Är Kystbanen och Öresundtågen en bra kombination?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Är Kystbanen och Öresundtågen en bra kombination?

Inläggav LÅ1 » ons 19 feb, 2014 11:47

Öresundstågen går från Blekinge, Småland och Västergötland (Göteborg) via Malmö C och Öresundsbron till Köpenhamn H. Därifrån fortsätter de på Kystbanen upp till Helsingör. Sträckan Köpenhamn - Helsingör är tättrafikerad och har korta stationsavstånd, så trafiken kan närmast liknas vid en pendeltågssträcka. Egentligen kan man kanske jämföra hela sträckan Malmö - Helsingör med en pendeltågssträcka.
Är det så klokt att låta dessa tåg gå långt in på det Svenska järnvägsnätet för att här vara en del av regionaltrafiken? Har för mig att jag läst att danskarna klagar på att tågen ofta är försenade. (Just i dag är förseningarna på den danska sidan, vilket inte heller är så bra för de svenska resenärer som inte skall till Danmark.) Har man inte på något sätt blandat två trafikslag på ett olyckligt sätt här?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Är Kystbanen och Öresundtågen en bra kombination?

Inläggav Harald » ons 19 feb, 2014 13:15

LÅ1 skrev:Har man inte på något sätt blandat två trafikslag på ett olyckligt sätt här?

Jo, och det har man tydligen insett i Danmark. Transportministern vill skilja Kystbanen från Öresundstrafiken.
http://politiken.dk/indland/ECE2200924/ ... f-sverige/
Harald
 
Inlägg: 7723
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Är Kystbanen och Öresundtågen en bra kombination?

Inläggav Inge » ons 19 feb, 2014 15:05

Nu har man ju redan satsat oändliga summor på Hallandsåstunnel och även i övrigt dåliga ombyggnader av södra västkustbanan, så upplägget i Sverige lär förbli som det är. Hade däremot jag fått bestämma hade en upprustning av banan Halmstad-Hässläholm gjorts för fjärrtåg och godståg, medan Öresundstågen fått en mer lokal roll. Dessa hade mycket väl kunnat använda de gamla banorna både till Halmstad ovh Landskrona. Alltså inte åkern utanför Landskrona !

Då hade det funnits en matchning med kustbanan på Dansk sida. Men som det är idag hör uppläggen knappast ihop. Det torde enbart handla om att spara tåglägen mellan Kastrup och Köpenhamn.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Är Kystbanen och Öresundtågen en bra kombination?

Inläggav M_M » ons 19 feb, 2014 16:24

Ur Sveriges synpunkt så är det väl mer eller mindre strunt samma vad som händer med Öresundstågen när de nått Österport (eller i nödfall Köpenhamn H).

Danskarna lär å andra sidan troligtvis inte direkt hitta några andra linjer att koppla Kystbanens tåg med som ger bättre tidhållning.

Någon form av koppling behövs delvis för att det är en flaskhals mellan Köpenhamn H och Österport och det blir också en slags flaskhals om fler än nödvändigt måste byta tåg vid Köpenhamn H (eller Österport).

(Sidospår: Österport var Kystbanens ändstation en gång i tiden. Stationssignatur KK = Köpenhamn Kystbanen).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster