Trängselskatt" på järnvägen?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Trängselskatt" på järnvägen?

Inläggav LÅ1 » tis 04 jun, 2013 20:39

Från svd.se: "Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) öppnar för att staten i framtiden kan ta ut en högre avgift av tågoperatörer och resenärer på riksvägarna under särskilt utsatta veckodagar och tider på dygnet."

Som alternativ till att bygga ut järnvägsnätet är det en idiotisk idé! Behöver jag ens motivera det?

Kritiken lät förstås inte vänta på sig.
Nyhetstext om kritiken på svd.se
Och Svenskans ledarsida sätter rubriken "Urspårat förslag om tågskatt"!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trängselskatt" på järnvägen?

Inläggav Inge » tis 04 jun, 2013 20:44

Bör inte kallas skatt på järnvägen eftersom avgiften fortfarande kommer att vara lägre än kostnaden för att tillhandahålla tågläget.

Dum ide är det dock fortfarande. Kostnaderna är ju ännu högre där trafiken är gles.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Trängselskatt" på järnvägen?

Inläggav M_M » ons 05 jun, 2013 22:07

Kompenseras med femtioelfte stolleprovskatteavdraget? :twisted: :roll:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trängselskatt" på järnvägen?

Inläggav Inge » tor 06 jun, 2013 6:32

M_M skrev:Kompenseras med femtioelfte stolleprovskatteavdraget? :twisted: :roll:

Men det där är faktiskt inte så dumt som det låter. Hade indrivningsstationerna omvandlats till avdragsstationer hade tidsdifferensieringen av skatten varit rimlig. De som drabbas av myndighetens och politikernas felprioriteringar kompenseras genom avdrag på fordonsskatten om denne väljer annan tidpunkt för resan. Fullt rimligt faktiskt i motsats till dagens, straffa den som redan drabbats med ytterligare en skatt.

Givetvis bör man också ge myndigheten ett incitament till bättre framtida prioriteringar genom att avdragen direktkopplas till motsvarande minskning av administrationsanslagen.

För järnvägens del är det dock politiskt ännu bekvämare. Dubbla gärna grundnivån för banavgifterna men ge de som fått sina tåglägen flyttade till obekväma tider 50% rabatt. Då hamnar incitament och kompensation rätt för alla parter. Det orimliga är att de som drabbas av dålig service på de för staten minst förlustbringande banorna straffas med högre avgifter än de som bekvämt kör på de mest förlustbringande, glest belastade, banorna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4228
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11


Återgå till Övrig kollektivtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst