Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Kantorn » mån 10 jun, 2013 12:17

Bättre att låta regionaltågen till Hallsberg sköta Gnesta, Mölnbo och Järna? Men då måste de utökas något, vilket man knappast har plats till, och dessutom behöver nog SL-biljett och SL-kort godkännas för den resan. Ser i tabell 61 att det redan stannar regionaltåg i Gnesta, dock rätt sällan. Men det är det tåget jag menar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav 2763 » mån 10 jun, 2013 12:18

Erik Sandblom skrev:Som jag sa tar det 65 minuter enkel väg att åka från Gnesta station till Stockholm central. Dörr till dörr lär resan ta minst 80 minuter. Så jag tror inte Stockholm är målet för de som åker med gnestapendeln. Snarare Södertälje och de andra södra förorterna.

Det är många i Stockholmsområdet som har pendlartider på upp till 120 minuter, mycket beroende på hur lätt det är att få bostad till ett rimligt pris för den lön man har. Samhället är kallt, det är bara att acceptera.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 12:26

Kantorn skrev:Bättre att låta regionaltågen till Hallsberg sköta Gnesta, Mölnbo och Järna? Men då måste de utökas något, vilket man knappast har plats till, och dessutom behöver nog SL-biljett och SL-kort godkännas för den resan. Ser i tabell 61 att det redan stannar regionaltåg i Gnesta, dock rätt sällan. Men det är det tåget jag menar.

Jovisst, självklart ska tåglägestilldelningen användas på ett sådant vis att lokala skattemedel skall tvingas till statsmonopolet....

Dessutom kör inte statsmonopolet in sina tåg till Södertälje. Dit många ska och där andra ska byta för vidare resa till Stockholms södra förorter.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 12:29

Inge skrev:
Kantorn skrev:Bättre att låta regionaltågen till Hallsberg sköta Gnesta, Mölnbo och Järna? Men då måste de utökas något, vilket man knappast har plats till, och dessutom behöver nog SL-biljett och SL-kort godkännas för den resan. Ser i tabell 61 att det redan stannar regionaltåg i Gnesta, dock rätt sällan. Men det är det tåget jag menar.

Jovisst, självklart ska tåglägestilldelningen användas på ett sådant vis att lokala skattemedel skall tvingas till statsmonopolet....

Dessutom kör inte statsmonopolet in sina tåg till Södertälje. Dit många ska och där andra ska byta för vidare resa till Stockholms södra förorter.

Men Inge. Trafikverket gör såhär för att MTR och Citytåg ska kunna få tåglägen och konkurrera med statsmonopolet. Tycker du inte det är bra?
Användarvisningsbild
Erik Sandblom

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 12:35

Erik Sandblom skrev:
spårlasse skrev:Instämmer att tågets andel är mycket hög till Göteborg. Men därför - och också för att tågen går så ofta - lär ju inte effekten bli särskilt stor av att det går flera avgångar i högtrafik när det ändå är så pass tät trafik.

Jo det är i högtrafik som det är mest attraktivt för resenärerna att sätta in nya avgångar. Det är också då det är mest samhällsekonomiskt lönsamt, om det finns tåglägen. Som framgår av tabellen ovan har tåget en marknadsandel på 30%. Det innebär att om bara var tionde bilist och var tredje flygresenär byter till tåg så kommer tågresandet öka med 50%. Så potentialen är stor.

spårlasse skrev:För arbetsresor är det däremot mycket väsentligt att man har hög turtäthet och god förbindelse. Det skall väl erkännas att pendeln till Gnestapendeln lider av bytet - men när tågen är i tid är det ändå ett rätt smidigt byte. Att ersätta med buss, skulle ju knappast vara lämpligt. Då skulle ju ändå restiden ökat högst väsentligt. Mer än vad påverkan på restiden blir om man tillåter fler tåglägen på sträckan (istället för att ta bort Gnestapendeln). Det är ju inte så att tågen går så ofta att det inte med lite trimning skulle gå att få in fler tåg.

Som jag sa tar det 65 minuter enkel väg att åka från Gnesta station till Stockholm central. Dörr till dörr lär resan ta minst 80 minuter. Så jag tror inte Stockholm är målet för de som åker med gnestapendeln. Snarare Södertälje och de andra södra förorterna.

Fast det där är väl lite blandat. Det man satsat på hitintills är ju snarare turister och lågprissektionen. Visst, Blå tåget gjorde ett försök med att få till sig affärssegmentet, men har inte lyckats. Att få tag i vagnar som klarar 200 km i timmen (vilket nästan är nödvändigt för att kunna konkurrera med SJ) är inte heller så lätt.

Men obeaktat detta - det är ju inte speciellt ofta som det är fullsatt på tågen, så att det inte går att få tag i biljetter. I alla fall inte när man åker under "affärsresenärstid".
Och som sagts här - det är ju knappast så heller att man brukar köra med multipelkopplade tågsätt. För regionala pendlare är turtätheten viktig - det är den inte på samma sätt till Göteborg. Där är det ju snarast det totala antalet platser som är väsentligt. SJ har ju kunnat använda fler tåglägen en nödvändigt för att det funnits att få och för att Trafikverket premierat att man kör korta tåg och ofta istället för långa (med ändå normal turtäthet.)
spårlasse

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 12:37

Erik Sandblom skrev:
Inge skrev:

Men Inge. Trafikverket gör såhär för att MTR och Citytåg ska kunna få tåglägen och konkurrera med statsmonopolet. Tycker du inte det är bra?

Nähä det gör man inte. Man gör så här för att tvinga politikerna att uttalat välja mellan att låta statsmonopolet kräva in oskäligt betalt på regionaltågen och försämrade pendlingsmöjligheter eller att fortsatt skydda statsmonopolets fjärrtrafik från marknadspriser och rationalisering genom att hindra nya aktörer. Inskränkningar för statsmonopolet har man ställt utom det valbara.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav 2763 » mån 10 jun, 2013 12:51

spårlasse skrev:Men obeaktat detta - det är ju inte speciellt ofta som det är fullsatt på tågen, så att det inte går att få tag i biljetter. I alla fall inte när man åker under "affärsresenärstid".
Och som sagts här - det är ju knappast så heller att man brukar köra med multipelkopplade tågsätt. För regionala pendlare är turtätheten viktig - det är den inte på samma sätt till Göteborg. Där är det ju snarast det totala antalet platser som är väsentligt. SJ har ju kunnat använda fler tåglägen en nödvändigt för att det funnits att få och för att Trafikverket premierat att man kör korta tåg och ofta istället för långa (med ändå normal turtäthet.)

Det är märkligt, jag åker ganska mycket mellan G och CST i jobbet och din bild stämmer inte riktigt med min. Visst, det går nästan alltid att få plats - inte alltid till precis den avgång man vill ha, men oftast. Det går ganska mycket multade X2 på sträckan och det finns det förmodligen skäl till. Notera att en Multad X2 är längre än en multad X60.

Turtätheten på den relationen är viktig, det är en av framgångsfaktorerna i att man faktiskt har så bra andel av resenärer i förhållande till flyget.

/T
Användarvisningsbild
2763

Inläggav spårlasse » tis 11 jun, 2013 9:10

2763 skrev:
spårlasse skrev:Men obeaktat detta - det är ju inte speciellt ofta som det är fullsatt på tågen, så att det inte går att få tag i biljetter. I alla fall inte när man åker under "affärsresenärstid".

Det är märkligt, jag åker ganska mycket mellan G och CST i jobbet och din bild stämmer inte riktigt med min. Visst, det går nästan alltid att få plats - inte alltid till precis den avgång man vill ha, men oftast. Det går ganska mycket multade X2 på sträckan och det finns det förmodligen skäl till. Notera att en Multad X2 är längre än en multad X60.

Turtätheten på den relationen är viktig, det är en av framgångsfaktorerna i att man faktiskt har så bra andel av resenärer i förhållande till flyget.

/T

Kanske är jag inte uppdaterad helt. Men hur som helst är det ju en ganska kort period efter den egentliga rusningen från Gnesta som är aktuell (alltså efter 8.00) - så det borde gå att kunna lösa i alla fall, genom att förskjuta någon tur från Gnesta (eller dylikt) Jag tror ju inte någon är intresserad av att ha avgångar klockan 4.00 Från Göteborg och därmed störa den egentliga rusningstiden.

Turtätheten är givetvis inte oväsentlig - men för långväga relationer har inte turtätheten samma vikt som för nära relationer - helt enkelt för att man ändå behöver planera in resan (boka biljett). Men givetvis skall man inte ha sämre turtäthet än en gång i timmen. Det är ungefär där gränsen går för när det börjar bli negativa effekter för långväga resor. 30-minuterstrafik kan ha något mervärde men därefter är det totalt meningslöst att öka turtätheten om man ser på sträckan Stockholm-Göteborg.
spårlasse

Inläggav 2763 » tis 11 jun, 2013 11:07

spårlasse skrev:Kanske är jag inte uppdaterad helt. Men hur som helst är det ju en ganska kort period efter den egentliga rusningen från Gnesta som är aktuell (alltså efter 8.00) - så det borde gå att kunna lösa i alla fall, genom att förskjuta någon tur från Gnesta (eller dylikt) Jag tror ju inte någon är intresserad av att ha avgångar klockan 4.00 Från Göteborg och därmed störa den egentliga rusningstiden.

Det kan för all del vara så, men jag törs inte svära på det. Idag är Första avg. Göteborg idag är 05.05 med ankomst Cst 8:35, anpassad till spårvagnstrafiken. När det gäller hur tidigt spårvagnstrafiken går så provar man sig fram och man ska inte vara förvånad om det är så att den kommer att komma igång än tidigare vad det lider och då kan man också fråga sig om inte.... Där kan vi naturligtvis spekulera i vem som spekulerar mest rätt.

spårlasse skrev:Turtätheten är givetvis inte oväsentlig - men för långväga relationer har inte turtätheten samma vikt som för nära relationer - helt enkelt för att man ändå behöver planera in resan (boka biljett). Men givetvis skall man inte ha sämre turtäthet än en gång i timmen. Det är ungefär där gränsen går för när det börjar bli negativa effekter för långväga resor. 30-minuterstrafik kan ha något mervärde men därefter är det totalt meningslöst att öka turtätheten om man ser på sträckan Stockholm-Göteborg.

Det här är vi överens om. I det ideala systemet har man dessutom fasta minuttal för alla tågen. Idag är det drygt en avgång i timmen på SJ2000-trafiken. Vid vissa tider är det typ fem minuter mellan två multade avgångar. Då talar vi förstås om "extratåg" för att klara kapaciteten om uttrycket tillåts.

Jag tror dessutom att jag kan drista mig till att fråga om vi är överens att med en begränsad systemkapacitet och fri konkurrens där systemets kapacitetsgräns är dimensionerande för vad som kommer ut blir det inte bra för någon hur man än gör?

Sen tror jag att tjänstemannen som gjort förslaget på TrV inte vill dra in Gnestapendeln. Däremot är det förmodligen det effektivaste att göra för att få rätt direktiv från politiken på vad som skall prioriteras. Det blir så mycket tjafs (det ska det ju bli för Gnestaborna tappar ett trafiksystem) och ärligt talat så tror jag inte att avregleringen egentligen tillför resenärenra på fjärrlinjerna något annat än att man kan välja på rena komfortfaktorer, vad bör man då prioritera? Det är väl tämligen självklart: Gnestapendeln - och jag skulle bli förvånad om den inte är kvar när det här är klart, möjligen med någon minutjustering här eller där.

//T
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Inge » tis 18 jun, 2013 17:43

Pajsarna går vidare enligt förmodat mönster.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/2013-06/Gnestapendeln-tillbaka-i-arbetsmaterialet-igen/
Nu ska väl den lilla showen användas som ursäkt "att man försökt" när statsmonopolets tåg behålls och konkurrenskraftiga tåglägen stryks för fria operatörer.

Samhällsekonomiskt är det glasklart. Att statsmonolet fyller upp spåren har stor negativ nytta. Lösningarna har man också själva att förfoga över. Antingen kör man färre och längre tåg till Malml och Göteborg eller så kör man lika många tåg som idag till respektive ort, men delar tågen först i Katrineholm. Men man får väl gissa att statsmonopolet inte låter sig nöjas med detta utan med handläggarnas hjälp och politikernas goda minne kör man korta tåg och prioriteras hindrande framför andra. Varför inte en vagn i taget?

För övrigt, vad har regionaltåg mot Linköping i Gnesta att göra?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Sven Blomberg » tis 18 jun, 2013 22:25

Inge skrev:För övrigt, vad har regionaltåg mot Linköping i Gnesta att göra?

Jo men nog är det väl den vägen de flesta tåg mot Norrköping/Linköping går. Det skulle väl inte fungera så bra att köra på enkelspåret över Vagnhärad/Nyköping.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg

Inläggav Inge » fre 28 jun, 2013 8:25

Här haglar flosklerna. Hur var det nu, var det för att man skulle få 28 eller 26 tåglägen per timme man tilläts en provisorisk utbyggnad över vattnet i avvaktan på citybanan?

Av det blev förstås intet. Man glufsade bara i sig mark och skattepengar och nu stryper man visst ytterligare. Ner mot 22 lägen. I den viktigaste och avgörande timmen. Ska vi gissa att av dessa får statsmonopolet oavkortat det man sökt och någon enstaka konkurrent får något symboliskt. Övrig konkurrens stryps? -Just vid den tidpunkt monopolet missbrukas som mest.

-Eller ska vi gissa att staten slår till med århundradets sensation och genomför en korruptionsbegränsad tilldelning?

Jag tror på det förra.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav leifd » fre 28 jun, 2013 22:13

Sven Blomberg skrev:
Inge skrev:För övrigt, vad har regionaltåg mot Linköping i Gnesta att göra?

Jo men nog är det väl den vägen de flesta tåg mot Norrköping/Linköping går. Det skulle väl inte fungera så bra att köra på enkelspåret över Vagnhärad/Nyköping.

Mängden regionala tåg mot Norrköping-Linköping som går via Katrineholm är väl i stor lika med de de som går Nyköping-Norrköping. Dvs ca 1 per timma och riktning, men tätare i rusningsriktingarna. Varför skulle de inet gå att köra fler tåg över Nyköpingsbanan ?? man har ju oftast inte mer än 1 - 3 möten i normalfallet, borde gå o möta oftare. Men självklart så kräver de ju en anpassad tidtabell, så de funkar.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav kildor » fre 28 jun, 2013 23:20

Inge skrev:Här haglar flosklerna. Hur var det nu, var det för att man skulle få 28 eller 26 tåglägen per timme man tilläts en provisorisk utbyggnad över vattnet i avvaktan på citybanan?

Av det blev förstås intet. Man glufsade bara i sig mark och skattepengar och nu stryper man visst ytterligare. Ner mot 22 lägen. I den viktigaste och avgörande timmen. Ska vi gissa att av dessa får statsmonopolet oavkortat det man sökt och någon enstaka konkurrent får något symboliskt. Övrig konkurrens stryps? -Just vid den tidpunkt monopolet missbrukas som mest.

-Eller ska vi gissa att staten slår till med århundradets sensation och genomför en korruptionsbegränsad tilldelning?

Jag tror på det förra.

Det finns gott om floskler här också.

I det utkast till tågplan har Trafikverket så finns det ett antal tåg som inte tagits med. Dessa tåg är enligt följande:

http://www.trafikverket.se/Foretag/Traf ... -Tagplan1/

Göteborg-Stockholm SJ AB 100-109
Västerås-Stockholm SJ AB 781
Järna-Gnesta AB Storstockholms lokaltrafik 2411-2420, 2443-2452, 2447-2456
Nässjö-Mjölby AB Östgötatrafiken 8778

Vem är det som drabbas?
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Inge » lör 29 jun, 2013 6:34

Eftersom statsmonopolet fått alla fjärrtågslägen utom två i den förment överbelastade timmen är det förstås resenärerna som drabbas. Med så liten insläppt konkurrens finns inte förutsättningarna för att ett marknadspris skall bildas, utan de höga monopolpriserna kommer att bestå.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav leifd » lör 29 jun, 2013 8:59

Inge skrev:Eftersom statsmonopolet fått alla fjärrtågslägen utom två i den förment överbelastade timmen är det förstås resenärerna som drabbas. Med så liten insläppt konkurrens finns inte förutsättningarna för att ett marknadspris skall bildas, utan de höga monopolpriserna kommer att bestå.

De går nog åt att konkurrenterna visar att de levererar också. Bara begära och så hoppas få tåglägen, när de inte finns garanti att tåglägen verkligen utnyttjas. Tyvärr har vi sett mycke av sånt reda under T12 och T13.
Andra företag får dåliga tåglägen och får sen så och vänt på tåg dom som aldrig kommer. Själv måste man vänt, då man har annonserat den senare tid man blev tilldelad...

Tyvärr måste nog konkurrensen visa vad de går för, med ett hundår i sämre lägen, så som "Blå tåget" gjorde...

Fö. får de där med monopolpriser stå för dej... Priserna är enligt mitt sätt att se det låga idag. Dock något lite högre på vissa hårt belastade avgångar, men någonstans ska ju företagen tjäna pengar för att skapa investeringsutrymme... Annars lär vi ju få köra runt med samma gamla tåg och inte ha tåg så de räcker, för all framtid
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav spårlasse » lör 29 jun, 2013 9:01

Inge skrev:Eftersom statsmonopolet fått alla fjärrtågslägen utom två i den förment överbelastade timmen är det förstås resenärerna som drabbas. Med så liten insläppt konkurrens finns inte förutsättningarna för att ett marknadspris skall bildas, utan de höga monopolpriserna kommer att bestå.

Men det är ju på sträckan Göteborg-Stockkolm det handlar om att det finns utmanare. Så många tåg kör inte SJ per timme till Göteborg. Att man inte drabbar andra sträckningar där endast SJ kör - är väl ändå rätt rimligt?

Sedan är ju frågan också den att en operatör som redan har tåg - kan ju inte rimligen helt bli tvungen att ta bort sina avgångar. Det vore ju en våldsam förstöring av kapital (kostnaden för tågen är ju ändå en rätt stor del). Eftersom denna typ av investeringar är så pass höga, vore det ju också orimligt om man inte kan ha en ganska lång framförhållning över att man faktiskt får köra och kan utnyttja de vagnar som köpts in för ändamålet.

Tycker nog du går till överdrift i kritiken mot hur man försöker lösa problemen mellan bolagen. Snarare tycker jag problemet - som jag sagt förut - är hur man planerar trafiken där alla ska komma in med sina önskemål, trots att kapacitet inte finns. Det enda rimliga - och det har jag sagt förr - är ju att tåglägen auktioneras ut - givet förstås problematiken att tåglägenas planering påverkas av körtider som ju i sin tur påverkas av vilken tågmodell etc. man har till förfogande. Givet också att lokaltrafik definieras utifrån andra behov - men där finns ju inte heller någon konkurrens från aktörer som är villiga att driva trafiken kommersiellt.
spårlasse

Inläggav Inge » lör 29 jun, 2013 11:41

leifd skrev:

De går nog åt att konkurrenterna visar att de levererar också. Bara begära och så hoppas få tåglägen, när de inte finns garanti att tåglägen verkligen utnyttjas. Tyvärr har vi sett mycke av sånt reda under T12 och T13.
Andra företag får dåliga tåglägen och får sen så och vänt på tåg dom som aldrig kommer. Själv måste man vänt, då man har annonserat den senare tid man blev tilldelad...

Tyvärr måste nog konkurrensen visa vad de går för, med ett hundår i sämre lägen, så som "Blå tåget" gjorde...

Fö. får de där med monopolpriser stå för dej... Priserna är enligt mitt sätt att se det låga idag. Dock något lite högre på vissa hårt belastade avgångar, men någonstans ska ju företagen tjäna pengar för att skapa investeringsutrymme... Annars lär vi ju få köra runt med samma gamla tåg och inte ha tåg så de räcker, för all framtid

Jag förstår att detta inlägg var allvarligt menat så jag ska uttrycka mig mindre hårt. Men det var ändå något av det barnsligaste jag läst, även på detta forum.

Jag ser det som med människor. Alla människor är a priori värda respekt. Men värdigheten kan förbrukas. Statsmonopolet har missbrukat sin ställning i över hundra år. A priori bör det okända kortet värderas högre. Borde alltså. Men lagstiftaren har trotts det hjälpt sitt monopol och sagt ayt alla ändå ska behandlas lika. Då är det det som ska ske utan hanläggarnas egna godtyckliga tyckande.

Men så är det inte. Och som alla enkelt kan konstatera ligger intjäningen av vinst och fasta kostnader under några få timmar per dygn. Det är väl det du också konstaterat? -Stor del av övrig tid får man rulla runt med enbart täckning för marginalkostnader. Inget konstigt utan typiskt för transportbranscher.

I huvudsak gäller det ett par kritiska timmar ut från Stockholm i eftermiddagsrusningen. I år har man förklarat 16.00-17.00 överbelastad. Men ehentligen tror jag tiden strax efter 17 är mer lönsam. 17.00-18.00 borde vara med och frågan är om inte 16.30-18.00 ut från Cst söderut är det bästa laclmuspappret på hur långt "avregleringen" kommit och hur mycket statens handläggar via floskler och genom godtycke fortsatt hindrar.

Varför inte ett avregleringsindex definierat som kvoten mellan fjärrtåg beståebde av icke statsmonopoltåg och alla fjärrtåg som släpps iväg söderut mellan 16.30 och 18.00.

Man kan också definiera korruptionskvoten, men då med statsmonopoltågen i täljaren.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » lör 29 jun, 2013 14:57

spårlasse skrev:Men det är ju på sträckan Göteborg-Stockkolm det handlar om att det finns utmanare. Så många tåg kör inte SJ per timme till Göteborg. Att man inte drabbar andra sträckningar där endast SJ kör - är väl ändå rätt rimligt?

Sedan är ju frågan också den att en operatör som redan har tåg - kan ju inte rimligen helt bli tvungen att ta bort sina avgångar. Det vore ju en våldsam förstöring av kapital (kostnaden för tågen är ju ändå en rätt stor del). Eftersom denna typ av investeringar är så pass höga, vore det ju också orimligt om man inte kan ha en ganska lång framförhållning över att man faktiskt får köra och kan utnyttja de vagnar som köpts in för ändamålet.

Det finns aktörer villiga att köra på de aktuella linjerna var helst de släpps in. Självklart "räknas" statsmonopolets samtliga avgångar.

Att det finns värde i tågen tyder snarast på att de borde säljas. Att inte befria detta kapital från sin tärande organisation är den verkliga kapitalförstörelsen. Lär av SAS-exemplet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » sön 30 jun, 2013 12:53

För att återgå till pendeln. För det första är det lite märkligt att man ställt in 16.10 avgångem. Ser inte ut att finnas något avgörande hinder. Möjligen är det av omloppsskäl, men har man tåg så det räcker skulle man kunna kroka på tågsättet på nästa tåg för returen. 17.10 tåget är redan idag flyttat pga att statsmonopolet vill köra två tåg samtidigt mot södra stambanan, via båda hägarna. Tåg 241till Norrköping via Nyköping och tåg 505 mot Malmö via Katrineholm... Märklig prioritering från början. Hur som helst blir det nästa år omöjligt med tidigareläggningen och då ger man istället pendeln önskad avgångstid men kapar den vid Järna.

Den relevanta frågan är varföf inte statsmonopolet tvingas samordna sina tåg mot södra stambanan eller åtminstone tvingas göra uppehåll med 505 i Flemingsberg eller Södertälje. Ett sådant uppehåll vore tillräckligt för att pendeln skulle hinna undan.

För övrigt är det märkligt att trafikverket ljuger blankt om kapaciteten Cst-Sst. Ombyggnaden gjordes för en teoretisk kapacitet om 30 tåg per timme och en praktisk på 28. Nu när man vill mota bort konkurrenter hittar man på att den teoretiska siffran istället skulle varit 28 och att den praktiska därmed istället ska vara 24 och till och med 22 alla timmar utom en. Och hur mycket återställningsflrmåga behövs egentligen. De flesta tågen utgår ju från Cst och bör sällan vara sena... Det är söderut vi talar om.
Användarvisningsbild
Inge

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik