Äntligen! Heja Åsa!

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Äntligen! Heja Åsa!

Inläggav Kantorn » ons 04 sep, 2013 13:27

Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Re: Äntligen! Heja Åsa!

Inläggav LÅ1 » ons 04 sep, 2013 22:44

Precis, Äntligen! Men dyrt blev det!

Tågtunnel som öppnar möjligheter.

"För att nå full effekt av tunneln genom Hallandsås krävs dubbelspår på hela Västkustbanan och en fast HH-förbindelse, skriver M-politikerna Pia Kinhult och Peter Danielsson."
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav M_M » sön 08 sep, 2013 10:49

Tummen upp!

Nu är det "bara" en bit norr om Helsingborg samt Varberg kvar, sen är det dubbelspår hela vägen Göteborg-Malmö!

Min uppfattning är väl att för att få full nytta av tunneln genom åsen så behövs det väl mer eller mindre fyrspår Helingborg-Malmö?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » sön 08 sep, 2013 20:56

M_M skrev:Tummen upp!

Nu är det "bara" en bit norr om Helsingborg samt Varberg kvar, sen är det dubbelspår hela vägen Göteborg-Malmö!

Min uppfattning är väl att för att få full nytta av tunneln genom åsen så behövs det väl mer eller mindre fyrspår Helingborg-Malmö?

Det blir väl t.o.m. dubbelspår hela vägen Göteborg - Köpenhamn och vidare, jag vet inte hur långt! :wink:

Fyrspår Helingborg-Malmö? Det finns väl de som hellre ser att de två nya spåren läggs i tunnel till Helsingör och dras vidare därifrån till Köpenhamn.
LÅ1

Inläggav Harald » sön 08 sep, 2013 21:57

LÅ1 skrev:Det blir väl t.o.m. dubbelspår hela vägen Göteborg - Köpenhamn och vidare, jag vet inte hur långt! :wink:

Helsingör resp. Tinglev. Banedanmark håller att bygga dubbelspår Vamdrup-Vojens och Vojens-Tinglev har redan dubbelspår. Frågan är väl om man inte hinner med Tinglev-Padborg också innan Varberg och Ängelholm-Helsingborg är klara. Tinglev-Padborg har haft dubbelspår, men det ena spåret revs upp 1938.
Harald

Inläggav M_M » mån 09 sep, 2013 17:01

LÅ1 skrev:

Det blir väl t.o.m. dubbelspår hela vägen Göteborg - Köpenhamn och vidare, jag vet inte hur långt! :wink:

Fyrspår Helingborg-Malmö? Det finns väl de som hellre ser att de två nya spåren läggs i tunnel till Helsingör och dras vidare därifrån till Köpenhamn.

HH-förbindelse hjälper inte mycket mot att Pågatåg och Öresundståg har olika uppehållsmönster. Det är lite som att säga att det behövs inte fyrspår på Mälarbanan i Stockholm eftersom det finns fyrspår i riktning mot Uppsala... :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Kantorn » ons 02 okt, 2013 9:37

M_M skrev:
LÅ1 skrev:

HH-förbindelse hjälper inte mycket mot att Pågatåg och Öresundståg har olika uppehållsmönster. Det är lite som att säga att det behövs inte fyrspår på Mälarbanan i Stockholm eftersom det finns fyrspår i riktning mot Uppsala... :wink:

Jag förstår vad du menar. Men det går att anpassa mer eller mindre. Norrmännen som vill få fram snabbtåg mellan Oslo och Köpenhamn - de struntar väl i Malmö?
Men vad gäller Skåne så bör ju i princip hela ämlans järnvägsnätet dubbleras: enkelspår till dubbelspår och dubbelspår till fyrspår.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav M_M » sön 06 okt, 2013 23:55

Kantorn skrev:
M_M skrev:
LÅ1 skrev:Fyrspår Helingborg-Malmö? Det finns väl de som hellre ser att de två nya spåren läggs i tunnel till Helsingör och dras vidare därifrån till Köpenhamn.

Jag förstår vad du menar. Men det går att anpassa mer eller mindre. Norrmännen som vill få fram snabbtåg mellan Oslo och Köpenhamn - de struntar väl i Malmö?
Men vad gäller Skåne så bör ju i princip hela ämlans järnvägsnätet dubbleras: enkelspår till dubbelspår och dubbelspår till fyrspår.

Det vore intressant att veta vad åsikterna i Norge faktiskt är. Utan att faktiskt veta så skulle jag tro att de ser åtminstone ett visst intresse av att kunna åka smidigt även till svenska rikets tredje största stad (obs tramsig länk :wink: ).

Jag håller helt med om att järnvägarna i Skåne borde dubbleras, åtminstone de som har eller planeras (åter)få persontrafik. Undantaget är väl Malmö-Arlöv, det borde räcka bra med dagens fyrspår ett tag till. :)
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » mån 07 okt, 2013 0:40

M_M skrev:... svenska rikets tredje största stad (obs tramsig länk :wink: ).
:lol: Så tokigt det kan bli!

Men är danskarna beredda att bygga ut järnvägen mellan Helsingör och Köpenhamn? Har fått för mig att man hellre drar spåren från Helsingör till Roskilde och sedan vidare mot kontinenten.
Några beslut är väl inte tagna, utan det handlar nog snarare om den danska debatten förstås!
LÅ1

Inläggav twr » tor 21 nov, 2013 17:35

M_M skrev:Det vore intressant att veta vad åsikterna i Norge faktiskt är. Utan att faktiskt veta så skulle jag tro att de ser åtminstone ett visst intresse av att kunna åka smidigt även till svenska rikets tredje största stad (obs tramsig länk :wink: ).

Jag håller helt med om att järnvägarna i Skåne borde dubbleras, åtminstone de som har eller planeras (åter)få persontrafik. Undantaget är väl Malmö-Arlöv, det borde räcka bra med dagens fyrspår ett tag till. :)

Men då kan de ju ta snabbtåget till Köpenhamn och därifrån ta Öresundståget till Malmö. Snabba förbindelser till Köpenhamn (och Tyskland via Fehmarnbält-tunneln) är nog högre prioriterat än att komma snabbt till Malmö/Lund.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » tor 21 nov, 2013 23:56

twr skrev:
M_M skrev:Det vore intressant att veta vad åsikterna i Norge faktiskt är. Utan att faktiskt veta så skulle jag tro att de ser åtminstone ett visst intresse av att kunna åka smidigt även till svenska rikets tredje största stad (obs tramsig länk :wink: ).

Men då kan de ju ta snabbtåget till Köpenhamn och därifrån ta Öresundståget till Malmö. Snabba förbindelser till Köpenhamn (och Tyskland via Fehmarnbält-tunneln) är nog högre prioriterat än att komma snabbt till Malmö/Lund.

Visst, men det blir väl rätt märkligt om svensk inrikestrafik körs via Danmark? Förutom att det blir "märkligt" så undrar jag om det finns några byråkratiska utmaningar - hur redovisar man det ena och det andra? Man lär väl dessutom åka på nån slags check-in-check-ut-system för VARJE resa så att man vid påstigning i Helsingborg får taxa draget för resa till både Danmark och Malmö/Lund, och vid ankomst i Malmö/Lund visera kortet igen för att få tillbaka för vad man skulle betalat om man klivit av i Danmark. Eller är det bara jag som tänker att även i framtiden kommer det vara periodkort och enkeltaxor som gör det billigare att resa inom Skåne än mellan Skåne och Danmark?

Hur som helst så är det här med ytterligare Öresundsförbindelser rätt hypotetiskt - ingen kommer fatta beslut att faktiskt bygga något förrän nyttjandet av Öresundsbron faktiskt maximerats. På svensk sida ser det rätt bra ut eftersom tågen nästan direkt vid bron har både Hyllie och Svågertorp att förgrena sig till, och båda dessa stationer är dessutom fyrspåriga för maximal kapacitet. På dansk sida ser det som bekant värre ut. Visserligen fler än två spår vid Kastrup men bara två vid plattform och dessutom en märklig konfiguration som ger korsande tågvägar om man skulle försöka använda två spår åt varje håll. Tårnby och Örestad är tvåspåriga flaskhalsar. Väster om Örestad grenar sig banan så att (gods)tåg kan gå rakt västerut och (person)tåg gå norrut.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav hgsldf » fre 22 nov, 2013 19:11

twr skrev:

Har det undgått alla att Tyskland sedan 24 år inte längre är en smal remsa på gränsen till Benelux och Frankrike? Centrleuropa befinner sig nuförtiden öster om Tyskland och nås bäst t ex över Trelleborg - Mukran, samma sak gäller östra delen av Tyskland inklusive huvudstaden Berlin. DR upprätthöll större delen av 1900-talet trafik mellan Malmö och Berlin med mellanliggande stationer, DB tog över nach die Wende, men tröttnade dessvärre för några år sedan. Det här är den viktigaste järnvägen till kontinenten för Sverige och Norge och ansvaret är naturligtvis vårt, inte tyskarnas.

En resa som tidigare tog 10 timmar, tog 24 timmar när jag härom året prövade att åka från nordöstra Tyskland via Hamburg och Danmark till Stockholm.
/Göran
hgsldf

Inläggav Kantorn » fre 22 nov, 2013 23:55

M_M skrev:Visst, men det blir väl rätt märkligt om svensk inrikestrafik körs via Danmark? Förutom att det blir "märkligt" så undrar jag om det finns några byråkratiska utmaningar - hur redovisar man det ena och det andra? Man lär väl dessutom åka på nån slags check-in-check-ut-system för VARJE resa så att man vid påstigning i Helsingborg får taxa draget för resa till både Danmark och Malmö/Lund, och vid ankomst i Malmö/Lund visera kortet igen för att få tillbaka för vad man skulle betalat om man klivit av i Danmark. Eller är det bara jag som tänker att även i framtiden kommer det vara periodkort och enkeltaxor som gör det billigare att resa inom Skåne än mellan Skåne och Danmark?

Jag vet inte hur det är nu, men mycket av långtradartrafiken mellan norra och södra Norge går väl fortfarande genom Sverige? I alla fall gör tågtrafiken det, eftersom det inte finns tågförbindelse mellan Bodø och Narvik...
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav M_M » sön 24 nov, 2013 14:33

Kantorn skrev:
M_M skrev:Visst, men det blir väl rätt märkligt om svensk inrikestrafik körs via Danmark? Förutom att det blir "märkligt" så undrar jag om det finns några byråkratiska utmaningar - hur redovisar man det ena och det andra? Man lär väl dessutom åka på nån slags check-in-check-ut-system för VARJE resa så att man vid påstigning i Helsingborg får taxa draget för resa till både Danmark och Malmö/Lund, och vid ankomst i Malmö/Lund visera kortet igen för att få tillbaka för vad man skulle betalat om man klivit av i Danmark. Eller är det bara jag som tänker att även i framtiden kommer det vara periodkort och enkeltaxor som gör det billigare att resa inom Skåne än mellan Skåne och Danmark?

Jag vet inte hur det är nu, men mycket av långtradartrafiken mellan norra och södra Norge går väl fortfarande genom Sverige? I alla fall gör tågtrafiken det, eftersom det inte finns tågförbindelse mellan Bodø och Narvik...

Jo, och svenska staten subventionerar järnväg och vägnät.

Däremot är det åtminstone inte någon länstrafik eller liknande som subventionerar själva färden.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » fre 08 aug, 2014 12:07

M_M skrev:
twr skrev:

Visst, men det blir väl rätt märkligt om svensk inrikestrafik körs via Danmark? Förutom att det blir "märkligt" så undrar jag om det finns några byråkratiska utmaningar - hur redovisar man det ena och det andra? Man lär väl dessutom åka på nån slags check-in-check-ut-system för VARJE resa så att man vid påstigning i Helsingborg får taxa draget för resa till både Danmark och Malmö/Lund, och vid ankomst i Malmö/Lund visera kortet igen för att få tillbaka för vad man skulle betalat om man klivit av i Danmark. Eller är det bara jag som tänker att även i framtiden kommer det vara periodkort och enkeltaxor som gör det billigare att resa inom Skåne än mellan Skåne och Danmark?

Hur som helst så är det här med ytterligare Öresundsförbindelser rätt hypotetiskt - ingen kommer fatta beslut att faktiskt bygga något förrän nyttjandet av Öresundsbron faktiskt maximerats. På svensk sida ser det rätt bra ut eftersom tågen nästan direkt vid bron har både Hyllie och Svågertorp att förgrena sig till, och båda dessa stationer är dessutom fyrspåriga för maximal kapacitet. På dansk sida ser det som bekant värre ut. Visserligen fler än två spår vid Kastrup men bara två vid plattform och dessutom en märklig konfiguration som ger korsande tågvägar om man skulle försöka använda två spår åt varje håll. Tårnby och Örestad är tvåspåriga flaskhalsar. Väster om Örestad grenar sig banan så att (gods)tåg kan gå rakt västerut och (person)tåg gå norrut.

hgsldf skrev:
twr skrev:

Har det undgått alla att Tyskland sedan 24 år inte längre är en smal remsa på gränsen till Benelux och Frankrike? Centrleuropa befinner sig nuförtiden öster om Tyskland och nås bäst t ex över Trelleborg - Mukran, samma sak gäller östra delen av Tyskland inklusive huvudstaden Berlin. DR upprätthöll större delen av 1900-talet trafik mellan Malmö och Berlin med mellanliggande stationer, DB tog över nach die Wende, men tröttnade dessvärre för några år sedan. Det här är den viktigaste järnvägen till kontinenten för Sverige och Norge och ansvaret är naturligtvis vårt, inte tyskarnas.

En resa som tidigare tog 10 timmar, tog 24 timmar när jag härom året prövade att åka från nordöstra Tyskland via Hamburg och Danmark till Stockholm.
/Göran

Med risken att jämföra äpplen och päron och babianer... Det är bra att tunneln under Hallandsåsen blir klar och på lite sikt sammanhängande dubbelspår Öxnered - Köpenhamn. Efter det finns det olika saker som uppfyller olika mål på olika sätt. Till exempel

Fyrspår Hässleholm - Malmö, som region Skåne talar sig varm för.
Fyrspår Helsingborg - Malmö, som M_M vill ha.
H-H-tunneln.
Fler spår Helsingör - Köpenhamn.
Europabanan Jönköping - Helsingborg.
Skåne-Tysklanstunneln.
Och säkert massor av andra projekt.

Jag skulle gärna se allihop förverkligade, men på kortare sikt blir det nog några av dem, som visar sig lösa tillräckligt många problem till tillräckligt lite pengar. Men det är svårt att på förhand definiera exakt vad problemet är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 08 dec, 2015 17:08

Och äntligen är projektet slutfört och tunneln invigd. Reguljär trafik startar 13/12!
http://www.sydsvenskan.se/skane/vi-sand ... vigningen/
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 08 dec, 2015 23:12

Läser man Aftonbladets nätupplaga (man får bortse från en del populistiskt struntprat i artikeltexten) får man följa med på en tågresa genom Hallandsåstunneln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21903693.ab

Men kör de inte mot rött?!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » tis 08 dec, 2015 23:40

dr Cassandra Nojdh skrev:Läser man Aftonbladets nätupplaga (man får bortse från en del populistiskt struntprat i artikeltexten) får man följa med på en tågresa genom Hallandsåstunneln:

Orkar inte klicka på länken, men gissningsvis så kör man dessa provturer som växling. Tunneln ingår i den två mil långa Hallandsås driftplats, närmare bestämt Förslövs driftplatsdel. Jag förutsätter att tkl hade lämnat tillstånd att passera signalerna :-)

(Det kan ju också vara så att man har filmat i en bakhytt och sedan spelar upp filmen baklänges!)
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 08 dec, 2015 23:48

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Läser man Aftonbladets nätupplaga (man får bortse från en del populistiskt struntprat i artikeltexten) får man följa med på en tågresa genom Hallandsåstunneln:

Orkar inte klicka på länken, men gissningsvis så kör man dessa provturer som växling. Tunneln ingår i den två mil långa Hallandsås driftplats, närmare bestämt Förslövs driftplatsdel. Jag förutsätter att tkl hade lämnat tillstånd att passera signalerna :-)

Fullt förståeligt, du kommer i så fall att få se drygt. 8 km. betongtunnel utförd i lining-teknik (den tunnelbyggnadsteknik som borde ha valts från början, och som varit känd sedan slutet av 1800-talet), en del röda signaler samt lite granna från Förslöv (såvitt jag förstår går färden från norr till söder). Frågan om signalerna var förstås inte ställd med någon större grad av seriositet.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Harald » ons 09 dec, 2015 0:51

Fast det går rätt mycket fortare än växlingsfart och dessutom passerar färden driftplatsgränsen och kör in på den angränsande driftplatsen Båstad norra.
Harald

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik