Järnvägsverkstäder

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Järnvägsverkstäder

Inläggav twr » tis 31 dec, 2013 15:25

SJ hade järnvägsverkstäder, jag tror bland annat i Linköping, Örebro och Luleå.

Vilka orter låg verkstäderna i? Vilka finns fortfarande kvar? Vem äger och driver dagens anläggningar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav leifd » tis 31 dec, 2013 15:54

twr skrev:SJ hade järnvägsverkstäder, jag tror bland annat i Linköping, Örebro och Luleå.

Vilka orter låg verkstäderna i? Vilka finns fortfarande kvar? Vem äger och driver dagens anläggningar?


Linköping har aldrig varit mer en en mindre underhållsverkstad för motorvagnar.
Örebro och Notviken (Luleå) är huvudverkstäder och klarar tyngre arbeten. Alla dessa tre drivs idag av Euromaint (som uppstod ur det uppdelade affärsverket SJ).

Var övriga verkstäder finns överlåter jag till andra att svara på, då de är så många...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav daniel_s » tis 31 dec, 2013 16:25

Definiera "järnvägsverkstäder" lite närmare, annars blir det väl lite svårt (eller har ordet någon allmänt känd betydelse som jag inte känner till)?
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav leifd » tis 31 dec, 2013 18:06

daniel_s skrev:Definiera "järnvägsverkstäder" lite närmare, annars blir det väl lite svårt (eller har ordet någon allmänt känd betydelse som jag inte känner till)?


Instämmer, med tanke på det jag skrev i mitt inlägg.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4164
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav twr » ons 01 jan, 2014 12:11

leifd skrev:
daniel_s skrev:Definiera "järnvägsverkstäder" lite närmare, annars blir det väl lite svårt (eller har ordet någon allmänt känd betydelse som jag inte känner till)?


Instämmer, med tanke på det jag skrev i mitt inlägg.

Hmm, jag vet inte riktigt. Jag föreställer mig att SJ hade någon slags regional uppdelning med verkstäder lämpligt utplacerade i landet. Och Örebro var väl "centralverkstad" för hela Sverige?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav M_M » sön 05 jan, 2014 8:25

Ja, Örebro var centralverkstad. Hela området som idag bara delvis huserar järnvägsverkstad brukar kallas CV (=centralverkstaden).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav C12C3C3C12 » ons 08 jan, 2014 12:35

Hade inte Malmö också en verkstad? När jag började på SJ november 1984 så fick vi hämta ut uniformen i Malmö på ett ställe som klart liknade en järnvägsverkstad.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1445
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav 2763 » ons 08 jan, 2014 16:51

C12C3C3C12 skrev:Hade inte Malmö också en verkstad? När jag började på SJ november 1984 så fick vi hämta ut uniformen i Malmö på ett ställe som klart liknade en järnvägsverkstad.


Verkstaden i Malmö ingick väl (så småningom) i TGOJ om jag inte missminner mig.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav M_M » ons 08 jan, 2014 17:55

1984 torde väl dock TGOJ fortfarande varit ett rätt separat bolag? Det var väl först några år senare som TGOJ "byggdes ihop" med SJ/Banverket & co, i samband med att gruvdriften i Grängesberg lades ned?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Järnvägsverkstäder

Inläggav daniel_s » ons 08 jan, 2014 23:47

M_M skrev:1984 torde väl dock TGOJ fortfarande varit ett rätt separat bolag? Det var väl först några år senare som TGOJ "byggdes ihop" med SJ/Banverket & co, i samband med att gruvdriften i Grängesberg lades ned?


Vad menar du nu? TGOJ fortsatte att vara ett separat trafikföretag till typ förra året. Ägarförhållandena har inget med saken att göra. När det gäller själva banan, så togs den över av Banverket vid någon tidpunkt som jag inte känner till.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster