"Norrbottninabanan får nobben"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

"Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav twr » tis 04 mar, 2014 16:36

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5252
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav gbd » mån 24 mar, 2014 12:10

Kan det här hänga samman med tidigare länk (ergo en mediakampanj maskerad som rapport för att ändra tidigare beslut)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5817490
gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Ingeville » fre 26 sep, 2014 8:55

Socialdemokraterna skriver att de vill börja att bygga på denna banan under mandatperioden, delen Umeå - Dåva. Varför Dåva, det leder väl ingenstans eller är det något viktigt där??
Ingeville
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 24 sep, 2014 15:11

Re: Sv: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Verspieder » fre 26 sep, 2014 9:08

På Dåvamyran (som det heter egentligen, men som tydligen kortas av numera) finns det en stor avfallsanläggning med värmeverk som idag kräver att ett flertal lastbilar levererar avfallet.
Gissningsvis vill kommunen få godsjärnväg dit oavsett persontrafikbana vidare norrut mot Sävar eller ej.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Jeff » fre 26 sep, 2014 16:57

Länk till en åtgärdsstudie med kapacitetsåtgärder från Trafikverket för den som är intresserad. Sträckan Holmsund – Umeå - Vännäs - Boden.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/149214/exempel_avs_holmsund_umea_vannas_boden.pdf
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff
 
Inlägg: 410
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 19:21

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Verspieder » fre 26 sep, 2014 20:27

Jag var inte helt fel ute ändå:

"För att få en tidig nytta med bygget av Norrbotniabanan är det bäst att få klart den första milen från Umeå till Dåvamyrans industriområde så fort som möjligt. På så sätt kan man varje år få bort 10 000 lastbilar från vägarna – en miljövinst i hästväg. Tänk vilken rivstart på detta extremt samhällsnyttiga infrastrukturprojekt. Det skriver Lorents Burman, kommunalråd (S) i Skellefteå och ordförande i Norrbotniabanan."

Hela debattartikeln: http://www.vk.se/1270604/sparet-till-da ... otniabanan
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav gbd » ons 22 okt, 2014 10:22

gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Odd » ons 22 okt, 2014 10:54

Man kommer säkert kunna effektivt sabotera det med ERTMS, men det är ju bara skattepengar.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav FLJ » tor 23 okt, 2014 5:22

Länkar till (en förvisso transportslags-partisk) debattartikel;
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=1556

"...skulle man kunna flyga alla norrlänningar gratis till och från Arlanda i all framtid..."

Med tanke på att det säkerligen inte är billagare att bygga tågsystem, i dagens fiasko-
liknande signalsystems-/Transportsstyrelse-soppa, så lär det ju inte vara mer prisvärt
att bygga någon Norrbotnia-bana så här 10 år senare heller! ?

Dessutom bor det väl ännu färre människor kvar i Norrland (norr om Medelpad /Sundsvall)
när eventuell spårbunden kollektivtrafik är redo för persontransport. Reservation från min
sida: jag känner väldigt lite till om godstrafikens behov. Men, har för mig att mycket är
nedlagt i modern tid, p g a inflexibilitet och lönsamhetsproblem. T.ex. Combi-trafik lär
väl inte längre finnas i Sverige, så hur många gruvor eller industrier behöver tung transport-
logistik?
spårburen aviatör
Användarvisningsbild
FLJ
 
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 08 mar, 2012 17:11
Ort: västra Kungsholmen

"Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Gyllis » tor 23 okt, 2014 7:27

Kombitrafik finns och bedrivs av flera aktörer t.ex i relationerna Helsingborg - Luleå (via Nässjö och Umeå) och Oslo - Narvik (via Kiruna). Vagnslast/systemtåg dominerar dock. Trots konkurrens från lönedumpande åkare från utlandet har antalet tonkilometrar inte minskat sedan 2003 då debattartikeln ovan skrevs av den numera avlidne Harald Rosén.
2003, första kvartalet, transporterades 4139 miljoner tonkm (exkl malm på Malmbanan) på järnvägen.
Under motsv period 2014, första kvartalet, transporterades 4230 miljoner tonkm (exkl malm på Malmbanan). http://trafa.se/PageDocuments/Jaernvaeg ... rtal_1.pdf

Hur många miljoner tonkm per år transporteras på svenskt flyg?
Gyllis
 
Inlägg: 197
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:30
Ort: Aneby

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav gbd » tor 23 okt, 2014 10:31

FLJ skrev:Länkar till (en förvisso transportslags-partisk) debattartikel;
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=1556

"...skulle man kunna flyga alla norrlänningar gratis till och från Arlanda i all framtid..."

Med tanke på att det säkerligen inte är billagare att bygga tågsystem, i dagens fiasko-
liknande signalsystems-/Transportsstyrelse-soppa, så lär det ju inte vara mer prisvärt
att bygga någon Norrbotnia-bana så här 10 år senare heller! ?

Dessutom bor det väl ännu färre människor kvar i Norrland (norr om Medelpad /Sundsvall)
när eventuell spårbunden kollektivtrafik är redo för persontransport. Reservation från min
sida: jag känner väldigt lite till om godstrafikens behov. Men, har för mig att mycket är
nedlagt i modern tid, p g a inflexibilitet och lönsamhetsproblem. T.ex. Combi-trafik lär
väl inte längre finnas i Sverige, så hur många gruvor eller industrier behöver tung transport-
logistik?



Ang. avfolkning som du nämner, så har den skett främst i Norrlands inland, medans kustkomunerna har i de flesta fall haft en modest ökning/stått still och Umeå som växt kraftigt. Sen så som Gyllis nämner så byggs den ju i första hand för gods, passagerartrafiken kommer med som en bonus.
gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Sv: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Verspieder » tor 23 okt, 2014 11:18

gbd skrev:Ang. avfolkning som du nämner, så har den skett främst i Norrlands inland, medan kustkomunerna har i de flesta fall haft en modest ökning/stått still och Umeå som växt kraftigt. Sen så som Gyllis nämner så byggs den ju i första hand för gods, passagerartrafiken kommer med som en bonus.


Visst är det så. Inlandet avfolkas till förmån för kusten som alltid mått bra. Flyttningen sker främst längs älvdalarna som alltid, från väst till öst. Bostadspriserna några mil inåt landet, t.ex Fredrika och Bjurholm, är i fritt fall neråt, medan en liten pluttstuga i t.ex Holmsund kan vara svindyr.

Här borde man istället satsa på snabba pendeltåg inåt landet på de redan befintliga järnvägarna. T.ex vore Vännäs-Umeå-Holmsund ett intressant experiment för pendeltåg, med matarbussar från Fredrika/Bjurholm tajmade till/från tåget i Vännäs
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Sv:

Inläggav gbd » tor 23 okt, 2014 11:28

Verspieder skrev:
gbd skrev:Ang. avfolkning som du nämner, så har den skett främst i Norrlands inland, medan kustkomunerna har i de flesta fall haft en modest ökning/stått still och Umeå som växt kraftigt. Sen så som Gyllis nämner så byggs den ju i första hand för gods, passagerartrafiken kommer med som en bonus.


Visst är det så. Inlandet avfolkas till förmån för kusten som alltid mått bra. Flyttningen sker främst längs älvdalarna som alltid, från väst till öst. Bostadspriserna några mil inåt landet, t.ex Fredrika och Bjurholm, är i fritt fall neråt, medan en liten pluttstuga i t.ex Holmsund kan vara svindyr.

Här borde man istället satsa på snabba pendeltåg inåt landet på de redan befintliga järnvägarna. T.ex vore Vännäs-Umeå-Holmsund ett intressant experiment för pendeltåg, med matarbussar från Fredrika/Bjurholm tajmade till/från tåget i Vännäs



Norrtåg har ju viss trafik upp till vännäs (och vidare till Lycksele fr vissa tåg) och jag har liksom du funderat på varför man fortsätter ned mot holmsund, järnvägen finns ju. (Station saknas väl?)
gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Jeff » fre 24 okt, 2014 22:49

gbd skrev:
Verspieder skrev:
gbd skrev:Ang. avfolkning som du nämner, så har den skett främst i Norrlands inland, medan kustkomunerna har i de flesta fall haft en modest ökning/stått still och Umeå som växt kraftigt. Sen så som Gyllis nämner så byggs den ju i första hand för gods, passagerartrafiken kommer med som en bonus.


Visst är det så. Inlandet avfolkas till förmån för kusten som alltid mått bra. Flyttningen sker främst längs älvdalarna som alltid, från väst till öst. Bostadspriserna några mil inåt landet, t.ex Fredrika och Bjurholm, är i fritt fall neråt, medan en liten pluttstuga i t.ex Holmsund kan vara svindyr.

Här borde man istället satsa på snabba pendeltåg inåt landet på de redan befintliga järnvägarna. T.ex vore Vännäs-Umeå-Holmsund ett intressant experiment för pendeltåg, med matarbussar från Fredrika/Bjurholm tajmade till/från tåget i Vännäs



Norrtåg har ju viss trafik upp till vännäs (och vidare till Lycksele fr vissa tåg) och jag har liksom du funderat på varför man fortsätter ned mot holmsund, järnvägen finns ju. (Station saknas väl?)


Finns ingen plats i Holmsund för pendeltåg. Godstågen få knappt plats. Sen är det få spår med kontaktledning.

Norrtågs trafik har ökat bra de senaste åren. Med nya Stationer som den i Tvärålund. Från T15 blir det ett till morgontåg till och från Vindeln på vardagarna.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff
 
Inlägg: 410
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 19:21

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav M_M » lör 25 okt, 2014 4:08

Att ERTMS sätter krokben på vissa banor är bara tillfälligt. Om några år har vi det överallt, och då har också i stort sett alla lok ERTMS, och då är allt nästan återställt till ordinarie ordning förutom att vi också kan köra samma lok i flera länder utan att behöva ha så många ATC-utrustningar ombord.

Att det är godset som gäller har redan nämnts. Det vore intressant att få en kalkyl på vad det kostar att flyga det tunga godset när stambanan genom övre Norrland drabbas av något tillfälligt totalstopp...

Vad gäller Holmsund så är det väl visserligen fullt på stationen, men är det också fullt på linjen? Om det "bara" är fullt på stationen så kan man väl i värsta fall bygga ett till spår på stationen? Givetvis måste man först utreda hur den verkligen används. Det är väl mycket möjligt att alla spår idag nyttjas helt enkelt för att de finns där och är praktiska, men att man vissa tider kunde undvara något spår?


Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav LÅ1 » lör 25 okt, 2014 10:51

M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?

Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?
Social ingenjörskonst av det snittet är väl något som förknippas med diktaturer!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Jeff » lör 25 okt, 2014 14:52

M_M skrev:Vad gäller Holmsund så är det väl visserligen fullt på stationen, men är det också fullt på linjen? Om det "bara" är fullt på stationen så kan man väl i värsta fall bygga ett till spår på stationen? Givetvis måste man först utreda hur den verkligen används. Det är väl mycket möjligt att alla spår idag nyttjas helt enkelt för att de finns där och är praktiska, men att man vissa tider kunde undvara något spår?


Finns helt klart plats för pendeltåg på linjen mellan Gimonäs och Holmsund. Sträckan Gimonäs - Umeå C har idag kapacitetsproblem och ska om något år byggas ut till dubbelspår (Gimonäs är grenstation till Botniabanan). Och jag som trodde att botniabanan bygget var klart i Umeå :roll: . Man kan ju fråga sig varför det inte byggdes dubbelspår när hela banan bygges om för några år sedan.

Växlingen för godstågen ska flyttas från stationen i Holmsund till hamnen och stationen byggas om till mötesstation. Men det har dåligt prioritet typ 2025. Innan det kan man nog tyvärr glömma att köra pendeltåg till Holmsund. Stationen har idag inga signaler och S-märke vid infarten. Samt klotväxlar.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff
 
Inlägg: 410
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 19:21

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav M_M » sön 26 okt, 2014 1:56

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?
Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?
Det går väl alltid att diskutera varför folk bor på ett eller annat ställe, men priserna på bostäder säger en hel del.
LÅ1 skrev:Social ingenjörskonst av det snittet är väl något som förknippas med diktaturer!
Nej, knappast om det är frivilligt att delta. Jämför för övrigt Kiruna, inte riktigt samma grej men exempel på att man kan flytta en ort (obs ordvits). Jag har dålig lokalkännedom om dessa platser men en enkel titt på flygfoto visar att det ser ut att vara stadsplanerat och bebyggt under efterkrigstiden. Det betyder att husen troligtvis inte har en gigantisk murstock i mitten som måste kasseras och ersättas vid flytt, utan husen kan flyttas i princip som de är rakt av. Om man har tur så har de dessutom inte källaren utan är byggda på gjuten platta, som "miljonprogramvillorna" väl brukar vara.

Jeff skrev:
M_M skrev:Vad gäller Holmsund så är det väl visserligen fullt på stationen, men är det också fullt på linjen? Om det "bara" är fullt på stationen så kan man väl i värsta fall bygga ett till spår på stationen? Givetvis måste man först utreda hur den verkligen används. Det är väl mycket möjligt att alla spår idag nyttjas helt enkelt för att de finns där och är praktiska, men att man vissa tider kunde undvara något spår?
Finns helt klart plats för pendeltåg på linjen mellan Gimonäs och Holmsund. Sträckan Gimonäs - Umeå C har idag kapacitetsproblem och ska om något år byggas ut till dubbelspår (Gimonäs är grenstation till Botniabanan). Och jag som trodde att botniabanan bygget var klart i Umeå :roll: . Man kan ju fråga sig varför det inte byggdes dubbelspår när hela banan bygges om för några år sedan.


Intressant! Blir det en persontågstation i Gimonäs också?

Jeff skrev:Växlingen för godstågen ska flyttas från stationen i Holmsund till hamnen och stationen byggas om till mötesstation. Men det har dåligt prioritet typ 2025. Innan det kan man nog tyvärr glömma att köra pendeltåg till Holmsund. Stationen har idag inga signaler och S-märke vid infarten. Samt klotväxlar.


Hur funkar det signal- och trafikeringstekniskt? Är det ERTMS på banan fram till stationen, och är det signaltekniskt någon lösning så att rörelseformen tåg kan avslutas före infart på stationen? Eller är det spärrfärd mellan Holmsund och Gimonäs?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav LÅ1 » sön 26 okt, 2014 3:46

M_M skrev:
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?
Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?
Det går väl alltid att diskutera varför folk bor på ett eller annat ställe, men priserna på bostäder säger en hel del.
Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inläggav Jeff » sön 26 okt, 2014 9:32

M_M skrev:
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?
Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?
Det går väl alltid att diskutera varför folk bor på ett eller annat ställe, men priserna på bostäder säger en hel del.
LÅ1 skrev:Social ingenjörskonst av det snittet är väl något som förknippas med diktaturer!
Nej, knappast om det är frivilligt att delta. Jämför för övrigt Kiruna, inte riktigt samma grej men exempel på att man kan flytta en ort (obs ordvits). Jag har dålig lokalkännedom om dessa platser men en enkel titt på flygfoto visar att det ser ut att vara stadsplanerat och bebyggt under efterkrigstiden. Det betyder att husen troligtvis inte har en gigantisk murstock i mitten som måste kasseras och ersättas vid flytt, utan husen kan flyttas i princip som de är rakt av. Om man har tur så har de dessutom inte källaren utan är byggda på gjuten platta, som "miljonprogramvillorna" väl brukar vara.

Jeff skrev:
M_M skrev:Vad gäller Holmsund så är det väl visserligen fullt på stationen, men är det också fullt på linjen? Om det "bara" är fullt på stationen så kan man väl i värsta fall bygga ett till spår på stationen? Givetvis måste man först utreda hur den verkligen används. Det är väl mycket möjligt att alla spår idag nyttjas helt enkelt för att de finns där och är praktiska, men att man vissa tider kunde undvara något spår?
Finns helt klart plats för pendeltåg på linjen mellan Gimonäs och Holmsund. Sträckan Gimonäs - Umeå C har idag kapacitetsproblem och ska om något år byggas ut till dubbelspår (Gimonäs är grenstation till Botniabanan). Och jag som trodde att botniabanan bygget var klart i Umeå :roll: . Man kan ju fråga sig varför det inte byggdes dubbelspår när hela banan bygges om för några år sedan.


Intressant! Blir det en persontågstation i Gimonäs också?

Jeff skrev:Växlingen för godstågen ska flyttas från stationen i Holmsund till hamnen och stationen byggas om till mötesstation. Men det har dåligt prioritet typ 2025. Innan det kan man nog tyvärr glömma att köra pendeltåg till Holmsund. Stationen har idag inga signaler och S-märke vid infarten. Samt klotväxlar.


Hur funkar det signal- och trafikeringstekniskt? Är det ERTMS på banan fram till stationen, och är det signaltekniskt någon lösning så att rörelseformen tåg kan avslutas före infart på stationen? Eller är det spärrfärd mellan Holmsund och Gimonäs?


Nej ingen ERTMS på den gamla järnvägen Holmsund - Gimonäs - Umeå - Vännäs. Är ATC med signaler. På den nya Botniabanan som grenar ut från Gimonäs är det ERTMS. I Holmsund kör Godstågen som tåg fram till S-märket vid infarten. Sen är det växling inne på stationen och ner till Hamnen.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff
 
Inlägg: 410
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 19:21

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster