MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav Hechtwagen » fre 18 okt, 2013 21:38

MTR har nu meddelat att de kommer köpa helt nya tåg för totalt 700 miljoner kronor för trafiken Cst-G som de har för avsikt att börja köra inom ett år. Vad kan det vara för nybyggda fordon som går så fort att få levererade, godkända och intrimmade? Och till ett så bra pris dessutom! MTR har i sammanhanget obegränsade resurser så där kommer det inte bli några peoblem utan det är tidsplanen jag höjer på ögonbrynen åt!

Och så Citytåg! IT- killen som har firman skrattar åt att Trafikverket lägger tidtabellerna utan datorer, om han nu är så datorfrälst så kan man ju fundera över varför Citytåg ett drygt halvår före trafikstarten inte ens har någon hemsida!

Ett stalltips är att Citytåg aldrig kommer igång med sin trafik efter att ha tjatat till sig massa tåglägen!

Vad är era funderingar kring dessa bolag?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Re: MTR köper nybyggda tåg! Citytåg...

Inläggav mamma Ulla » fre 18 okt, 2013 23:11

Ulla tycker att det här är mycket intressant. Ok, det kan fortfarande gå åt pipan med alltsammans, men fordon ska enligt EU's principer kunna korsaccepteras över landsgränserna, så dom kan mycket väl ha en räv bakom örat. Blir spännande att se! Enligt mässbesökarna i Jö förra veckan så har just relationen Cst - G en oproportionerligt stor andel bilkörande i förhållande till tågresandet, så det bör finnas en stor potential. I dagsläget är priserna såpass höga att jag inte vill betala, utan försöker lifta med någon man känner som kör... ;-)
40 000 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mamma Ulla

Inläggav Harald » fre 18 okt, 2013 23:13

700 miljoner räcker väl till en 6-7 st. X55-sätt. Det borde räcka till den planerade trafiken. Hur det är med leveranstiden vet jag inte, men godkännandet är ju avklarat.
Harald

Inläggav Odd » lör 19 okt, 2013 1:32

Ja, det finns många lok och vagnar som är godkända redan. Jag kan tänka mig att om man införskaffar tex tvåvåningsvagnar med manövervagn och lok så borde man kunna få en bra, snabb trafik till fördelaktigt pris.

Men jag är övertygad om att vissa "verk" kommer att försöka sätta käppar i hjulen på ett eller annat sätt, för om någon skulle börja bedriva effektiv järnvägstrafik i det här landet så finns det all anledning att ifrågasätta mångmiljardsatsningar på flyg och vägprojekt och det skulle vara direkt kontraproduktivt för vår så omhuldade och stora vägfordonsindustri med Volvo och Scania i spetsen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » lör 19 okt, 2013 9:08

Odd skrev:Ja, det finns många lok och vagnar som är godkända redan. Jag kan tänka mig att om man införskaffar tex tvåvåningsvagnar med manövervagn och lok så borde man kunna få en bra, snabb trafik till fördelaktigt pris.

Men jag är övertygad om att vissa "verk" kommer att försöka sätta käppar i hjulen på ett eller annat sätt, för om någon skulle börja bedriva effektiv järnvägstrafik i det här landet så finns det all anledning att ifrågasätta mångmiljardsatsningar på flyg och vägprojekt och det skulle vara direkt kontraproduktivt för vår så omhuldade och stora vägfordonsindustri med Volvo och Scania i spetsen.

Skulle Stockholm Göteborg idag inte ha någon effektiv järnvägstrafik menar du? Restiden mellan städerna är idag drygt tre timmar och anledningen till att jag (och säkert många med mig) tar bilen istället beror på ett problem som järnvägen aldrig kommer överbringa, nämligen att ta mig från där jag är till där jag vill vara.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Odd » sön 20 okt, 2013 11:12

BSB101 skrev:
Odd skrev:Ja, det finns många lok och vagnar som är godkända redan. Jag kan tänka mig att om man införskaffar tex tvåvåningsvagnar med manövervagn och lok så borde man kunna få en bra, snabb trafik till fördelaktigt pris.

Skulle Stockholm Göteborg idag inte ha någon effektiv järnvägstrafik menar du? Restiden mellan städerna är idag drygt tre timmar och anledningen till att jag (och säkert många med mig) tar bilen istället beror på ett problem som järnvägen aldrig kommer överbringa, nämligen att ta mig från där jag är till där jag vill vara.

Jag tror du precis (delvis) svarade på din egen fråga...

Eller rättare sagt, det är just det att den svenska järnvägen inte längre har ett finmaskigt nät som gör att man kan ta sig nästan överallt på ett smidigt sätt. Sen tror jag att SJs prissystem har ett stort avgörande i det hela då du som resenär aldrig i förväg vet vad resan kommer att kosta förrän det är dags att boka. Planeringen blir lite lurigare och det är lättare att kalkylera vad det kostar att ta bilen, som man ändå har omkostnaderna för. En modern bil klarar Stockholm-Göteborg på runt eller under 350 kr enkel resa i bensinkostnad. Varför skall man då ta tåget till kanske det dubbla eller tredubbla kostnaden? Om man åker två eller tre personer så blir ju priset per person ännu lägre med bilen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Jourmaster » sön 27 okt, 2013 14:35

Här övergick diskussionen till att handla om bilkostnadskalkyler. Den hör hemma under Ordet är fritt.

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=36642&p=314875#p314875
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inläggav M_M » ons 30 okt, 2013 23:55

mamma Ulla skrev:Ulla tycker att det här är mycket intressant. Ok, det kan fortfarande gå åt pipan med alltsammans, men fordon ska enligt EU's principer kunna korsaccepteras över landsgränserna, så dom kan mycket väl ha en räv bakom örat.

Korsacceptansen gäller vad jag förstått bara att fordonstyperna som sådana är okej att använda i valfritt land. Däremot gäller den inte godkännandet för användning på en viss infrastruktur.

Norrköpings spårvägar kan alltså i princip fiska upp valfri spårvagn godkänd i valfritt EU-land och få använda den på sitt spårvägsnät. Däremot torde inte valfri operatör kunna fiska upp ett valfritt fordon från annan EU-land och få använda det rakt av på Trafikverkets nät.

Däremot är väl (person)vagnar okej att flytta runt lite hur som helst och för loktåg finns det redan ett gäng loktyper som idag är godkända för att de används av olika godsbolag.

En bonusfråga är vilka varianter av motorvagnståg som är godkända av Trafikverket som faktiskt finns i produktion just nu eller som lätt kan produktionssättas?

Jag antar att både Regina och X60-serien går att få tillverkade med rätt kort varsel. Båda varianterna skulle väl med lämplig inredning funka bra i fjärrtrafik, antar jag. En fördel med att välja någon av dessa fordonstyper är också att man torde kunna samarbeta med länstrafikbolagen kring service o.s.v. eftersom man ändå inte kommer vara varandras konkurrenter.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Ulrik Berggren » tor 31 okt, 2013 23:03

Ett envist rykte säger att det blir motorvagnståg, vilka även nyligen inköpts i ett nära grannland...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav TKO » tor 31 okt, 2013 23:19

Ulrik Berggren skrev:Ett envist rykte säger att det blir motorvagnståg, vilka även nyligen inköpts i ett nära grannland...

Flirt?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Hechtwagen » fre 01 nov, 2013 13:04

Flirt eller Railjet är tänkbara fordon. Lite spännande att MTR och Citytåg nu cirka 8 månader före trafikstart inte har ett enda fordon att visa upp eller något annat heller för den delen! Ska bli mycket spännande att följa dethär!

Min magkänsla säger fortfarande att MTR kommer igång med trafiken medans Citytåg kommer komma med de mest krystade förklaringar om hur orättvisa spelreglerna är och hur mycket krångel och byråkrati det är som omgärdar järnvägen och omöjliggör deras tänkta verksamhet!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav M_M » lör 02 nov, 2013 22:53

Sidospår:

Hur är det med offentlighetsprincip & co? Vilka möjligheter finns det att söka nödvändiga tillstånd för fordonstyper o.s.v. utan att inblandade myndigheter blir tvungna att delge andra information om tillstånden?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav darthjpp » sön 03 nov, 2013 0:32

M_M skrev:Sidospår:

Hur är det med offentlighetsprincip & co? Vilka möjligheter finns det att söka nödvändiga tillstånd för fordonstyper o.s.v. utan att inblandade myndigheter blir tvungna att delge andra information om tillstånden?

När det gäller kommersiell information råder sekretess under beredningsskedet, först när ett beslut är fattat blir informationen rörande beslutet offentlig. Vissa känsliga uppgifter även fortsättningsvis vara belagda med sekretess.
darthjpp

Inläggav M_M » sön 03 nov, 2013 1:13

darthjpp skrev:

När det gäller kommersiell information råder sekretess under beredningsskedet, först när ett beslut är fattat blir informationen rörande beslutet offentlig. Vissa känsliga uppgifter även fortsättningsvis vara belagda med sekretess.

Aha!
Med andra ord kan de i princip vara nästan färdiga att köra med nya fordon utan att vi vet om det.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Christer J » sön 03 nov, 2013 4:32

M_M skrev:
darthjpp skrev:

Aha!
Med andra ord kan de i princip vara nästan färdiga att köra med nya fordon utan att vi vet om det.

Myndighetens diarium är alltid öppet att få utdrag ur. Fråga till exempel på all korrespondens mellan transportstyrelsen eller trafikverket och Citytåg. All post som skickats finns med i diariet. Sedan är det som sagt en annan fråga om vilken av in-/utposten som kan offentliggöras.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Marcus L » mån 04 nov, 2013 22:56

M_M skrev:Jag antar att både Regina och X60-serien går att få tillverkade med rätt kort varsel. Båda varianterna skulle väl med lämplig inredning funka bra i fjärrtrafik, antar jag. En fördel med att välja någon av dessa fordonstyper är också att man torde kunna samarbeta med länstrafikbolagen kring service o.s.v. eftersom man ändå inte kommer vara varandras konkurrenter.

Skulle vara intressant att se en X60-variant i "intercityutförande", lite i still med en X60:ornas motsvarighet till X55...
Marcus L

Inläggav Joakim W » mån 04 nov, 2013 23:06

Marcus L skrev:
M_M skrev:Jag antar att både Regina och X60-serien går att få tillverkade med rätt kort varsel. Båda varianterna skulle väl med lämplig inredning funka bra i fjärrtrafik, antar jag. En fördel med att välja någon av dessa fordonstyper är också att man torde kunna samarbeta med länstrafikbolagen kring service o.s.v. eftersom man ändå inte kommer vara varandras konkurrenter.

Skulle vara intressant att se en X60-variant i "intercityutförande", lite i still med en X60:ornas motsvarighet till X55...

X62? Är väl bekvämare än X55 iaf :roll:
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav Tagbitaren » tor 14 nov, 2013 12:43

För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inläggav Hechtwagen » tor 13 mar, 2014 22:49

Då visade sig mitt stalltips vara riktigt! Nu har Citytåg har kastat in handduken!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav roggek » tor 13 mar, 2014 23:05

Hechtwagen skrev:Då visade sig mitt stalltips vara riktigt! Nu har Citytåg har kastat in handduken!

Ja, och diskussionen i PV tog fart för bara en så där sex-sju timmar tidigare:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=820087

Tydligen så har Skandinaviska Jernbanor köpt Citytåg.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik