Krutbanan igen

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Krutbanan igen

Inläggav 643 » tor 15 aug, 2013 22:18

Gick idag fotledes sträckan Ulriksdal - Ursvik på "Krutbanan" från 1941.
En utvikning till den nödtorftigt överasfalterade bangården vid
Braxverket/FFV/ÖB gav vid handen att fyra byggnader ännu återstår och
även nyttjas för diverse ändamål. En van järnvägshistoriker ser genast de
lätt rostfärgade sprickorna i asfalten...
Den tidigare ohyggligt igenvuxna banvallen därifrån västerut har klokt nog
delvis använts som byggtrafikväg, ganska bred men dock med mötes-
platser!
Fann en ensam underläggsplatta snyggt placerad i rätt läge men på fel
ledd, räler som "glömts" vid en vägövergång, en brandpost märkt "SS",
många lagom ruttna avsågade kontaktledningsstolpar av trä...

Banan måste ha varit mycket dyr att bygga - mycket bergsskärningar
och HÖGA bankar - men alla dessa mastodontiska satsningar på militär-
och civilförsvaret måtte ha haft en så avskräckande verkan på ev angripare
att vi lyckades hålla oss utanför de mest direkta verkningarna av Andra
Världskriget samt visa för omgivningen att vi även under Kalla Kriget
skulle kunna bjuda på synnerligen starkt och tekniskt avancerat
motstånd.

Ibland frågar jag mig:
Om vi inte hade gjort dessa satsningar, hade Sverige existerat nu som
självständig stat?
Hur hade vi råd? Ändå hade vi det bra mycket bättre än i många andra länder...
Med tidens facit framför sig är det lätt att säga att vi kunde ha struntat
i alltihop och klarat oss ändå. Vad skulle vi då ha använt pengarna till?
Äta ihjäl oss på lyxvaror? :)

Dåtidens beslutsfattare hade ingen lätt uppgift - heder åt dem!

Frågade en mötande vandrare om han visste vad det var vi gick på.
"Ingen aning" trots att han bodde i närheten - men han skulle genast
hem och Googla på ämnet...

Kom så småningom fram till Berget, där en halv spårväxel och en
del spår låg kvar under asfalten. Tomma förråd för granater och
ärtsoppa stod öppna och övergivna.

Militära arbetsplatsen "Uschvik" enligt anställdas galghumor var länge
jättehemlig. För bara några år sedan var området inhägnat och
relativt intensivt bevakat...

Krutbanan hade kunnat bli ett "Malmköping"! Bland alla de möjliga projekt till
museispårvägar som spånades ihop på ett tidigt stadium var kanske detta
trots allt ett av de bättre - det ärade auditoriet torde inte TRO mig om jag
avslöjade några av alternativen... :)
Senast redigerad av 643 fre 16 aug, 2013 20:51, redigerad totalt 2 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: Krutbanan igen

Inläggav Hechtwagen » fre 16 aug, 2013 0:25

Flås! Avslöja! :shock:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Krutbanan igen

Inläggav 643 » fre 16 aug, 2013 22:58

Karta under utarbetande - hav förtröstan!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster