Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav kildor » sön 30 jun, 2013 22:32

Inge skrev:För att återgå till pendeln. För det första är det lite märkligt att man ställt in 16.10 avgångem. Ser inte ut att finnas något avgörande hinder. Möjligen är det av omloppsskäl, men har man tåg så det räcker skulle man kunna kroka på tågsättet på nästa tåg för returen.

Tåg 2443 (16.10 från Södertälje centrum) är förmodligen körbart. Problemet är, som du påpekar, returen med tåg 2452. Tillkoppling är inte en möjlig lösning, dels pga signaltekniska skäl, dels för att två X60 inte ryms i Gnesta (och köra X10 är inget alternativ pga lägre hastighet). Men det finns vissa förhoppningar om att kunna tråckla igenom 2452 ändå på något sätt, vilket i så fall kan rädda 2443.

Överlag är dock läget rätt så problematiskt med Gnestapendeln. Anslutningstiderna i Södertälje hamn är i flera fall långt ifrån optimalt, milt sagt.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 01 jul, 2013 7:50

Jag vet inte vad det är för signal du avser. Men det låter märkligt, det innebär ju i så fall ocksa att man inte längre kan köra undan ett trasigt tåg och samtidigt använda plattformen. Båda sätten behöver inte rymmas vid plattform. Det bakre kan gå låst på returen.

Kan väl också kommentera 8.10. Det ser inte helt omöjligt ut att få plats med en retur någon gång mellan nio och halv tio vilket väl får sägas vara acceptabelt. Tex avgång 9.22 och använda nedspåret fram till Mölnbo. Därefter ordinarie uppspår. Anslutningen till 2622 blir bra.

I någon mån verkar det alltså vara upp till SL att ordna avgångarna 8.10 och 16.10 under förutsättning att signalfrågan är lösbar.

För 17.10 måste monopolets tåg flyttas en aning. Men det är fullt rimligt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4484
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav kildor » mån 01 jul, 2013 18:51

Inge skrev:Jag vet inte vad det är för signal du avser. Men det låter märkligt, det innebär ju i så fall ocksa att man inte längre kan köra undan ett trasigt tåg och samtidigt använda plattformen. Båda sätten behöver inte rymmas vid plattform. Det bakre kan gå låst på returen.

Plattformen i Gnesta har bara plats för en X60. Det går alltså inte att ha en X60 ståendes där och samtidigt ta in ett ankommande tåg. Och även om det skulle få plats så skulle det krävas att tåget får stopp på huvudspåret för att sedan övergå till växling, vilket är ett förfarande som tar längre tid och därmed förvärrar situationen.

Inge skrev:Kan väl också kommentera 8.10. Det ser inte helt omöjligt ut att få plats med en retur någon gång mellan nio och halv tio vilket väl får sägas vara acceptabelt. Tex avgång 9.22 och använda nedspåret fram till Mölnbo. Därefter ordinarie uppspår.

Det är inte en acceptabel lösning att köra motspårstrafik på en sådan belastad sträcka. Det skulle bli oerhört störningskänsligt.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav B Thomas » mån 01 jul, 2013 20:37

Inge skrev:Enligt förslag/provokation från trafikverkets handläggare skall Gnestapendeln utgå.

Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg. För att motivera prioriteringen har man med politikernas goda minne skapat en modell på ideologisk grund. En så kallade samhällsekonomisk modell, där de egna dogmerna fritt kan viktas in.

Inledningsvis har man systematiskt ignorerat prisbildens inverkan på samhällsekonomin. Man har också ignorerat alternativresemedlens konkurrenskraft. Enligt den ideologiska modellen ges en resenär som har femton flygbolag beredda att erbjuda samma resa till ungefär samma pris som ett uteblivet fjärrtåg, samma förlust som en resenär vars resa försenas ett dygn eller kanske mer.

Naturligtvis ignoreras också prispressen och därmed den samhällsekonomiska nyttan som ges genom rationaliseringar vid inbördes järnvägskonkurrens. Men det säger sig självt, den ideologiska modellen utgår givetvis från personelens och endast personalens nytta. Så klart.

För att ytterligare förstärka dessa drag tas naturligtvis inte de enskilda järnvägsbolagens möjlighet att genom intern omorganisation själva lösa problemen som uppstår vid uteblivet tågläge. Ett bolag som redan har ett tågläge kan relativt enkelt förlänga detta tåg, medan ett bolag som inte har tågläge inom relevant tidsintervall saknar denna möjlighet. Den ideologiska modellen ger trots den uppenbara skillnaden mellan situationerna, samma kostnad oberoende om tåget är bolagets första, andra, tredje, fjärde eller femte tåg osv i samma tidsintervall, trots den uppenbara skillnaden i kostnad för bolagen och samhället.

Slutligen har man smackat till med godtyckliga associationskostnader, så att den som redan har ett nät alltid skall gynnas. Ju fler andra tåg man har, med anslutning, ju fler poäng får man. Här går man förmodligen till och med över gränsen för vad som kan anses lagligt inom EU:s avreregleringsdirektiv.

Således; SJ:s fjärrtåg prioriteras alltid framför andra fjärrtåg!

Men för att göra det hela lite mer lättsmält har man i en första omgång lagt vikterna så att det är pendeltåg och regionaltåg som får stryka på foten. Det är inte svårt att inse att man räknar med lokalpolitikernas protester. När sedan rikspolitikerna går in och korrigerar står man där med en färdig modell som "råkar" plocka bort just de fjärrtåg som körs av andra än SJ.

Politikerna blir helnöjda, för man vill ju ha all makt själva, avreglering är bara något man vill säga för att få röster. Inte något man vill genomföra.

Åhåjajaj, Vi får nog vänta väldigt länge på något som kan liknas vid en avreglering inom järnvägen. -Men i sommar kommer SL och lokalpolitikerna att få kämpa lite !

Inge skrev:Ur ett sakligt perspektiv är det inte svårt att få fram tåglägen.

Inge skrev:Nu kan ju de som åker hela vägen från Göteborg lika gärna flyga. Dvs om man nu inte väljer ett annat tåg. Hoppkopplat eller konkurrentens. Så det är inte ett stort problem. Dessutom är de ju inte särskilt många fler i maxtimmen än de som kliver på i Gnesta.

Inge skrev:Det förutsätter att man tolkar riktlinjen "samhällsekonomiskt" som en uppmaning att sabotera så mycket som möjligt. I och för sig troligt att de tolkat riktlinjen politiskt korrekt när de nu gör just så. Men det är ändå handläggarens tolkning och ansvar. Dvs det skulle varit på handläggarens ansvar om vi haft något som liknat ansvar inom offentlig sektor.

Inge skrev:Man slutade väl räkna när avregleringen av flyget till slut slog igenom halvannat decenium efter att man tvingats ta bort de direkt förbjudande lagarna....

Också i det fallet ägnade sig handläggarna länge åt sabotage. Tex krävde rikstrafikens handläggare att endast de som hade avtal för anslutningsflyg fick lägga anbud. Detta kunde sedan SAS givetvis bruka både till att tvinga till sig ägarandel i Skyways och direkt via avtalet föra över pengar till det egna nätet.

Det rimliga om man finner anslutningar viktiga är naturligtvis att tvärt om tvinga den dominerande aktören. Antingen genom befintlig konkurrenslagstiftning eller ny särskild lagstiftning.

Under inga omständigheter är det rimligt att vända anslutningsfrågan mot de fria aktörerna för att gynna det gamla statliga monopolet som skedde via rikstrafiken och nu genom tåglägespripriteringarna. Högst sannolikt är det till och med olagligt. Sverige har trotts allt EU-direktiv som man har avtalat och måste följa.

Inge skrev:De riktlinjer som finns på verkets hemsida har verkets egna handläggare hittat på. Sedan har man ju dessutom trickat till de så dessa inte fullt ut kommer i effekt förrän någon annan, förslagsvis SL, har krävt och fått igenom ändring. Men läser man handläggarnas påhitt till riktlinjer framgår med all önskvärd tydlighet att de är skrivna så att SJ i princip alltid skall kunna plocka ut hur många tåglägen man vill på andras bekostnad.

Det är helt orimligt. Gnestapendeln måste kunna ställas och vägas även mot SJs fjärrtåg. Inte i praktiken enbart mot de nya aktörerna och omregleringen som sådan.

Inge skrev:
Erik Sandblom skrev:Men Inge. Trafikverket gör såhär för att MTR och Citytåg ska kunna få tåglägen och konkurrera med statsmonopolet. Tycker du inte det är bra?

Nähä det gör man inte. Man gör så här för att tvinga politikerna att uttalat välja mellan att låta statsmonopolet kräva in oskäligt betalt på regionaltågen och försämrade pendlingsmöjligheter eller att fortsatt skydda statsmonopolets fjärrtrafik från marknadspriser och rationalisering genom att hindra nya aktörer. Inskränkningar för statsmonopolet har man ställt utom det valbara.

Inge skrev:Pajsarna går vidare enligt förmodat mönster.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/2013-06/Gnestapendeln-tillbaka-i-arbetsmaterialet-igen/
Nu ska väl den lilla showen användas som ursäkt "att man försökt" när statsmonopolets tåg behålls och konkurrenskraftiga tåglägen stryks för fria operatörer.

Samhällsekonomiskt är det glasklart. Att statsmonolet fyller upp spåren har stor negativ nytta. Lösningarna har man också själva att förfoga över. Antingen kör man färre och längre tåg till Malml och Göteborg eller så kör man lika många tåg som idag till respektive ort, men delar tågen först i Katrineholm. Men man får väl gissa att statsmonopolet inte låter sig nöjas med detta utan med handläggarnas hjälp och politikernas goda minne kör man korta tåg och prioriteras hindrande framför andra. Varför inte en vagn i taget?

För övrigt, vad har regionaltåg mot Linköping i Gnesta att göra?

Inge skrev:Här haglar flosklerna. Hur var det nu, var det för att man skulle få 28 eller 26 tåglägen per timme man tilläts en provisorisk utbyggnad över vattnet i avvaktan på citybanan?

Av det blev förstås intet. Man glufsade bara i sig mark och skattepengar och nu stryper man visst ytterligare. Ner mot 22 lägen. I den viktigaste och avgörande timmen. Ska vi gissa att av dessa får statsmonopolet oavkortat det man sökt och någon enstaka konkurrent får något symboliskt. Övrig konkurrens stryps? -Just vid den tidpunkt monopolet missbrukas som mest.

-Eller ska vi gissa att staten slår till med århundradets sensation och genomför en korruptionsbegränsad tilldelning?

Jag tror på det förra.

Inge skrev:Eftersom statsmonopolet fått alla fjärrtågslägen utom två i den förment överbelastade timmen är det förstås resenärerna som drabbas. Med så liten insläppt konkurrens finns inte förutsättningarna för att ett marknadspris skall bildas, utan de höga monopolpriserna kommer att bestå.

Inge skrev:Jag förstår att detta inlägg var allvarligt menat så jag ska uttrycka mig mindre hårt. Men det var ändå något av det barnsligaste jag läst, även på detta forum.

Jag ser det som med människor. Alla människor är a priori värda respekt. Men värdigheten kan förbrukas. Statsmonopolet har missbrukat sin ställning i över hundra år. A priori bör det okända kortet värderas högre. Borde alltså. Men lagstiftaren har trotts det hjälpt sitt monopol och sagt ayt alla ändå ska behandlas lika. Då är det det som ska ske utan hanläggarnas egna godtyckliga tyckande.

Men så är det inte. Och som alla enkelt kan konstatera ligger intjäningen av vinst och fasta kostnader under några få timmar per dygn. Det är väl det du också konstaterat? -Stor del av övrig tid får man rulla runt med enbart täckning för marginalkostnader. Inget konstigt utan typiskt för transportbranscher.

I huvudsak gäller det ett par kritiska timmar ut från Stockholm i eftermiddagsrusningen. I år har man förklarat 16.00-17.00 överbelastad. Men ehentligen tror jag tiden strax efter 17 är mer lönsam. 17.00-18.00 borde vara med och frågan är om inte 16.30-18.00 ut från Cst söderut är det bästa laclmuspappret på hur långt "avregleringen" kommit och hur mycket statens handläggar via floskler och genom godtycke fortsatt hindrar.

Varför inte ett avregleringsindex definierat som kvoten mellan fjärrtåg beståebde av icke statsmonopoltåg och alla fjärrtåg som släpps iväg söderut mellan 16.30 och 18.00.

Man kan också definiera korruptionskvoten, men då med statsmonopoltågen i täljaren.

Inge skrev:För att återgå till pendeln. För det första är det lite märkligt att man ställt in 16.10 avgångem. Ser inte ut att finnas något avgörande hinder. Möjligen är det av omloppsskäl, men har man tåg så det räcker skulle man kunna kroka på tågsättet på nästa tåg för returen. 17.10 tåget är redan idag flyttat pga att statsmonopolet vill köra två tåg samtidigt mot södra stambanan, via båda hägarna. Tåg 241till Norrköping via Nyköping och tåg 505 mot Malmö via Katrineholm... Märklig prioritering från början. Hur som helst blir det nästa år omöjligt med tidigareläggningen och då ger man istället pendeln önskad avgångstid men kapar den vid Järna.

Den relevanta frågan är varföf inte statsmonopolet tvingas samordna sina tåg mot södra stambanan eller åtminstone tvingas göra uppehåll med 505 i Flemingsberg eller Södertälje. Ett sådant uppehåll vore tillräckligt för att pendeln skulle hinna undan.

För övrigt är det märkligt att trafikverket ljuger blankt om kapaciteten Cst-Sst. Ombyggnaden gjordes för en teoretisk kapacitet om 30 tåg per timme och en praktisk på 28. Nu när man vill mota bort konkurrenter hittar man på att den teoretiska siffran istället skulle varit 28 och att den praktiska därmed istället ska vara 24 och till och med 22 alla timmar utom en. Och hur mycket återställningsflrmåga behövs egentligen. De flesta tågen utgår ju från Cst och bör sällan vara sena... Det är söderut vi talar om.


Dessa inlägg var nog bland det mest osakliga struntprat jag läst på många år!
Att sitta och fabulera om saker man inte förstår eller, som det verkar, avsiktligt förvanskar är illa nog.
Men den arroganta debattstil som detta konspiratoriska dravel framförs med, fick mig först lätt upprörd och illamående.
Men efter att ha rannsakat mitt sinne för humor, kom jag fram till att debattören naturligtvis leker troll och skojar med oss!

Ha-ha-ha, vilken lustigkurre till hitte-på-komiker!
Men vi har fattat, så du kan sluta och tramsa nu!
B Thomas
 
Inlägg: 394
Blev medlem: tor 19 okt, 2006 15:18

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 01 jul, 2013 21:42

Faktum kvarstår. Avregleringsindex är lågt. Korruptionsindex är högt. Flera Gnestapendlar ställs in.
Senast redigerad av Inge mån 01 jul, 2013 21:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4484
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 01 jul, 2013 21:50

kildor skrev:
Inge skrev:Jag vet inte vad det är för signal du avser. Men det låter märkligt, det innebär ju i så fall ocksa att man inte längre kan köra undan ett trasigt tåg och samtidigt använda plattformen. Båda sätten behöver inte rymmas vid plattform. Det bakre kan gå låst på returen.

Plattformen i Gnesta har bara plats för en X60. Det går alltså inte att ha en X60 ståendes där och samtidigt ta in ett ankommande tåg. Och även om det skulle få plats så skulle det krävas att tåget får stopp på huvudspåret för att sedan övergå till växling, vilket är ett förfarande som tar längre tid och därmed förvärrar situationen.

Inge skrev:Kan väl också kommentera 8.10. Det ser inte helt omöjligt ut att få plats med en retur någon gång mellan nio och halv tio vilket väl får sägas vara acceptabelt. Tex avgång 9.22 och använda nedspåret fram till Mölnbo. Därefter ordinarie uppspår.

Det är inte en acceptabel lösning att köra motspårstrafik på en sådan belastad sträcka. Det skulle bli oerhört störningskänsligt.

Om de inte på senare tid byggt om Gnesta på något mycket dumt vis behöver inte det väntande tågsättet stå vid plattform. Växlingsrörelsen kan påbörjas efter det andra tåget anlänt. Båda tågsätten behöver inte kunna stå vid plattform. Det ena kan gå stängt på returen.

Angående motspårskörning är det inte ett ovanligt vis att anordna förbigång. Det är inte heller särskilt trångt vid den aktuella tiden. Första mötet är nästa pendel mot Gnesta. Den kan fördröjas. Antingen schemalagt eller vid behov. Det är ingen katastrof. Efter den är det ganska tomt igen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4484
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav kildor » lör 21 sep, 2013 10:20

Nu är tågplanen fastställd. Samtliga tåg till Gnesta blir kvar, men i vissa fall blir anslutningen i Södertälje hamn väldigt dålig alternativt väldigt snäv (1-2 minuter).

Däremot förlorade SL:s tåg 2911 (7:22 Jakobsberg mot Tumba) mot SJ:s tåg 781 (6:48 Västerås mot Stockholm C). Konsekvensen blir relativt liten med avseende på väntetid, men trängseln kommer bli stor på intilliggande pendeltåg.

2911 kommer istället att utgå från Upplands Väsby (7:07).
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst