Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav LÅ1 » tis 01 okt, 2013 22:26

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav Inge » ons 02 okt, 2013 0:21

Det finns vissa brister i slutledningsförmåga hos trafikverkets personal, vilket redan drabbat nästan varje stad på västkusten. Man lyckas på något vis inbilla sig att bara för att vissa tåg ska kunna passera i hög hastighet utan stopp så måste stationen flyttas ut på landet. Men det behövs ju inte. De tåg som stannar kör inte i 300 knyck. De kan utmärkt åka av och in till den gamla stationen även om man bygger nytt utanför stan för de tåg som inte ska stanna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav R.Lindmark » ons 02 okt, 2013 9:28

Jag håller med om att det är bra att behålla stationen i centrum men jag kan tänka mig hur det resoneras när stationen läggs utanför sataden.

Om den gamla stationen tas bort kan den centralt placerade marken som frigörs (hur central den nu är när stationen är borta) säljas till exploatörer vilket kan skapa ekonomiska medel för byggandet av den nya sträckningen förbi staden.

Om man däremot behåller stationen centralt och bygger en ny järnväg utanför staden krävs av kapacitetsskäl två flyovers (planskilda korsningar) dessa är kostsamma och lägg där till att man inte har några pengar från såld mark som du hade haft om man sålt stationen i stan.

Det var den ekonomiska biten sedan finns det kapacitetsskäl att ta hänsyn till men det kan vara både på gott och ont beroende på hur gångtiderna skiljer sig de olika vägarna och och vilken typ av trafik man vill köra.
Användarvisningsbild
R.Lindmark
 
Inlägg: 238
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 17:12
Ort: Vallentuna

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav Kantorn » ons 02 okt, 2013 9:32

R.Lindmark skrev:Jag håller med om att det är bra att behålla stationen i centrum men jag kan tänka mig hur det resoneras när stationen läggs utanför sataden.

Om den gamla stationen tas bort kan den centralt placerade marken som frigörs (hur central den nu är när stationen är borta) säljas till exploatörer vilket kan skapa ekonomiska medel för byggandet av den nya sträckningen förbi staden.

Om man däremot behåller stationen centralt och bygger en ny järnväg utanför staden krävs av kapacitetsskäl två flyovers (planskilda korsningar) dessa är kostsamma och lägg där till att man inte har några pengar från såld mark som du hade haft om man sålt stationen i stan.

Det var den ekonomiska biten sedan finns det kapacitetsskäl att ta hänsyn till men det kan vara både på gott och ont beroende på hur gångtiderna skiljer sig de olika vägarna och och vilken typ av trafik man vill köra.

Fast i den länkade artikeln verkar det förvisso både gå tåg till gammal station eller i närheten därav, och kunna säljas mark som kan exploateras. Dock lär ju tunneln kosta några hundralappar...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav bark » ons 02 okt, 2013 10:59

Hittills har jag inte sett ett ord om att den nuvarande stationen ska ändras, där ska fortfarande pendeltågen och godstågen gå. Däremot har vissa delar av kommunen uttryckt önskemål om att ha den kommande stationen långt österut för att kunna bygga en station med gångavstånd till flygplatsen. Väldigt osäkert vad det egentligen skulle vara bra för, egentligen.
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1632
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 11:22
Ort: Linköping

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav Inge » ons 02 okt, 2013 11:04

Jo man bör ju fundera på vilka flygförbindelser man egentligen hoppas på. I det här fallet ska ju järnvägen ändå passera skavsta. Däremot var det förbaskat korkat när man för några år sedan valde att förstöra strandremsan vid Skälderviken ännu mer istället för en ny dragning via Ängelholms flygplats.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav LÅ1 » ons 02 okt, 2013 11:26

bark skrev:Hittills har jag inte sett ett ord om att den nuvarande stationen ska ändras, där ska fortfarande pendeltågen och godstågen gå. Däremot har vissa delar av kommunen uttryckt önskemål om att ha den kommande stationen långt österut för att kunna bygga en station med gångavstånd till flygplatsen. Väldigt osäkert vad det egentligen skulle vara bra för, egentligen.

När höghastighetsbanan är helt utbyggd så blir det relativt korta restider till flera stora flygplatser. Förutom Skavsta även Kastrup, Landvetter och Arlanda. Om de små flygplatserna har något berättigande så är det knappast för linjetrafik till/från de orter som även hh-tågen trafikerar. Även charterturister kan ta sig till de stora flygplatserna.

När det gäller stationernas placering så är det svårt att veta vad som skall prioriteras. Snabb passage av orten, vare sig tåget stannar där eller inte, eller bekvämligheten för de som stiger på eller av tåget på orten. Ju fler stationer som hh-tågen skall stanna vid, ju viktigare är det att det går snabbt. En station utanför stadskärnan måste förstås ha god förbindelse med centrala staden och till övrig kollektivtrafik.

En annan stad där detta verkligen diskuteras är ju Jönköping, vars geografiska förutsättningar är lite speciella, och där skall ju banan förgrenas.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav Martin » ons 02 okt, 2013 20:37

Inge skrev:Det finns vissa brister i slutledningsförmåga hos trafikverkets personal, vilket redan drabbat nästan varje stad på västkusten. Man lyckas på något vis inbilla sig att bara för att vissa tåg ska kunna passera i hög hastighet utan stopp så måste stationen flyttas ut på landet. Men det behövs ju inte. De tåg som stannar kör inte i 300 knyck. De kan utmärkt åka av och in till den gamla stationen även om man bygger nytt utanför stan för de tåg som inte ska stanna.


Man får även betakta risken att stora mängder farligt gods transporteras genom en stadskärna med sjukhus, offentliga inrättningar, bostäder mm, när man planerar för ny spårtrafik. Visst kan man ha både en central persontågsstation samt ett "förbigångsspår" runt staden för farligt gods, men då får man även vara beredd att slanta upp den extra kostnaden detta innebär.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Linköping: Station för Ostlänken/Höghastighetsbanan

Inläggav M_M » mån 07 okt, 2013 1:02

Hur mycket mer kapacitet behövs egentligen, och vad går att åstadkomma inom ungefärligen befintlig järnvägsmark?

Det är väl egentligen banorna mellan stationerna som är mest belastade eftersom det går tåg med olika hastigheter och olika uppehållsmönster där, medan vid Linköping C stannar "alla" persontåg och godstågen torde kunna passera på något plattformslöst spår ifall alla plattformspår är upptagna samtidigt.

Därmed borde väl Trafikverket i stort sett kunna bygga ny bana mellan städerna men behålla befintlig i städerna, möjligen med viss breddning av befintlig bana?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst