"Västervik lovar anpassa hamnen till ny Gotlandsfärja"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

"Västervik lovar anpassa hamnen till ny Gotlandsfärja"

Inläggav twr » tor 27 jun, 2013 21:03

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: "Västervik lovar anpassa hamnen till ny Gotlandsfärja"

Inläggav Kantorn » sön 18 aug, 2013 20:52

Ett krav är kollektivtrafik. Min första - totalt absurda - tanke var att dra ner 891-mm-spår till hamnen och köra Y6-or ner som pendel mellan Västerviks resecentrum och hamnen. Men nog borde det gå att förlänga Kustpilen (Linköping - Västervik) dit ner?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: "Västervik lovar anpassa hamnen till ny Gotlandsfärja"

Inläggav C12C3C3C12 » sön 18 aug, 2013 22:15

Kantorn skrev:Ett krav är kollektivtrafik. Min första - totalt absurda - tanke var att dra ner 891-mm-spår till hamnen och köra Y6-or ner som pendel mellan Västerviks resecentrum och hamnen. Men nog borde det gå att förlänga Kustpilen (Linköping - Västervik) dit ner?


Hmm blir nog lite svårt att klämma in en Y6 på 891 mm spår, skulle nog föredra en Yp istället...
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: "Västervik lovar anpassa hamnen till ny Gotlandsfärja"

Inläggav mamma Ulla » sön 18 aug, 2013 23:40

Kantorn skrev:Ett krav är kollektivtrafik. Min första - totalt absurda - tanke var att dra ner 891-mm-spår till hamnen och köra Y6-or ner som pendel mellan Västerviks resecentrum och hamnen. Men nog borde det gå att förlänga Kustpilen (Linköping - Västervik) dit ner?


Tanken är inte alls absurd. Det finns faktiskt konkreta förslag om att förlänga de ordinarie normalspårstågen ner till de eventuella färjorna i hamnen. För 5 år sen byggdes ett triangelspår så att godstågen kunde börja köra direkt ut på kajen. Det har kurvradier och övrig spårstandard och även vägskyddsanläggningar för att kunna köra tågen på utan att behöva lossa koppel, ha växlingspersonal etc.

Den här bilden är från invigningen av triangelspåret, då man hela dagen bjöd på fria resor fram o åter i en itino.

http://i30.photobucket.com/albums/c327/ ... nv005a.jpg
40 000 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mamma Ulla
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Re: "Västervik lovar anpassa hamnen till ny Gotlandsfärja"

Inläggav Kantorn » mån 19 aug, 2013 9:24

C12C3C3C12 skrev:
Kantorn skrev:Ett krav är kollektivtrafik. Min första - totalt absurda - tanke var att dra ner 891-mm-spår till hamnen och köra Y6-or ner som pendel mellan Västerviks resecentrum och hamnen. Men nog borde det gå att förlänga Kustpilen (Linköping - Västervik) dit ner?


Hmm blir nog lite svårt att klämma in en Y6 på 891 mm spår, skulle nog föredra en Yp istället...

Menade en Y6p naturligtvis. Fast det är Y5p som går på sträckan. YB05p rättare sagt.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst