Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Leif Steen skrev:Pendelbåtar från bland annat Ekerö ska nu lösa trafikproblemen och trafikinfarkten från Ekerö och Ekerövägen som på morgon och eftermiddag är en enda lång kö från Brommaplan till Tappström.
Det fanns på tidigt 90-tal exakt denna lösning. Jag åkte själv flera dagar i veckan båten från Ekerö Centrum/Tappströmsbrygga till Gamla Stan på SL-kortet då jag sommaren 1992 bodde i familjens sommarstuga i Stenhamra. Så det är som vanligt i politiken inget nytt under solen. Men, nu sviker mitt teflonminne, vilka år var det som denna trafik kördes av Strömma Kanal? För det var inte så många år det pågick då det var rätt så glest i stolarna.
Hjälp mig minnas! Mvh Leif
Leif Steen skrev:Pendelbåtar från bland annat Ekerö ska nu lösa trafikproblemen och trafikinfarkten från Ekerö och Ekerövägen som på morgon och eftermiddag är en enda lång kö från Brommaplan till Tappström.
Det fanns på tidigt 90-tal exakt denna lösning. Jag åkte själv flera dagar i veckan båten från Ekerö Centrum/Tappströmsbrygga till Gamla Stan på SL-kortet då jag sommaren 1992 bodde i familjens sommarstuga i Stenhamra. Så det är som vanligt i politiken inget nytt under solen. Men, nu sviker mitt teflonminne, vilka år var det som denna trafik kördes av Strömma Kanal? För det var inte så många år det pågick då det var rätt så glest i stolarna.
1 skrev:Leif Steen skrev:Pendelbåtar från bland annat Ekerö ska nu lösa trafikproblemen och trafikinfarkten från Ekerö och Ekerövägen som på morgon och eftermiddag är en enda lång kö från Brommaplan till Tappström.
Det fanns två olika "lokallinjer";
- Ekerö (mellanliggande bryggor) - Gamla Stan. Trafiken kördes under sommarmånaderna i början av 1970-talet (icke 1992) med ms Kanholmen och Sjöfröken. Kanholmen var då ordinarie båt till Sandhamn via Strömma Kanal (ersattes 1975 av nybygget ms Strömma Kanal) och fortsatte från Gamla Stan via slussning till Nybroviken.
Ombord kunde man åka på "Sjötrafikens månadskort" vilket var ett tilläggskort till SL-kortet
- Gamla Stan - Stora Essingen. Kördes i över 10 år med bidrag från bl.a. Sparbanken. Nedlades när linje 22 öppnades.
Det här med lokallinjer i Mälaren är bara valpolitiskt trams och eftergifter till Alliansens småpartier vilka saknar "egna frågor" att driva.
När den drömda trafiken verkligen skulle behövas som komplement till landtrafiken går den inte att utföra, nämligen under vinterhalvåret. Ivrarna för dessa pendellinjer har tyvärr helt glömt bort att Mälaren har en tendens att frysa till ordentligt. Tappra passagerare till Stora Essingen minns säkert hur "Angantyr" fick stånga sig genom ibland halvmeter tjock is. Och när det var som värst fick vi ofta köra en nattlig tur för att hålla rännan någotsånär framkomlig.
Hälsningar / Richard
(som inte utan en viss rysning plötsligt påminns om mörka och ensamma nätter i Angantyrs styrhytt när jag försökte tråckla mig fram i ishelvetet)
M_M skrev:Är det avsaknaden (mer eller mindre?) av salt som gör isen besvärligare här än t.ex. åretrunttrafken med båtar i Göteborgstrakten? Förutom på öarna i skärgården (som givetvis har rejält saltvatten där på västkusten) så körs "älvsnabben" inne i älven året om. Drar tidvattnet in salt där?
M_M skrev:Finns det inte nån slags "ränn-rensarfartyg" som helt enkelt samlar upp isen i rännan och kastar upp den ovanpå det tjockare istäcket strax invid? Ungefär som en spårgående snöslunga, fast inte riktigt.
M_M skrev:Intressant!
Jag tänkte dock något som verkligen plockar upp isbitarna (med nån slags "perforerade slevar" på löpande band eller liknande) och ser till att isen hamnar lite längre bort. Man kan väl tänka sig att variera hastigheten på "kasta bort isen"-mojängerna, för att få isen att sprida sig över klart större yta invid rännan.
darthjpp skrev:I en uppstartsperiod kan kanske Waxholmsbolaget driva trafiken, kanske med ett par inhyrda fartyg och några av deras egna. Successivt kan sedan fartyg för trafiken köpas in.
...
Både Styrsöbolaget och Waxholmsbolaget köper nya färjor med jämna mellanrum och låter då äldre färjor blir reserv- och insatsfärjor.
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster