Europakorridoren: Kapacitet och restider

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Europakorridoren: Kapacitet och restider

Inläggav LÅ1 » tor 19 sep, 2013 20:59

KTH har utrett kapacitet och körtider för Europakorridoren: Europakorridoren:Kapacitet och restider
Sid 23 visar hur banorna kan trafikeras med höghastighetståg och regionala linjer. Men det finns mycket mer intressant i dokumentet, efter vad det ser ut vid en mycket snabb överblick.

Huvudsidan för Europakorridoren
Det finns en hel del dokument om man klickar på knappen Pressinfo/kartor/trycksaker
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Europakorridoren: Kapacitet och restider

Inläggav Kantorn » fre 20 sep, 2013 11:00

Sannerligen mycket trevlig läsning. Den andas positivism på nåt sätt. Och jag blev glad över att Ljungby var omnämnt. Till och med lilla Ryssby stod på ett ställe!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » fre 20 sep, 2013 19:05

Kantorn skrev:Sannerligen mycket trevlig läsning. Den andas positivism på nåt sätt. Och jag blev glad över att Ljungby var omnämnt. Till och med lilla Ryssby stod på ett ställe!
Ser man på! 15 minuters anslutningsresa med buss!

Det värsta är att det dröjer så länge innan höghastighetsbanan är verklighet! I alla fall i söder om Norrköping.
LÅ1

Inläggav hgsldf » fre 20 sep, 2013 23:55

Kantorn skrev:Sannerligen mycket trevlig läsning. Den andas positivism på nåt sätt. Och jag blev glad över att Ljungby var omnämnt. Till och med lilla Ryssby stod på ett ställe!

Jo det är en berömvärd utredning och man ignorerar finansministerns kommentarer och förslag att bygga en "ny" Ostkustbana för godstrafik med 100 år gammal standard. I stället koncentrerar man sig på trafiken, tidsvinster, bytesplatser, utnyttjande av befintliga och nya banor, arbetspendling osv, bara i förbifarten kan man konstatera, att det som bygg skall vara bana för "riktiga" höghastighetståg och att dom tågen även perifert kan trafikera vissa "snuttar" av gammal banvall.

Finansministern åtnjuter som regel samma kultstatus som Merkel (med viss rätt), men när han uttalar sig om banvallar blir det ungefär som om han förordade den ena eller andra behandlingsformen av cancer.
/Göran
hgsldf

Inläggav hgsldf » lör 21 sep, 2013 0:46

LÅ1 skrev:Det värsta är att det dröjer så länge innan höghastighetsbanan är verklighet! I alla fall i söder om Norrköping.

Jag tror att om man bara bestämmer sig för att bygga "riktig" höghastighetsbana Södertälje-Norrköping, kommer nog Linköping att ingå i första etappen och mycket talar för att då kommer även Göteborg-Jönköping att starta mer eller mindre parallellt och i så fall kommer nog Linköping-Jönköping av bara farten. En etapp-2 genom Småland kan nog komma att upplevas av några nu levande, vad och var som sedan skall byggas i Skåne är nog ett stort frågetecken framför allt beroende på hur och var tågen från Sverige och Norge skall gå vidare till väst-, central- och Östeuropa. Broarna genom Danmark syftar i huvudsak om att tillskapa bättre vägar för lastbilstrafiken till västra Europa. Det här är ett resultat av kalla kriget, fram till 1945 var Trelleborg porten till Europa från Sverige och Norge. Bara för att järnridån har fallit finns det ingen anledning att köra gods och persontrafik halvvägs via Holland till central- och Östeuropa, speciellt som som den öst-västliga infrastrukturen raderades ut för snart 70 år sedan och inte kommer att återuppbyggas till mellankrigsstandard för än om 50 år.

För mindre än 10 år sedan kunde man åka från hela Skandinavien till Malmö C och byta till DB:s tåg till Berlin med flera bytesmöjligheter mellan Mukran och Berlin, både dag- och nattåg. I dag kan man inte ens åka inrikeståg till Trelleborg. Jag prövade här om året att åka mjölktåget från nordöstra Tyskland via Hamburg-Lûbeck-Köpenhamn till Stockholm, det tog 24 timmar och otaliga byten. Danmark är inte porten till Europa (möjligen till Atlanten) skaffa en karta!

/Göran
hgsldf

Inläggav Kantorn » lör 21 sep, 2013 8:10

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:Det värsta är att det dröjer så länge innan höghastighetsbanan är verklighet! I alla fall i söder om Norrköping.

Jag tror att om man bara bestämmer sig för att bygga "riktig" höghastighetsbana Södertälje-Norrköping, kommer nog Linköping att ingå i första etappen och mycket talar för att då kommer även Göteborg-Jönköping att starta mer eller mindre parallellt och i så fall kommer nog Linköping-Jönköping av bara farten. En etapp-2 genom Småland kan nog komma att upplevas av några nu levande, vad och var som sedan skall byggas i Skåne är nog ett stort frågetecken framför allt beroende på hur och var tågen från Sverige och Norge skall gå vidare till väst-, central- och Östeuropa. Broarna genom Danmark syftar i huvudsak om att tillskapa bättre vägar för lastbilstrafiken till västra Europa. Det här är ett resultat av kalla kriget, fram till 1945 var Trelleborg porten till Europa från Sverige och Norge. Bara för att järnridån har fallit finns det ingen anledning att köra gods och persontrafik halvvägs via Holland till central- och Östeuropa, speciellt som som den öst-västliga infrastrukturen raderades ut för snart 70 år sedan och inte kommer att återuppbyggas till mellankrigsstandard för än om 50 år.

För mindre än 10 år sedan kunde man åka från hela Skandinavien till Malmö C och byta till DB:s tåg till Berlin med flera bytesmöjligheter mellan Mukran och Berlin, både dag- och nattåg. I dag kan man inte ens åka inrikeståg till Trelleborg. Jag prövade här om året att åka mjölktåget från nordöstra Tyskland via Hamburg-Lûbeck-Köpenhamn till Stockholm, det tog 24 timmar och otaliga byten. Danmark är inte porten till Europa (möjligen till Atlanten) skaffa en karta!

/Göran

Det är liiiiitegrand ett resultat av geografin. Ska man bygga "direktbroar" från Sverige till kontinenten så blir det rackarns långa broar. Betydligt längre än t ex Engelska kanalen. Färjor går långsamt, och är dessutom mycket mer väderberoende.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav hgsldf » lör 21 sep, 2013 10:14

Kontentan av vad jag sa var att. om och när det byggs höghastighetsbana mellan Södertälje och Linköping, då tror jag att proj och byggnation vidare mot Jönköping och Göteborgsområdet i samma tidsspann, är en högoddsare. Vidare genom Småland, kanske 10 år senare, kanske inte.
/Göran
hgsldf

Inläggav Kantorn » lör 21 sep, 2013 12:37

hgsldf skrev:Kontentan av vad jag sa var att. om och när det byggs höghastighetsbana mellan Södertälje och Linköping, då tror jag att proj och byggnation vidare mot Jönköping och Göteborgsområdet i samma tidsspann, är en högoddsare. Vidare genom Småland, kanske 10 år senare, kanske inte.
/Göran

Medhåll på den punkten.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » lör 21 sep, 2013 12:52

hgsldf skrev:Kontentan av vad jag sa var att. om och när det byggs höghastighetsbana mellan Södertälje och Linköping, då tror jag att proj och byggnation vidare mot Jönköping och Göteborgsområdet i samma tidsspann, är en högoddsare. Vidare genom Småland, kanske 10 år senare, kanske inte.
/Göran

Högoddsare? Menar du inte lågoddsare (= hög sannolikhet att det slår in)?
LÅ1

Inläggav M_M » sön 22 sep, 2013 19:44

LÅ1 skrev:KTH har utrett kapacitet och körtider för Europakorridoren: Europakorridoren:Kapacitet och restider
Sid 23 visar hur banorna kan trafikeras med höghastighetståg och regionala linjer. Men det finns mycket mer intressant i dokumentet, efter vad det ser ut vid en mycket snabb överblick.

Åter igen är nån inne på att koppla tåg Stockholm-Örebro-Mjölby, den här gången via Eskilstuna (istället för Västerås) och vidare till Jönköping. Då är det väl bättre att låta nuvarande Gävle-Örebro-Mjölby-linjer fortsätta till Jönköping? Om man vill ha direkttåg från Eskilstuna till Jönköping så verkar det bättre att förlänga UVEN till Jönköping?

Intressant att de på sid 21 ritat in dels Uddevalla-Göteborg-Stockholm(-Uppsala-Gävle) och dels Halmstad-Göteborg-Stockholm(-Uppsala-Gävle) som höghastighetslinjer. Uddevalla verkar rimligt, men med en framtida höghastighetsbana längre västerut än SSB genom Småland så torde väl en elektriferad HNJ vara ett bra alternativ för Halmstad-Stockholm?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » sön 22 sep, 2013 20:50

M_M skrev:
LÅ1 skrev:KTH har utrett kapacitet och körtider för Europakorridoren: Europakorridoren:Kapacitet och restider

Åter igen är nån inne på att koppla tåg Stockholm-Örebro-Mjölby, den här gången via Eskilstuna (istället för Västerås) och vidare till Jönköping. Då är det väl bättre att låta nuvarande Gävle-Örebro-Mjölby-linjer fortsätta till Jönköping? Om man vill ha direkttåg från Eskilstuna till Jönköping så verkar det bättre att förlänga UVEN till Jönköping?

Intressant att de på sid 21 ritat in dels Uddevalla-Göteborg-Stockholm(-Uppsala-Gävle) och dels Halmstad-Göteborg-Stockholm(-Uppsala-Gävle) som höghastighetslinjer. Uddevalla verkar rimligt, men med en framtida höghastighetsbana längre västerut än SSB genom Småland så torde väl en elektriferad HNJ vara ett bra alternativ för Halmstad-Stockholm?

Det är ju linjer som bara delvis går på höghastighetsbanan, och där i höghastighetsfart, som visas på den bilden. Vart tågen sedan tar vägen har väl inte så mycket med framtida eventuella höghastighetsbanor att göra.
LÅ1

Inläggav M_M » sön 22 sep, 2013 21:06

LÅ1 skrev:
M_M skrev:

Det är ju linjer som bara delvis går på höghastighetsbanan, och där i höghastighetsfart, som visas på den bilden. Vart tågen sedan tar vägen har väl inte så mycket med framtida eventuella höghastighetsbanor att göra.

Jo, givetvis har sådana blandlinjers samhällsnytta (eller annan bra-dålig-skala-mätenhet) betydelse för hur bra/dåligt det är att bygga själva höghastighetsbanan.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav hgsldf » mån 23 sep, 2013 19:11

LÅ1 skrev:
/Göran

Högoddsare? Menar du inte lågoddsare (= hög sannolikhet att det slår in)?

Du har rätt, det var klantigt att använda ett uttryck som emanerar från verksamheter som jag inte har någon erfarenhet av. Däremot kan man kanske säga att höghastighetsbanor i Sverige är en högoddsare, då Borg påstår att det räcker med en ny godsbana mellan Södertälje och Östergötland.
/Göran
hgsldf

Återgå till Övrig kollektivtrafik