VR:s nya styrvagnar i Helsingfors

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler

Inläggav gemini » ons 17 apr, 2013 12:17

gemini

Inläggav hgsldf » tor 18 apr, 2013 16:33

För att återgå till tråden, så fort jag såg den här bilden http://vaunut.org/kuva/82043, kom jag på följande frågor: varför är vagn nummer två inte en tvåvåningsvagn och var är strömavtagarna? men sedan kom språklådan :wink: (radioprogram på SR) emellan.
/Göran
hgsldf

Inläggav gemini » tor 18 apr, 2013 17:37

hgsldf skrev:För att återgå till tråden, så fort jag såg den här bilden http://vaunut.org/kuva/82043, kom jag på följande frågor: varför är vagn nummer två inte en tvåvåningsvagn och var är strömavtagarna? men sedan kom språklådan :wink: (radioprogram på SR) emellan.
/Göran

I'm the native Finnish-speaker who posted the original message, and so as not to stir the language debate further with my attempts at Swedish, I'll stick to English.

I believe the second car is a restaurant, and it's not a double-decked one because VR doesn't have double-decked restaurant cars yet. Transtech is in the process of building some, though. The photos are from a presentation of the new car that was set up for the general public and the press. I'm assuming that they put a restaurant car next to the brand-new control car in order to serve coffee or something at the event.

The control car doesn't have traction motors and, therefore, no pantograph either. The only pantographs on that train in the photo are on the Sr2 loco (the Finnish version of Lok2000 / Re 460) at the other end of the train.

As for the word 'styrvagn', it may well have been coined by someone at VR without knowledge of what word is used in Sweden, as there haven't been any cars of this type on Finnish railways before.
gemini

Re: Styrvagnar eller manövervagnar m.m.

Inläggav Jourmaster » tor 18 apr, 2013 18:15

Jourmaster har rensat bort en ovidkommande diskussion om språk och tycker att gemini gärna kan fortsätta att skriva svenska. Det var inget fel på den.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Re: VR:s nya styrvagnar i Helsingfors

Inläggav Odd » tor 18 apr, 2013 21:58

gemini skrev:I'm the native Finnish-speaker who posted the original message, and so as not to stir the language debate further with my attempts at Swedish, I'll stick to English.

För min del så får du gärna fortsätta skriva på svenska-isch :-).

Jag och några till fattade vad du menade och hade inga som helst problem med det. Jag har heller inte några problem med eventuella felstavningar, särskrivningar och annat i sammanhanget helt irrelevanta anmärkningar. De som hänger upp sig på såna småsaker har nog egentligen en del andra problem som jag nog inte skall gå ut med här. Lite oroande att en av dem är provtågsförare också, de, om någon, borde kunna förstå sådant. En del vill bara .. ja, jag vet inte.

Hur som helst, hur spritt är Transtechs personvagnar utanför Finland? Jag tycker att deras produktutbud skulle fungera på en del linjer här i Sverige, särskilt i stället för dom där misslyckade X40-dubbeldeckarna. Uppsalapendeln skulle väl kunna gå med sånadär dubbeldeckade 10-vagnarståg.

Hur är kostnadsläget för Transtechs vagnar i förhållande till andra tillverkare?

PS! Jag gillar det svenskfinska ordet "reklamer", det är ett jättebra samlingsbegrepp för en grupp av saker som vi inte har något bra ord för i svenskan. Man kan läsa "fäst inte reklamer här" eller nåt sånt i Helsingfors.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Joakim W » tor 18 apr, 2013 23:07

Odd skrev:
gemini skrev:I'm the native Finnish-speaker who posted the original message, and so as not to stir the language debate further with my attempts at Swedish, I'll stick to English.

För min del så får du gärna fortsätta skriva på svenska-isch :-).

Jag och några till fattade vad du menade och hade inga som helst problem med det. Jag har heller inte några problem med eventuella felstavningar, särskrivningar och annat i sammanhanget helt irrelevanta anmärkningar. De som hänger upp sig på såna småsaker har nog egentligen en del andra problem som jag nog inte skall gå ut med här. Lite oroande att en av dem är provtågsförare också, de, om någon, borde kunna förstå sådant. En del vill bara .. ja, jag vet inte.

Hur som helst, hur spritt är Transtechs personvagnar utanför Finland? Jag tycker att deras produktutbud skulle fungera på en del linjer här i Sverige, särskilt i stället för dom där misslyckade X40-dubbeldeckarna. Uppsalapendeln skulle väl kunna gå med sånadär dubbeldeckade 10-vagnarståg.

Hur är kostnadsläget för Transtechs vagnar i förhållande till andra tillverkare?

PS! Jag gillar det svenskfinska ordet "reklamer", det är ett jättebra samlingsbegrepp för en grupp av saker som vi inte har något bra ord för i svenskan. Man kan läsa "fäst inte reklamer här" eller nåt sånt i Helsingfors.

Ryms verkligen dessa dubbeldäckare i den svenska lastprofilen på järnvägen? Möjligen kan man minska höjden något säkert, men inte hur mycket som helst väl?
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav indigirka » fre 19 apr, 2013 6:41

Joakim W skrev:Ryms verkligen dessa dubbeldäckare i den svenska lastprofilen på järnvägen? Möjligen kan man minska höjden något säkert, men inte hur mycket som helst väl?

Med tanke på svensk lastprofil A så är de 55 cm för höga och 5 cm för breda i den nedersta delen. Dessutom så är indragningarna i lastprofilens kanter för stora för dessa vagnar. Så det kan bli svårt att anpassa konceptet till svenska förhållanden, om kanske inte omöjligt.
indigirka

Inläggav Odd » fre 19 apr, 2013 11:21

indigirka skrev:
Joakim W skrev:Ryms verkligen dessa dubbeldäckare i den svenska lastprofilen på järnvägen? Möjligen kan man minska höjden något säkert, men inte hur mycket som helst väl?

Med tanke på svensk lastprofil A så är de 55 cm för höga och 5 cm för breda i den nedersta delen. Dessutom så är indragningarna i lastprofilens kanter för stora för dessa vagnar. Så det kan bli svårt att anpassa konceptet till svenska förhållanden, om kanske inte omöjligt.

Aha, synd, för de verkade ju nästan för bra. Då passar de inte heller i europeisk lastprofil, för den är väl ändå mindre, om jag fattat det hela rätt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Återgå till Övrig kollektivtrafik