är många fler människor som rör sig i staden än vad som framgår av invånartalet.

Göteborg har en liknande ställning. I Tyskland hade staden varit betydligt mindre relevant, men i Sverige har staden nästan hela Västsverige som upptagningsområde. Kungsbacka tillhör inte ens Västra Götalandsregionen, men är ändå en självklar del av Göteborgs underlag. Underlaget för snabba resor mellan Stockholm och Göteborg är därför mycket större än vad som framgår av respektive stads storlek.
Enceladus
 
Inlägg: 3811
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 28 aug, 2019 21:57

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jämförelsen med Tyskland haltar betänkligt, som jag redan tidigare konstaterat. Sverige är alldeles för glesbefolkat.


Du har helt rätt i att en jämförelse med Tyskland behöver vara mer nyanserad. I egenskap av ett glesbefolkat land har Sverige ytmässigt mycket större regioner. Om vi till exempel jämför Stockholm med Nürnberg så är städerna ganska jämnstora. Ändå har Stockholms tunnelbana cirka tre gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet och Stockholms pendeltåg cirka tio gånger så många resenärer som Nürnbergs motsvarighet. Stockholm har helt enkelt ett mycket större upptagningsområde och det är många fler människor som rör sig i staden än vad som framgår av invånartalet.

Göteborg har en liknande ställning. I Tyskland hade staden varit betydligt mindre relevant, men i Sverige har staden nästan hela Västsverige som upptagningsområde. Kungsbacka tillhör inte ens Västra Götalandsregionen, men är ändå en självklar del av Göteborgs underlag. Underlaget för snabba resor mellan Stockholm och Göteborg är därför mycket större än vad som framgår av respektive stads storlek.

Den som har behov av att snabbt komma från Göteborg till Stockholm anlitar med fördel inrikesflyget. Flyger man med BRA kommer man dessutom till Bromma, därifrån tar man (fr.o.m. nästa år) enkelt och smidigt Tvärbanan. Visserligen går BRA i höst successivt över från jet till turboprop, men det påverkar restiden minimalt.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1224
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 28 aug, 2019 22:02

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.

Jaså är det så? Det finns flera stoppunkter? Ingen har förnekat detta. Det är i själva verket järnvägens styrka. Men att på ett vettigt sätt kombinera tåg som "sammakopplar flera platser" och tåg som swischar mellan Stockholm och Malmö på tider som "utraderar" inrikesflyget blir nog inte så lätt. Och fort ska det gå, också. Risk för fyrspår!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1224
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » tor 29 aug, 2019 10:09

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.

Jaså är det så? Det finns flera stoppunkter? Ingen har förnekat detta. Det är i själva verket järnvägens styrka. Men att på ett vettigt sätt kombinera tåg som "sammakopplar flera platser" och tåg som swischar mellan Stockholm och Malmö på tider som "utraderar" inrikesflyget blir nog inte så lätt. Och fort ska det gå, också. Risk för fyrspår!


Trafik med skilda uppehållsmönster förekommer på många höghastighetsbanor - det är onödigt att fokusera på problem som redan är lösta!
Ja även på det befintliga bannätet* är det vanligt, kanske ett studiebesök i den så kallade verkligheten är att rekommendera!

Upplyser och uppmanar
Thomas K Ohlsson
*) Det är väl egentligen bara i Sollentuna alla tåg måste stanna överallt?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9264
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 30 aug, 2019 15:23

TKO skrev:Trafik med skilda uppehållsmönster förekommer på många höghastighetsbanor - det är onödigt att fokusera på problem som redan är lösta!
Ja även på det befintliga bannätet* är det vanligt, kanske ett studiebesök i den så kallade verkligheten är att rekommendera!

Upplyser och uppmanar
Thomas K Ohlsson
*) Det är väl egentligen bara i Sollentuna alla tåg måste stanna överallt?

Tja, de flesta problem går ju att lösa, bara man öser in tillräckligt med pengar. Det är väl ungefär vad det handlar om här.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1224
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » fre 30 aug, 2019 16:35

I sammanhanget är några växlar och några meter spår jordnötter! Skaffar man sedan ett ändamålsenligt signalsystem (i vid bemärkelse) kommer det att bli så bra så bra...

förutspår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9264
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav BSB101 » fre 30 aug, 2019 18:38

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Problemet är ju bara det att med många C mellan A och B. dvs. många stoppunkter, så blir inte resandet särskilt snabbt. Det är det som är avgörande, inte toppfarten.


C finns det bara ett, sedan kan det finns ett E och ett F också. Inget sagt dock att alla tåg ska stanna på C, E och F. Höghastighetsjärnvägar möjliggör dock sammankopplingar mellan betydligt fler platser än inrikesflyget som vanligtvis bara sammankopplar A och B.

Jaså är det så? Det finns flera stoppunkter? Ingen har förnekat detta. Det är i själva verket järnvägens styrka. Men att på ett vettigt sätt kombinera tåg som "sammakopplar flera platser" och tåg som swischar mellan Stockholm och Malmö på tider som "utraderar" inrikesflyget blir nog inte så lätt. Och fort ska det gå, också. Risk för fyrspår!


Då dagens järnvägssystem klarar av olika uppehållsmönster är jag trygg i att även framtidens höghastighetsnät kommer klara av det. Inrikesflyget verkar dock inte klara av detta utan då är det nästan alltid A till B som gäller.

Varför du blandar in "utradering" i diskussionen mellan dig och mig förstår jag inte, men när argumenten tryter får man väl ta halmstråna som man hittar gissar jag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 01 sep, 2019 20:43

BSB101 skrev:Då dagens järnvägssystem klarar av olika uppehållsmönster är jag trygg i att även framtidens höghastighetsnät kommer klara av det. Inrikesflyget verkar dock inte klara av detta utan då är det nästan alltid A till B som gäller.

Varför du blandar in "utradering" i diskussionen mellan dig och mig förstår jag inte, men när argumenten tryter får man väl ta halmstråna som man hittar gissar jag.

Om man inte vill eller kan begripa börjar man förstås gissa. Eller ägnar sig åt metadiskussioner med fraser av typen "reträtt i sakfrågan", "argumenten tryter" eller "de halmstrån man hittar".

I sakfrågan anser jag att det är rätt uppenbart att det finns en motsättning mellan att ge många orter järnvägsförbindelser och att erbjuda korta restider mellan de tre storstäderna. Detta oavsett vad man känner sig trygg med.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1224
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » tor 19 sep, 2019 6:56

dr Cassandra Nojdh skrev:I sakfrågan anser jag att det är rätt uppenbart att det finns en motsättning mellan att ge många orter järnvägsförbindelser och att erbjuda korta restider mellan de tre storstäderna.
:?
Motsättning, men inte i dagens värld. Lösningen finns redan inom biltrafiken och samma även med Hyperloop. Lösningen bygger på ett mångfald av olika fordom där enskilda fordom dirigeras oberoende (krångligt sagt men inte så svårt).
För spårtrafiken betyder det att det hela tiden finns alternativa spår, även kallade stickspår. Egentligen kunde vi inom spårtrafiken ha riktigt korta tåg, alltså en vagn eler buss, som samsades med 'oändligt långa tåg' (vanligtvis kilometerlånga godståg). Att stanna ett tåg på ett spår utan att det finns ett stickspår brevid är rent vansinne utom vid verkliga olyckor. Redan på 1800-talet insåg man detta som lösning men är lösningen totalt glömd :?: För att kunna både köra fort men även långsamt behövs det alternativa spår, växlar och ... Spår som ett nätverk, ett spårnätverk, gör det möjligt att ge många orter järnvägsförbindelse men även erbjuda korta restider mellan så kallade storstäder. Vidare erbjuder lösningen även lokal rälsbuss förbindelse inom samma spårvägsnätverk som super duper höghastighetståg.
Spårnätverk med ett hyggligt trafik lednings system :D
Personalkostnader, men vad sker om tågen körs autonomt men med fjärrstyrning vid behov :lol:
thorwald
 
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » tor 19 sep, 2019 7:13

Det finns många mer eller mindre fantasifulla idéer och försök att ersätta frikörande gummihjulsförsedda fyrmansenheter eller stålhjul mot stålräls, men ingen av dem har egentligen lyckats särskilt väl, förutom flyget som delvis ersatte tåg och sjötrafik för längre distanser. Jag tror därför att vi även inom de närmaste femtio åren kommer att köra omkring i bilar, köra last på lastbilar och ha kort- och medeldistanståg med stål mot stål. Helt enkelt för att det fungerar mycket bra och tekniken är mogen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4432
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav thorwald » tor 19 sep, 2019 10:23

Odd skrev:Det finns många mer eller mindre fantasifulla idéer och försök att ersätta frikörande gummihjulsförsedda fyrmansenheter eller stålhjul mot stålräls, men ingen av dem har egentligen lyckats särskilt väl, förutom flyget som delvis ersatte tåg och sjötrafik för längre distanser. Jag tror därför att vi även inom de närmaste femtio åren kommer att köra omkring i bilar, köra last på lastbilar och ha kort- och medeldistanståg med stål mot stål.

:D Håller med om detta men här försöker vi debatera järnvägstrafik. Sedan är det en annan fråga om denna "mogna tekniken" är övermogen kanske rentav håller på och ruttnar, men inte detta heller är en debatt för detta spår.
Tog upp frågan om autonoma fordon, egentligen något vi redan ser på (vissa) vägar och föreslår att samma teknik även kan tillämpas för "stålhjul mot stålräls".
Angående "ruttnar" syftar jag på kaoset i rusningstrafiken, gäller både "frikörande gummihjulsförsedda fyrmansenheter" men även "stålhjul mot stålräls" och till och med flyget vissa tider och på vissa linjer. Varför
Odd skrev:Helt enkelt för att det fungerar mycket bra och tekniken är mogen
ej mer fungerar bra och tekniken är övermogen :evil:
Andra lösningar sökes, även fantasifulla ide'er är välkomna :mrgreen:
thorwald
 
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 26 mar, 2012 16:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » sön 29 sep, 2019 17:11

Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".

Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13113
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » sön 29 sep, 2019 22:35

Det är roligt att Expressen nån gång framstår som lika vettig som man var när Wrigstad eller Strömstedt höll i rodret!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9264
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Ulrik Berggren » mån 30 sep, 2019 20:40

LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".

Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)


Ursäkta utvikningen, men har Januariavtalet slutat gälla?
Punkt 28 i 73-punktsprogrammet skrev:Bygg ut infrastrukturen–bind ihop Sverige med tåg som går i tid. ]Den beslutade nationella planen för infrastruktur 2018–2029 med investeringar i vägar och järnvägar i hela landet på 700 miljarder ska fullföljas. Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm,Göteborg,Malmöoch regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckningbättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för attbygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet. Dagens eurovinjetteavgift för godstransporter ska behållas så länge som möjligt. Ett nytt miljöstyrande system skautredas (Tillsätts våren 2019[---]


Men det kanske ska ses som em meny där man kan ta vad man önskar. Pax för att välja bort värnskatteslopningen!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2849
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav Odd » mån 30 sep, 2019 21:04

Vi vet två saker om framtiden:
1. Om vi inte bygger ut järnvägen nu så kommer vi om femtio år gräma oss över att det blev så dyrt när vi i framtiden kom fram till att det skulle varit betydligt mer kostnadseffektivt att ha gjort det då.
2. Om vi bygger ut järnvägen så kommer vi om femtio år tycka vi var smarta och framsynta som satsade på ett transportslag som både visade sig vara hållbart och precis rätt i tiden.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4432
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav LÅ1 » tis 01 okt, 2019 0:53

Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Ledare på Expressen: "Liberalerna väljer fel spår om höghastighetstågen".

Den liberala ledarredaktionen på Expressen är inte överens med partiet som kallar sig Liberalerna. (Inget fel med det, bara ett konstaterande.)


Ursäkta utvikningen, men har Januariavtalet slutat gälla?
Punkt 28 i 73-punktsprogrammet skrev:Bygg ut infrastrukturen–bind ihop Sverige med tåg som går i tid. ]Den beslutade nationella planen för infrastruktur 2018–2029 med investeringar i vägar och järnvägar i hela landet på 700 miljarder ska fullföljas. Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm,Göteborg,Malmöoch regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckningbättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för attbygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet. Dagens eurovinjetteavgift för godstransporter ska behållas så länge som möjligt. Ett nytt miljöstyrande system skautredas (Tillsätts våren 2019[---]


Men det kanske ska ses som em meny där man kan ta vad man önskar. Pax för att välja bort värnskatteslopningen!

Så här står det i länkad artikel:
Expressens ledarredaktion skrev:Januariavtalet slår fast att nya höghastighetsbanor ska byggas mellan Sveriges tre största städer. Men nu verkar Liberalerna vilja dra i nödbromsen.

Någon som har koll på vilket eller vilka parti som ville ha med punkten när Januariavtalet slöts?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13113
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inläggav TKO » tis 01 okt, 2019 10:54

MP och C.
SAP och L splittrade, så det var inte så svårt för de två gröna att få igenom det.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9264
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst