Svår Tågolycka i Spanien

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Svår Tågolycka i Spanien

Inläggav Zill » tor 25 jul, 2013 1:01

Zill
 
Inlägg: 948
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 2:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Svår Tågolycka även i Schweiz

Inläggav Tagbitaren » mån 29 jul, 2013 21:47

http://www.dn.se/nyheter/varlden/svar-t ... i-schweiz/

Här var det fråga om en kollisionsolycka, så det finns inga likheter med Spanien-olyckan, annat än att båda olyckorna inte borde ha kunnat inträffa med fungerande ATP-system.

En några år gammal skrift (enklare tysk läsövning) från schweiziska förbundsjärnvägarna om hur man ser på dagens ATP-system och migreringen över till ERTMS/ETCS
http://www.gdi-adi.ch/uploads/media/091 ... g_ETCS.pdf
Senast redigerad av Tagbitaren tis 30 jul, 2013 9:48, redigerad totalt 1 gång.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Svår Tågolycka i Spanien

Inläggav Tagbitaren » mån 29 jul, 2013 22:24



Det har skrivits oerhört mycket om detta på allsköns mer eller mindre obskyra internetsajter, inte minst om vilka ATP-system som finns i olyckstågets färdväg, och hur överlämningen mellan ERTMS/ETCS (i förekommande fall) och det nationella ASFA-systemet fungerat (eller inte fungerat). ASFA verkar bara övervaka ett tågs hastighet om tåget närmar sig någon signal med restriktiv signalbild, förutom en generell takhastighet på 200 km/tim.
http://www.railjournal.com/index.php/eu ... train.html

Det torde väl ändå vara oomstritt att urspårningen orsakades av för hög hastighet (oklart varför tåget höll denna hastighet). I så motto är olyckan en parallell till urspårningsolyckan i Norge, då ett helt nytt FLIRT-tåg från Stadler spårade ur och totalförstördes
http://www.aibn.no/Jernbane/Rapporter/2013-02
Norsk DATC påminner om ASFA eftersom generell hastighetsövervakning verkar saknas:
http://www.jernbaneverket.no/no/Jernban ... gkontroll/
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Svår Tågolycka även i Schweiz

Inläggav Odd » tis 30 jul, 2013 9:58

En snabb kontroll på Google Maps visar att stationen har mötesspår och ligger på en enkelspårig sträcka.
Utan att känna till omständigheterna så verkar det vara en rödljuskörning som legat bakom olyckan.
Se flygbilder på koordinaterna 46.75882,6.894316 .
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Svår Tågolycka i Spanien

Inläggav Tagbitaren » tis 30 jul, 2013 10:15



För den intresserade har jag även hittat en broschyr om hur ETCS-utrustade tåg i Spanien använder sk. STM-er (specific transmission module) för att kommunicera med äldre, förekommande ATP-system på bansträckor där dessa är i bruk. Av broschyren att döma används de bara på snabbtågen som betecknas AVE.
http://www.thalesgroup.com/Portfolio/Do ... TM_en_pdf/
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Svår Tågolycka i Spanien

Inläggav Tagbitaren » tis 30 jul, 2013 17:57



Den här filmen från övervakningskameran på plats har väl visats i praktiskt taget alla medier nu


Och här har någon gjort ett klipp som visar hur den aktuella olyckskurvan ska passeras på ett säkert sätt


Här ser man också den "olycksaliga" huvudsignalen E7, som tydligen visade "kör" vid olyckstillfället varvid ASFA inte ingriper utan tåget kan dundra in i kurvan i sådär 180 k/tim. Klippet verkar för övrigt vara taget från en längre inspelning visade hela körsträckan

Försignalen till signal E7 verkar passeras ungefär 30:04 in i filmen. Såvitt jag förstår övervakas banan både med ETCS L1 (fram till ett par km. före olycksstället) och ASFA. Jag tycker i varje fall att man ser omisskännliga eurobaliser i spåret. Det här är den bästa översikt över ASFA jag kunnat hitta (tysk läsövning) även om jag beklagar att jag måst dra in Wikipedia i detta:
http://de.wikipedia.org/wiki/ASFA
Senast redigerad av Tagbitaren tis 30 jul, 2013 20:30, redigerad totalt 1 gång.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Svår Tågolycka även i Schweiz

Inläggav Tagbitaren » tis 30 jul, 2013 18:00

Odd skrev:En snabb kontroll på Google Maps visar att stationen har mötesspår och ligger på en enkelspårig sträcka.
Utan att känna till omständigheterna så verkar det vara en rödljuskörning som legat bakom olyckan.
Se flygbilder på koordinaterna 46.75882,6.894316 .


Ja, DN vidarebefordrar också en uppgift som styrker den teorin http://www.dn.se/nyheter/varlden/trafik ... tagolycka/

Då undrar den okunnige återigen hur det står till med ATP-skyddet på platsen. T.o.m. Lidingöbanan kunde ju undvika den typen av olyckor efter ATC-införandet.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19

Re: Svår Tågolycka i Spanien

Inläggav M_M » fre 09 aug, 2013 21:59

Tagbitaren skrev:Och här har någon gjort ett klipp som visar hur den aktuella olyckskurvan ska passeras på ett säkert sätt


I en tråd på Postvagnen om samma olycka länkades det till en hyttkamerafilm för hela sträckan, det är sannolikt därifrån detta klipp kommer.

(Ursäkta att jag inte länkar till tråden eller hela hyttkamerafilmen)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Svår Tågolycka i Spanien

Inläggav Tagbitaren » tor 22 aug, 2013 23:50

Det verkar i alla fall som regering och myndigheter i Spanien insett att ASFA i sin nuvarande utformning är ett undermåligt ATP-system
http://www.railjournal.com/index.php/si ... hannel=537

och att det måste uppgraderas med bättre hastighetsövervakning.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren
 
Inlägg: 467
Blev medlem: ons 16 jan, 2013 21:19


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster