Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav kildor » sön 09 jun, 2013 12:46

Inge skrev:Enligt förslag/provokation från trafikverkets handläggare skall Gnestapendeln utgå.

Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg.

Vad slutresultatet blir och vad anledningarna är vet varken du eller jag. Men visst finns det anledning att misstänka provokationer. Att helt eliminera ett trafikupplägg på två stationer och samtidigt lämna ett förslag som i övrigt fortfarande innehåller konflikter känns inte helt seriöst. Sträckan Järna-Gnesta är dock problematisk, och blandningen av snabba och långsamma tåg skapar kapacitetsproblem.

Jag tror tyvärr inte att Gnestapendeln kommer lämnas orörd, även fast jag har svårt att se att den skulle tas bort helt. Vissa indragna tåg och/eller indraget uppehåll i Mölnbo är något jag befarar. Jag tror inte heller att SJ kommer undan helt och hållet. Men hur man ska kunna göra en seriös samhällsekonomisk bedömning på detta begriper jag inte.

(Det bör nog också påpekas att det inte finns något förslag att Gnestapendeln ska upphöra - bara att den ska avkortas vid Järna).
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5059
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » sön 09 jun, 2013 13:24

Inge skrev:Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg.


Nja, anledningen är att man vill ge tåglägen till de nya operatörerna MTR och Citytåg, som vill köra fjärrtåg på linjen Stockholm-Göteborg. Sedan tidigare kör SJ och Blå Tåget fjärrtåg på sträckan. Så man kan lika gärna beskriva neddragningen som en konsekvens av privatisering och konkurrens.

Många tåg kan ställas in. GP/Trafikbloggen
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 9:20

Inge skrev:
Erik Sandblom skrev:
Inge skrev:Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg.


Nja, anledningen är att man vill ge tåglägen till de nya operatörerna MTR och Citytåg, som vill köra fjärrtåg på linjen Stockholm-Göteborg. Sedan tidigare kör SJ och Blå Tåget fjärrtåg på sträckan. Så man kan lika gärna beskriva neddragningen som en konsekvens av privatisering och konkurrens.

Många tåg kan ställas in. GP/Trafikbloggen

Man kan beskriva det mesta lite hur som helst. Men inte lika gärna.

Sj kör hundratalet tåg på sträckan dagligen. Nästan alla korta och de flesta med dålig beläggning. Det vore knappast samhällsekonomiskt lönsamt ens om spåren i övrigt vore tomma. Nu är det en ren parodi.

Ur ett sakligt perspektiv är det inte svårt att få fram tåglägen.


Problemet är väl att resande till från Gnesta/Mölnbo är så pass litet. Det ger de här effekterna om man ser det samhällsekonomiskt. Tycker annars att det är bra med att fler får starta linjer på långfärdssträckor - men som sagt det är ju sällan som det inte går att boka en plats på tåg till Göteborg. Att ha fler avgångar när man ändå behöver tidtabell är inte någon större samhällsekonomiskt vinst.

Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.

Men som sagt - något problem med att få plats med längre tåg är det ju inte. Trafikverket skulle istället för nuvarande strategi bestämma med mer regional hänsyn. Tåglägena borde snarare auktioneras ut till den som vill betala bäst (för fjärrtrafik). Men det är inte bra om regionaltrafiken drabbas som faktiskt har en mycket viktig funktion för att skapa en miljömässig rimlig kollektivtrafik.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 9:38

Inge skrev:Finns det någon station mellan Göteborg och Södertälje som har fler påstigande som skall åka längs sträckan, än just Gnesta?

SJs stationer har normalt inte imponerande passagerstatistik. För att uttrycka det milt.


Fast problemet här är väl att det ställs mot de som ska till Göteborg. Gnesta har 1000 påstigande per dag - alltså totalt 2 000 resande. Tågen till Göteborg har väl 9 000 omkring. Ett fullt fjärrtåg har ju därmed rimligen betydligt fler resenärer är Gnestapendeln har från dess två första stationer. Ser man på antalet resande från Gnesta i maxtimmen - som förvisso blir något missvisande - så reser 200 i maxtimmen från Gnesta. Det är väl ungefär hälften mot vad som finns i ett fullsatt X 2000.

Samtidigt - att ersätta trafiken med buss från Gnesta lär ju inte bli någon större höjdare. Så om man ser till vad som ger störst negativ effekt, i minskat passagerarantal - så är det nog ändå den här föreslagna åtgärden.

Jag tror ju att det är få som slutar ta tåget, om SJ skulle börja köra med multipelkopplade X2000 på de mest belastade avgångarna.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav 2763 » mån 10 jun, 2013 9:49

Inge skrev:Finns det någon station mellan Göteborg och Södertälje som har fler påstigande som skall åka längs sträckan, än just Gnesta?

SJs stationer har normalt inte imponerande passagerstatistik. För att uttrycka det milt.


Utan att veta:

* Katrineholm
* Hallsberg
* Alingsås
* Floda
* Lerum
* Aspedalen
* Partille

Torde kunna ligga bra till.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9708
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 9:55

spårlasse skrev:Problemet är väl att resande till från Gnesta/Mölnbo är så pass litet. Det ger de här effekterna om man ser det samhällsekonomiskt. Tycker annars att det är bra med att fler får starta linjer på långfärdssträckor - men som sagt det är ju sällan som det inte går att boka en plats på tåg till Göteborg.


Det beror på att SJ sedan ungefär 10 år tillbaka tillämpar marknadspriser som gör det dyrare att åka under högtrafik och billigare under lågtrafik. Marknadsmodellen gör också att resandet sprids ut och det kan vara ganska mycket folk även mitt på dagen. Vad jag vet lämnar inte SJ ut några detaljerade uppgifter om beläggning på olika avgångar så det är svårt att veta exakt.


spårlasse skrev:Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.


Är det säkert? En tur och retur Stockholm-Göteborg är 910 kilometer. Pendlar man 15 km enkel resa med pendeltåg 200 dagar om året så motsvarar det sju resor tur och retur Göteborg-Stockholm om året.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 10:01

Inge skrev:Nu kan ju de som åker hela vägen från Göteborg lika gärna flyga. Dvs om man nu inte väljer ett annat tåg. Hoppkopplat eller konkurrentens. Så det är inte ett stort problem. Dessutom är de ju inte särskilt många fler i maxtimmen än de som kliver på i Gnesta.


Delar din uppfattning i huvudsak. Tjänstemännen utgår ju dock från de riktlinjer som finns. Men det beror ju på att man som sagt inte har något bra sätt att fördela tåglägena på till olika operatörer, utan bara skall se till det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Utan att se på konsekvenserna riktigt.

Trafik som körs genom något slags regional trafikplikt - bör ju inte få påverkas, även om trafikupplägget förstås måste fungera med övrig trafik. Man får som sagt se över hur man delar ut de tåglägen som behövs för fjärrtrafik - en idé är exempelvis ett auktionsförfarande. Med ett sådant skulle det ju också vara mer motiverat att köra längre tåg. I dag är ju vinsten rätt liten för operatörerna att göra det, då avgiften per avgång är rätt liten.

Sverige har helt enkelt inte hittat någon bra lösning för hur man hanterar den regionala tågtrafiken. Detta är väl också en följd av att det har varit så heterogent ordnat, beroende på var i landet som det rört sig om.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 10:11

Erik Sandblom skrev:
spårlasse skrev:Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.


Är det säkert? En tur och retur Stockholm-Göteborg är 910 kilometer. Pendlar man 15 km enkel resa med pendeltåg 200 dagar om året så motsvarar det sju resor tur och retur Göteborg-Stockholm om året.


Nu var det här givetvis en mycket grov förenkling. Men ser vi på exemplet med någon som pendlar till och från Gnesta varje dag till Stockholm - så blir det 126 km dagligdags - det blir på ett år 25 200 km, motsvarande 27 tur- och returresor till Göteborg. Det är väldigt få som reser så ofta fram och tillbaka till Göteborg.

Nu la jag också in lite andra variabler här än bara resan i sig. Det handlar ju också om bland annat var vi lättast kan få folk att ändra resande och var de största utsläppen finns. Helt klart - om vi ser till resandet i landet som helhet, så är fjärrtågsresandet mellan storstäderna ett ganska litet problem. Och ja, om man satsade resurser framförallt för att bygga ut nya snabbjärnvägar till Göteborg, och satsade pengarna på den regionala trafiken istället - så är jag övertygad om att vi skulle få ett bättre miljömässig effekt, än att satsa dem på snabbjärnvägar - hur lockande de än kan te sig.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 10:49

spårlasse skrev:
Erik Sandblom skrev:
spårlasse skrev:Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.


Är det säkert? En tur och retur Stockholm-Göteborg är 910 kilometer. Pendlar man 15 km enkel resa med pendeltåg 200 dagar om året så motsvarar det sju resor tur och retur Göteborg-Stockholm om året.


Nu var det här givetvis en mycket grov förenkling. Men ser vi på exemplet med någon som pendlar till och från Gnesta varje dag till Stockholm - så blir det 126 km dagligdags - det blir på ett år 25 200 km, motsvarande 27 tur- och returresor till Göteborg. Det är väldigt få som reser så ofta fram och tillbaka till Göteborg.


Stockholm-Gnesta med pendeltåg tar 65 minuter enkel väg inklusive ett byte. Då tillkommer anslutningsresor. Jag tror inte det är så många som vill lägga så mycket tid på pendling varje dag.

Jag håller med om att det blir lite trubbigt att väga fjärrtåg mot pendeltåg, men på just Stockholm-Göteborg så råkar det vara så att tåget är väldigt konkurrenskraftigt gentemot flyg och bil. SJ redovisade marknadsandelarna ur en turistdatabas under några år men slutade i samband med de dåliga vintrarna för något år sen. År 2007 såg det ut såhär:

Bild
http://www.ecoprofile.se/thread-864-Ban ... .html#5487

Om nya operatörer kan öka marknadsandelen ytterligare så är det förstås bra. Men effekten blir kanske inte så stor om inte restider och punktlighet är bättre än SJ.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 11:35

Inge skrev:
spårlasse skrev:
Inge skrev:Nu kan ju de som åker hela vägen från Göteborg lika gärna flyga. Dvs om man nu inte väljer ett annat tåg. Hoppkopplat eller konkurrentens. Så det är inte ett stort problem. Dessutom är de ju inte särskilt många fler i maxtimmen än de som kliver på i Gnesta.


Delar din uppfattning i huvudsak. Tjänstemännen utgår ju dock från de riktlinjer som finns. Men det beror ju på att man som sagt inte har något bra sätt att fördela tåglägena på till olika operatörer, utan bara skall se till det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Utan att se på konsekvenserna riktigt.


Det förutsätter att man tolkar riktlinjen "samhällsekonomiskt" som en uppmaning att sabotera så mycket som möjligt. I och för sig troligt att de tolkat riktlinjen politiskt korrekt när de nu gör just så. Men det är ändå handläggarens tolkning och ansvar. Dvs det skulle varit på handläggarens ansvar om vi haft något som liknat ansvar inom offentlig sektor.


Man måste ju följa de riktlinjer som finns. Det finns säkert att hitta på Trafikverkets hemsida exakt hur detta skall göras. Men nu kommer ju givetvis beslutet att överklagas, om det fastställs. Så det är ju ändå inte riktigt så att handläggaren kan bestämma själv hur det här skall sluta. Däremot kommer jag inte ihåg vilka instanser man kan överklaga till.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 11:43

Inge skrev:Man slutade väl räkna när avregleringen av flyget till slut slog igenom halvannat decenium efter att man tvingats ta bort de direkt förbjudande lagarna...


Nej inrikesflyget avreglerades i början av nittiotalet, ungefär samtidigt som X2000 infördes. Det som knäckt tågbranschens förtroende sista tiden är inte flyg eller bil utan vinter.

Dyrare flyg på avreglerad marknad. Svenska Dagbladet

Man har inte slutat räkna marknadsandelarna, det är bara SJ som valt att sluta redovisa dem i sina kvartalsrapporter. Som jag förstår är det resebranschen som räknar gemensamt i den så kallade turistdatabasen.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 11:47

Erik Sandblom skrev:
Stockholm-Gnesta med pendeltåg tar 65 minuter enkel väg inklusive ett byte. Då tillkommer anslutningsresor. Jag tror inte det är så många som vill lägga så mycket tid på pendling varje dag.

Jag håller med om att det blir lite trubbigt att väga fjärrtåg mot pendeltåg, men på just Stockholm-Göteborg så råkar det vara så att tåget är väldigt konkurrenskraftigt gentemot flyg och bil. SJ redovisade marknadsandelarna ur en turistdatabas under några år men slutade i samband med de dåliga vintrarna för något år sen. År 2007 såg det ut såhär:

[/---/]

Om nya operatörer kan öka marknadsandelen ytterligare så är det förstås bra. Men effekten blir kanske inte så stor om inte restider och punktlighet är bättre än SJ.


Instämmer att tågets andel är mycket hög till Göteborg. Men därför - och också för att tågen går så ofta - lär ju inte effekten bli särskilt stor av att det går flera avgångar i högtrafik när det ändå är så pass tät trafik.

Men just när det gäller fjärrtåg är ju längre tågsätt (multipelkopplade) ett utmärkt sätt att lösa problemet på. Sedan är det ju så att skall man få tag i en billig flygbiljett under maxtimmen, så är det ganska svårt. Det är ju utanför "affärsresetid" flyget är en egentlig konkurrent (de som ändå åker flyg gör det av andra skäl - behov av att komma fram tidigt, eller att man exempelvis kommer från anslutningsflyg, eller annan plats i Mälardalen).

För arbetsresor är det däremot mycket väsentligt att man har hög turtäthet och god förbindelse. Det skall väl erkännas att pendeln till Gnestapendeln lider av bytet - men när tågen är i tid är det ändå ett rätt smidigt byte. Att ersätta med buss, skulle ju knappast vara lämpligt. Då skulle ju ändå restiden ökat högst väsentligt. Mer än vad påverkan på restiden blir om man tillåter fler tåglägen på sträckan (istället för att ta bort Gnestapendeln). Det är ju inte så att tågen går så ofta att det inte med lite trimning skulle gå att få in fler tåg.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 12:04

spårlasse skrev:Instämmer att tågets andel är mycket hög till Göteborg. Men därför - och också för att tågen går så ofta - lär ju inte effekten bli särskilt stor av att det går flera avgångar i högtrafik när det ändå är så pass tät trafik.



Jo det är i högtrafik som det är mest attraktivt för resenärerna att sätta in nya avgångar. Det är också då det är mest samhällsekonomiskt lönsamt, om det finns tåglägen. Som framgår av tabellen ovan har tåget en marknadsandel på 30%. Det innebär att om bara var tionde bilist och var tredje flygresenär byter till tåg så kommer tågresandet öka med 50%. Så potentialen är stor.


spårlasse skrev:För arbetsresor är det däremot mycket väsentligt att man har hög turtäthet och god förbindelse. Det skall väl erkännas att pendeln till Gnestapendeln lider av bytet - men när tågen är i tid är det ändå ett rätt smidigt byte. Att ersätta med buss, skulle ju knappast vara lämpligt. Då skulle ju ändå restiden ökat högst väsentligt. Mer än vad påverkan på restiden blir om man tillåter fler tåglägen på sträckan (istället för att ta bort Gnestapendeln). Det är ju inte så att tågen går så ofta att det inte med lite trimning skulle gå att få in fler tåg.


Som jag sa tar det 65 minuter enkel väg att åka från Gnesta station till Stockholm central. Dörr till dörr lär resan ta minst 80 minuter. Så jag tror inte Stockholm är målet för de som åker med gnestapendeln. Snarare Södertälje och de andra södra förorterna.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Kantorn » mån 10 jun, 2013 12:17

Bättre att låta regionaltågen till Hallsberg sköta Gnesta, Mölnbo och Järna? Men då måste de utökas något, vilket man knappast har plats till, och dessutom behöver nog SL-biljett och SL-kort godkännas för den resan. Ser i tabell 61 att det redan stannar regionaltåg i Gnesta, dock rätt sällan. Men det är det tåget jag menar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav 2763 » mån 10 jun, 2013 12:18

Erik Sandblom skrev:Som jag sa tar det 65 minuter enkel väg att åka från Gnesta station till Stockholm central. Dörr till dörr lär resan ta minst 80 minuter. Så jag tror inte Stockholm är målet för de som åker med gnestapendeln. Snarare Södertälje och de andra södra förorterna.


Det är många i Stockholmsområdet som har pendlartider på upp till 120 minuter, mycket beroende på hur lätt det är att få bostad till ett rimligt pris för den lön man har. Samhället är kallt, det är bara att acceptera.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9708
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 12:29

Inge skrev:
Kantorn skrev:Bättre att låta regionaltågen till Hallsberg sköta Gnesta, Mölnbo och Järna? Men då måste de utökas något, vilket man knappast har plats till, och dessutom behöver nog SL-biljett och SL-kort godkännas för den resan. Ser i tabell 61 att det redan stannar regionaltåg i Gnesta, dock rätt sällan. Men det är det tåget jag menar.

Jovisst, självklart ska tåglägestilldelningen användas på ett sådant vis att lokala skattemedel skall tvingas till statsmonopolet....

Dessutom kör inte statsmonopolet in sina tåg till Södertälje. Dit många ska och där andra ska byta för vidare resa till Stockholms södra förorter.


Men Inge. Trafikverket gör såhär för att MTR och Citytåg ska kunna få tåglägen och konkurrera med statsmonopolet. Tycker du inte det är bra?
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 12:35

Erik Sandblom skrev:
spårlasse skrev:Instämmer att tågets andel är mycket hög till Göteborg. Men därför - och också för att tågen går så ofta - lär ju inte effekten bli särskilt stor av att det går flera avgångar i högtrafik när det ändå är så pass tät trafik.



Jo det är i högtrafik som det är mest attraktivt för resenärerna att sätta in nya avgångar. Det är också då det är mest samhällsekonomiskt lönsamt, om det finns tåglägen. Som framgår av tabellen ovan har tåget en marknadsandel på 30%. Det innebär att om bara var tionde bilist och var tredje flygresenär byter till tåg så kommer tågresandet öka med 50%. Så potentialen är stor.


spårlasse skrev:För arbetsresor är det däremot mycket väsentligt att man har hög turtäthet och god förbindelse. Det skall väl erkännas att pendeln till Gnestapendeln lider av bytet - men när tågen är i tid är det ändå ett rätt smidigt byte. Att ersätta med buss, skulle ju knappast vara lämpligt. Då skulle ju ändå restiden ökat högst väsentligt. Mer än vad påverkan på restiden blir om man tillåter fler tåglägen på sträckan (istället för att ta bort Gnestapendeln). Det är ju inte så att tågen går så ofta att det inte med lite trimning skulle gå att få in fler tåg.


Som jag sa tar det 65 minuter enkel väg att åka från Gnesta station till Stockholm central. Dörr till dörr lär resan ta minst 80 minuter. Så jag tror inte Stockholm är målet för de som åker med gnestapendeln. Snarare Södertälje och de andra södra förorterna.


Fast det där är väl lite blandat. Det man satsat på hitintills är ju snarare turister och lågprissektionen. Visst, Blå tåget gjorde ett försök med att få till sig affärssegmentet, men har inte lyckats. Att få tag i vagnar som klarar 200 km i timmen (vilket nästan är nödvändigt för att kunna konkurrera med SJ) är inte heller så lätt.

Men obeaktat detta - det är ju inte speciellt ofta som det är fullsatt på tågen, så att det inte går att få tag i biljetter. I alla fall inte när man åker under "affärsresenärstid".
Och som sagts här - det är ju knappast så heller att man brukar köra med multipelkopplade tågsätt. För regionala pendlare är turtätheten viktig - det är den inte på samma sätt till Göteborg. Där är det ju snarast det totala antalet platser som är väsentligt. SJ har ju kunnat använda fler tåglägen en nödvändigt för att det funnits att få och för att Trafikverket premierat att man kör korta tåg och ofta istället för långa (med ändå normal turtäthet.)
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav 2763 » mån 10 jun, 2013 12:51

spårlasse skrev:Men obeaktat detta - det är ju inte speciellt ofta som det är fullsatt på tågen, så att det inte går att få tag i biljetter. I alla fall inte när man åker under "affärsresenärstid".
Och som sagts här - det är ju knappast så heller att man brukar köra med multipelkopplade tågsätt. För regionala pendlare är turtätheten viktig - det är den inte på samma sätt till Göteborg. Där är det ju snarast det totala antalet platser som är väsentligt. SJ har ju kunnat använda fler tåglägen en nödvändigt för att det funnits att få och för att Trafikverket premierat att man kör korta tåg och ofta istället för långa (med ändå normal turtäthet.)


Det är märkligt, jag åker ganska mycket mellan G och CST i jobbet och din bild stämmer inte riktigt med min. Visst, det går nästan alltid att få plats - inte alltid till precis den avgång man vill ha, men oftast. Det går ganska mycket multade X2 på sträckan och det finns det förmodligen skäl till. Notera att en Multad X2 är längre än en multad X60.

Turtätheten på den relationen är viktig, det är en av framgångsfaktorerna i att man faktiskt har så bra andel av resenärer i förhållande till flyget.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9708
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » tis 11 jun, 2013 9:10

2763 skrev:
spårlasse skrev:Men obeaktat detta - det är ju inte speciellt ofta som det är fullsatt på tågen, så att det inte går att få tag i biljetter. I alla fall inte när man åker under "affärsresenärstid".
Och som sagts här - det är ju knappast så heller att man brukar köra med multipelkopplade tågsätt. För regionala pendlare är turtätheten viktig - det är den inte på samma sätt till Göteborg. Där är det ju snarast det totala antalet platser som är väsentligt. SJ har ju kunnat använda fler tåglägen en nödvändigt för att det funnits att få och för att Trafikverket premierat att man kör korta tåg och ofta istället för långa (med ändå normal turtäthet.)


Det är märkligt, jag åker ganska mycket mellan G och CST i jobbet och din bild stämmer inte riktigt med min. Visst, det går nästan alltid att få plats - inte alltid till precis den avgång man vill ha, men oftast. Det går ganska mycket multade X2 på sträckan och det finns det förmodligen skäl till. Notera att en Multad X2 är längre än en multad X60.

Turtätheten på den relationen är viktig, det är en av framgångsfaktorerna i att man faktiskt har så bra andel av resenärer i förhållande till flyget.

/T


Kanske är jag inte uppdaterad helt. Men hur som helst är det ju en ganska kort period efter den egentliga rusningen från Gnesta som är aktuell (alltså efter 8.00) - så det borde gå att kunna lösa i alla fall, genom att förskjuta någon tur från Gnesta (eller dylikt) Jag tror ju inte någon är intresserad av att ha avgångar klockan 4.00 Från Göteborg och därmed störa den egentliga rusningstiden.

Turtätheten är givetvis inte oväsentlig - men för långväga relationer har inte turtätheten samma vikt som för nära relationer - helt enkelt för att man ändå behöver planera in resan (boka biljett). Men givetvis skall man inte ha sämre turtäthet än en gång i timmen. Det är ungefär där gränsen går för när det börjar bli negativa effekter för långväga resor. 30-minuterstrafik kan ha något mervärde men därefter är det totalt meningslöst att öka turtätheten om man ser på sträckan Stockholm-Göteborg.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav 2763 » tis 11 jun, 2013 11:07

spårlasse skrev:Kanske är jag inte uppdaterad helt. Men hur som helst är det ju en ganska kort period efter den egentliga rusningen från Gnesta som är aktuell (alltså efter 8.00) - så det borde gå att kunna lösa i alla fall, genom att förskjuta någon tur från Gnesta (eller dylikt) Jag tror ju inte någon är intresserad av att ha avgångar klockan 4.00 Från Göteborg och därmed störa den egentliga rusningstiden.

Det kan för all del vara så, men jag törs inte svära på det. Idag är Första avg. Göteborg idag är 05.05 med ankomst Cst 8:35, anpassad till spårvagnstrafiken. När det gäller hur tidigt spårvagnstrafiken går så provar man sig fram och man ska inte vara förvånad om det är så att den kommer att komma igång än tidigare vad det lider och då kan man också fråga sig om inte.... Där kan vi naturligtvis spekulera i vem som spekulerar mest rätt.

spårlasse skrev:Turtätheten är givetvis inte oväsentlig - men för långväga relationer har inte turtätheten samma vikt som för nära relationer - helt enkelt för att man ändå behöver planera in resan (boka biljett). Men givetvis skall man inte ha sämre turtäthet än en gång i timmen. Det är ungefär där gränsen går för när det börjar bli negativa effekter för långväga resor. 30-minuterstrafik kan ha något mervärde men därefter är det totalt meningslöst att öka turtätheten om man ser på sträckan Stockholm-Göteborg.

Det här är vi överens om. I det ideala systemet har man dessutom fasta minuttal för alla tågen. Idag är det drygt en avgång i timmen på SJ2000-trafiken. Vid vissa tider är det typ fem minuter mellan två multade avgångar. Då talar vi förstås om "extratåg" för att klara kapaciteten om uttrycket tillåts.

Jag tror dessutom att jag kan drista mig till att fråga om vi är överens att med en begränsad systemkapacitet och fri konkurrens där systemets kapacitetsgräns är dimensionerande för vad som kommer ut blir det inte bra för någon hur man än gör?

Sen tror jag att tjänstemannen som gjort förslaget på TrV inte vill dra in Gnestapendeln. Däremot är det förmodligen det effektivaste att göra för att få rätt direktiv från politiken på vad som skall prioriteras. Det blir så mycket tjafs (det ska det ju bli för Gnestaborna tappar ett trafiksystem) och ärligt talat så tror jag inte att avregleringen egentligen tillför resenärenra på fjärrlinjerna något annat än att man kan välja på rena komfortfaktorer, vad bör man då prioritera? Det är väl tämligen självklart: Gnestapendeln - och jag skulle bli förvånad om den inte är kvar när det här är klart, möjligen med någon minutjustering här eller där.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9708
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst