Fråga om "Flens övre"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Fråga om "Flens övre"

Inläggav Sven Blomberg » sön 11 aug, 2013 20:21

Eftersom jag numer bor i Flens kommun har jag börjat undra var den gamla stationen "Flens Övre" låg på TGOJ-banan. Nu tror jag mig fått reda på att den låg vid avgreningen ner mot Flens station. Men jag läste också att det inte skulle ha funnits någon perrong där. Stämmer det, då borde i så fall även tåg mot Oxelösund varit tvugna att gå ner till Flens station och sedan backat upp på TGOJ-banan igen. Eller hur gjorde passagerare som gick av eller på i annat fall? Gick de av utan perrong?
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg

Re: Fråga om "Flens övre"

Inläggav Hechtwagen » sön 11 aug, 2013 21:26

Den ligger där fortfarande och är en station i betydelsen en plats med växlar. Några resenärer som ska av och på där har det inte varit tal om i modern tid.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Harald » sön 11 aug, 2013 21:52

Hechtwagen skrev:Några resenärer som ska av och på där har det inte varit tal om i modern tid.

Jodå, persontrafiken Flen-Nyköping pågick till 1983 (formellt till 1985 men efter 1983 bara ett koncessionståg i veckan). TGOJ tåg gick ned till SJ-stationen för resandeutbyte.
Harald

Inläggav Hechtwagen » sön 11 aug, 2013 22:16

Mmm... Typ 30 år sedan men det är ju efter finska vinterkriget förstås!....
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Sven Blomberg » sön 11 aug, 2013 22:18

Tack Harald. Och Hechtwagen, jag är fullt medveten om att det inte går några personförande tåg mellan Flen och Oxelösund. Åtminstone inte för tillfället. Men vi får hoppas att förnuftet får vinna.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg

Inläggav Harald » sön 11 aug, 2013 22:33

Hechtwagen skrev:Mmm... Typ 30 år sedan men det är ju efter finska vinterkriget förstås!....

Framför allt efter nedläggningen av spårvägen i Stockholms innerstad, vilken händelse får anses definiera den moderna tidens inträde. :P
Harald

Återgå till Övrig kollektivtrafik