Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » lör 08 jun, 2013 11:28

Enligt förslag/provokation från trafikverkets handläggare skall Gnestapendeln utgå.

Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg. För att motivera prioriteringen har man med politikernas goda minne skapat en modell på ideologisk grund. En så kallade samhällsekonomisk modell, där de egna dogmerna fritt kan viktas in.

Inledningsvis har man systematiskt ignorerat prisbildens inverkan på samhällsekonomin. Man har också ignorerat alternativresemedlens konkurrenskraft. Enligt den ideologiska modellen ges en resenär som har femton flygbolag beredda att erbjuda samma resa till ungefär samma pris som ett uteblivet fjärrtåg, samma förlust som en resenär vars resa försenas ett dygn eller kanske mer.

Naturligtvis ignoreras också prispressen och därmed den samhällsekonomiska nyttan som ges genom rationaliseringar vid inbördes järnvägskonkurrens. Men det säger sig självt, den ideologiska modellen utgår givetvis från personelens och endast personalens nytta. Så klart.

För att ytterligare förstärka dessa drag tas naturligtvis inte de enskilda järnvägsbolagens möjlighet att genom intern omorganisation själva lösa problemen som uppstår vid uteblivet tågläge. Ett bolag som redan har ett tågläge kan relativt enkelt förlänga detta tåg, medan ett bolag som inte har tågläge inom relevant tidsintervall saknar denna möjlighet. Den ideologiska modellen ger trots den uppenbara skillnaden mellan situationerna, samma kostnad oberoende om tåget är bolagets första, andra, tredje, fjärde eller femte tåg osv i samma tidsintervall, trots den uppenbara skillnaden i kostnad för bolagen och samhället.

Slutligen har man smackat till med godtyckliga associationskostnader, så att den som redan har ett nät alltid skall gynnas. Ju fler andra tåg man har, med anslutning, ju fler poäng får man. Här går man förmodligen till och med över gränsen för vad som kan anses lagligt inom EU:s avreregleringsdirektiv.

Således; SJ:s fjärrtåg prioriteras alltid framför andra fjärrtåg!

Men för att göra det hela lite mer lättsmält har man i en första omgång lagt vikterna så att det är pendeltåg och regionaltåg som får stryka på foten. Det är inte svårt att inse att man räknar med lokalpolitikernas protester. När sedan rikspolitikerna går in och korrigerar står man där med en färdig modell som "råkar" plocka bort just de fjärrtåg som körs av andra än SJ.

Politikerna blir helnöjda, för man vill ju ha all makt själva, avreglering är bara något man vill säga för att få röster. Inte något man vill genomföra.

Åhåjajaj, Vi får nog vänta väldigt länge på något som kan liknas vid en avreglering inom järnvägen. -Men i sommar kommer SL och lokalpolitikerna att få kämpa lite !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav kildor » sön 09 jun, 2013 12:46

Inge skrev:Enligt förslag/provokation från trafikverkets handläggare skall Gnestapendeln utgå.

Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg.

Vad slutresultatet blir och vad anledningarna är vet varken du eller jag. Men visst finns det anledning att misstänka provokationer. Att helt eliminera ett trafikupplägg på två stationer och samtidigt lämna ett förslag som i övrigt fortfarande innehåller konflikter känns inte helt seriöst. Sträckan Järna-Gnesta är dock problematisk, och blandningen av snabba och långsamma tåg skapar kapacitetsproblem.

Jag tror tyvärr inte att Gnestapendeln kommer lämnas orörd, även fast jag har svårt att se att den skulle tas bort helt. Vissa indragna tåg och/eller indraget uppehåll i Mölnbo är något jag befarar. Jag tror inte heller att SJ kommer undan helt och hållet. Men hur man ska kunna göra en seriös samhällsekonomisk bedömning på detta begriper jag inte.

(Det bör nog också påpekas att det inte finns något förslag att Gnestapendeln ska upphöra - bara att den ska avkortas vid Järna).
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » sön 09 jun, 2013 13:24

Inge skrev:Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg.


Nja, anledningen är att man vill ge tåglägen till de nya operatörerna MTR och Citytåg, som vill köra fjärrtåg på linjen Stockholm-Göteborg. Sedan tidigare kör SJ och Blå Tåget fjärrtåg på sträckan. Så man kan lika gärna beskriva neddragningen som en konsekvens av privatisering och konkurrens.

Många tåg kan ställas in. GP/Trafikbloggen
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 8:04

Erik Sandblom skrev:
Inge skrev:Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg.


Nja, anledningen är att man vill ge tåglägen till de nya operatörerna MTR och Citytåg, som vill köra fjärrtåg på linjen Stockholm-Göteborg. Sedan tidigare kör SJ och Blå Tåget fjärrtåg på sträckan. Så man kan lika gärna beskriva neddragningen som en konsekvens av privatisering och konkurrens.

Många tåg kan ställas in. GP/Trafikbloggen

Man kan beskriva det mesta lite hur som helst. Men inte lika gärna.

Sj kör hundratalet tåg på sträckan dagligen. Nästan alla korta och de flesta med dålig beläggning. Det vore knappast samhällsekonomiskt lönsamt ens om spåren i övrigt vore tomma. Nu är det en ren parodi.

Ur ett sakligt perspektiv är det inte svårt att få fram tåglägen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 9:20

Inge skrev:
Erik Sandblom skrev:
Inge skrev:Anledningen är att man vill prioritera SJ:s fjärrtåg.


Nja, anledningen är att man vill ge tåglägen till de nya operatörerna MTR och Citytåg, som vill köra fjärrtåg på linjen Stockholm-Göteborg. Sedan tidigare kör SJ och Blå Tåget fjärrtåg på sträckan. Så man kan lika gärna beskriva neddragningen som en konsekvens av privatisering och konkurrens.

Många tåg kan ställas in. GP/Trafikbloggen

Man kan beskriva det mesta lite hur som helst. Men inte lika gärna.

Sj kör hundratalet tåg på sträckan dagligen. Nästan alla korta och de flesta med dålig beläggning. Det vore knappast samhällsekonomiskt lönsamt ens om spåren i övrigt vore tomma. Nu är det en ren parodi.

Ur ett sakligt perspektiv är det inte svårt att få fram tåglägen.


Problemet är väl att resande till från Gnesta/Mölnbo är så pass litet. Det ger de här effekterna om man ser det samhällsekonomiskt. Tycker annars att det är bra med att fler får starta linjer på långfärdssträckor - men som sagt det är ju sällan som det inte går att boka en plats på tåg till Göteborg. Att ha fler avgångar när man ändå behöver tidtabell är inte någon större samhällsekonomiskt vinst.

Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.

Men som sagt - något problem med att få plats med längre tåg är det ju inte. Trafikverket skulle istället för nuvarande strategi bestämma med mer regional hänsyn. Tåglägena borde snarare auktioneras ut till den som vill betala bäst (för fjärrtrafik). Men det är inte bra om regionaltrafiken drabbas som faktiskt har en mycket viktig funktion för att skapa en miljömässig rimlig kollektivtrafik.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 9:28

Finns det någon station mellan Göteborg och Södertälje som har fler påstigande som skall åka längs sträckan, än just Gnesta?

SJs stationer har normalt inte imponerande passagerstatistik. För att uttrycka det milt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 9:38

Inge skrev:Finns det någon station mellan Göteborg och Södertälje som har fler påstigande som skall åka längs sträckan, än just Gnesta?

SJs stationer har normalt inte imponerande passagerstatistik. För att uttrycka det milt.


Fast problemet här är väl att det ställs mot de som ska till Göteborg. Gnesta har 1000 påstigande per dag - alltså totalt 2 000 resande. Tågen till Göteborg har väl 9 000 omkring. Ett fullt fjärrtåg har ju därmed rimligen betydligt fler resenärer är Gnestapendeln har från dess två första stationer. Ser man på antalet resande från Gnesta i maxtimmen - som förvisso blir något missvisande - så reser 200 i maxtimmen från Gnesta. Det är väl ungefär hälften mot vad som finns i ett fullsatt X 2000.

Samtidigt - att ersätta trafiken med buss från Gnesta lär ju inte bli någon större höjdare. Så om man ser till vad som ger störst negativ effekt, i minskat passagerarantal - så är det nog ändå den här föreslagna åtgärden.

Jag tror ju att det är få som slutar ta tåget, om SJ skulle börja köra med multipelkopplade X2000 på de mest belastade avgångarna.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 9:46

Nu kan ju de som åker hela vägen från Göteborg lika gärna flyga. Dvs om man nu inte väljer ett annat tåg. Hoppkopplat eller konkurrentens. Så det är inte ett stort problem. Dessutom är de ju inte särskilt många fler i maxtimmen än de som kliver på i Gnesta.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav 2763 » mån 10 jun, 2013 9:49

Inge skrev:Finns det någon station mellan Göteborg och Södertälje som har fler påstigande som skall åka längs sträckan, än just Gnesta?

SJs stationer har normalt inte imponerande passagerstatistik. För att uttrycka det milt.


Utan att veta:

* Katrineholm
* Hallsberg
* Alingsås
* Floda
* Lerum
* Aspedalen
* Partille

Torde kunna ligga bra till.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9650
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 9:55

spårlasse skrev:Problemet är väl att resande till från Gnesta/Mölnbo är så pass litet. Det ger de här effekterna om man ser det samhällsekonomiskt. Tycker annars att det är bra med att fler får starta linjer på långfärdssträckor - men som sagt det är ju sällan som det inte går att boka en plats på tåg till Göteborg.


Det beror på att SJ sedan ungefär 10 år tillbaka tillämpar marknadspriser som gör det dyrare att åka under högtrafik och billigare under lågtrafik. Marknadsmodellen gör också att resandet sprids ut och det kan vara ganska mycket folk även mitt på dagen. Vad jag vet lämnar inte SJ ut några detaljerade uppgifter om beläggning på olika avgångar så det är svårt att veta exakt.


spårlasse skrev:Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.


Är det säkert? En tur och retur Stockholm-Göteborg är 910 kilometer. Pendlar man 15 km enkel resa med pendeltåg 200 dagar om året så motsvarar det sju resor tur och retur Göteborg-Stockholm om året.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 10:01

Inge skrev:Nu kan ju de som åker hela vägen från Göteborg lika gärna flyga. Dvs om man nu inte väljer ett annat tåg. Hoppkopplat eller konkurrentens. Så det är inte ett stort problem. Dessutom är de ju inte särskilt många fler i maxtimmen än de som kliver på i Gnesta.


Delar din uppfattning i huvudsak. Tjänstemännen utgår ju dock från de riktlinjer som finns. Men det beror ju på att man som sagt inte har något bra sätt att fördela tåglägena på till olika operatörer, utan bara skall se till det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Utan att se på konsekvenserna riktigt.

Trafik som körs genom något slags regional trafikplikt - bör ju inte få påverkas, även om trafikupplägget förstås måste fungera med övrig trafik. Man får som sagt se över hur man delar ut de tåglägen som behövs för fjärrtrafik - en idé är exempelvis ett auktionsförfarande. Med ett sådant skulle det ju också vara mer motiverat att köra längre tåg. I dag är ju vinsten rätt liten för operatörerna att göra det, då avgiften per avgång är rätt liten.

Sverige har helt enkelt inte hittat någon bra lösning för hur man hanterar den regionala tågtrafiken. Detta är väl också en följd av att det har varit så heterogent ordnat, beroende på var i landet som det rört sig om.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 10:11

Erik Sandblom skrev:
spårlasse skrev:Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.


Är det säkert? En tur och retur Stockholm-Göteborg är 910 kilometer. Pendlar man 15 km enkel resa med pendeltåg 200 dagar om året så motsvarar det sju resor tur och retur Göteborg-Stockholm om året.


Nu var det här givetvis en mycket grov förenkling. Men ser vi på exemplet med någon som pendlar till och från Gnesta varje dag till Stockholm - så blir det 126 km dagligdags - det blir på ett år 25 200 km, motsvarande 27 tur- och returresor till Göteborg. Det är väldigt få som reser så ofta fram och tillbaka till Göteborg.

Nu la jag också in lite andra variabler här än bara resan i sig. Det handlar ju också om bland annat var vi lättast kan få folk att ändra resande och var de största utsläppen finns. Helt klart - om vi ser till resandet i landet som helhet, så är fjärrtågsresandet mellan storstäderna ett ganska litet problem. Och ja, om man satsade resurser framförallt för att bygga ut nya snabbjärnvägar till Göteborg, och satsade pengarna på den regionala trafiken istället - så är jag övertygad om att vi skulle få ett bättre miljömässig effekt, än att satsa dem på snabbjärnvägar - hur lockande de än kan te sig.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 10:42

spårlasse skrev:
Inge skrev:Nu kan ju de som åker hela vägen från Göteborg lika gärna flyga. Dvs om man nu inte väljer ett annat tåg. Hoppkopplat eller konkurrentens. Så det är inte ett stort problem. Dessutom är de ju inte särskilt många fler i maxtimmen än de som kliver på i Gnesta.


Delar din uppfattning i huvudsak. Tjänstemännen utgår ju dock från de riktlinjer som finns. Men det beror ju på att man som sagt inte har något bra sätt att fördela tåglägena på till olika operatörer, utan bara skall se till det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Utan att se på konsekvenserna riktigt.


Det förutsätter att man tolkar riktlinjen "samhällsekonomiskt" som en uppmaning att sabotera så mycket som möjligt. I och för sig troligt att de tolkat riktlinjen politiskt korrekt när de nu gör just så. Men det är ändå handläggarens tolkning och ansvar. Dvs det skulle varit på handläggarens ansvar om vi haft något som liknat ansvar inom offentlig sektor.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 10:49

spårlasse skrev:
Erik Sandblom skrev:
spårlasse skrev:Som jag ser det är faktiskt det dagliga pendlandet till och med viktigare än fjärrtågen. Kan man få fler att ställa bilen dagligdags och ta tåget, är det miljömässigt en större vinst än om folk väljer tåg istället för flyg mellan Göteborg och Stockholm.


Är det säkert? En tur och retur Stockholm-Göteborg är 910 kilometer. Pendlar man 15 km enkel resa med pendeltåg 200 dagar om året så motsvarar det sju resor tur och retur Göteborg-Stockholm om året.


Nu var det här givetvis en mycket grov förenkling. Men ser vi på exemplet med någon som pendlar till och från Gnesta varje dag till Stockholm - så blir det 126 km dagligdags - det blir på ett år 25 200 km, motsvarande 27 tur- och returresor till Göteborg. Det är väldigt få som reser så ofta fram och tillbaka till Göteborg.


Stockholm-Gnesta med pendeltåg tar 65 minuter enkel väg inklusive ett byte. Då tillkommer anslutningsresor. Jag tror inte det är så många som vill lägga så mycket tid på pendling varje dag.

Jag håller med om att det blir lite trubbigt att väga fjärrtåg mot pendeltåg, men på just Stockholm-Göteborg så råkar det vara så att tåget är väldigt konkurrenskraftigt gentemot flyg och bil. SJ redovisade marknadsandelarna ur en turistdatabas under några år men slutade i samband med de dåliga vintrarna för något år sen. År 2007 såg det ut såhär:

Bild
http://www.ecoprofile.se/thread-864-Ban ... .html#5487

Om nya operatörer kan öka marknadsandelen ytterligare så är det förstås bra. Men effekten blir kanske inte så stor om inte restider och punktlighet är bättre än SJ.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 11:05

Man slutade väl räkna när avregleringen av flyget till slut slog igenom halvannat decenium efter att man tvingats ta bort de direkt förbjudande lagarna....

Också i det fallet ägnade sig handläggarna länge åt sabotage. Tex krävde rikstrafikens handläggare att endast de som hade avtal för anslutningsflyg fick lägga anbud. Detta kunde sedan SAS givetvis bruka både till att tvinga till sig ägarandel i Skyways och direkt via avtalet föra över pengar till det egna nätet.

Det rimliga om man finner anslutningar viktiga är naturligtvis att tvärt om tvinga den dominerande aktören. Antingen genom befintlig konkurrenslagstiftning eller ny särskild lagstiftning.

Under inga omständigheter är det rimligt att vända anslutningsfrågan mot de fria aktörerna för att gynna det gamla statliga monopolet som skedde via rikstrafiken och nu genom tåglägespripriteringarna. Högst sannolikt är det till och med olagligt. Sverige har trotts allt EU-direktiv som man har avtalat och måste följa.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 11:35

Inge skrev:
spårlasse skrev:
Inge skrev:Nu kan ju de som åker hela vägen från Göteborg lika gärna flyga. Dvs om man nu inte väljer ett annat tåg. Hoppkopplat eller konkurrentens. Så det är inte ett stort problem. Dessutom är de ju inte särskilt många fler i maxtimmen än de som kliver på i Gnesta.


Delar din uppfattning i huvudsak. Tjänstemännen utgår ju dock från de riktlinjer som finns. Men det beror ju på att man som sagt inte har något bra sätt att fördela tåglägena på till olika operatörer, utan bara skall se till det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Utan att se på konsekvenserna riktigt.


Det förutsätter att man tolkar riktlinjen "samhällsekonomiskt" som en uppmaning att sabotera så mycket som möjligt. I och för sig troligt att de tolkat riktlinjen politiskt korrekt när de nu gör just så. Men det är ändå handläggarens tolkning och ansvar. Dvs det skulle varit på handläggarens ansvar om vi haft något som liknat ansvar inom offentlig sektor.


Man måste ju följa de riktlinjer som finns. Det finns säkert att hitta på Trafikverkets hemsida exakt hur detta skall göras. Men nu kommer ju givetvis beslutet att överklagas, om det fastställs. Så det är ju ändå inte riktigt så att handläggaren kan bestämma själv hur det här skall sluta. Däremot kommer jag inte ihåg vilka instanser man kan överklaga till.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 11:43

Inge skrev:Man slutade väl räkna när avregleringen av flyget till slut slog igenom halvannat decenium efter att man tvingats ta bort de direkt förbjudande lagarna...


Nej inrikesflyget avreglerades i början av nittiotalet, ungefär samtidigt som X2000 infördes. Det som knäckt tågbranschens förtroende sista tiden är inte flyg eller bil utan vinter.

Dyrare flyg på avreglerad marknad. Svenska Dagbladet

Man har inte slutat räkna marknadsandelarna, det är bara SJ som valt att sluta redovisa dem i sina kvartalsrapporter. Som jag förstår är det resebranschen som räknar gemensamt i den så kallade turistdatabasen.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav spårlasse » mån 10 jun, 2013 11:47

Erik Sandblom skrev:
Stockholm-Gnesta med pendeltåg tar 65 minuter enkel väg inklusive ett byte. Då tillkommer anslutningsresor. Jag tror inte det är så många som vill lägga så mycket tid på pendling varje dag.

Jag håller med om att det blir lite trubbigt att väga fjärrtåg mot pendeltåg, men på just Stockholm-Göteborg så råkar det vara så att tåget är väldigt konkurrenskraftigt gentemot flyg och bil. SJ redovisade marknadsandelarna ur en turistdatabas under några år men slutade i samband med de dåliga vintrarna för något år sen. År 2007 såg det ut såhär:

[/---/]

Om nya operatörer kan öka marknadsandelen ytterligare så är det förstås bra. Men effekten blir kanske inte så stor om inte restider och punktlighet är bättre än SJ.


Instämmer att tågets andel är mycket hög till Göteborg. Men därför - och också för att tågen går så ofta - lär ju inte effekten bli särskilt stor av att det går flera avgångar i högtrafik när det ändå är så pass tät trafik.

Men just när det gäller fjärrtåg är ju längre tågsätt (multipelkopplade) ett utmärkt sätt att lösa problemet på. Sedan är det ju så att skall man få tag i en billig flygbiljett under maxtimmen, så är det ganska svårt. Det är ju utanför "affärsresetid" flyget är en egentlig konkurrent (de som ändå åker flyg gör det av andra skäl - behov av att komma fram tidigt, eller att man exempelvis kommer från anslutningsflyg, eller annan plats i Mälardalen).

För arbetsresor är det däremot mycket väsentligt att man har hög turtäthet och god förbindelse. Det skall väl erkännas att pendeln till Gnestapendeln lider av bytet - men när tågen är i tid är det ändå ett rätt smidigt byte. Att ersätta med buss, skulle ju knappast vara lämpligt. Då skulle ju ändå restiden ökat högst väsentligt. Mer än vad påverkan på restiden blir om man tillåter fler tåglägen på sträckan (istället för att ta bort Gnestapendeln). Det är ju inte så att tågen går så ofta att det inte med lite trimning skulle gå att få in fler tåg.
spårlasse
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: mån 02 nov, 2009 23:24

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Inge » mån 10 jun, 2013 11:54

spårlasse skrev:
Inge skrev:
spårlasse skrev:Delar din uppfattning i huvudsak. Tjänstemännen utgår ju dock från de riktlinjer som finns. Men det beror ju på att man som sagt inte har något bra sätt att fördela tåglägena på till olika operatörer, utan bara skall se till det mest samhällsekonomiskt lönsamma. Utan att se på konsekvenserna riktigt.


Det förutsätter att man tolkar riktlinjen "samhällsekonomiskt" som en uppmaning att sabotera så mycket som möjligt. I och för sig troligt att de tolkat riktlinjen politiskt korrekt när de nu gör just så. Men det är ändå handläggarens tolkning och ansvar. Dvs det skulle varit på handläggarens ansvar om vi haft något som liknat ansvar inom offentlig sektor.


Man måste ju följa de riktlinjer som finns. Det finns säkert att hitta på Trafikverkets hemsida exakt hur detta skall göras. Men nu kommer ju givetvis beslutet att överklagas, om det fastställs. Så det är ju ändå inte riktigt så att handläggaren kan bestämma själv hur det här skall sluta. Däremot kommer jag inte ihåg vilka instanser man kan överklaga till.


De riktlinjer som finns på verkets hemsida har verkets egna handläggare hittat på. Sedan har man ju dessutom trickat till de så dessa inte fullt ut kommer i effekt förrän någon annan, förslagsvis SL, har krävt och fått igenom ändring. Men läser man handläggarnas påhitt till riktlinjer framgår med all önskvärd tydlighet att de är skrivna så att SJ i princip alltid skall kunna plocka ut hur många tåglägen man vill på andras bekostnad.

Det är helt orimligt. Gnestapendeln måste kunna ställas och vägas även mot SJs fjärrtåg. Inte i praktiken enbart mot de nya aktörerna och omregleringen som sådan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4493
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Handläggare ger monopol egenvärde -Gnestapendeln utgår

Inläggav Erik Sandblom » mån 10 jun, 2013 12:04

spårlasse skrev:Instämmer att tågets andel är mycket hög till Göteborg. Men därför - och också för att tågen går så ofta - lär ju inte effekten bli särskilt stor av att det går flera avgångar i högtrafik när det ändå är så pass tät trafik.



Jo det är i högtrafik som det är mest attraktivt för resenärerna att sätta in nya avgångar. Det är också då det är mest samhällsekonomiskt lönsamt, om det finns tåglägen. Som framgår av tabellen ovan har tåget en marknadsandel på 30%. Det innebär att om bara var tionde bilist och var tredje flygresenär byter till tåg så kommer tågresandet öka med 50%. Så potentialen är stor.


spårlasse skrev:För arbetsresor är det däremot mycket väsentligt att man har hög turtäthet och god förbindelse. Det skall väl erkännas att pendeln till Gnestapendeln lider av bytet - men när tågen är i tid är det ändå ett rätt smidigt byte. Att ersätta med buss, skulle ju knappast vara lämpligt. Då skulle ju ändå restiden ökat högst väsentligt. Mer än vad påverkan på restiden blir om man tillåter fler tåglägen på sträckan (istället för att ta bort Gnestapendeln). Det är ju inte så att tågen går så ofta att det inte med lite trimning skulle gå att få in fler tåg.


Som jag sa tar det 65 minuter enkel väg att åka från Gnesta station till Stockholm central. Dörr till dörr lär resan ta minst 80 minuter. Så jag tror inte Stockholm är målet för de som åker med gnestapendeln. Snarare Södertälje och de andra södra förorterna.
Användarvisningsbild
Erik Sandblom
 
Inlägg: 2582
Blev medlem: tis 20 jun, 2006 12:42

Nästa

Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster