Switch to full style
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Besvara

Stockholms "getingmidja" farlig

lör 24 aug, 2013 15:29

Spåren mellan Stockholms central och Södra station har stora brister enligt vad som framkommit i media. Rälsens fästen håller inte.
Länk 1
Länk 2

Några frågor:
Är det fästena i sig som brister, eller är det syllen som inte håller måttet, så att fästena inte sitter stabilt? Vad kan göras som kvickfix?
Finns där extra räler för att hålla kvar urspårade vagnar i ungefär rätt läge? Som det brukar vara på broar. Gissar att det bara finns just på brosträckorna, men inte i tunnlarna. Hindrar dessa, om de fungerar, att vagnarna kommer så långt åt sidan att de inte träffas av möta de tåg? Antar att det är den stora risken vid en urspårning. Inte att tåget hamnar i Riddarfjärden.



Tänk tanken att det sker en olycka, med avstängning under räddnings- och bärgningsarbetet samt medan nödvändiga åtgärder för att få sträckan säker sker. Säg fyra veckor för att inte ta i i överkant. Vilket kaos. Både för Stockholms pendlare och för landets tågresenärer.

Det är mycket som får gå för långt innan åtgärder sker i Stockholm. Tranebergsbron, Slussen och nu getingmidjans spårunderhåll. Larmades det inte om T-banans söderströmsbro för några år sedan också?

Re: Stockholms "getingmidja" farlig

lör 24 aug, 2013 15:39

Finns två trådar i Postvagnen om detta:

Tråd 1 http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=756042

Tråd 2 http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=756352

I första inlägget i tråd 2 anges några förslag till vad man kan göra åt det. Men det är som sagt en "quick-fix", på längre sikt krävs det att man byter till annan typ av befästning.

Re: Stockholms "getingmidja" farlig

lör 24 aug, 2013 16:59

Fast dom har ju fixat över 500 rälsinfästningar så nu är det väl inte så farligt längre?

Re: Stockholms "getingmidja" farlig

lör 24 aug, 2013 20:43

Hechtwagen skrev:Fast dom har ju fixat över 500 rälsinfästningar så nu är det väl inte så farligt längre?


Inte de närmaste veckorna kanske men de brukar lossna igen ganska snabbt...

Re: Stockholms "getingmidja" farlig

lör 24 aug, 2013 23:02

daniel_s skrev:Finns två trådar i Postvagnen om detta:

Tråd 1 http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=756042

Tråd 2 http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=756352

I första inlägget i tråd 2 anges några förslag till vad man kan göra åt det. Men det är som sagt en "quick-fix", på längre sikt krävs det att man byter till annan typ av befästning.

Tack för länkarna! Där fick man en mer nyanserad, men ganska rörig, bild av situationen.

Re: Stockholms "getingmidja" farlig

tor 29 aug, 2013 13:26

Sammanfattning: De lösa Heyback klämmorna slås in av banarbetarenn igen fast de egentligen borde kasseras och bytas. Alltså uppnås ingen förbättring utan de gamla utslitna klämmorna med dålig fjäderkraft tappar ännu mer kraft till nästa gång de slås in igen.
Ofattbart att inte Underhållsentreprenören och Trafikverket som beställare begriper detta. Men..........det är väl långt från den sköna kontorsstolen till verkligheten.

Re: Stockholms "getingmidja" farlig

tor 29 aug, 2013 13:59

Leif Steen skrev:Sammanfattning: De lösa Heyback klämmorna slås in av banarbetarenn igen fast de egentligen borde kasseras och bytas. Alltså uppnås ingen förbättring utan de gamla utslitna klämmorna med dålig fjäderkraft tappar ännu mer kraft till nästa gång de slås in igen.
Ofattbart att inte Underhållsentreprenören och Trafikverket som beställare begriper detta. Men..........det är väl långt från den sköna kontorsstolen till verkligheten.


Riktigt !
Först borde man ju kanske kolla i sina föreskrifter va de står att man ska göra. Men de vet väl kanske inte ens var de ska leta. Fast gamla knep och metoder står ju sällan något om i föreskrifterna. Tyvärr lite tråkigt att kunskapsöverföring från förr i tiden tydligen inte längre exciterar.

Re: Stockholms "getingmidja" farlig

tor 29 aug, 2013 14:36

Leif Dahlqvist skrev: Fast gamla knep och metoder står ju sällan något om i föreskrifterna. Tyvärr lite tråkigt att kunskapsöverföring från förr i tiden tydligen inte längre exciterar.

Precis så! Ingen i dagens fragmentiserade spårtrafiksfär verkar intresserad av verkligheten. Men det är kanske inte så konstigt egentligen. Vem tjänar på att erfarenheten förs vidare och att det sker en förenkling, inte entreprenören i vart fall. Knappast heller Trafikverk och andra infrastrukturhållare, då verksamheten styrs av ekonomer och jurister idag har erfarenhet och nedärvd kunskap inget värde då det inte finns i den skriftliga dokumentationen.
Besvara